CD vs LP

Dallaz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
56
Antall liker
0
Må bare fortelle om en sjelsettende opplevelse her forleden. Kom over en vinylplate med Moody Blues på loppemarked. Har den også på CD så jeg tenkte det kunne være gøy å sammenlikne disse to. Fikk koblet opp pappas gamle LP-spiller fra 70 tallet og så var jeg i gang...

Og for en lyd det var i denne gamle vinylplaten!! Prøver meg med en beskrivelse: dynamisk, fyldig og organsik. CDen låt så tynt og fislete i forhold. Helt uten sjel. Nå skjønte jeg hva folk mener når de sier at Cd låter digitalt. Har vokst opp med CD-mediet så dette var helt nytt for meg.

Så til alle dere vinylforkjempere der ute: dere har min fulle forståelse! Skal ikke se bort fra at jeg snart er en av dere! ;)
 
T

tjn

Gjest
Kjekt når ungdommen ser "lyset".....
Du er hjertelig velkommen! :)
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Dallaz skrev:
Må bare fortelle om en sjelsettende opplevelse her forleden. Kom over en vinylplate med Moody Blues på loppemarked. Har den også på CD så jeg tenkte det kunne være gøy å sammenlikne disse to. Fikk koblet opp pappas gamle LP-spiller fra 70 tallet og så var jeg i gang...

Og for en lyd det var i denne gamle vinylplaten!! Prøver meg med en beskrivelse: dynamisk, fyldig og organsik. CDen låt så tynt og fislete i forhold. Helt uten sjel. Nå skjønte jeg hva folk mener når de sier at Cd låter digitalt. Har vokst opp med CD-mediet så dette var helt nytt for meg.

Så til alle dere vinylforkjempere der ute: dere har min fulle forståelse! Skal ikke se bort fra at jeg snart er en av dere! ;)
Innertier..;)
 
P

Parelius

Gjest
Den erfaringen trenger ikke ha noe med den kvalitative forskjell i de to mediene å gjøre. Kan like gjerne være at vinylen var en godt mastret utgave, mens overføringen til digitalis var gjort i "fylla". At CD pr. def. skulle være sjelløst er noe jeg ikke helt har fått med meg. Har hørt det ofte, men aldri helt forstått hva de snakket om. På den andre siden, jeg kom sent inn med kjøp av digitalis, og unngikk kanskje barnesykdommer?

Min egen ringe erfaring er at du skal ut med ganske mange penger i vinylrigg relativt til CD-spiller, før en når samme nivå. De fleste er sikkert uening med meg.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.920
Torget vurderinger
24
Man skal være varsom med å trekke bastante konklusjoner om et medium på bakgrunn av en slik test. Jeg har selv gjort tilsvarende tester på en del album, og det kan ofte være like stor forskjell mellom ulike mastringer av LP-en som det er mellom CD og LP. På generellt grunnlag foretrekker jeg også vinyl, men jeg mener det er fullt mulig å få glimrende lyd av CD.

Ellers er det fordeler og ulemper med begge medier, og jo høyere man kommer i kvalitet jo likere låter de IMHO.

Kan du feks ha fått tak på en tidlig cd som ikke er basert på origanale tapes?
 
T

tjn

Gjest
La oss nå la vedkommende kose seg med denne opplevelsen i stedet for å analysere det hele ut i alvoret..... ;)
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Parelius skrev:
Den erfaringen trenger ikke ha noe med den kvalitative forskjell i de to mediene å gjøre. Kan like gjerne være at vinylen var en godt mastret utgave, mens overføringen til digitalis var gjort i "fylla". At CD pr. def. skulle være sjelløst er noe jeg ikke helt har fått med meg. Har hørt det ofte, men aldri helt forstått hva de snakket om. På den andre siden, jeg kom sent inn med kjøp av digitalis, og unngikk kanskje barnesykdommer?

Min egen ringe erfaring er at du skal ut med ganske mange penger i vinylrigg relativt til CD-spiller, før en når samme nivå. De fleste er sikkert uening med meg.
Dette med mastringer er nok et godt argument Parelius, stor forskjell ute å går der. Men nesten hver gang jeg setter på vinyl gleder hjertet seg.. ::)

EDIT: Tunga rett i munnen nå Cundis, blingsa litt på bokstavene..:p
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.920
Torget vurderinger
24
rico skrev:
La oss nå la vedkommende kose seg med denne opplevelsen i stedet for å analysere det hele ut i alvoret..... ;)
Det var ikke min mening å slå ihjel en hyggelig opplevelse og fin observasjon. Jeg regner meg som vinyltilhenger selv, og kjøper stort sett kun lp-er dersom det er tilgjengelig og betalbart. Men, jeg mener likevel at en test basert på én, to eller tre lp-er ikke kvalifiserer til generelle konklusjoner. Jeg kan nevne Brothers in Arms f.eks, den plata har jeg i to utgaver på vinyl, de to utgavene låter svært ulikt. Ta Springsteens Born to Run, forskjellen på repressingen fra 80-tallet og Classic Records forrige opptrykk er større enn forskjellen mellom MasterSound-CDen og LP (litt lite nyansert, men likevel).

Det var ikke min intensjon å drepe entusiasmen over mediet. Men det ikke riktig så enkelt som at LP låter bedre enn CD. Dårlig satt opp og matchet vinyl har i hvert fall en del mangler IMHO.

Òg, det kan da låte ganske så fett på en grei cd-spiller også?
 
T

tjn

Gjest
Fosse skrev:
rico skrev:
La oss nå la vedkommende kose seg med denne opplevelsen i stedet for å analysere det hele ut i alvoret..... ;)
Det var ikke min mening å slå ihjel en hyggelig opplevelse og fin observasjon. Jeg regner meg som vinyltilhenger selv, og kjøper stort sett kun lp-er dersom det er tilgjengelig og betalbart. Men, jeg mener likevel at en test basert på én, to eller tre lp-er ikke kvalifiserer til generelle konklusjoner. Jeg kan nevne Brothers in Arms f.eks, den plata har jeg i to utgaver på vinyl, de to utgavene låter svært ulikt. Ta Springsteens Born to Run, forskjellen på repressingen fra 80-tallet og Classic Records forrige opptrykk er større enn forskjellen mellom MasterSound-CDen og LP (litt lite nyansert, men likevel).

Det var ikke min intensjon å drepe entusiasmen over mediet. Men det ikke riktig så enkelt som at LP låter bedre enn CD. Dårlig satt opp og matchet vinyl har i hvert fall en del mangler IMHO.

Òg, det kan da låte ganske så fett på en grei cd-spiller også?
Enig i det du skriver her Fosse, og det var selvfølgelig ikke vondt ment men kjente igjen den gode følelsen som vedkommende hadde og det er jo den vi er ute etter hele tiden; "alvoret", søkingen, justeringen, tvilingen, oppgittheten, o.s.v. kommer tidsnok det.... ;)

Om det kan låte fett med den CD spiller? Selvfølgelig kan det det!
 

Dallaz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
56
Antall liker
0
Takk for mange hyggelige innspill! Er klar over at det ikke akkurat ligger seriøs forskning bak mitt funn. Brukte ikke engang samme signalkabel da jeg testet. Jeg syntes bare det var moro at ett så eldgamelt medium kunne hamle opp med noe nyere (=bedre? :p)...

Ang. CDen jeg brukte så er det den relativt nye remastrede utgaven av "Every Good Boy Deserves Favour".
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.920
Torget vurderinger
24
Som sagt, jeg er selv tilhenger av vinyl, signaturen min vitner vel om hvor jeg har hjertet? Og ja, jeg mener at en GOD platespiller er best!!! Det er min subjektive mening og tro.

Jeg hadde bare lyst til å nyansere bildet litt. Det er en tendes (jeg tenker generellt nå) å hevde at rør låter slik og transistor sånn, cd hardt og vinyl snilt. Det samsvarer bare ikke med mine erfaringer, jeg synes virkeligheten er mer nyansert og mer kompleks. En halv-dårlig platespiller kan fort låte tynt og pistrete den også, særlig om du setter på litt vanskelig 80-tallspop.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.920
Torget vurderinger
24
Dallaz skrev:
Ang. CDen jeg brukte så er det den relativt nye remastrede utgaven av "Every Good Boy Deserves Favour".
Nettopp.
 

PlanetSnapa

Bransjeaktør
Ble medlem
10.03.2006
Innlegg
10
Antall liker
0
For meg blir CD/LP forskjellen som appelsinjuice basert på konsentrat (og tilsatt vann) og juice med væske fra frukten. Målbart sett så har begge juicene eksakt samme sammensettning, men jeg finner alltid LP'ene mest underholdene.

CD'ene (selv om de kan ha fantastiske målbar kvaliteter) blir for meg kjedelige. Jeg er enig i at LP'er også kan ha en fryktelig kjip klangbalanse, men klangbalansen blir jeg fort vant med om musikken er noe for meg.

(ja, ja, jeg har lagt mye mer penger og kjærlighet i vinyl-riggen min, men hvorfor har jeg det)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.920
Torget vurderinger
24
Jeg er helt enig med deg PlanetSnapa (men nå har jo ikke vi hva som helst av spillere heller ;)).
Når det kommer til preferanser så er det ikke tvil i min sjel. Vinylen får til noe (i hvert fall hos meg) som jeg ikke får til med cd. Umiddelbarhet, nærhet og dynamikk!

Men, en dårlig, eller middelmådig platespiller/pickup/arm/riaa bommer på en del vesentlige parametre, særlig frekvensfløyene, det kan man jo vektlegge betydningen av forskjellig, men jeg mener likevel at så ofte er tilfelle. Det er ikke slik, etter min mening, at bare man spiller vinyl så er nirvana sikret. Det var poenget jeg ville frem til. Dessuten er det slik at det er veldig stor forskjell på masterne. Simply vinyl sin utgave av Brothers in Arms, den låter omtrent som cd uansett hva du spiller den på. Den nye utgaven (2X180g) mastret av Acoustech låter adskillig mer "analogt".

Men jeg er vinyl-frelst og rør-mann, er bare ute etter å ikke gjøre vireligheten for enkel.
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Jeg har også tidligere tenkt at LP låter mer musikalsk fordi det er analogt. Spesielt etter å ha fått Lavry DA 10 i hus, tror jeg mer på at innspillingsprosessen er avgjørende for resultatet. Man finner "musikalske" innspillinger i begge formater, men i større grad på eldre innspillinger enn nyere. Kan dette ha med opptaksutstyr, nye lydidealer, mastring og komprimering å gjøre tro?
 

Veggen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.04.2006
Innlegg
1.224
Antall liker
6
Sundance_Pete skrev:
Kan dette ha med opptaksutstyr, nye lydidealer, mastring og komprimering å gjøre tro?
Ja, utvilsomt!
Det er mye større forskjeller på inspillinger/mastring, enn forskjellene mellom potensialet for godlyd fra LP/CD formatene i seg selv.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.589
Antall liker
27.765
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tja, det er selvsagt riktig det du sier, Fosse, men jeg kan vel rent empirisk si at av alle mine dubletter vinyl/cd, er det bare en cd som låter bedre en lp- utgaven. Pussig nok er det Marvin Gaye, hvor det er noe mer dynamikk på cden. På den annen side er det vel en gammel Tamla Motown - lp, og de var vel ikke kjent for å ta smålige kvalitetshensyn på presingene sine.
Jeg er også enig i at jo bedre utstyr, jo nærmere kommer kvaliteten. Jeg har selv ihvertfall en lang personlig historie med å synes mest om det mediet som sist er blitt oppgradert ;D
mvh
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Fosse sier mye klokt.

PK

PS: fra en transistor- og CD-mann
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.920
Torget vurderinger
24
Mulig jeg formulerer meg dårlig.

Når jeg snakket om at forskjellen på ulike mastere og pressinger kunne være like stor som mellom cd og vinyl tenkte jeg ikke kun kvalitetsmessig (Det kan være frekvensforskjeller som er enorme, Classic sin Born to Run har f.eks mer bass enn cd og standard vinyl, det kler opptaket). Mediets kjennetegn vil fortsatt være der og skinne igjennom, men, det er likevel vesentlig stor forskjell på mastere og det bør man ha i mente når man sammenligner. Dessuten mener jeg det å konkludere om mediene basert på én, eller to plater med ulik mastring, og uten å kjenne kvaliteten på cd-spiller og platespiller blir meningsløst.

Jeg sier på INGEN måte at jeg ikke mener vinyl er bedre. Men, det koster kroner og innsats å skulle dra både morofaktoren og hifi-parametrene ut av vinylen, også dette er min høyst personlig mening og tro.

Ellers er ikke dette med sammenligning noe jeg driver med, for der hvor jeg har dobbelt eller trippelt opp spilles cd-ene i bilen og platene i stua. Jeg vil bare frem til at skal man trekke konklusjoner så må man gjøre det på riktig grunnlag. Det er fort flere variabler ute og går enn hva folk tror.
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Dersom Every Good Boy.. er en orginal Threshold pressing, så er lyden i megaklasse. Har selv denne, kjøpt i 1971 og vinylen er svært tykk, platen er 100% flat og totalt uten støy.

Har også de nye remasterutgivelsene på CD, de lyder godt, men mangler litt av den orginale avrundetheten og smidigheten som lp-pressingen har.
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.163
Torget vurderinger
6
Som mangeårig vinylnyter og nyfrelst rør-mann, må jeg si at hr.Fosse har mange gode synspunkter og erfaringer som stemmer med mine egne. Ting er ikke sort-hvitt og enkelt med denne hobbyen. Jeg har måttet svelge mange kameler i årenes løp som audiofil, og jeg har virkelig lært at bombastiske uttalelser bør man være ytterst skeptisk til. De representerer ofte manglende erfaring og ydmykhet som man faktisk bør inneha for å drive rådgivning overfor andre! Når det er sagt, trives jeg godt foran anlegget med både CD og vinyl avspilling. La oss ikke glemme at det er musikken som teller. Dårlige opptak, er dårlige opptak enten man får dem på cd eller vinyl (og jeg har begge deler!). Noe av det jeg synes er spennende med vinyl, er muligheten for å tweake lydsignaturen i en retning som tilfredstiller mine personlige preferanser og som passer inn i anlegget forøvrig. Denne muligheten har jeg (med mine begrensede modde ferdigheter) ikke i samme grad med cd spilleren min. Jeg hadde forøvrig en euforisk opplevelse av min kjære Electrocompaniet spiller når den fikk sendt signalet sitt gjennom en rørforsterker. Jeg hadde begynt å lure på om det var dags å pensjonere den nydelige spilleren (jeg er meget svak for byggekvaliteten og finishen på denne spilleren) evt. ekspandere med en ekstern DAC. Etter at rør ble introdusert i kjeden, skrinla jeg alle disse planene. Det var nettopp det som skulle til for å mykne opp den litt kjølige og sprelske øvre mellomtonen i denne spilleren. Vinyl eller cd, ja takk begge deler sier jeg!!
PS. et lite vinyltips: Sitter akkurat nå og lytter til Rush- Exit stage left, mastret av Bob Ludwig i Gateway studios... En audiofil perle av et liveopptak. Kanskje mastringen til Bob Ludwig har noe å si for resultatet ;)
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
714
Sted
Haslum
Torget vurderinger
3
Ingenting er svart/hvitt.

Har gamle LP plater som låter så tynt og klinisk (eh..var ikke det CD-lyden..!?), og ditto CD-er som låter meget organisk og velklingende.
Man kan dra lyden langt i postiv retning både med en god vinyl-og CD-rigg.
Men det som er litt artig er hvor god lyd man kan få ut av en gammel platespiller man står på loftet og samler støv.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Kjapp liten oppservasjon:

Queensryche - Empire
CD vs Vinyl: Kort sagt, total overkjøring av CD'n... CD er jævli å høre på etter å ha hørt vinylen...

Linkin Park - "jernteppe"
CD cd Vinyl: Par år gammel innspilling, og lydmessig er de faktisk tilnærmet identisk, selv om cd riggen og lp riggen er veldig forskjellig av naturlige årsaker..

Konklusjon; NYE album, innspilt og digitalt bearbeidet matriale, er like "dårlig" som CD... mens GAMLE innspilleringer holder langt høyrere kvalitet... (i denne mini testen)

mvh kai
 
K

kbwh

Gjest
Jeg er helt på linje med Fosse og Parelius.

Forøvrig er analog forvrengning er stort sett langt mer ørevennlig enn digital forvrengning. Men digitalt gjort riktig forvrenger ikke. Vinyl gjort riktig forvrenger så det holder...
 
N

nb

Gjest
Man skal heller ikke undervurdere sjarmen ved de gamle grammofonplatene. Personlig synes jeg det er betydelig mer stas både å kjøpe, eie og sette på en LP enn en CD. Litt peiskos kan jeg alltids leve med.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.920
Torget vurderinger
24
Har du mye peiskos må du være mer nøye med vaskingen din nb :)
 
N

nb

Gjest
Fosse skrev:
Har du mye peiskos må du være mer nøye med vaskingen din nb :)
En del av de bruktekjøpte platene mine er nok ikke mulig å redde, ellers prøver jeg å behandle platene mine fint. Men som sagt, litt knitring her og der gjør meg egentlig ingen verdens ting. Men jeg hadde nok blitt irritert hadde jeg hatt de samme "ulydene" på en CD
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.920
Torget vurderinger
24
Var egentlig ment som fleip, og jeg er enig nb. Men, jeg hadde besøk av en audiofil venn igår. Han hadde ei plate han trodde det var hakk i, og den knitra så hjemme hos ham at han ikke orket spille den. Vi renset den og spilte den hos meg, hørte ikke et knitter jeg...

Når det gjelder sammenligningen din zemtex. Den er interessant nok, og jeg tviler ikke på resultatet. Men, konklusjonen er ikke nødvendigvis universell. Jeg har nyere album som låter uendelig mye bedre på vinyl enn på cd hjemme hos meg. Igjen, det er MANGE faktorer inne i bildet her, ikke minst det faktum at min platespiller nok er vesentlig bedre platespiller enn min cd-spiller er cd-spiller. Jeg foretrekker lp-mediet også på nyere innspillinger.
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Fosse skrev:
Når det gjelder sammenligningen din zemtex. Den er interessant nok, og jeg tviler ikke på resultatet. Men, konklusjonen er ikke nødvendigvis universell. Jeg har nyere album som låter uendelig mye bedre på vinyl enn på cd hjemme hos meg. Igjen, det er MANGE faktorer inne i bildet her, ikke minst det faktum at min platespiller nok er vesentlig bedre platespiller enn min cd-spiller er cd-spiller. Jeg foretrekker lp-mediet også på nyere innspillinger.
....derfor avsluttet jeg med: (i denne mini testen) ;)
 
P

Parelius

Gjest
"...derfor avsluttet jeg med: (i denne mini testen) ;)"

skal hete: ...derfor avsluttet jeg med: (i denne nano testen) ;)

(Parelius, som i dag har fått det for seg å bedrive språkvask på zemtex)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.589
Antall liker
27.765
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Kanskje herrene skulle inngå et kompromiss og kalle det for en mikro-test? ;D
mvh
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.920
Torget vurderinger
24
Jeg så det Zemtex, så du har ditt på det rene. Innlegget mitt var ment som en utfyllende kommentar, ikke en "rettelse".
 

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Innlegg
3.447
Antall liker
2.632
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
No hard feelings!

Enig i at det egentlig ikke kan kalles en test... subjektiv observasjon kanskje :)
 
R

Rojoh

Gjest
Dallaz skrev:
Takk for mange hyggelige innspill! Er klar over at det ikke akkurat ligger seriøs forskning bak mitt funn. Brukte ikke engang samme signalkabel da jeg testet. Jeg syntes bare det var moro at ett så eldgamelt medium kunne hamle opp med noe nyere (=bedre? :p)...

Ang. CDen jeg brukte så er det den relativt nye remastrede utgaven av "Every Good Boy Deserves Favour".
Artig nok spilte jeg også denne Moody Blues-platen i går på en gammel Dual platespiller jeg har stående her i fraværet av cdspiller. Det låter iallefall ganske annerledes med vinyl hos meg enn med cd, men hvorvidt en ikke-optimalisert gammel platespiller kan sammenlignes med en ikke særlig matchende cdspiller, det er jammen ikke godt å vite. Uansett; jeg synes det har bøttevis av sjarm og det går jo fint å nyte musikk uten å dvele for mye over det rent lydmessige (til en viss grad må innrømmes). Jeg irriterer meg vel mest over at platene må snus ofte...

Mvh. Johan
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Etter at begge riggene er klare: Vinyl: Luxman 441/Rega 300/Dynavector 20XH/Graham Slee Era V.

CD: Meridian G06.

Så vil jeg også si at det er vanskelig å si hvilket medie som lyder best, de lyder litt forskjellig: jeg syns fortsatt at vinyl er mer lik virkligheten, slik man hører lyden på ordentlig.

Mens jeg syns at cd lyden kan være mer innsmigrende/spennende.

Men jeg får til fyldig/organisk lyd med god kropp på tonen på begge medier.

Og Springsteen lyder vel alltid bra?

Destiny.. :)
 

torsken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2003
Innlegg
158
Antall liker
1
Fosse skrev:
Man skal være varsom med å trekke bastante konklusjoner om et medium på bakgrunn av en slik test. Jeg har selv gjort tilsvarende tester på en del album, og det kan ofte være like stor forskjell mellom ulike mastringer av LP-en som det er mellom CD og LP. På generellt grunnlag foretrekker jeg også vinyl, men jeg mener det er fullt mulig å få glimrende lyd av CD.

Ellers er det fordeler og ulemper med begge medier, og jo høyere man kommer i kvalitet jo likere låter de IMHO.

Kan du feks ha fått tak på en tidlig cd som ikke er basert på origanale tapes?
Når det gjelder Moody Blues på cd har etter min mening den første utgaven mastret i 1986 den beste lyden. Dette er en flat overføring fra tape uten allskens digitale skjønnhetsopperasjoner. Den låter fantastisk og fullt på høyde med de vinylutgaver jeg har hørt. Katalognummeret er Threshold 820 160-2. Min erfaring er at mediet (cd eller LP) er ingen garanti for god eller dårlig lyd. Alt avhenger av mastringen. Cd kan gjengi lyden like analogt som LP hvis den som mastrer cden vil det og har den rette kilden (mastertape).
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Interessant å merke seg hvordan en "god opplevelse" med vinyl etterpå blir analysert i hjel av alskens "forståsegpåere".

Det er morsomt med slike opplevelser som får en til å begynne og spille musikk og hive på plate etter plate. Flott er jo at denne opplevelsen blir så stor at man må fortelle om dette her på sentralen. Men hva skjer? Jo "forståsegpåere" forsøker å drepe gleden ved en slik opplevelse.

Musikk kan gjerne beskrives teknisk i noter, i bits and bytes, i klangbalanse, dybde og stereoperspektiv osv osv. Men i bunn og grunn dreier musikk seg om emosjoner, om bevegelse, om glede og om selve livet.

Hadde nemlig en lignende opplevelse med min gamle, men nå ny tweakede NAD 5120 med ny OM30 som foreldrene mine arvet. Pussig å tenke på, her bruker jeg årlig tusener på anlegget og så skal det bare en OM30, litt asfaltplater, nytt underlag, nye signalkabler og endel finjustering til og så VOILA: Musikk. ;D Tørr, fin og kontant bass med kjempe timing, rytme og driv. Og enda var ikke pick-upen innspilt.
 
T

tjn

Gjest
torsken skrev:
Fosse skrev:
Man skal være varsom med å trekke bastante konklusjoner om et medium på bakgrunn av en slik test. Jeg har selv gjort tilsvarende tester på en del album, og det kan ofte være like stor forskjell mellom ulike mastringer av LP-en som det er mellom CD og LP. På generellt grunnlag foretrekker jeg også vinyl, men jeg mener det er fullt mulig å få glimrende lyd av CD.

Ellers er det fordeler og ulemper med begge medier, og jo høyere man kommer i kvalitet jo likere låter de IMHO.

Kan du feks ha fått tak på en tidlig cd som ikke er basert på origanale tapes?
Cd kan gjengi lyden like analogt som LP hvis den som mastrer cden vil det og har den rette kilden (mastertape).
Javel? CD er et digitalt medium uansett med sine klare begrensninger, en LP som er spilt inn analogt (altså kontakt med kilden...) har ikke de samme begrensningene og låter derfor større, mer dynamisk og yes....analogt, en CD kan ikke låte analogt for det er ikke analogt.
 
P

Parelius

Gjest
frans skrev:
Interessant å merke seg hvordan en "god opplevelse" med vinyl etterpå blir analysert i hjel av alskens "forståsegpåere".
Det dreier det seg ikke om i det hele tatt! Ingen tar noe fra noen. Les og forstå!

Utgangspunktet fra min side, og sannsynligvis de andre "forståsegpåere" var følgende:

Nå skjønte jeg hva folk mener når de sier at Cd låter digitalt. Har vokst opp med CD-mediet så dette var helt nytt for meg.

Hvorfor denne nedlatende holdning til en diskusjon som er viktig nok, spes. i forhold til alskens rop om at "vinyl er så mye bedre enn digitalis".

Ingen vil ta gleden fra ut av opplevelsen. Sprøyt!
 
Topp Bunn