Digitale avspillere Cd spiller/ transport

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Dac? Er det ikke et drivverk? Må vel være buffringen av data som gjør denne god som drivverk . Kan ikke være mange som gjør det til prisen.
    Såvidt jeg har skjønt, så bufrer de fleste vanlige bluray spillere det digitale signalet, og de koster nesten ingenting.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    ThomasD: Fordi den er så godt bygget at totalresultatet du får ut av den ene og alene avhenger av fire faktorer: Match, DAC , overføringskvalitet og ønska lyd. Nyere tids største varp og no-brainer. Sammen med enkelte andre britiske deler. Fullt kapabel til å gjøre til skamme verk til sekssifra pris.
    Hvordan spiller match inn når utgangspunktet er et digitalt signal?
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    10.940
    Antall liker
    32.927
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    17
    Vurderer en rimelig cdspiller eller transport for å spille av cd inntil ripping er utført. Trenger strengt tatt kun en transport.Kan hende vil jeg beholde muligheten for cd avspilling etter den tid også.

    Synes Pro-ject og Exposure sine top loadere er flotte saker, men siden det er knyttet usikkerhet til levetid her i huset tenker jeg at det skal være rimelig i første omgang, men solid.

    Brukte Cd spillere koster nesten like mye som nye. Man får Marantz, Yamaha, Denon, Rotel m. flere til en grei pris.
    Noen med erfaringer rundt hva som vil være beste valget og da tenker jeg på solide drivverk i første omgang, men rask respons er også viktig?

    Audiolab 6000cdt vil nok anbefales av mange, men er generelt skeptisk til slot in drivverk??

    På forhånd takk, Vh
    Jeg har nevnte pro-ject i hovedanlegget , og den parkerer alt annet jeg har prøvd. Men , siden du ønsker rimelig vil jeg anbefale en Rega. Disse finner du kjempebillig hvis du er heldig, og den overrasket stort når jeg testet den i hovedanlegget. Jeg mener Rega bruker samme drivverk i Apollo og Saturn opp til dagens modeller. Brukes hos meg i et mindre Quad oppsett.


    Apollo.jpg
    apollo.jpg
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.007
    Antall liker
    1.254
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Cambridge Audio transport fungerer bra. Hører ikke noe galt med lyden. Føler at lyden er helt ufarget. Knappene og skyveboksen til cd plate virker litt billig og det er jo fordi spilleren er relativt billig. Virker som om utgiftene er lagt i ett godt drev for nøyaktig transport av bits. Kjøpte min hos Soundgarden.
    Enig at den fungerer bra. har et par stk selv. Valgte denne pga Oppo plattform og at det er noe så sjeldent som en ren transport som også spiser dvd og Blu-ray platene. Gjør den til et fleksibelt produkt.
    Har allikevel mistanke om at det er enda mer å hente fra cd mediet med et dedikert drivverk for dette, men trenger jo ikke å være slik. Har aldri tenkt tanken på å teste ut Cambridge i hovedanlegget. Vinteraktivitet kanskje.
    CD drevet som brukes i Pro-Ject ser spennende ut.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Pros & cons mht disse modellene?

    Kan jo være greit å ha en spiller som også gjør det mulig å spille sacd.
    Da faller jo den rene transporten bort, samtidig som det er den eneste som har AES/EBU ut.....

    mvh
    Proffen
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.486
    Pros & cons mht disse modellene?

    Kan jo være greit å ha en spiller som også gjør det mulig å spille sacd.
    Da faller jo den rene transporten bort, samtidig som det er den eneste som har AES/EBU ut.....

    mvh
    Proffen
    Kjenner ikke alle versjonene. For den rene transporten finner du masse info på denne siden
    De andre modellene er også laget av samme produsent så trolig mye samme innmat. Men merk at spillere med støtte for SA-CD nytter DVD OPU (laser) til å lese begge lagene og sløver derfor under platebytte med først søke etter TOC (table of index) for SA-CD innhold før den bytter til CD.

    Rull ned på siden til du finner CD-80. Hvor bl.a. skjema etc finnes. Transporten er oppgitt å benytter samme SAA7824HL chip'n til å hente ut data fra CD platen, feilretting av data og konvertere til S/PDIF som benyttes i CD spillere i hundretusenklassen hvor man benytter Pro 8 drevet med toppmating.

    Ser man forbi slottmating (PSL33) er nok bedre klokke og seperat strøm til servomotor og elektronikk hodedindigriensene som skiller denne fra toppmodeller.

    1625436666677.png
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Har jo strengt tatt en dugandes dac i Devialeten, så sånn sett trenger jeg jo egentlig bare et drivverk.
    Men det kunne vært greit å ha muligheten til å spille sacd`ene mine og.....
    Da kan jeg tappe redbook via spdif, og så ta sacd-signalet ut via rca.........

    Regner vel strengt tatt ikke med at det er natt-og-dag-forskjeller ute og går mellom tre spillere i dette prissegmentet, er derfor jeg frir etter tips og erfaringer.....

    mvh
    Proffen
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Ser det er liv her fremdeles :)
    Som nevnt tidligere i tråden kjøpte jeg en Cambridge CXC transport fra finn.no, men den er allerede solgt videre.
    Den ble testet i starten, sammenlignet med streameren (dac fra Naimstreameren), fungerte veldig bra og kan hende var de to kildene bare litt forskjellige i presentasjonen der jeg foretrakk den innebygde streameren.

    Uansett, jeg fikk bekreftet nok en gang at jeg ikke bruker Cd spiller, men heller vil sette kortene på rip til harddisk.
    Eier nå en Melco server med 2x3TB disk og en Buffalo Cd drive (som også kan fungere som Cd spiller) og er veldig fornøyd så langt.

    :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ser det er liv her fremdeles :)
    Som nevnt tidligere i tråden kjøpte jeg en Cambridge CXC transport fra finn.no, men den er allerede solgt videre.
    Den ble testet i starten, sammenlignet med streameren (dac fra Naimstreameren), fungerte veldig bra og kan hende var de to kildene bare litt forskjellige i presentasjonen der jeg foretrakk den innebygde streameren.

    Uansett, jeg fikk bekreftet nok en gang at jeg ikke bruker Cd spiller, men heller vil sette kortene på rip til harddisk.
    Eier nå en Melco server med 2x3TB disk og en Buffalo Cd drive (som også kan fungere som Cd spiller) og er veldig fornøyd så langt.

    :)
    Ser jo også for meg at streaming vil bli kilde nr 1 i fortsettelsen - men vil nå gjerne ha en cd-spiller/drivverk stående, all den tid man har en del musikk på sølvplater - både cd`er og sacd`er. Derav tanken på en midsize spiller, som da vil bli enklere å plassere i racket. Størrelsesmessig ser jo Pro-ject ut til å være det jeg er ute etter. Så blir spørsmålet: Hvem av modellene bør man gå for? Som jeg skrev tidligere, vil den rene transporten ikke kunne benyttes på sacd. Den minste og billigste kan, slik jeg leser det, både fungere som transport for cd og som sacd-avspiller.
    CD Box DS2 kan, slik jeg leser det, både spille av og fungere som transport for cd-plater, men "bare" lese cd-laget på hybrid-sacd`er. Dvs at den rimeligste modellen da gjerne vil være å anse som den mest fleksible, ut fra avspillingsmuligheter.
    Har jeg da forstått ting riktig?

    mvh
    Proffen
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.037
    Antall liker
    2.486
    tre spillere i dette prissegmentet
    Selv tror jeg det rene drivverket er rimeligste vei til Nirvana. Med betingelse at det kombineres med en moderne DAC som har kål på jitter. SAA7824HL chip'n er fellesnevner i samtlige nyere toppmodeller og dette ProJect drivverket mangler egentlig kun presisjonsklokke for å hevde seg.

    Chip'n er ansvarig for alt fra å styre motorhastighet, optik-servo, lese og prosessere alt relatert til musikkdata. Altså alt som har med hvordan vi bedømmer lydkvalitet fra CD drivverk. Dette selv om chip'n for et par tiår siden opprinnelig var ment for bruk i lavkostprodukter og også inneholder en tvilsom DAC til å lage lyd i boombokser.

    Verd å merke seg at SAA7824HL chip'n gjør kun CD og CD-Rom etc opp til maks x4 hastighet.
    Derfor har nok Pro-Ject modellene som gjør SA-CD en annen chip med andre egenskaper. Og reklameteksten poengterer også at det for den rimeligste er benyttet et optisk drivverk fra datamaskin (tenk USB drivverk til hundrelapper)
    Compared to its predecessor, the CD Box S, the inner workings of the CD Box S2 have been technically revised. The player is controlled by a mini-computer, to optimise the used PC-drive for a 1:1 bit-accurate reading of the „Redbook“ CD-standard and achieve a modern and audiophile playback solution. The CD is read into a memory allowing any reading errors to be corrected, which ensures the best sound quality that you can get from a PC-drive. Although this approach results in slightly higher start-up and reading times, it enables us to fit an audiophile grade CD player into the ultra-compact and beautiful S2 case.
    I prinsippet samme som en av PS Audio sine CD spillere, men til en brøkdel av prisen. Jeg advokerte dette prisippet en stund hvor man også monterer en stor SSD som buffrer noen hundre CD plater slik at når man legger inn CD platen kan den fungere tilsvarende en nøkkelbrikke og spilte av filer fra SSD om den allerede har lest inn CD platen.

    Ulempen er som jeg uthevet. Treg oppstart og mulig støy fra drivverket som nok går med høyere hastighet. Fordelen er at platene potensielt kan leses av flere ganger når den oppdager lesefeil. En CD spiller har kun feilrettingsalgoritmer den kan falle tilbake på. Dvs den i verste fall kan gjette seg til feil bitverdi men vil gladlig spille videre selv om den har lesefeil.

    EDIT: Pro-Ject CD Box DS2 med innebygget ak4490 DAC har også "Blue Tiger CD-80 servo board for 1:1 CD playback" med SAA7824HL chip'n.

    CD spiller on-a-chip: https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/92234/PHILIPS/SAA7824HL.html
     
    Sist redigert:

    Outport

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2014
    Innlegg
    233
    Antall liker
    39
    Det er mange audio hifi folk som liker følelsen av enkel streaming fra kun cd drivverk. For eksempel 1 meter streaming via koaksialkabel. Det er litt spesielt av og til. Noen favoritt cd'r.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.079
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker Esoteric x03 som drivverk. Bruker ikke analogdelen i den. Kan spille sacd om jeg vil
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn