CD platenes fall

O

Omar

Gjest
Vi er på vei mot cd platene og cd spillernes fall. Stadig fler nettverkbaserte media avspillere som kan laste ned og spille av musikkfiler ukomprimert, vil ta rotta på cd markedet. Da vil cd og dvd blueray platebutikkene forsvinne. Kanskje det endelig vil da vil dukke opp noen vinyl butiker her og der ???

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.057
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Håvarhede skrev:
Vi er på vei mot cd platene og cd spillernes fall. Stadig fler nettverkbaserte media avspillere som kan laste ned og spille av musikkfiler ukomprimert, vil ta rotta på cd markedet. Da vil cd og dvd blueray platebutikkene forsvinne. Kanskje det endelig vil da vil dukke opp noen vinyl butiker her og der ???
Vinylbutikker finnes jo her og der allerede.... ;)

Selv er jeg forbruker av cd og vinylmediet. Men om jeg hadde hatt utstyret skal man ikke se bort i fra at spolebånd i en eller annen form også hadde blitt brukt her.
HD, SD eller lignende basert avspilling? Jepp, det kommer nok her også :)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.888
Det er ikke alle som har så rask internett forbindelse at de kan laste ned alt mulig rart.
Bor man litt utenfor byen er det kun flaks hvis man har rask internettforbindelse, selv med bredbånd.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Jeg ville ikke holdt pusten iforhold til CD/DVD butikkenes endelikt.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.888
Dessuten koster en CD rundt 50-60kroner, så jeg ser ikke problemet ... ;D

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.220
Torget vurderinger
6
På slutten av 80-tallet sa alle at LP-en var død, dermed solgte jeg både spiller og platesamlinga for en tusenlapp... :'(
Nå skal vistnok Cd-en være død: Skal jeg selge CD-samlinga nå da? ::) ;D

Nei, jeg kommer til å kjøpe platespiller isteden, sitter nå med snart 200 plater så da er det vel på tide! :)
Nye VPI Classic hadde vært fristende... 8)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.288
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Bruker begge media og synes det er fint... Tror neppe cd-mediumet avgår med døden med det første ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.582
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jeg for min del kommer fortsatt til å vake rundt på loppemarkeder på jakt etter CDer fra tiden før kompresjonsgalskapen ødela lydkvaliteten på "populær" musikk. Jo flere som kaster ut CD-samlingen sin til fordel for nettbaserte løsninger, desto bedre. :)

Men jeg har en ledig digitalinngang på DEQX'en, og har på en måte reservert den for en Squeezebox eller tilsvarende dings jeg også. De andre tre inngangene er CD, vinyl og radio.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Amen, asbjbo!

10 kr. stykket. Innimellom får man gull til prisen man forventer å betale for... ahemm.. aluminium. :D

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.220
Torget vurderinger
6
slowmotion skrev:
Dessuten koster en CD rundt 50-60kroner, så jeg ser ikke problemet ... ;D
Nettopp!
Da jeg kjøpte min første LP tilbake i 1975 var normalpris kr 65,- (LP5)
Samtidig kostet en kroneis kr 1,50.
Nå er prisen på kroneis kr 18,-...
Det er det ingen som klager på! :mad: :mad: :mad: ;D
Derimot klager man på at Cd-ene koster 50-60 kroner!? ???

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.500
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Amen, asbjbo!

10 kr. stykket. Innimellom får man gull til prisen man forventer å betale for... ahemm.. aluminium. :D
Tenk, en "avleggs" cd spiller foret med sølvskiver til 10,- stk... Billig moro :D

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.175
Torget vurderinger
7
For meg avgikk CD med døden den dagen jeg fikk spotify. Lydmessig kan det ikke konkurrere, men hva gjør vel det så lenge jeg nå har oppdaget utrolig mye ny kul musikk, og hører mer på musikk.
Det sies at forretningsideen bak spotify er umulig å gjennomføre, så hva i all verden jeg skal ta meg til hvis det går dukken aner jeg ikke. Er alt for bortskjemt nå.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
13.635
Sted
Trondheim
Den fysiske CD-butikkens tid er nok snart omme. Kom hjem fra London idag og der er det bare HMV-shop igjen. Zavvi på Piccadilly Circus (tidligere Tower og Virgin) er borte, og Zavvi (tidligere Virgin) på Tottenham Court Road/Oxford Street er blitt en klesbutikk. Utvalget på HMV-shop er kraftig redusert og det var lite folk i butikken. CD-ene kommer nok til å bestå en stund til, men vi kommer til å kjøpe dem på nettet.

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
318
Torget vurderinger
3
Kjøp cder som en gal, særlig boks-sett og samlinger. Det vil nok i ettertid vise seg å være lurt. Disse kan rippes og stues vekk om man ønsker det. Vinyl er kjekt, men det er dyrt (gjerne 3-400 kr stk. for de platene som er verd å eie.), og prisene kommer nok ikke til å bli lavere med økende popularitet.

Ville vel heller ikke latt spotify hindre meg i å kjøpe fullkvalitets musikk.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
195
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
slowmotion skrev:
Det er ikke alle som har så rask internett forbindelse at de kan laste ned alt mulig rart.
Bor man litt utenfor byen er det kun flaks hvis man har rask internettforbindelse, selv med bredbånd.
Noen spes grunn til at du har valgt "slowmotion" som nick?? ;) ;) ;D

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Kjøper CDer først og fremst via nettbutikker. Ripper og gir bort

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
Finnes da noen plateprodusenter som ikke er ødelagt enda.Her er en av dem
http://www.opus3records.com/
Kanskje litt smalt utvalg,men et godt et.

Får håpe det dukker opp flere slike selskap som en motvekt mot loudness-krigen.Det er da ikke rart at det selges lite CDer med den lyden de fleste av dem presterer i dag.Vi må huske at Cder i hovedsak selges til folk som har et slags stereoanlegg,og nå er innspillingene blitt så ødelagte at tom de rimelige utgavene av arten avslører lyden.Min bror,som forøvrig ikke hører forskjell på brannsirener og Sissel Kyrkjebø,bemerket tom her en dag at de siste CDene han hadde kjøpt hørtes "så rare" ut.Og DA har produsentene tatt`n helt ut da!!
Mvh Rune :)

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
34.476
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
CD er et helt ok format for distribusjon av musikk, faktisk det eneste fysiske PCM-distribusjonsmediet ettersom man klarte å presse igjennom det helsikes SACD-mediet som er basert på den DR-vennlige Hurra, vi har jitter!-bitstream-teknologien.

Jeg bor forøvrig på landet, er prisgitt mobil-"bredbånd", og kjøper også nedlastingsmusikk. Det tar noe kortere tid å laste ned en plate enn å reise til Oslo for å kjøpe den, for ikke å snakke om få den tilsendt i posten. Og kvaliteten kan tilsvare DVD-Audio.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.888
olaps skrev:
slowmotion skrev:
Noen spes grunn til at du har valgt "slowmotion" som nick?? ;) ;) ;D
hehe, nei det har ikke noe med internett å gjøre ... ;D

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.888
Valentino skrev:
CD er et helt ok format for distribusjon av musikk, faktisk det eneste fysiske PCM-distribusjonsmediet ettersom man klarte å presse igjennom det helsikes SACD-mediet som er basert på den DR-vennlige Hurra, vi har jitter!-bitstream-teknologien.

Jeg bor forøvrig på landet, er prisgitt mobil-"bredbånd", og kjøper også nedlastingsmusikk. Det tar noe kortere tid å laste ned en plate enn å reise til Oslo for å kjøpe den, for ikke å snakke om få den tilsendt i posten. Og kvaliteten kan tilsvare DVD-Audio.

Betaler du fastpris for mobil-"bredbånd" eller er det tellerskritt?

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Hvorfor skal det være enten-eller når det kan være både-og? Jeg tror CDen vil leve lenge ennå. Det er rett og slett ikke noe annet gjennomstandardisert format med tilsvarende potensiale for lydkvalitet der ute. Men Internett vil ta over en voksen andel av markedet.

Når det gjelder Spotify er det imponerende, men jeg har forsøkt, og i forhold til en det å ha en nøye utvalgt CD-samling (eller vinyl, sacd osv) så får jeg følelsen av å gå i et digert lavpriskjøpesenter kontra det å gå på en fin restaurant med få retter... Spotify er greit som bakgrunnsmusikk på jobben, men hjemme vil jeg ha mitt i min kvalitet.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
34.476
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Radiobåndbredden er 1Mbps stort sett, men her begrenses det av et bortimot myrdet backbone. Akkurat nå.

....

Dårlig med Hagen Quartett på Spotify.  8)

Spotify er helt sjef på fest, så får man heller bruke sitt eget bibliotek med glorious Japanese masters for AC/DC...

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.888
Valentino skrev:
Radiobåndbredden er 1Mbps stort sett, men her begrenses det av et bortimot myrdet backbone. Akkurat nå.

..
Likevel ca dobbelt så raskt som "bredbåndet" jeg har her.
ok, greit å vite.

;)

Smorltork

Medlem
Ble medlem
25.04.2009
Antall liker
0
CD-platens død ble annonsert omtrent samtidig med at den ble lansert for over 25 år siden. Da ble det spådd at magnetisk lagring på små brikker var rett rundt hjørnet. Det tok mange år å runde det hjørnet, og da minnekortene kom, ble de ikke brukt til musikksalg. Det som er skjedd, er ikke at CD-mediet er forsvunnet, men at det har dukket opp andre tekniske formater på samme medium, og spillere som leser alle eller flere av formatene.

CD-salget er ennå stort, og sist jeg så prognoser på dette, ville det ta minst et par år til før salget av lydfiler over nett nådde samme nivå.

Nå er det vel ikke salg av lydfiler som er det store problemet for CD'en, men distribusjon av piratkopiert musikk. Selv om dette foregår over nett, er det faktisk i stor grad avhengig av CD-plater som kilde.

Noe svært få i det rike Norge tenker på, er at CD er det eneste alternativet i det meste av verden. En MP3-spiller koster nok ikke allverden - men for å få innhold til den, er man avhengig av løsninger som er for dyre for de fleste. Private datamaskiner med Internett-tilkobling er ikke vanlig utenfor Vest-Europa og Nord-Amerika. CD-spillere er derimot oppnåelige. Derfor er piratkopiering av CD-er er antagelig verdens suverent mest utbredte form for musikkdistribusjon. Selges på gaten over alt i verden.

Selv har jeg mer eller mindre gått helt over til harddiskbasert avspilling. Men de gamle CD-ene står fortsatt i hylla: Lagring på harddisk er veldig mye mer forgjengelig enn optisk lagring: I motsetning til hva CD-skeptikerne spådde for et kvart århundre siden, er mine første CD-er fortsatt spillbare med original lydkvalitet — mens ikke få nedlastede MP3 har forsvunnet pga manglende lagrings- og sikkerhetsrutiner (jeg passer naturligvis mye bedre på FLAC-filer)...

Og vinyl? Get real! Det var en grunn til at folk kastet platespillere og vinylplater da CD-en kom. Masseproduserte LP-er hadde ikke god lydkvalitet i utgangspunktet, og blir dramatisk dårligere med årene. Platene har begrenset levetid, både pga slitasje, bulking, og fordi plasten degenerer. Mekanisk avspilling er og blir en primitiv affære. Det resultatet som kan oppnås med svinedyrt utstyr og nye plater i audiofil-kvalitet er ikke representativt for hva som er mulig med masseproduksjon av plater og utstyr folk flest har råd til.

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.513
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
konkursbo innen telekom er ferskvare. Venter du for lenge så er kundene over alle vidder, så her må man være rask på labben.

S

stereo hans

Gjest
Interessent tema og relevant problemstilling for mange antar jeg.

Er midt oppe i dette selv om dagen. Har rippet store deler av CD samlingen i lossless format på hardisk. Ettersom jeg tenker å spille disse av gjennom en ok DAC vil ikke lydkvalitet være et godt nok argument for å spille av CD'er i fremtiden.

Et viktig poeng for meg vil fortsatt være at endel titler ikke er tilgjengelig i lossless format på nett og at jeg med bakgrunn i dette fortsatt vil kjøpe noen CD plater. En annen årsak til fortsatt CD kjøp, er det gode følelsen av å sitte med en fysisk vare.Når det gjelder det siste vil jeg nok gå mer og mer over til vinyl. Et tredje argument er selvsagt at den fysiske kilden (cd,vinyl) er viktig backup i tilflelle noe skulle skje med hardisk'en.

Spotify er for meg ikke en fullgod løsning som musikkbibliotek (langt ifra), men dersom det kommer tilsvarende i lossless format og bra utvalg spøker det virkelig for CD plata. Spotify er imidlertid utmerket til å sjekke ut nye ting.

Enn så lenge vil det være et visst behov for CD plata, men behovet vil fortsette å avta og salget forsatt synke....Fremtiden: Vinyl for freaks og hardisk for massene??

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
34.476
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Harddisk for freaks og bøg.

Se på det slik: Hirezmusikk finnes som SACD og lossless nedlasting. Hvorfor skal ikke da freaks velge benytte nedlasting i tillegg til å rippe sine normrez* CDer?

*Et ord jeg aldri har lest noe sted. Normaloppløst, altså 16/44.1 (eller 16/48).

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.888
Vinyl er noe herk... ( jada, kun min personlige mening ;D )

;)

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Dette er som å banne i kjerka!

Hvordan tør dere og avskrive vinylen?

Personlig så ble alle vinyl platene solgt i 1983! Det skulle jo komme et perfekt medium, sa de som ville tjene mye penger ;)

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Komprimering av dagens musikk passer bra til mp3 formatet og hverdagsbruk der mye bakgrunnsstøy hindre full nytelse av maksimal dynamikk (eks. bil, buss, sykkel osv) og der konsentrert musikklytning ikke er primær hensikt.

Når jeg er ute og sykler er det helt greit med mp3 med ABR (gjennomsnittlig bitrate) på 128 - 106 kbs på mobiltelefonen og da må man også konsentrere seg om andre ting.

- Det største problemet er vel at folk ikke har tid eller tar seg tid til å lytte til musikk, slik at det bare blir en slags bi-aktivitet/bakgrunnslyd. Musikk blir så konsum og konsumkvaliteten deretter. I dag er det så mange muligheter til å høre på musikk så som radio (analog, DAB, internett), TV, satelitt at man kanskje ikke trenger platebutikkene?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.637
Torget vurderinger
1
Tror ikke at CD'n bare blir å forsvinne med det første. Men, det som irriterer meg grønt, er at Platecompaniet nærmest har en monopolsituasjon flere steder på platesalget. Her i Tromsø er de så og si den eneste forretning som har dette som hovednæring (ved siden av alt som har med DVD, B-R, spill mm. å gjøre da).

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
her kommer et innlegg fra en erke-konservativ platesamler.

skjemmes folk over å ha plater hjemme i stuen ? hva er poenget med å bruke evigheter med å rippe platesamlingen over på hardisk når man har en state-of-the-art cd-spiller ? skal den bare stå til pynt ? hva gjør man når pc'en krasjer p.g.a. virus eller lynnedslag ? skal man ha backup på backup'en ?

og hva med coverart'en ? tekster,bilder og info som ikke følger med downloads.google det frem ?

jeg har ikke noe i mot å ha et et par tusen plater hjemme,og prioriterer å betale noe ekstra for den "ekte varen".har ingen glede av å ha en datafil inne på data'en som kan slettes på brøkdelen av et sekund.

riktignok handler jeg mye musikk over internett.dagsaktuelle plater kjøper jeg på platesjapper eller bensinstasjoner.håper inderlig at cd'er og vinyl forblir som et nisjeprodukt i fremtiden.da er jeg fornøyd.massene kan stagge hue sitt mot tastaturet.

mvh. s,

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.637
Torget vurderinger
1
Jeg har ingenting i mot ekte CD-spillere. Men jeg forstår at mange foretrekker en mest mulig betjeningsvennlig måte å høre musikk på. Altså via fjernkontrollen.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Har vel selv ca 1.000 CDer. De aller fleste er stuet bort i skap. Skal man høre en bestemt CD, finner man det ikke (men man finner jo annet interessant). Det gjør at jeg nå planlegger harddiskbasert avspilling.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
13.635
Sted
Trondheim
Selvfølgelig finner man det, man har da system! Jeg har ca 8000 CDer og har ingen store problemer med å finne en CD (klassisk står på komponist og pop/rock er sortert på artist).

Topp Bunn