CD-spiller

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jeg skal snart gå til innkjøp av ny cd-spiller,og fram til nå
har det vel stått mellom Copland CDA 823 og Hegel CDP4A.
Men nå har det sneket seg inn en outsider i feltet, til halve
prisen av disse. Jolida JD-100. Den har fått gode tester på noen utelandske sider. Men her i Norge finner jeg ingen
omtaler eller tester. Jeg vet at Stasjonen på Elverum
selger den. Spørsmålet mitt blir da : Er noen her som
har hørt, prøvd, eier,har noen mening om den ?
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.247
Antall liker
3.493
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Hva slags annet utstyr har du?

Interessert i brukt?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Hva da brukt ?
Jeg har Spark a88T og Klipch 35RF.
Er det ingen som har peiling på Jolida ?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det fins jo spillere til halve prisen av Jolida igjen som også har fått gode tester, og spillere til halve prisen av det igjen.
Hva med å høre på selv? Jeg personlig føler meg temmelig overbevist om at både Hegel og Copland vil distansere denne Jolida med bravur.. det er nå engang slik at man får mye godt hva man betaler for.

Mvh Vidar P
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Ja jeg regner jo med det. Tenkte at det kunne være artig å høre
med andre om de har noen erfaringer med Jolida. Det er jo en selvsagt ting at man må høre og gjøre seg opp en egen mening før man
kjøper nytt. Slik jeg ser det i dag er det nok mest sansynlig at det
blir en av de andre. Og hvem av de som passer meg best finner jeg ut. Men som sagt, hvis noen andre vet noe jeg ikke vet, er
jeg alltid åpen for innspill.
 

hifi-tarsan

Fersking
Ble medlem
08.04.2006
Innlegg
2
Antall liker
0
Hei!.hifi-tarsan har nylig kjøpt seg både cd spiller og forsterker!,og det bare på mage-følelse og referanse fra en god venn.Men jeg forstår veldig godt ditt problem!,da man jo gjerne vil ha det i hylla en god stun.Men jeg har aldri hørt om det merket før!,og har selv vært hifi frik i mangen år.Men om du har en god mage-følelse for den cd-spillerern?,så ville jeg egentlig bare kjøpt den!.Man skal ikke legge for mye vekt på hva disse hifi guruene.I disse tidsskriftene sier og mener!,det er dine egne ører,sanser osv.Som skal avgjøre om det spesifike produktet er verdt å kjøpe!?.
 

hifi-tarsan

Fersking
Ble medlem
08.04.2006
Innlegg
2
Antall liker
0
Beklager at jeg bryr meg!,men jeg er fersk i dette forum!.REcd-spiller.Svar og mitt råd til medlem fra Hifi-tarsan
 
R

Rojoh

Gjest
Du har allerede valgt forsterker og høyttalere. Da gjelder det om å finne puslespillbiten som passer nøyaktig inn i hullet - noe som krever hjemlån og prøving i dette spesifikke anlegget.

Hvis jeg skulle komme med et forslag, så vil dette forslaget likevel ha en relativt høy usikkerhet mht. om det matcher. Har du god magefølelse, mulighet til hjemlån og lyst til å prøve ut: Marantz cd-spiller??


Mvh. Johan
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.844
Antall liker
5.490
Sted
Holmestrand
Se på denne : DENON DCD-1500AE eller storebroren DCD-2000AE. Spiller også SACD.
 

heggaII

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
199
Antall liker
0
Hei!.hifi-tarsan har nylig kjøpt seg både cd spiller og forsterker!,og det bare på mage-følelse og referanse fra en god venn.Men jeg forstår veldig godt ditt problem!,da man jo gjerne vil ha det i hylla en god stun.Men jeg har aldri hørt om det merket før!,og har selv vært hifi frik i mangen år.Men om du har en god mage-følelse for den cd-spillerern?,så ville jeg egentlig bare kjøpt den!.Man skal ikke legge for mye vekt på hva disse hifi guruene.I disse tidsskriftene sier og mener!,det er dine egne ører,sanser osv.Som skal avgjøre om det spesifike produktet er verdt å kjøpe!?.
Å handle Hi-Fi etter magefølelsen har kostet meg mye penger opp gjennom tidene. Vil mest sannsynlig ende med mye prøving og feiling. Og ikke minst med :'( :mad: ???

Mvh
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Duverden ! Her er det folk som har stått opp ser jeg. Hadde ikke
venta noe mer tilbakemeldinger. Takker for tips og råd.
Denon ? Nei takk. Marantz? Tja. Men jegkjøper nok ikke cd-spiller kun
på magefølelse. Jeg kan vel plukke ut noen objekter på magefølelsen.
Men så skal det lyttes. Hjemme. Og hvis det jeg hører ikke er bedre
enn den jeg har ? Da har jeg tid til å lete videre. Sony XA333ES har jeg nå.
 

gunni2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
117
Antall liker
0
Med Sony XA333ES har du ville jeg tro såpass god spiller at å finne noe som er hørbart bedre krever en del penger. Brukte da konvertere til en latterlig pris annonseres ofte til salgs her på forumet . Kjøp heller en slik og ha det litt billig gøy. Har selv kommet til den konklusjon på cd spillere at når de når et bra kvalitetsnivå blir det lett dyrt for å oppnå marginale forbedringer. Bytter heller ut andre ting .
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Kan vel godt hende det. Men av og til er det gøy å prøve noe nytt.
Tror ikke det er bare jeg som gjør det her. Og jeg er fullstendig
klar over at en ny cdspiller som er bedre vil koste noen kroner.
Men for ca. 20000,- tror jeg det skal gå. Helt i starten skrev jeg
at to alternativer er Copland og Hegel. Det er vel kanskje mulig at de er bedre enn den jeg har.
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
Hei Rolfozzy,
Jeg har hatt gleden av å eie en Jolida JD-100 siden før Jul. All erfaring så langt tilsier at dette er et veldig bra kjøp, prisen tatt i betraktning. Jeg skal ikke begi meg inn på å sammenligne med de nevnte spillerne fra Hegel og Copland, da jeg hverken kjenner dem, eller har gjort en direkte sammenligning. Stiller meg forøvrig noe tvilende til Vidar P sitt noe bastante utsagn, da han synes å ha verken hørt eller sett overnevnte cd-spiller :eek: Et åpent sinn kan jo noen ganger være en fin ting...... ::) En sammenligning jeg har vært med på forøvrig, er Meridian G-07 Vs. Jolida JD-100. Mellom disse to ble det svært nær dødt løp, så jeg har ihverfall ikke problemer med å si at Jolida JD-100 må være et bra kjøp. Siden G-07 koster over 20000 og av mange er regnet som en meget bra cd spiller. Som andre også nevner, så er det vel til syvende slutt matching, størrelsen på lommeboka di og personlige preferanser som avgjør hva du går for, men jeg synes ihverfall ikke sånn uten videre at du Skal avskrive JD-100, hvis du vil ha min mening.
Mvh.
Lars H.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Hyggelig. Jolida er fremdeles i hue mitt som en outsider. Som sagt har den fått gode testresultater i utlandet. Både modifisert og plain
utgave. Og den lyden som blir beskrevet i de testene tiltaler meg.
Men jeg har selvfølgelig tenkt å sjekke fler spillere. Forøvrig er det vel
et ganske så vanlig svar å få her når det blir spurt om ting: "Gjør heller ditt, gjør heller datt."
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg skal ikke begi meg inn på å sammenligne med de nevnte spillerne fra Hegel og Copland, da jeg hverken kjenner dem, eller har gjort en direkte sammenligning. Stiller meg forøvrig noe tvilende til Vidar P sitt noe bastante utsagn, da han synes å ha verken hørt eller sett overnevnte cd-spiller  :eek:
Ja nå snakket jeg altså ut fra hva jeg selv tror, fordi jeg kjenner til hvor utmerkede de andre spillerne er, så som sådan er ikke utsagnet bastant, men undrende;- men om det er blitt slik at man ikke lengre får hva man betaler for hos Jolida, men langt mer; så hadde jo det vært flott!

Mvh Vidar P
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Tja er ikke så godt å si kanskje. Men jeg har inntrykk at det er veldig
mye som er overprisa. Merkenavn,produksjonsland. Er vel eksempler
på det. Og kabler f.eks. Men dette er kanskje litt på sia.
 

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Innlegg
240
Antall liker
0
Vel dette slår litt begge veier.... er heller ikke sånn at alt som er laget i kina er like bra som noe som er laget i USA, Japan, Tyskland, Norge (litt tilfeldig nevnte land) til dobbel pris sånn enkelte tror.....
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Jeg driver og skal ha meg cd spiller...

Jeg ønsker å finne en som er pen innvendig, som ser ut som ingeniørkunst. Har lite med lyden og gjøre, men jeg liker tanken på at ting er velbygd og ser flott ut innvendig.


Har skummet igjennom gamle hifi blader, og funnet en test av Accuphase DP-70V, og den ser ut som et lite kunstverk innvendig.

Det ligner så lite på en billig cd spiller som det kan..Og veier 25 KG.

Alikevel, innmaten ligner ikke så rent lite på relativt billige kinesiske cd spillere, type Shanling er kanskje de jeg syns er penest innvendig og nærmest referansen accuphase, av de kinesiske merkene. Her er innmaten på T-80 http://i18.ebayimg.com/02/i/06/70/b9/48_3.JPG

Derfor blir det trolig en cd spiller fra shanling.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jeg har ingen grunn til å tro at alt som kommer fra Kina er bra. Men
det er nok mye fordommer mot kinesiske varer. Som det har vært
mot japanske, dengang de varene gjorde sitt inntog. Toyota, Mazda,
Sony. Og omtrent alt av transistorutstyr som kom. De kopierte de også. For meg virker de som mye av det kinesiske de selger på
f.eks. Nysound egentlig er beregna for salg i Kina. Og kvaliteten på
det tror jeg kan være litt lavere enn det som blir produsert for europeisk og amerikansk salg.
 

lionstar

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.03.2006
Innlegg
655
Antall liker
0
Jeg har ingen grunn til å tro at alt som kommer fra Kina er bra. Men
det er nok mye fordommer mot kinesiske varer. Som det har vært
mot japanske, dengang de varene gjorde sitt inntog. Toyota, Mazda,
Sony. Og omtrent alt av transistorutstyr som kom. De kopierte de også. For meg virker de som mye av det kinesiske de selger på
f.eks. Nysound egentlig er beregna for salg i Kina. Og kvaliteten på
det tror jeg kan være litt lavere enn det som blir produsert for europeisk og amerikansk salg.
Jeg tror nok at en må innstille seg på å ta noen sjanser, om en skal høste gevinsten av å kjøpe billig. De er nok såpass i starten mange, at kvalitetskontrollen ikke er helt topp, derfor går det jo an å kjøpe varene gjennom importør, hvis en ønsker garanti og sikkerhet.
 
R

Rojoh

Gjest
Nå er det vel slik at det blir mer eller mindre meningsløst å snakke om at en spiller er "sånn og sånn bra" når den visserlig skal passe inn blant andre komponenter som har hver sin lydmessige signatur, eller....?? I dette tilfellet vil Klipsch'ene være de som har mest innvirkning på totallyden, og valg av spiller vil måtte reflektere dette. Et lite problem med Klipsch kan være en litt "tørr" mellomtone (- i motsetning til f.eks. varm/kjøtt-og-blod/levende). Å velge en cd-spiller med manglende oppløsning, laidback i grunntoneområdet eller for mye fokus oppover vil sannsynligvis ødelegge musikaliteten. Klipsch vil videre avsløre mangel på ro og kontroll nokså nådeløst. Det du trenger er en spiller som passer inn, og ikke nødvendigvis hverken Jolida, eller Marantz som jeg foreslo. Eller kanskje nettopp akkurat... ;)

Mvh. Johan
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Ja nettopp nei. Det er jo det man skal prøve å finne ut da. Så utgangspunktet mitt her var jo egentlig om noen har erfaring med
den amerikanske cd-spilleren Jolida 100. P.g.a. noen tester jeg har
funnet der den spillerens lydbilde blir beskrevet som varmt og med en
lyd som man må langt opp i pris for å finne maken til. Om det
stemmer eller ikke, si det. Men det skal passe med mitt utstyr.
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.735
Antall liker
4.598
Sted
Nøtterøy
-Tror spillerne du her går og lurer på er meget bra spillere, men driftsikkerheten tror jeg er mye bedre på f.eks Denon og Marantz. Særlig europeiske merker har en del irriterende problemer med sine cd spillere.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Marantz har jeg aldri hatt. Men på 80 tallet hadde jeg 3 forskjellige Denonspillere. Hadde problemer med alle 3.
Men verden har vel gått framover for Denon også.
Tidenes nedtur hele cd-mediet den gangen syns jeg. Husker
jeg kjøpte min første cd-spiller i 86 på postordre fra Aker Mic.
Skuffelsen over den lyden var formidabel. Rakk ikke Thorenplatespillern min til knea en gang. Og det var Denon.
Men cd-spillerne har jo blitt mye bedre siden dengang.

Ps. Hva er de største problema med Copland og Hegel ?
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg kan vel plukke ut noen objekter på magefølelsen.
Men så skal det lyttes. Hjemme. Og hvis det jeg hører ikke er bedre
enn den jeg har ? Da har jeg tid til å lete videre. Sony XA333ES har jeg nå.
Hvordan synes du det låter med Sony'en tilkoblet?

Mvh. Johan
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Jevnt over hele spekteret låter det bra. Da er vel kanskje spørsmålet
ditt: Hva skal du da bytte for ?
 
R

Rojoh

Gjest
Jevnt over hele spekteret låter det bra. Da er vel kanskje spørsmålet
ditt: Hva skal du da bytte for ?
Vel: Du sa det selv. ;D Egentlig tenkte jeg at det kanskje ville være litt enklere å sirkle inn noen kandidater hvis "vi" fikk vite litt om hvordan du var fornøyd med lyden fra Sony'en. De færreste har vel vært borti kombinasjonen RF-35 og den forsterkeren du bruker. Det er nok flere som har vært borti Sony'en, og som vil kunne si noe om cd-spillere i forhold til den. Sony av litt eldre årgang var vel kjent for å være ganske stramme (og litt slanke) i klangen med fokus på oppløsning og detaljer. (Romklang, skille instrumenter fra hverandre osb.?) Vi kan vel da ressonere oss frem til at du ikke er på jakt etter en "fyldig og litt romantisk-fortolkende" cd-spiller?

Hegel'en er vel kjent for å brilljere med sin nøytralitet, homogenitet og informasjonsmengde? Benchmark-DAC'en likeså? Ser liksom for meg at en Marantz vil gi det et litt mykere fokus: Litt mer fokus på mellomtone/stemmer og litt mykere bassgjengivelse (les: litt mer nivå i øvre bass?) samt litt mindre fokus i øvre diskant (les: mindre nivå)? Sikkert små, men merkbare, forskjeller. Du får ha lykke til i jakten på arvtageren. :)

Mvh. Johan
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Saklig og greit det der. Skal prøve Marantz om det er noe der. Egentlig er det jo ikke sikkert det blir noe bytte, men syns som sagt
det er ok å sjekke litt rundt for å prøve, i utgangspunktet, noen
gode cdspillere. Bare Dylan låter bra så.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Nå har jeg fulgt magefølelsen. Fikk hjem en Jolida JD-100 på tirsdag.
Den spillern er så bra med et varmt og engasjerende lydbilde at den
vil ikke bli returnert. Finner nok ikke en så bra CD-spiller til den prisen
blandt andre merker. Må høyt opp i pris for å matche den.
Rart at den ikke har slått mer an i Norge.
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Får si "grattis" med ny spiller :)

Fikk du prøvd Marantz`n i løpet av jakten da?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Første jeg prøvde var Jolida. Den matcha så bra at jeg gadd
ikke prøve noe annet. Men jeg har blindtesta den mot Sonyen
min. Jolidaen er så varm og fin i lyden at jeg trenger nok ikke fyre til vintern. Og så musikalsk at jeg kan legge i en blank cd
og trampe takten til det. Det er ikke mange cd-spillere man
kan si det om. ;D
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gratulerer!

Nå kan du etterhvert begynne å teste ut om skifte av rør har innvirkning på lydsignaturen :)



Ikke plagsomt trangt inne i dette kabinettet....
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Ja det skal jeg gjøre, hadde jeg tenkt. Bare å finne ut hvilke rør som
høres bra ut. Tror vel RCA er bra til denne.Eller noe Electric Harmonix
elles JJ/Tesla. Egentlig har jeg ikke peiling.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Gratulerer med ny spiller! :) Jeg har etpar kamerater om har hatt forsterkere fra Jolida, og det har spilt veeeeldig bra til prisen. I sin tid var det jo flere garvede anmeldere i det nå nedlagte magasinet Fi som gikk helt av hengslene etter å ha hørt ern liten og rimelig Jolida-forsterker, men det ser ikke ut til at det norske markedet har reagert likevel.
Hvilken rørtype sitter i spilleren din nå?
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
12AX7 er det vel de heter. Hvis du mener hvilket fabrikat så vet jeg
ikke. Det er noe kinesisk. Da de sendte spillern, glemte de og sende manualen. Men den kommer.
 

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Innlegg
1.663
Antall liker
3.091
Ps. Hva er de største problema med Copland og Hegel ?
Kjenner ikke til Hegel. Men min trofaste Copland 266 har jobbet jevnt og trutt i snart ti år - uten å mukke noen gang!
Aldri har den forlangt reparasjon eller service (bank i bordet), og bare ytterst sjelden har den hatt trøbbel med å lese en CD. Lydmessig er den også helt i toppen, fortsatt. Den gang ble spillerne fra Copland produsert i Sverige. Hvordan kvaliteten er nå til dags, vet jeg ikke....
 

larshe

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.03.2006
Innlegg
68
Antall liker
4
Sted
Elverum
Hei Rolfozzy!
Gratulerer med ny cd spiller! Forøvrig hyggelig at jeg ikke er den eneste i Norge som synes at JD-100 gir vanvittig mye valuta for pengene. Nå er vi ihverfall to..... ;D
 
Topp Bunn