CD-spiller og/eller forsterker til ProAc D15

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Ikke nå lenger Det nederste bildet var enormt stort.
Men nå var det fikset ser jeg.
En spiller jeg ville kikket nærmere på er Primare CD31. Har hørt at primare og proac skal være en god match, og min erfaring med CD31 er ihvertfall enormt bra.
Lykke til

U

utgatt60135

Gjest
Den tok jeg vekk fra lista samtidig med det digre bildet :eek:

Jeg tror nemlig ikke at den kan måle seg mot kanskje den jeg har øverst på lista? Lector. Men det er synsing da. Aera virker spennende.

A

Apache

Gjest
Jeg spiller for tiden på den intgrerte AVI'en. Kjempebra forsterker. Den er liten å se på, men er en skikkelig kruttønne.

Jeg har også prøvd AVI pre- og power til dobbelt pris og vel så det. Uten tvil den beste transistorlyden jeg har hatt i min stue. Synd at bankkontoen min reagerte negativt på det forsterkersettet.

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Re: Medspillere til ProAc D15

Slik jeg har forstått det er Proac tunet til ARC.

Den har en omvendt hengekøye i mellomtonen, dvs den trenger litt ekstra her.
Ingen ProAc jeg har hørt har denne omvendte hengekøyen, ihvertfall ikke Response-serien...

Lyngen, det skal bli spennende å se hva du ender opp med. Men du må ikke glemme matching og synergi oppi det hele. Ikke les deg blind på tester av enkeltkomponenter. Husk: De skal spille bra sammen også!

Det er dette jeg mener Naim er så bra på.

Hvorfor ikke starte opp med et rimelig Naim-sett og gradvis bygge deg oppover? F.eks. 122X/150X/CD5X...eller CD5i/Nait 5i.. Dessuten kommer det også en SuperNait til våren, som kommer til å ligge i ditt prisleie.

mvh

U

utgatt60135

Gjest
Jeg har desverre ikke lyst på Naim. Sånn er det bare.. :-/ vet ikke helt hvorfor (kanskje fordi det snakkes så myye om dem? Jeg tror kanskje ikke deres lydfilosofi er helt 100% lik min? Jeg synser mye nå. Designet tiltrekker meg ikke heller)

Jeg sitter nå og leser på franske forum. Både Audio Aero og Eear er franske. Audio Aero (enn så langt) får bare skryt og noen mener den passer flott til D15. Noen mener Eear er veldig energiske og må matches omtenksomt. HiFi + skrøt veldig av denne. Kunne få denne rimelig fra danmark men jeg vet ikke. Han selger Flight two og AA også og skrev følgende;
"Eera er nok nogle af de bedste cd man kan købe fortiden.Jeg har solgt dem til folk der har haft
ML krell Wadia DCS Linn AE"

Men det er en selger da...

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.784
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
mine meninger:
1) jeg foretrekker rør til proac.
2) det er ikke bare arc som spiller bra med proac. det begynner faktisk å bli noen år siden de to fabrikkene konsekvent brukte hverandres utstyr til "tuning". alle gode rørforsterkere med solid strømforsyning og (gjerne basert på utgangsrør som 6550/kt88, 211 og 845) spiller så det griner med et par proac response- eller d-serie.
3) audio aero lager fantastiske produkter, som spiller himmelsk med proac.

U

utgatt60135

Gjest
Har du noen konkrete tips til rørforsterker?
Jeg får sikkert noen tips hos Lyric i morgen. Er Cary sine gode?

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Skal ikke mase mere om Naim, jeg... :D

AA er helt sikkert bra til D15. Har hatt Audia Flight One, den var grei den, men hadde vel ventet meg mer til den prisen.

Cary anbefaler bl.a. ProAc, sikkert verdt å lytte til...
SLI-80 er jo en intergrert sak som passer ditt budsjett.
Med det samme du er innom Lyric kan du jo også lytte til Cary CD-spiller..

mvh

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Cary er en god match til ProAc, det var ihvertfall det i fjor, hvis de ikke har byttet all elektronikken da?

Cary er varmt, og gir et stort lydbilde til ProAc.

Har du noen konkrete tips til rørforsterker?
Jeg får sikkert noen tips hos Lyric i morgen. Er Cary sine gode?

U

utgatt60135

Gjest
Etter å ha lest testen av Lector i Fidelity er jeg i tvil om at denne er den rette for meg. Jeg tror jeg ønsker meg en mere komplett spiller. Skulle gjerne ha testet den men etter tidligere hjelp fra NHC med hjemlån av HT uten handel føler jeg et viss press på handel.
Jeg er nå mest nysgjerrig på Sugden a21SE. Tror jeg kommer til å teste den i tillegg til AVI snart.

Kanskje Sugden passer flott til Eera? Denne spilleren er jeg fortsatt nysgjerrig på men må da gamble uten testing. Siden den er ukjent her vil den neppe være så enkel å selge om det var en dårlig match?
Hvis jeg ender opp med Sugden vil jeg vel neppe matche den med en spiller med en klar varm og mørk klang.

Ellers tenker jeg fortsatt på AA Prima. Jeg har sett to forskjellige design på denne. Hvilken er siste utgaven?

Jeg ser Dk Design forsterkeren (som er midt i min prisgruppe) får mye skryt men det er ikke akkurat vakker etter min mening og i tillegg er den for stor til å passe inn i et normalt rack. Noen som har testet denne?

Hva tenker dere?

Beathoven1

Medlem
Ble medlem
02.01.2007
Antall liker
0
Enig med deg angående Lector. Jeg vil tro Lector blir for varmt for dine Proac. For slapp kontroll i bassområdet som med Proac kan fort bli for mye. Fin mellomtone men virker som musikken ikke kommer helt ut av flasken. Maler for mye og taper mikro dynamikk i orkesterprsentasjoner. Fokuserer for mye på det som allerede er i fokus.

Men hva med å spare 15 lapper og kjøpe den nye Cambridge 840?

http://www.cambridgeaudio.com/summary.php?PID=112&Title=Azur+840C+up-sampling+CD+player

http://www.hifiklubben.com/NO/Produkter/Stereo/CD-spillere/CAMBRIDGE_840C_CD-spiller_Soelv.htm

Hifiklubben er kanskje ikke stedet å handle for audiofile i landet, men denne er fan meg bra. Hørte den i københavn i midten av desember sammens med forsterkeren i samme serie.

Spilte sammens med ett eller annet fra Tannoy. Fytte for en deilig lyd.
Ingen tvil at Cambridge har laget ett vinnerteam. Ikke er de kjent for å ha noe av slik klasse som dette. Bare å ta av seg hatten. Jeg VET at dette spiller bedre en mye og mye dyrere comboer som er der ute.

Marantz PM15 og SA15 kan ikke måle seg mot Cambridge comboen. Marantz virker sløvt uten rytme i sammenligning. Forskjellene på akustisk og låter hvor "lite" skjer virker forskjellene små, men putt i den seneste Boss platen - We shall overcome. Som er full av futt og fart og mye bakgrunnsinstrument. Jeg har ikke hørt den platen låte bedre noensteds. Alle instrumenter liksom hopper frem og kommer til syne hvor marantz er mer varmt og slørete hvor mye lyd henger for langt bak.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Har hørt Cary rocket88 på D15 hos Lyric og det spilte meget bra. Macintosh 275 er vel ikke nevnt enda, det må spille knall på D15. Hjemme hos meg var denne utrolig bra! Har også hatt primare og hegel hjemme, og de er ikke i nærheten av hva 275 kan vri ut av et par små 1sc! Har hørt fra Norsk Lyd og Bilde at ARC forsterkern som er nevnt her skal spille litt penere en 275, om man vegrer seg for litt grov (grom :)) lyd. Det bør være mulig å hale i land en 275 innen ditt budsjett.

De som anbefaler Primare på ProAc er jeg ikke enig med. Det blir for kjedelig.

B

bamsemann

Gjest
Folk henger seg så jævlig opp i pris... bare det er høyt prisa, så er det bra...

Dette er IKKE alltid hånd i hanske, herregud å mye dyr hi end vi har testa som skal være så bra...

Skuffelsen har ofte vært stooor..

Hvis du ikke bugner over av penger Lyngen, så vær fornuftig...

Bruk ditt eget hode og lytt, du må lese mange omtaler om produktene du er innteresert i.

Når et produkt du er innteresert i får flere sammenfallende positive omtaler, da er dette noe å gripe tak i.

Og et at de produktene jeg virkelig har fått opp øya for er Primare I30..... kåret til årets produkt, og best buy overralt, masse krefter, tight, veldig gjennomsiktig, og bygd som en tanks... men sammtidig er varm uten å bli bløt...

Istedenfor å spørre i tråden hvilken forsterker bør jeg kjøpe til proac d15..

Du vet jo selv hvilken lyd du har hjemme nå, og hva du håper på å forbedre, og da bør du jo søke en lydsignatur som har mulighet til å rette opp det du måtte mene henger etter.

Så du må spørre etter tonal balanse, tørr,crisp,lys.mørk, mye nivå i toppen/lite nivå i toppen- samme i bassen...

Du må finne en forsterker som på papiret kan virke som den vil forbedre oppsettet ditt..

Og da kan du ta den med hjem på prøve....

Du kan handle produkter for flere hundre tusener av kroner, og ende opp med dårligere lyd enn nå...

Bruk sunn fornuft Lyngen...

bamsemann.. :)

U

utgatt60135

Gjest
McIntoch har jeg fått et godt inntrykk av. Kan tenke meg de spiller veldig godt til ProAc men er desverre for dyre i denne omgangen. Den som er nevnt her er kun et slutttrinn.

Folk henger seg så jævlig opp i pris... bare det er høyt prisa, så er det bra...

Dette er IKKE alltid hånd i hanske, herregud å mye dyr hi end vi har testa som skal være så bra...

Men for det meste står vel prisen noegenlunde i forhold til kvalitet. Men jeg har hørt meget dyr elektronikk som ikke forbedrer lyden nok til at prisen kan forsvares. Jeg tror nok en får mere for penga i å legge ut mest for HT.

Kan du fortelle hvilke dyre saker dere har testet som ikke er verd pengene?

Skuffelsen har ofte vært stooor..

Hvis du ikke bugner over av penger Lyngen, så vær fornuftig...

Fornuftig? Er det noen HiFi freaker som er fornuftige ::) ? Det er ikke noe problem å nyte musikk på nåværende anlegg og det tror jeg gjelder for de fleste som oppgraderer. Jeg kjøper uansett ikke et dyrere produkt uten at forbedringene er markante. Nei jeg bugner ikke over av penger så jeg bør treffe godt.

Bruk ditt eget hode og lytt, du må lese mange omtaler om produktene du er innteresert i.

Når et produkt du er innteresert i får flere sammenfallende positive omtaler, da er dette noe å gripe tak i.

Jeg må la meg påvirke av alt. Sugden er en som har fått meget gode omtaler overalt, har faktisk ikke lest noe spesielt negtivt om den bortsett fra effekten. Og siden jeg ble imponert etter en egen lytt (riktignok med ukjent HT) står den øverst på teste lista.

Og et at de produktene jeg virkelig har fått opp øya for er Primare I30.....  kåret til årets produkt, og best buy overralt, masse krefter, tight, veldig gjennomsiktig, og bygd som en tanks... men sammtidig er varm uten å bli bløt...

I 30 kan jeg teste! Men er den veldig forskjellig fra lillebror? I21 mot Creek ble et enkelt valg. Creek var klart bedre.

Istedenfor å spørre i tråden hvilken forsterker bør jeg kjøpe til proac d15..

Du vet jo selv hvilken lyd du har hjemme nå, og hva du håper på å forbedre, og da bør du jo søke en lydsignatur som har mulighet til å rette opp det du måtte mene henger etter.

Så du må spørre etter tonal balanse, tørr,crisp,lys.mørk, mye nivå i toppen/lite nivå i toppen- samme i bassen...

Det er faktisk ikke noe spesielt som mangler. Synergien er bra. Vil bare forbedre generelt. Kanskje litt mere fylde, bedre 3D og et større lydbilde med mere ro.

Du må finne en forsterker som på papiret kan virke som den vil forbedre oppsettet ditt..

Og da kan du ta den med hjem på prøve....

Du kan handle produkter for flere hundre tusener av kroner, og ende opp med dårligere lyd enn nå...

Bruk sunn fornuft Lyngen...

Jada pappa ;)

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hva er den øvre (pris) grensen din på cd spiller og eventuelt forsterker.

Creeken ville jeg beholdt en stund til,for den vil kunne yte godt mot high-end cd spillere og klare skille mellom barken og veden.

O

om.s

Gjest
Noen tipset om at Lyric selger ut en Accuphase E308 til en god pris, det vil jeg anbefale deg å lytte til som en meget god forsterker til D15....

Snakker her om erfaring, anvendte en tidligere utgave, E306V på Response 2.5, og det kunne jeg nok levd godt med i dag også...

Tross alle "gode" råd, TTT (ting tar tid) bruk den (tiden) og øra fornuftig så kommer du nok i mål på en vellykket måte....

mvh

B

bamsemann

Gjest
Jeg står ved at det er grense for når det er særlig mye mer å hente ut av produktene..

Jeg mener at legger du ca 20-25k i hver enhet så er du så tett oppunder taket på hva du kan klemme ut av noen bokser med litt elektronikk opp i.

Da vil priskurva stige nesten 90 grader, men den lydforbedrende kurva vil være veldig slakk..

Vi har testa masse utstyr fra: Krell, Mark-Levinson, Theta, Jeff Rowland, Conrad Johnson, Dynamic Precicion, Bel Canto, pluss masse andre merker...

Blant de største nedturene var et Krell sluttrinn ksa 250, 100w klasse a, Audio Research sp 14, var ikke mye deilig rørlyd der nei....

Det som er blant det beste i før nevnte prisklasse er så bra, at her kan det fort gå masse penger på små eller ingen lydforbedringer...

Men jeg kan si med stor sikkerhet at jeg kommer til å innvestere mange tusenlapper til på god hi fi..

Det er vel alltid rom for forbedringer? Eller? Joda...

Jeg har et par ting på ønskelista for 2007: En riia Graham slee era gold v. Også har jeg også lyst på en kraftigere forsterker, men uten å miste godlyden til Creeken..

Godt nytt år forresten Lyngen.....

U

utgatt60135

Gjest
Noen tipset om at Lyric selger ut en Accuphase E308 til en god pris, det vil jeg anbefale deg å lytte til som en meget god forsterker til D15....

Snakker her om erfaring, anvendte en tidligere utgave, E306V på Response 2.5, og det kunne jeg nok levd godt med i dag også...

Tross alle "gode" råd, TTT (ting tar tid) bruk den (tiden) og øra fornuftig så kommer du nok i mål på en vellykket måte....

mvh
Er det den samme som ble tipset rett før jul? Den ble i allefall solgt fort.

Accuphase har jeg hørt med D15. Likte veldig godt den varme gyldne klangen men alikevel syntes jeg faktisk ikke at det var noen store forbedringer i forhold til Creek.

Å bruke god tid er bare flott siden det også er en hobby. Men jeg får begynne med noen hjemlån.

U

utgatt60135

Gjest
Hva er den øvre (pris) grensen din på cd spiller og eventuelt forsterker.

Creeken ville jeg beholdt en stund til,for den vil kunne yte godt mot high-end cd spillere og klare skille mellom barken og veden.
25k ca..

Men Jungson er også en meget god spiller til prisen og som får svært gode tester (ikke sett mange), bedre enn Creek faktisk og prisforskjellen mellom dem er ikke stor. Men skulle tro det er klar kvalitetsforskjell mellom 10k og 25k?

Skulle gjerne ha testet AA Prima men det er et stykke tur/retur x2 til Horten.

Hvordan spiller de dyreste Rega spillerne?

U

utgatt60135

Gjest
Jeg står ved at det er grense for når det er særlig mye mer å hente ut av produktene..

Jeg mener at legger du ca 20-25k i hver enhet så er du så tett oppunder taket på hva du kan klemme ut av noen bokser med litt elektronikk opp i.

Da vil priskurva stige nesten 90 grader, men den lydforbedrende kurva vil være veldig slakk..

Godt nytt år forresten Lyngen.....

Ja, godt nytt år!

Med høyttalere (gulv) synes jeg det begynner å smake fugl over 20k og kvaliteten økes relativt klart mot 50k. Over dette synes jeg de ikke forbedrer seg så veldig mye..

Jeg tror det ikke er så forskjellig med elektronikk?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Før jeg får hørt min egen BlueNote spiller er det kun 2 spillere jeg hadde vurdert om jeg hadde 25k.

Cary cd 303/300 og Cary DVD7.

Dynamikk bomber med herlig basssss.Varme detaljer og trøkk,hva mer er det å ønske

Siden du har handlet hos Tor tidligere,så greier du nok å prute deg ned nok.

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Ja, godt nytt år!

Med høyttalere (gulv) synes jeg det begynner å smake fugl over 20k og kvaliteten økes relativt klart mot 50k. Over dette synes jeg de ikke forbedrer seg så veldig mye..

Jeg tror det ikke er så forskjellig med elektronikk?
Godt nyttår til deg Lyngen!

Kostet på meg en CD-spiller (Naim sef.) til 80000 for en mnd. siden og Du verden. Hakeslepp...visste ikke at det bodde SÅ mye i den lille D15.... ;D

Har ikke hørt maken til lyd i stua mi før!

Neste oppgradering? Vel...D28 frister noe veldig... ;)

mvh

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
McIntoch har jeg fått et godt inntrykk av. Kan tenke meg de spiller veldig godt til ProAc men er desverre for dyre i denne omgangen. Den som er nevnt her er kun et slutttrinn.
275 har volumpot på inngangen, men de er selvsagt ikke så enkle til hverdagsbruk.

U

utgatt60135

Gjest
Ja da har jeg AVI´s integrerte på hjemlån fra Eltek. Denne hadde jeg stor forventinger til men her fikk jeg meg en overraskelse. Jeg har ennå ikke funnet ett parameter AVI er tydelig bedre på.

AVi er en utpreget nøytral forsterker som ikke farger lyden på noen tydelig måte. Dens svake side er 3D. Scenen er litt smal og ikke helt godt definert. Gir ikke godt nok rom rundt vokaler. Mangler litt størrelse på lydbilde. Når det gjelder oppløsning har jeg ikke lagt merke til noen markante forskjeller.

Creek5350 SE spiller større og har klart bedre fokus. Den er også hurtigere og har litt mere punch i bassen. Dypbassen høres ganske lik ut tror jeg. Creek er litt mere på den varme siden og har en mykere og mere delikat mellomtone hvor AVI er mere nøytral. Ingen tvil om hva jeg liker!
Legger merke til hvor var jeg er på harde kanter. Jeg vil ikke påstå at AVI eller Cary har det men jeg er tydeligvis glad i myke kanter.

De på Lyric sa de fikk bakoversveis av at Creek spilte bedre enn en high-end forsterker de hadde (ville ikke si hvilken). Når jeg hørte med Cary elektronikk i demorommet tenkte jeg faktisk at det låt minst like bra hjemme. Accuphase var gode saker men så mye bedre enn prisen tilsier?

Kanskje holder Creek´en i lange baner og jeg får heller prøve en spiller. Alikevel vil jeg veldig gjerne få testet Sugden A21Se . HiFi verdenen er sikkert full av overraskelser.

Hallvar hos NHC sa at AVi´en var litt som en kamelon (husker ikke om han brukte dette ordet helt) og spilte  forskjellig avhengig av matchingen. Vet ikke helt hva han mente med det da den virker generelt helt nøytral i klangen.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Sugden lager meget bra produkter, og har hørt de ett par ganger, og foreslår at du tar en lytterunde. Hvis du ikke vil høre på Chapter Precise da, som et alternativ :p

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Ja da har jeg AVI´s integrerte på hjemlån fra Eltek. Denne hadde jeg stor forventinger til men her fikk jeg meg en overraskelse. Jeg har ennå ikke funnet ett parameter AVI er tydelig bedre på.

AVi er en utpreget nøytral forsterker som ikke farger lyden på noen tydelig måte. Dens svake side er 3D. Scenen er litt smal og ikke helt godt definert. Gir ikke godt nok rom rundt vokaler. Mangler litt størrelse på lydbilde. Når det gjelder oppløsning har jeg ikke lagt merke til noen markante forskjeller.

Creek5350 SE spiller større og har klart bedre fokus. Den er også hurtigere og har litt mere punch i bassen. Dypbassen høres ganske lik ut tror jeg. Creek er litt mere på den varme siden og har en mykere og mere delikat mellomtone hvor AVI er mere nøytral. Ingen tvil om hva jeg liker!
Legger merke til hvor var jeg er på harde kanter. Jeg vil ikke påstå at AVI eller Cary har det men jeg er tydeligvis glad i myke kanter.

De på Lyric sa de fikk bakoversveis av at Creek spilte bedre enn en high-end forsterker de hadde (ville ikke si hvilken). Når jeg hørte med Cary elektronikk i demorommet tenkte jeg faktisk at det låt minst like bra hjemme. Accuphase var gode saker men så mye bedre enn prisen tilsier?

Kanskje holder Creek´en i lange baner og jeg får heller prøve en spiller. Alikevel vil jeg veldig gjerne få testet Sugden A21Se . HiFi verdenen er sikkert full av overraskelser.

Hallvar hos NHC sa at AVi´en var litt som en kamelon (husker ikke om han brukte dette ordet helt) og spilte  forskjellig avhengig av matchingen. Vet ikke helt hva han mente med det da den virker generelt helt nøytral i klangen.

Både AVI og Creek er meget nøytrale.

Siden de ikke farger lydbilde i stor grad,kan bytting av f.eks cd spiller gi store utslag.

Så begge forsterkerene er geniale å sitte med når du skal finne fram til godlyden.

Jeg har nevnt det før og sier det igjen.Behold creeken en god stund til og konsentrer deg på å få tak i en god cd spiller.

Cary DVD6,Primare CD31 og DVD30 er helt konge.

U

utgatt60135

Gjest
Sugden lager meget bra produkter, og har hørt de ett par ganger, og foreslår at du tar en lytterunde. Hvis du ikke vil høre på Chapter Precise da, som et alternativ :p
Hvor mye tar André for Precise da? Sugden har jeg jo allerede hørt men må høre hjemme for å få et godt nok inntrykk. Ellers tenker jeg på å ta med meg spilleren til Audioakt for å sammenligne mot AA Prima om noen uker.
Det spørs om ikke jeg må få hørt Lector også.

U

utgatt60135

Gjest
Jeg har nevnt det før og sier det igjen.Behold creeken en god stund til og konsentrer deg på å få tak i en god cd spiller.
Det tror jeg er et godt råd ja. Men jeg sitter med en følelse at jeg må bra opp i pris for å få klart bedre lyd enn Moon Harbour. Men opptil 18.000,- mere burde da gi et godt utslag på kvaliteten?
Det hadde vært flott å slått fast om 5350 er så god eller om a21SE er klart bedre. Om så det første er tilfelle så slår jeg mere til ro om du skjønner. Men vil jo ikke låne med hjem med mindre jeg tror mye på forbedring som monner. Jeg får høre litt med NHC som ser ut til å selge både Sugden og AVI.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Tjaaaa veil. pris for Chapter Precise ligger på 55.000.- n.kr., og den ligger vel noe over budsjettet som du muligens hadde tenkt deg, men det skader ikke, og koster ingen ting og lytte ::).

Det er mye bra der ute, og er overasket over at du ikke likte Sugden bedre?

Du har jo en glimrende forsterker i Ayre AX 7 også.

Hvor mye tar André  for Precise da? Sugden har jeg jo allerede hørt men må høre hjemme for å få et godt nok inntrykk. Ellers tenker jeg på å ta med meg spilleren til Audioakt for å sammenligne mot AA Prima om noen uker.
Det spørs om ikke jeg må få hørt Lector også.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Det tror jeg er et godt råd ja. Men jeg sitter med en følelse at jeg må bra opp i pris for å få klart bedre lyd enn Moon Harbour. Men opptil 18.000,- mere burde da gi et godt utslag på kvaliteten?
Det hadde vært flott å slått fast om 5350 er så god eller om a21SE er klart bedre. Om så det første er tilfelle så slår jeg mere til ro om du skjønner. Men vil jo ikke låne med hjem med mindre jeg tror mye på forbedring som monner. Jeg får høre litt med NHC som ser ut til å selge både Sugden og AVI.
Jeg har på følelsen mer og mer at det er cd spilleren det er lettest å finne nirvana.
Derfor tror jeg at det er best å ha cd spilleren som beste kilde i oppsettet.
Da får man utnyttet forsterkeren 100%.
Din forsterker er muligens det komponente Stereophile bruker mest i sine moderate(normal prisfra 10-20k) tester på høyttalere og cd spillere,så du skal nok bruke mye penger for å forbedre lyden.

B

bamsemann

Gjest

Dinne inntrykk her stemmer bra med hva jeg hart hørt andre si Lyngen..

Har bare hørt AVI forsterkeren på messe, så vil ikke si så mye om den opplevelsen stemmer helt med hva den kan...

Men som Jonas sier, er det kanskje mest fornuftig å legge penga i en god signalkilde...

Vinyl kanskje   ;)

K

kbwh

Gjest
Men som Jonas sier, er det kanskje mest fornuftig å legge penga i en god signalkilde...

Vinyl kanskje   ;)
Nei, en proffdac ;D. RME ADI-2 til 6500,-. Tilnærmet null egenlyd.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Jeg terper litt til om god signalkilde.

Når det gjelder AVI forsterkeren blir det nevnt i omtaler at den trenger meget god cd spiller får å vise sitt sanne ansikt.
Det gjelder alle forsterkere for å få ut sine potensialer,men enkelte forsterkere oppfører seg litt likt som en tungdreven høyttaler.Tungdrevne høyttalere trenger kraft for å våkne,mens enkelte forsterkere vil ikke spille opp til dans før den har fått en god partner.
CD spilleren til Lyngen er sikkert god når det gjelder pris/ytelse,men er det noe jeg er 100% sikker på så er det at det aldrig har vært produsert en high-end cd spiller som kun har kostet et 4 siffret beløp.
Gode cd spillere som begynner å ha suverene kvaliteter koster etter MIN mening/erfaringer fra 12000kr og oppover.

Kan nevne noen cd spillere som JEG mener holder meget høyt nivå,og som er gode bruktkjøp:

BlueNote Koala cd tube(17500kr),Rega Saturn(17000kr),
Primare cd31(18000kr),AA Maestro(21500kr),Bladelius Freja(22000kr),Primare DVD30(22000kr),Cary DVD6(tilbud hos Lyric for 10000kr.Kostet i sin tid 25000kr)

Det finnes så klart flere der ute,men ikke som jeg har testet ut.

U

utgatt60135

Gjest
Vi får se.... :)

I morgen henter jeg en Cary 303/300 til hjemlån.
Gleder meg..

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.250
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Det blir spennende.Mulig du ser lyset i helgen da.

U

utgatt60135

Gjest
Ja da har det blitt noen timer med lytting..
Om det er forskjell på en spiller til 7,000,- ( I følge Fidelity er Jungson MH klart blant de beste rundt 10k) og en spiller til 40k? JA!! :D....
Ikke er den liten heller. Uttalelsene om at en god kilde er viktig støttes fullt ut!

Første tanke var tyngden i lydbildet. Skulle tro jeg hadde kjøpt en kraftig forsterker! Det jeg syntes manglet før var bassmengde/-dynamikk og mere ro i lydbildet. Det er nå på plass tilgangs. Jeg la skylden på bass"lettheten" til rommet og litt til forsterkeren men det var alså mest CD-spilleren.
Leste først i går kveld testen av Creek i Stereophile og den var jo overveldene. Han skrev at han aldri før har hørt en bedre forsterker til prisen. Særlig skrøt han av bassen. Hvis det stemmer at Cary´n er nøytral har nok det jeg har skrevet om at Creek heller mot det varme kanskje ikke vært helt riktig. Oppsettet mitt nå spiller temmelig nøytralt.
Tenkte jeg skulle ta en kort test med klassisk også men jeg ble bare sittende å lytte, leeenge. Scenen med artistene er så tydelig at det er en fryd å lytte.

Jeg er ikke ferdig med å teste men dette ser ut til å være de klareste forskjellene. Jeg har mistet litt varme, noe jeg ikke helt er glad for. Jungson spiller veldig oppløst, varmt og luftig (nesten litt porøst). Lyd bildet er stort, kan neste virke bredere enn Cary (?) men nokså "stresset" lydbilde når mange instrumenter spilte samtidig.

Veldig morsomt å kunne veksle mellom "solid state" og rør i utganger samt 5 oversamlingsverdier. Ikke vanskelig å høre forskjeller mellom dem. Tror hva som spiller best avhenger av kildematerialet men det ser ut som jeg fortrekker rør som spiller litt mykere, varmere og litt mere tilgivende for harde innspillinger. Kan virke som SS er litt mere "rett på" og med enda bedre fokus. Det virket som en middels oversampling (193,384) fungerte best med de fleste plater.

Jeg har ikke så lyst å sette vekk Moon Harbour sammen med den lekre fjernkontrollen grunnet de flotte designet men Cary ser meget flott ut og dyr ut.

Jeg kan kjøpe denne demomodellen for 25k. De har priset den til 40k (litt stivt i forhold til dollars?).

B

bamsemann

Gjest
Creeken i stereophile er foregangern til classicen som jeg regner med at du har, er i hvertfall den jeg har.

Classicen er 10w kraftigere i 8 ohm pluss noen forandringer ellers...

Se om du kan få prøvd den nye Destinyn til creek, Kim sier at den er luftigere, puster mere, og så er den på 100w i 8ohm, og 160w i 4ohm.

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Uttalelsene om at en god kilde er viktig støttes fullt ut!

Første tanke var tyngden i lydbildet. Skulle tro jeg hadde kjøpt en kraftig forsterker!
Velkommen etter, Lyngen!

Det tok lang tid før jeg også oppdaget dette selv.
Kilde først og fremst...deretter en god forsterker... ;)

Topp Bunn