Ønsker anbefaling Cd spiller/ blu rayspiller som drivverk.

Creative

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
22
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Har kjøpt meg en Nad m 51. Hva er å anbefale som cd spiller. Eller blu rayspiller som drivverk til den?
Vil ikke bet altfor mye (Max 4000) for den. Er denon 1420 et bra alternativ? Har hatt den en gang i tiden.
Var veldig fornøyd.

Sist redigert:

Creative

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
22
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Hvordan stiller jeg til PCM ? Kan jeg velge hva slags nettkabel jeg kan bruke? Eller er det bare inngang for en tynn strømkontakt?

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
313
Sted
Tranby
Innstillingen gjøres i menyen for spilleren.
x [Digital lydutgang]
[Auto]: Normalt bør du velge dette
alternativet. Sender lydsignaler avhengig
av statusen for de tilkoblede enhetene.
[PCM]: Sender PCM-signaler fra DIGITAL OUT
(COAXIAL)/HDMI OUT kontakten. Velg dette
hvis det er ingen utdataene fra den tilkoblede
enheten.
b
Denne funksjonen er deaktivert under tilkobling
med en Bluetooth-enhet. Lydformat kan endres
under Bluetooth-tilkobling.
x [DSD utgangsmodus]
[Auto]: Sender DSD-signal fra HDMI UTkontakt
når du spiller av Super Audio CD
og en fil i DSD-format (Hvis den tilkoblede
enheten støtter også DSD).
Sender LPCM-signal fra HDMI UT-kontakt
når du spiller av Super Audio CD og en fil
i DSD-format (Hvis den tilkoblede enheten
støtter også DSD).
[Av]: Sender PCM-signaler fra HDMI OUTinngangen
når du spiller av en Super Audio

CD og en fil i DSD-format.
b
Denne funksjonen er deaktivert under tilkobling
med en Bluetooth-enhet. Lydformat kan endres
under Bluetooth-tilkobling.
x [BD Audio MIX-innstilling]
[På]: Brukes til å gjengi den innhentede lyden
ved å mikse den interaktive lyden og den
sekundære lyden til den primære lyden.
[Av]: Brukes for å gjengi bare den primære
lyden. Velg dette alternativet hvis du vil
overføre Bitstream (Dolby/DTS) til en
AV-forsterker (mottaker).
z
Til å nyte Bitstream (Dolby/DTS) signaler,
Sett [BD Audio MIX-innstilling] til [Av.] og
[Digital lydutgang] til [Auto].
x [DTS Neo:6]
[Kino]/[Musikk]: Brukes for å gjengi
simulert flerkanalslyd fra tokanalskilder
via HDMI UT-kontakten, avhengig av
mulighetene i den tilkoblede enheten,
med [Kino]/[Musikk] eller modus.
[Av]: Brukes for å gjengi lyd med det
opprinnelige antallet kanaler via HDMI UTkontakten.
b
Når [DTS Neo: 6] er satt til [Cinema] eller
[MUSIKK], kan ikke [DSEE HX] angis til [På].
x [48kHz / 96kHz / 192kHz PCM]
[48 kHz]/[96k Hz]/[192 kHz]: Angir
samplingsfrekvensen for PCM signaler
utdataene fra DIGITAL UT (COAXIAL)-
kontakten.
b
Noen enheten støtter ikke [96kHz] og [192kHz]
samplingsfrekvens.
x [DSEE HX]
[På]: Oppskalerer lydfilen til en høyoppløst
lydfil og gjengir lyd i clear high-området som
ofte tapes.
[Av]: Brukes til å slå av funksjonen.
b
Kilden må være 2ch og 44,1/48 kHz.
x [Audio DRC]
[Auto]: Brukes for å gjengi lyden innenfor
det dynamiske området som er definert
av platen (bare BD-ROM). Andre plater
avspilles med [På]-nivå.
[På]: Brukes for å spille av med standard
komprimeringsnivå.
[Av]: Ingen komprimering utføres. Lyden
gjengis mer dynamisk.
x [Nedmiksing]
[Surround]: Brukes for å gjengi lydsignaler
med surround-effekt. Bruk dette alternativet
hvis du kobler til en lydenhet som støtter
Dolby Surround (Pro Logic) eller DTS Neo:6.
[Stereo]: Brukes for å gjengi lydsignaler uten
surround-effekt. Bruk dette alternativet hvis
du kobler til en lydenhet som ikke støtter
Dolby Surround (Pro Logic) eller DTS Neo:6

Det er en fast kabel for strøm.

Creative

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
22
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Takk for oppklarende svar. Skal bare bruke cd spilleren til stereoavspilling. Men virker som et bra alternativ den sony spilleren.
Bortsett fra at den har fast strømkabel.

alfao

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2007
Antall liker
147
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
Cambridge 752BD fikk mye skryt. Ligger en på finn under budsjett.

Creative

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
22
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Hva med Copland cda 266 cd spiller? Den har ikke sacd, og blu-ray. Er ikke så veldig viktig.

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Antall liker
471
Sony uhp-h1 er samme spiller som ubp-800, men uten 4k og med analog utgang. Billigere og like bra alternativ dersom du ikke bryr deg om 4k uansett.

Nad m51 kan visst ikke ta dsd-signal via Hdmi- inngangen som man skulle tro. Problemstillingen er nøye beskrevet i stereophile sin anmeldelse av Nad m51, og der Nad støv bekrefter at dere ikke kan det.

https://www.platekompaniet.no/lyd--hifi/dvdblu-ray-spillere/sony-uhp-h1/

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Hvis lyden skal tas ut som PCM så er det ikke kompatibelt med DSD som er Bitstream. Men ikke samme type Bitstream som DVD/BD.

Creative

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
22
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Det står at sony uhb-H1 har 4K. Sst skriver at den ikke har?? Det står i reklamen fra platecmpaniet at den har 4 k.
Ok, men jeg lurte på om Copland cda 266 er bra som drivverk? Jeg vil også at cd spiller har mulighet
Til at jeg kan velge strømkabel. Copland har det.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Hvis lyden skal tas ut som PCM så er det ikke kompatibelt med DSD som er Bitstream. Men ikke samme type Bitstream som DVD/BD.
Cambridge-en min spiller i alle fall SACD som PCM ut på digitalutgangen.

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Antall liker
471
Det står at sony uhb-H1 har 4K. Sst skriver at den ikke har?? Det står i reklamen fra platecmpaniet at den har 4 k.
Ok, men jeg lurte på om Copland cda 266 er bra som drivverk? Jeg vil også at cd spiller har mulighet
Til at jeg kan velge strømkabel. Copland har det.
Sony uhp-h1 spiller ikke 4k- disker. Det som står på platekompaniet er at den har 4k- oppskalering. Dvs at spilleren oppskalerer vanlig blu-ray til høyere oppløsning. Mange spillere gjør det. Resultatene er glimrende, selv om spilleren "jukser" med bildet.
Sony ubp-x800 er eneste Sony-spiller som spiller de nye 4k- diskene. Foreløpig er det få 4k-filmer på markedet. De fleste er dessuten "juks" fordi de ikke ble filmet i 4k- opprinnelig. Studioet har altså oppskalert dem, de også.

Creative

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
22
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Ok da ble jeg litt klokere.kjører forresten m51 rett i effektforsterker.så jeg bruker bare digitale kilder. Til DACen .
PC. Rikstvtuner som radio. Cromcast audio. TV alle med optisk kabel. Fra PC USB kabel. På m 51 er det jo bare
1 optisk inngang. Så jeg kjøpte en svitsj med tre innganger hos Kjell å compani med fjernkontroll. Som fungerer
Helt greit. Bruker for tiden en DVD opptaker fra pioneer gammel modell.med coax kabel. Har ikke hatt rå til å kjøpe
Noe dyr cd/ dvd-spiller enda, men håper jeg kan få noe som ihvertfall har bra drivverk. Da jeg har forstått at m51
Gjør den bra lyden.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Er du sikker på at det faktisk er DSD du får ut av digitalutgangen da? Får du det bekreftet av en DAC? For PCM er multibit, mens DSD er en form for ekstrem onebit. Bitstream, med andre ord.

Såvidt meg bekjent er det bare ASR som har drivverk som leverer DSD digitalt, og det er ikke via SPDIF.

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Antall liker
471
Er du sikker på at det faktisk er DSD du får ut av digitalutgangen da? Får du det bekreftet av en DAC? For PCM er multibit, mens DSD er en form for ekstrem onebit. Bitstream, med andre ord.

Såvidt meg bekjent er det bare ASR som har drivverk som leverer DSD digitalt, og det er ikke via SPDIF.
Det finnes flere spillere som leverer dsd ut, men det er via HDMI-utgangen. Oppo og Sony er de jeg kjenner til. Sony CD5400ES var i sin tid omtalt som den første spilleren som kunne det. Jeg har selv gjort det med min oppo 103d.

Man må inn i menyen og velge at spilleren skal sende dsd ut. Default er at den koder om til pcm for den sender signalet ut.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1

Det finnes flere spillere som leverer dsd ut, men det er via HDMI-utgangen. Oppo og Sony er de jeg kjenner til. Sony CD5400ES var i sin tid omtalt som den første spilleren som kunne det. Jeg har selv gjort det med min oppo 103d.

Man må inn i menyen og velge at spilleren skal sende dsd ut. Default er at den koder om til pcm for den sender signalet ut.
Nettopp. Så hvis man sender i PCM så sender man dekodet til vanlig multibit.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

Nei, det er det ikke. Da er det lyden fra SACD-platene konvertert til S/PDIF.

Creative

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
22
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Ja nå har jeg fått litt opplysninger på forskjellig. Takker for oppklarende svar.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1

Konvertert til vanlig PCM, mener du. SPDIF er bare en overføring, PCM er formatet som det konverteres til. Akkurat som Jriver gjør når du spiller av en DSD-fil fra HDD til en ikke-DSD DAC. :)

D

Danke

Gjest

Konvertert til vanlig PCM, mener du. SPDIF er bare en overføring, PCM er formatet som det konverteres til. Akkurat som Jriver gjør når du spiller av en DSD-fil fra HDD til en ikke-DSD DAC. :)
Sony sender DSD i HDMI, ser det fordi Yamaha viser DSD i displayen. Det er også et eller annet valg man kan gjøre i SACD innstillingen, send SACD som DSD.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1

Sony sender DSD i HDMI, ser det fordi Yamaha viser DSD i displayen. Det er også et eller annet valg man kan gjøre i SACD innstillingen, send SACD som DSD.
Det er nok korrekt. Men SPDIF kan ikke levere native mode DSD til en DAC, og DSD er ikke et PCM-signal.

Creative

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
22
Sted
Gjøvik
Torget vurderinger
5
Jeg har avsluttet for min del. Har fått svar på det jeg spurte om.
Takk for alle innspill.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

Jada. S/PDIF er overføringsprotokollen, som kan overføre PCM. Poenget var at ja, det stemmer at den ikke sender DSD-strømmen rett ut på digitalutgangen.

Topp Bunn