CD spiller modding-Marantz CD-94

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
CD spiller modding

Lydarne skrev:
DIY_dude skrev:
Hvis du vil ta den helt ut kan du jo lage et buffertrinn fra bunnen av. Pedja Rogic har designet et ganske snasent buffertrinn til TDA1541. Se her: http://diy.audialonline.com/archive/AYA_DAC_rev2.0b_2.pdf
Er det 844 kredsen du mener. De gange jeg har prøvet AD844 har den bestemt ikke lydt godt.
Fig 1 i linken er prinsippskissen for en AD844, men det kan enkelt gjøres bedre med diskrete std. transistorer - lavere inngangsimpedans på 2 og mindre forvregning ut på 5 og 6.

mvh
KJ
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei

Jeg har fordypet meg litt i det her med opamper med utgangspunkt i å finne noen gode erstatninger for NJM5534 som sitter i spilleren.



Hvis vi ser litt på skjema igjen, så er det så vidt jeg kan forstå først et I/V trinn, deretter en buffer. Det jeg har oppdaget, og som ikke sees på skjema, er at det er brukt en kondensator mellom ben 5 og 8 på den første opampen.
Databladet til NJM5534 viser at det er en form for frekvenskompensasjon.



Når jeg ser på databladene til flere av de andre kandidatene som har blitt nevnt her, så er stort sett ben 5 og 8 uten kontakt eller at de bruker de til noe annet.
Noen som vet hvordan jeg skal forholde meg tll det her?

Asbjørn
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
CD spiller modding

Duelund_Support skrev:
Hehe ;D pudsigt.. Har lige besøgt en som har kæmpet en kamp for at fortælle om 3560 sine fortræffeligheder nu havde han skiftet til Sony Xa 50 ES.

Min ombygging av DVD-3560 kan på ingen måte sammenlignes med hva visse dansker har holdt på å rete med. Mens de har forsøkt å bytte op-amps og kondensatorer har jeg by-passa hele skiten+++

By-passing av analogdel er et must, evt. oppgradering av strømforsyning+strømbaner + clock likeså. Bytte av op-amps er kun en parantes.


Mvh. RS
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Svar til Asbjørns spørsmål:

For å si det super enkelt, denne kondensatoren sitter der for å hindre op ampen i å gå i selvsving/oscillere.

Jeg er nokk ikke den riktige til å gi et komplett svar på dette, men gir det et lite forsøk, med litt hjelp av en bok.

Det går på at hvis en har en gain på mere en 1 og en treffer frekvensen der op ampen har en utgangsfase -180 i forhold til ingangsignalet, så vil det igjennom en invertert tilbakekobling bli lagt til yterligere -180 grader dreining/forsyvning, noe som resulterer i 360grader fasedreining og ende tilbake til utgangspunktet(i forhold til ingangsignalet.)
Det som skjer når dette er tilfellet er at utgangsignalet og ingangsignalet blir i faset og blir lagt sammen på ingangen, og dette vil resultere i at op ampen forsterker sitt eget signal og ender i en loop, og oscillerer.

Når det kommer til å bytte ut disse op ampene med andre tilsvarende op amper, så mener jeg at det vil være opplyst i datablad om disse skulle trenge en tilsvarende kompangsasjon for å ungå faselikt tilbakekobling. Forsøk med ad8620/10 eller ad843 eller opa627 og husk på at du må passe på å ha overganger slik at du ender med en dual op amp, så velger du ad8610,ad843 eller opa627 så må du ha overgang fra singel til dual op-amp.
REDIGERT :Njm5534 er en singel op amp som du da kan erstatte med andre single op amper.

mvh
Kise
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
CD spiller modding

R.Solhaug skrev:
Duelund_Support skrev:
Hehe ;D pudsigt.. Har lige besøgt en som har kæmpet en kamp for at fortælle om 3560 sine fortræffeligheder nu havde han skiftet til Sony Xa 50 ES.

Min ombygging av DVD-3560 kan på ingen måte sammenlignes med hva visse dansker har holdt på å rete med. Mens de har forsøkt å bytte op-amps og kondensatorer har jeg by-passa hele skiten+++

By-passing av analogdel er et must, evt. oppgradering av strømforsyning+strømbaner + clock likeså. Bytte av op-amps er kun en parantes.


Mvh. RS
Hei :D takk for sist!

Når du sier koble bort analogkretsene, fjerner du all buffring mellom dac og rca pluggene på kabinettet?
Med andre ord sender man signalet direkte fra dac uten buffer og rett til forforsterkeren kun med dacens egen output?

mvh
Kise
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Det ser man nogen der gør. Bl.a. i DDAC med de 60 parallelkoblede 1543. Støjen gør man så ikke noget ved. Det kan være et problem for efterfølgende kredsløb og især for lyden.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
CD spiller modding

kise skrev:
R.Solhaug skrev:
Duelund_Support skrev:
Hehe ;D pudsigt.. Har lige besøgt en som har kæmpet en kamp for at fortælle om 3560 sine fortræffeligheder nu havde han skiftet til Sony Xa 50 ES.

Min ombygging av DVD-3560 kan på ingen måte sammenlignes med hva visse dansker har holdt på å rete med. Mens de har forsøkt å bytte op-amps og kondensatorer har jeg by-passa hele skiten+++

By-passing av analogdel er et must, evt. oppgradering av strømforsyning+strømbaner + clock likeså. Bytte av op-amps er kun en parantes.


Mvh. RS
Hei :D takk for sist!

Når du sier koble bort analogkretsene, fjerner du all buffring mellom dac og rca pluggene på kabinettet?
Med andre ord sender man signalet direkte fra dac uten buffer og rett til forforsterkeren kun med dacens egen output?

mvh
Kise

Hallo!

Jeg fjerner igrunn ingenting, kutter av signalbane på veg ut til plugger og lodder meg inn på op-ampenes utgangsben, evt. inkl seriekondis.


Mvh. RS
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
CD spiller modding

R.Solhaug skrev:
kise skrev:
R.Solhaug skrev:
Duelund_Support skrev:
Hehe ;D pudsigt.. Har lige besøgt en som har kæmpet en kamp for at fortælle om 3560 sine fortræffeligheder nu havde han skiftet til Sony Xa 50 ES.

Min ombygging av DVD-3560 kan på ingen måte sammenlignes med hva visse dansker har holdt på å rete med. Mens de har forsøkt å bytte op-amps og kondensatorer har jeg by-passa hele skiten+++

By-passing av analogdel er et must, evt. oppgradering av strømforsyning+strømbaner + clock likeså. Bytte av op-amps er kun en parantes.


Mvh. RS
Hei :D takk for sist!

Når du sier koble bort analogkretsene, fjerner du all buffring mellom dac og rca pluggene på kabinettet?
Med andre ord sender man signalet direkte fra dac uten buffer og rett til forforsterkeren kun med dacens egen output?

mvh
Kise

Hallo!

Jeg fjerner igrunn ingenting, kutter av signalbane på veg ut til plugger og lodder meg inn på op-ampenes utgangsben, evt. inkl seriekondis.


Mvh. RS
Aha =) sånn ja

:D
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
CD spiller modding

R.Solhaug skrev:
kise skrev:
R.Solhaug skrev:
Duelund_Support skrev:
Hehe ;D pudsigt.. Har lige besøgt en som har kæmpet en kamp for at fortælle om 3560 sine fortræffeligheder nu havde han skiftet til Sony Xa 50 ES.

Min ombygging av DVD-3560 kan på ingen måte sammenlignes med hva visse dansker har holdt på å rete med. Mens de har forsøkt å bytte op-amps og kondensatorer har jeg by-passa hele skiten+++

By-passing av analogdel er et must, evt. oppgradering av strømforsyning+strømbaner + clock likeså. Bytte av op-amps er kun en parantes.


Mvh. RS
Hei :D takk for sist!

Når du sier koble bort analogkretsene, fjerner du all buffring mellom dac og rca pluggene på kabinettet?
Med andre ord sender man signalet direkte fra dac uten buffer og rett til forforsterkeren kun med dacens egen output?

mvh
Kise

Hallo!

Jeg fjerner igrunn ingenting, kutter av signalbane på veg ut til plugger og lodder meg inn på op-ampenes utgangsben, evt. inkl seriekondis.


Mvh. RS
Og det brakte min GamuT til uante høyder.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hold your horses boys. Det er fint å utveksle erfaringer, men jeg må be dere om å gjøre det et annet sted, ellers havner vi helt på avveie her ;)

Asbjørn
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Nightpuma skrev:
Hold your horses boys. Det er fint å utveksle erfaringer, men jeg må be dere om å gjøre det et annet sted, ellers havner vi helt på avveie her ;)

Asbjørn

Du bør kunne spappe opp tips her... ;)


Mvh. RS
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
kise skrev:
Svar til Asbjørns spørsmål:

For å si det super enkelt, denne kondensatoren sitter der for å hindre op ampen i å gå i selvsving/oscillere.

Jeg er nokk ikke den riktige til å gi et komplett svar på dette, men gir det et lite forsøk, med litt hjelp av en bok.

Det går på at hvis en har en gain på mere en 1 og en treffer frekvensen der op ampen har en utgangsfase -180 i forhold til ingangsignalet, så vil det igjennom en invertert tilbakekobling bli lagt til yterligere -180 grader dreining/forsyvning, noe som resulterer i 360grader fasedreining og ende tilbake til utgangspunktet(i forhold til ingangsignalet.)
Det som skjer når dette er tilfellet er at utgangsignalet og ingangsignalet blir i faset og blir lagt sammen på ingangen, og dette vil resultere i at op ampen forsterker sitt eget signal og ender i en loop, og oscillerer.

Når det kommer til å bytte ut disse op ampene med andre tilsvarende op amper, så mener jeg at det vil være opplyst i datablad om disse skulle trenge en tilsvarende kompangsasjon for å ungå faselikt tilbakekobling. Forsøk med ad8620/10 eller ad843 eller opa627 og husk på at du må passe på å ha overganger slik at du ender med en dual op amp, så velger du ad8610,ad843 eller opa627 så må du ha overgang fra singel til dual op-amp.

mvh
Kise
Hei.

Det var opplysende, takker :)

Dual og single opamp. Nu bliver jeg en lille smule forvirret her. Er ikke NJM5534 en single opamp:



Og dette en dual:



Asbjørn
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
R.Solhaug skrev:
Nightpuma skrev:
Hold your horses boys. Det er fint å utveksle erfaringer, men jeg må be dere om å gjøre det et annet sted, ellers havner vi helt på avveie her ;)

Asbjørn

Du bør kunne spappe opp tips her... ;)


Mvh. RS
Absolutt :) Det blir bare litt mange baller i luften på samme tid.

Asbjørn
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Nightpuma skrev:
kise skrev:
Svar til Asbjørns spørsmål:

For å si det super enkelt, denne kondensatoren sitter der for å hindre op ampen i å gå i selvsving/oscillere.

Jeg er nokk ikke den riktige til å gi et komplett svar på dette, men gir det et lite forsøk, med litt hjelp av en bok.

Det går på at hvis en har en gain på mere en 1 og en treffer frekvensen der op ampen har en utgangsfase -180 i forhold til ingangsignalet, så vil det igjennom en invertert tilbakekobling bli lagt til yterligere -180 grader dreining/forsyvning, noe som resulterer i 360grader fasedreining og ende tilbake til utgangspunktet(i forhold til ingangsignalet.)
Det som skjer når dette er tilfellet er at utgangsignalet og ingangsignalet blir i faset og blir lagt sammen på ingangen, og dette vil resultere i at op ampen forsterker sitt eget signal og ender i en loop, og oscillerer.

Når det kommer til å bytte ut disse op ampene med andre tilsvarende op amper, så mener jeg at det vil være opplyst i datablad om disse skulle trenge en tilsvarende kompangsasjon for å ungå faselikt tilbakekobling. Forsøk med ad8620/10 eller ad843 eller opa627 og husk på at du må passe på å ha overganger slik at du ender med en dual op amp, så velger du ad8610,ad843 eller opa627 så må du ha overgang fra singel til dual op-amp.

mvh
Kise
Hei.

Det var opplysende, takker :)

Dual og single opamp. Nu bliver jeg en lille smule forvirret her. Er ikke NJM5534 en single opamp:



Og dette en dual:



Asbjørn

Hehe
jo for søren :p det stemmer den er singel.
sorry.
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Nightpuma skrev:
kise skrev:
Svar til Asbjørns spørsmål:

For å si det super enkelt, denne kondensatoren sitter der for å hindre op ampen i å gå i selvsving/oscillere.

Jeg er nokk ikke den riktige til å gi et komplett svar på dette, men gir det et lite forsøk, med litt hjelp av en bok.

Det går på at hvis en har en gain på mere en 1 og en treffer frekvensen der op ampen har en utgangsfase -180 i forhold til ingangsignalet, så vil det igjennom en invertert tilbakekobling bli lagt til yterligere -180 grader dreining/forsyvning, noe som resulterer i 360grader fasedreining og ende tilbake til utgangspunktet(i forhold til ingangsignalet.)
Det som skjer når dette er tilfellet er at utgangsignalet og ingangsignalet blir i faset og blir lagt sammen på ingangen, og dette vil resultere i at op ampen forsterker sitt eget signal og ender i en loop, og oscillerer.

Når det kommer til å bytte ut disse op ampene med andre tilsvarende op amper, så mener jeg at det vil være opplyst i datablad om disse skulle trenge en tilsvarende kompangsasjon for å ungå faselikt tilbakekobling. Forsøk med ad8620/10 eller ad843 eller opa627 og husk på at du må passe på å ha overganger slik at du ender med en dual op amp, så velger du ad8610,ad843 eller opa627 så må du ha overgang fra singel til dual op-amp.

mvh
Kise
Hei.

Det var opplysende, takker :)

Dual og single opamp. Nu bliver jeg en lille smule forvirret her. Er ikke NJM5534 en single opamp:



Og dette en dual:



Asbjørn
Netop og det var derfor jeg anbefalte 8610.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
CD spiller modding

R.Solhaug skrev:
Duelund_Support skrev:
Hehe ;D pudsigt.. Har lige besøgt en som har kæmpet en kamp for at fortælle om 3560 sine fortræffeligheder nu havde han skiftet til Sony Xa 50 ES.

Min ombygging av DVD-3560 kan på ingen måte sammenlignes med hva visse dansker har holdt på å rete med. Mens de har forsøkt å bytte op-amps og kondensatorer har jeg by-passa hele skiten+++

By-passing av analogdel er et must, evt. oppgradering av strømforsyning+strømbaner + clock likeså. Bytte av op-amps er kun en parantes.


Mvh. RS
Dette innebærer separat buffer og forsterkertrinn. TDA 1541a kan kke kjøres rett på linjeinngang. Den er for svak.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
OK, da er vi ved at være der. Nu bestiller jeg sokler, et lite utvalg av opamps og nye kondiser til PSU. Jeg vender tilbake når delene er byttet.

Tusen takk for hjelpen :)

Edit: En liten ting til sist, hvor kjøper dere opamper?

Asbjørn
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Mange forskellige steder afhængig af hvad man skal bruge. Ad 8610 som er jeg anbefaler fås billigt hos Shuro Elektronik i Tyskland. Betalingsformen er noget besværlig idet de forlanger betalingen forud ved bankoverførsel.

Jeg har lige moddet 2 Pioneer CD spillere for en Jurist med 8610 og han var virkeligt glad. Skal i gang med en tredje. Shuro har også de nødvendige sokler fra SMD til DIP.
Husk også at udskifte modstandene. Hvis det skal være billigt kommer man langt med kulfilm.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
En liten oppdatering. Jeg bestemte meg for å droppe utprøving av andre opamps og gikk isteden rett på og breadboarde et SRPP utgangstrinn med 6n2p røret etter anbefaling av Mr. Lampizator. Selv med en enkel strømforsyning og normal delekvalitet spiller det sjokkerende bra. Som musikknyter må man bare elske den chippen :-* Jeg skjønner nå hvorfor folk betaler opp mot $250 for en double crown utgave. Man blir forhekset ;)

Neste skritt er å bygge en ekstern lampizator, samme krets og rør, men rør likeretter og litt bedre deler. Så skal der nye lytter og dioder i spilleren.

http://www.lampizator.eu/lampizator/TDA1541%20corner/TDA1541.html

Asbjørn
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.131
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
4
CD spiller modding

R.Solhaug skrev:
Duelund_Support skrev:
Hehe ;D pudsigt.. Har lige besøgt en som har kæmpet en kamp for at fortælle om 3560 sine fortræffeligheder nu havde han skiftet til Sony Xa 50 ES.

Min ombygging av DVD-3560 kan på ingen måte sammenlignes med hva visse dansker har holdt på å rete med. Mens de har forsøkt å bytte op-amps og kondensatorer har jeg by-passa hele skiten+++

By-passing av analogdel er et must, evt. oppgradering av strømforsyning+strømbaner + clock likeså. Bytte av op-amps er kun en parantes.


Mvh. RS



Hmm, DVD 3560 har jeg aldri hørt om. Jeg som trudde jeg var oppdatert på modellene til Denon. Går ut i fra at det er en DCD-3560 du mener. Ja, det er en kjempespiller. Svært få som matcher denne selv idag, med eller uten modifisering.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Det går stille og rolig frem med CD-94 prosjektet mitt. Alle Cerfine lyttene i spilleren er byttet ut med SILIMC II. Det gav et skikkleig løft i form av økt klarhet, fastere bass, bredere lybilde og bløtere mellomtone. Ud over det høres det ut som det er mindre forvrengning. Jeg vet ikke om det er noe man kan måle, men det høres sånn ut.
Rørbufferen er ved å nærme seg sin endelige utforming. Det ser ut som det blir en SRPP krets med 6n1p. Den gir tilstrekkelig forsterking og lyder godt.
En ting jeg har prøvd å finne litt mer ut av, men egentlig ikke kommet så langt med er filter eller ikke filter mellom TDA1541 chippen og røret. Nå henter jeg signalet fra Iout benet og mater det direkte inn i røret. Det ser jeg mange gjør, men de litt mer avanserte bruker en eller annen form for filter. Noen som har erfaring med dette?

Asbjørn
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Du bør ta en ekstra kikk på strømforsyningen til oscillatoren spesielt. Her kan det være aktuelt både med audiofile regulatorer og audiofile kondiser. Den kan aldri bli for bra.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Bx

Takk for tips, men jeg vet ikke hva som er strømforsyningen til oscillatoren. Skjema over PSU ligger på første side i tråden, så hvis du gidder å kikke på den og informere meg hadde det vært supert :)

Asbjørn
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.875
Antall liker
4.315
Jeg synes ofte det er enklere å se på "the real thing" enn slike skjemaer. Men enten er det 3 V uttaket eller så er det nedregulering av en høyere verdi lengre ut.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei Bx

Takk for svar:) Men 3V, hvor finner du det?

Asbjørn
 

quad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2006
Innlegg
226
Antall liker
282
Sted
Danmark
Torget vurderinger
2
Bx skrev:
Jeg synes ofte det er enklere å se på "the real thing" enn slike skjemaer. Men enten er det 3 V uttaket eller så er det nedregulering av en høyere verdi lengre ut.

(sakset hos lampizator.eu)
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Takker Quad :)

Jeg har bytta alle de røde Cerafiner til Silmic allerede. Er på jakt etter de to store tårnene i midten. De er litt spes med tre bein så jeg håper å finne de samme type.

Asbjørn
 
Topp Bunn