CD-platens død ble annonsert omtrent samtidig med at den ble lansert for over 25 år siden. Da ble det spådd at magnetisk lagring på små brikker var rett rundt hjørnet. Det tok mange år å runde det hjørnet, og da minnekortene kom, ble de ikke brukt til musikksalg. Det som er skjedd, er ikke at CD-mediet er forsvunnet, men at det har dukket opp andre tekniske formater på samme medium, og spillere som leser alle eller flere av formatene.
CD-salget er ennå stort, og sist jeg så prognoser på dette, ville det ta minst et par år til før salget av lydfiler over nett nådde samme nivå.
Nå er det vel ikke salg av lydfiler som er det store problemet for CD'en, men distribusjon av piratkopiert musikk. Selv om dette foregår over nett, er det faktisk i stor grad avhengig av CD-plater som kilde.
Noe svært få i det rike Norge tenker på, er at CD er det eneste alternativet i det meste av verden. En MP3-spiller koster nok ikke allverden - men for å få innhold til den, er man avhengig av løsninger som er for dyre for de fleste. Private datamaskiner med Internett-tilkobling er ikke vanlig utenfor Vest-Europa og Nord-Amerika. CD-spillere er derimot oppnåelige. Derfor er piratkopiering av CD-er er antagelig verdens suverent mest utbredte form for musikkdistribusjon. Selges på gaten over alt i verden.
Selv har jeg mer eller mindre gått helt over til harddiskbasert avspilling. Men de gamle CD-ene står fortsatt i hylla: Lagring på harddisk er veldig mye mer forgjengelig enn optisk lagring: I motsetning til hva CD-skeptikerne spådde for et kvart århundre siden, er mine første CD-er fortsatt spillbare med original lydkvalitet mens ikke få nedlastede MP3 har forsvunnet pga manglende lagrings- og sikkerhetsrutiner (jeg passer naturligvis mye bedre på FLAC-filer)...
Og vinyl? Get real! Det var en grunn til at folk kastet platespillere og vinylplater da CD-en kom. Masseproduserte LP-er hadde ikke god lydkvalitet i utgangspunktet, og blir dramatisk dårligere med årene. Platene har begrenset levetid, både pga slitasje, bulking, og fordi plasten degenerer. Mekanisk avspilling er og blir en primitiv affære. Det resultatet som kan oppnås med svinedyrt utstyr og nye plater i audiofil-kvalitet er ikke representativt for hva som er mulig med masseproduksjon av plater og utstyr folk flest har råd til.