Ønsker anbefaling CD transport-drivverk: Tips og erfaringer?

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Da virker det som om jeg endelig begynner å komme i land med et "ferdig" oppsett etter alt for mange bytter de siste par årene. Skal oppdatere min egen tråd når alt er på plass med litt bilder og inntrykk.

Men, etter at min Lyngdorf CD-1 streiket for en stund tilbake, står jeg nå uten cd-spiller. Jeg har gått til innkjøp av to små bokser - en forsterker og en ekstern dac - begge i cirka halv bredde av standard kabinett. På sikt ønsker jeg å anskaffe et godt cd-drivverk, gjerne uten intern dac og analogutganger, som kan kobles rett i dacen.

Så det store spørsmålet er: Hvilke cd transport-drivverk er det jeg burde se etter? Liten og nett sak, gjerne halv bredde, da den skal inn i en noenlunde trang benk.
Leste de forskjellige trådene som var på cd-spillere fra før men fant lite om rene drivverk. Tittet litt på Sparkler Audio som virker veldig stilig, men sannsynligheten for å finne denne på brukten er nok noe laber.
- Jeg tenker i første omgang å kjøpe brukt, men generelle tips og erfaringer tas imot med glede. Jeg ser for meg prissjiktet rundt 10 lapper brukt.
 

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Takk :)
Har tittet litt rundt og Sparkler virker veldig stilig. Liker når det bærer preg av håndarbeid og sjel i produktet.
Om jeg skal være mer realistisk tror jeg CEC kanskje er toppkandidat, foreløpig.

Utvalget er ikke all verden, Cyrus CDt får god omtale (men den vet du vel om?) - må hentes fra Sverige: https://www.hifi-punkten.se/produkter/visa/ljud/cd-spelare-2/cd-spelare/cyrus-cd-t
Heed ser litt bedre ut (??) men er 30% dyrere, https://www.moiz.no/
 

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Cambridge Audio og Audiolab har hver sin (fullbredde) cd-transport til litt lavere pris . Jeg har ikke hørt noen av dem, men jeg eide tidligere en Audiolab 8200CD. Den var fabelaktig som transport, utvilsomt bedre enn Oppo 103, som jeg har nå. Begge selges her:
https://hifi-freaks.no/stereo/cd-spiller.html
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.899
Antall liker
4.384
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
Takk :)
Har tittet litt rundt og Sparkler virker veldig stilig. Liker når det bærer preg av håndarbeid og sjel i produktet.
Om jeg skal være mer realistisk tror jeg CEC kanskje er toppkandidat, foreløpig.

Utvalget er ikke all verden, Cyrus CDt får god omtale (men den vet du vel om?) - må hentes fra Sverige: https://www.hifi-punkten.se/produkter/visa/ljud/cd-spelare-2/cd-spelare/cyrus-cd-t
Heed ser litt bedre ut (??) men er 30% dyrere, https://www.moiz.no/
jeg ville skiti i halfsize og gitt et fornuftig bud på den cec-en som ligger ute :) 7k bør være innafor
Mvh Ivan
 

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Ligger faktisk tre stk ute på brukten. Tror også half size må vike i denne omgang. Cec cd5 virker knall, selv om den har innebygget dac, noe jeg ikke trenger. Men på brukten tar man det man får :)

Takk :)
Har tittet litt rundt og Sparkler virker veldig stilig. Liker når det bærer preg av håndarbeid og sjel i produktet.
Om jeg skal være mer realistisk tror jeg CEC kanskje er toppkandidat, foreløpig.

Utvalget er ikke all verden, Cyrus CDt får god omtale (men den vet du vel om?) - må hentes fra Sverige: https://www.hifi-punkten.se/produkter/visa/ljud/cd-spelare-2/cd-spelare/cyrus-cd-t
Heed ser litt bedre ut (??) men er 30% dyrere, https://www.moiz.no/
jeg ville skiti i halfsize og gitt et fornuftig bud på den cec-en som ligger ute :) 7k bør være innafor
Mvh Ivan
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
..de cec-ene som ligger ute nevnte jeg ikke....i håp om at en av dem blir liggende til jeg kan kjøpe den sjøl :rolleyes::cool:;)
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Little Dot har en CDP_III: https://www.shenzhenaudio.com/littl...-cd-pro2lf-cd-transport-player-110v-220v.html
Den er toppladet og bruker et Philips CDpro 2LF drivverk - som (i følge produsenten) er et skikkelig high-end drivverk:
''The machine adopts the world's top Philip CDpro 2LF cassette mechanism that is no doubt a reference to the high-end audio applications''.

Sett bort fra google-oversettelsen kjenner jeg at jeg er litt skeptisk - hva sier BS-ometeret?

Noen erfarne fjellfolk som kan si noe om dette drivverket?

Edit: Ser at Gato bl.a. bruke dette drivverket, skepsisen min er grunnløs og basert på fordommer. Fysjom!
 
Sist redigert:

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.088
Antall liker
2.509
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Som enda eier av mye av favoritt musikken på utdøende CD medie , så så jeg meg nødt til
å finne en ordentlig transport for disse , da Teaken min vdrs 9 sa farvel . Jeg slet virkelig med å erstatte dette drivverk som var klokket og synket til dacen ,Jeg havnet op med PS audio pwt.Den kan spille flere formater i tilleg til redbook" Dvs jeg researchet litt , og fant ut at den burde kunne gjøre jobben .Med den egne HDMI audio og egnet receiver til dacen oppnådde jeg målet .Mange av mine eldre CD innspillinger har avgjort bedre kvalitet enn mye av det som kan streames fra nettet uansett kvalitet " Av nyerer musikk ser jeg at det er det begynner å komme virkelig kvalitets lyd " ved streaming som noen av feks Billie Eilish sine siste .Men snart er og CD ett klenodie
 

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Så lenge Tool ikke har lagt til noe av platene sine på strømmetjenester er det bare én ting å gjøre... :)

Og, det er en egen kos med det å sette på album i fysisk form. Og uten plass til LP-spiller og ørten cd'er i hylla får avdanka cd'en bli enn så lenge
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
- ute av produksjon, erstattet av 4713 ''Izumi'' til den nette pris av $ 8750 (med dac - og 3 psu'er :cool:)
kun transport er billigere - $ 6250.

4713

-hu hvor det går!
 

Jazzmann

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.02.2012
Innlegg
96
Antall liker
209
Torget vurderinger
3
Jeg bruker Ble Canto cdt3 og er veldig fornøyd.
Og det er vel den størrelsen du er ute etter også.
 
  • Liker
Reaksjoner: FSF

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
FSF: Det der er et mer enn habilt verk. Får du tak i den, pass på´n.. Hørte nettopp en noe dyrere CEC i kombinasjon med PMC Result 6, og det totalresultatet der...la oss bare si at det funka noe så forj.....:rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: FSF

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
FSF: Ovennevnte kombinasjon kan nok faktisk være noe for deg også. Høyttalerene er aktive studiodyr, og tar rotta på det absolutt meste opp til 100 000 kr..Her står nok CEC-riggen fortsatt også.

Norsk Audio Teknikk | Let the Music Speak!
 
  • Liker
Reaksjoner: FSF

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
FSF: SMS-lån??? Glem dem, for all del! Verdens absolutt verste rentesatser, garantert møte med Hallgeir Kvadsheim og Silje Sandmæl..
 

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
FSF: SMS-lån??? Glem dem, for all del! Verdens absolutt verste rentesatser, garantert møte med Hallgeir Kvadsheim og Silje Sandmæl..
Hehe, det var ment som en spøk :)

Nå er drivverk på plass i stuen! Landet på en CEC CD5, og er foreløpig strålende fornøyd med det. Rakk bare å høre gjennom et par plater i dag, men førsteinntrykket er veldig positivt! Varm, fyldig klang (i kontrast til min tidligere Lyngdorf CD-1 som låt noe skarpere og mer klinisk). Stemmer og basskontroll er de to mest fremtredende, positive opplevelsene foreløpig.

Lagt ut et lite bilde i tråden her: https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/93459-hobbyhja-rnet-til-fsf.html

Glemte det viktigste: Tusen takk for alle tips og innspill i tråden! :)
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
FSF: CEC er en helt annen verden enn Lyngdorf, selv om jeg liker begge. Gi den 200 timer før du lytter kritisk. Kobla du rett på Digitale?
 
  • Liker
Reaksjoner: FSF

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
FSF: CEC er en helt annen verden enn Lyngdorf, selv om jeg liker begge. Gi den 200 timer før du lytter kritisk. Kobla du rett på Digitale?
Jepp, tester i første omgang med coax rett i digitale'n. - Syns det egentlig er overflødig med innebygd dac i spilleren, men jeg handler så å si utelukkende brukt, og da får litt dobbelt opp duge :) Har hatt en del dacer i hus den siste tiden, og må si jeg er mest fornøyd med Digitalen, sålangt. - Den er nok ikke den mest kliniske og nøytrale av de jeg har testet, men den låter formidabelt godt, og - kanskje viktigst - underholdende. Bøttelass med detaljer og umf, men samtidig ikke slitsomt.
 

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
3.875
Antall liker
1.897
Sted
Sortland
Faen - plutselig var det tre CEC - spillere på bruktbørs/finn - nå er det ingen :mad:
FSF - kan du roe ned skryten en tone slik at ikke bruktprisene stiger :rolleyes:;)
 

FSF

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2015
Innlegg
314
Antall liker
427
Torget vurderinger
4
Hehe beklager for det. CEC er ikke noe særlig, altså. Oppskrytte greier :D

Faen - plutselig var det tre CEC - spillere på bruktbørs/finn - nå er det ingen :mad:
FSF - kan du roe ned skryten en tone slik at ikke bruktprisene stiger :rolleyes:;)
 
Topp Bunn