Digitale avspillere CD-spiller med digital inngang?

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
162
Torget vurderinger
1
Jeg er ikke en som følger sånn fryktelig med på alt som skjer innen hifi-verden og har forsøkt å slå meg til ro med anlegget jeg har og heller nyte musikken i størst mulig grad. Dog går jeg rundt med en drøm om å rydde opp i antall bokser. CD-spiller, pre, effekt, DAC, Streamer og RIAA ser ikke spesielt pent ut. Mange alt-i-ett-forsterkere løser dette. Slik jeg har forstått det, låter de også godt. Men en tanke som nylig slo meg, hvorfor lager ikke flere CD-spiller-produsenter digital-innganger slik at spilleren kan brukes som en ren DAC? Det kan da ikke være så kostnadskrevende? En CD-spiller skal jo ha en D/A-chip uansett og et ekstra sett med noen innganger koster vel ikke så mye?

Noen motforestillinger mot dette?

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.347
Torget vurderinger
1
Accuphase har vel slike, men de har vel de fleste av oss ikke råd til....

91 Stomperud

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.06.2008
Antall liker
129
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
25
En integrert forsterker med innebygd DAC og streamer kan være en mer elegant løsning enn å jakte på en CD-spiller med digitale innganger. Ved å kombinere dette med en ren CD-transport, overlates all digital prosessering til forsterkeren – noe som gir både bedre funksjonalitet og færre bokser.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.854
Teak har også. Men det er ikke lett å leve av selge CD spillere i 2025. Så denne kombinasjonen er vel i dag mer vanlig å se på streamere og forsterkere.

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.295
dagens dvd/bluray drev er vanligvis kompakte. enkle dacer ala topping e30 tar nesten ikke plass og har flere muligheter enn digital inn i en cdspiller. blandt annet display og volumkontroll.

toral1

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.06.2005
Antall liker
88
Torget vurderinger
14
cambridge 740 og 840 serien har cd spillere med digitale inn- og utganger

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
162
Torget vurderinger
1
En integrert forsterker med innebygd DAC og streamer kan være en mer elegant løsning enn å jakte på en CD-spiller med digitale innganger. Ved å kombinere dette med en ren CD-transport, overlates all digital prosessering til forsterkeren – noe som gir både bedre funksjonalitet og færre bokser.
Ja, dersom man har en ren CD-transport, men de fleste har vel konvensjonelle cd-spillere med d/a-omformere. Og da ender man opp med dobbelt sett med d/a-konverter. Som regel er det vel mer plass i et Cd-spiller chassis enn det er i et forsterker. Det har vel noe å si for? Særlig mtp at en forsterker krever en helt annen strømforsyning enn en CD-spiller.

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
162
Torget vurderinger
1
Rega Saturn MK3
Ser jo ut som fine produkter. Nei, ikke spesielt billig, men hvis man uansett skal bruke 10 - 15 k på en ekstern DAC så har man alt i en boks her. Kult med toppmating også. Men burde jo vært et veldig konkurransefortrinn for en CD-spiller for rundt 15k om den hadde digitale innganger. Særlig hvis den spilte bra i tillegg.

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
162
Torget vurderinger
1
dagens dvd/bluray drev er vanligvis kompakte. enkle dacer ala topping e30 tar nesten ikke plass og har flere muligheter enn digital inn i en cdspiller. blandt annet display og volumkontroll.
Jeg har allerede en ekstern DAC og en streamer som ikke er så store, men det er uansett irriterende med masse bokser. For de har jo også behov for strømtilkobling.

Kvakksalver

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.01.2003
Antall liker
162
Torget vurderinger
1
Tydeligvis ser det ut til at mange produsenter allerede har tenkt på dette og at jeg ikke er så genial som jeg trodde.

havards

Medlem
Ble medlem
15.09.2005
Antall liker
43
Denon DCD S10 II hadde også både digital utgang og inngang. Men de kunne ikke brukes samtidig, dvs ikke mulig å tappe digitalt signal, prosessere det digitalt (som var min plan med en TacT rcs 2.0 i racket), og sende tilbake til spilleren for D/A. Kun det ene eller andre, eller bruke spilleren som en integrert spiller. Men til gjengjeld en meget god en.

Topp Bunn