Møbler og underlag CD oppbevaring

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.512
Da har kona bestemt at jeg på nytt må omplassere CD samlingen. Jeg har ved et par anledninger tidligere forkastet tanken om å plassere samlingen i plastlommer men jeg begynner nå ane at det denne gangen ikke lar seg unngå. Derfor fant jeg denne videoen litt inspirerende.

Her har han valgt å beholde alle dobbeltalbum og digipak som referansepunkten på CD hyllen hvor han sammenligner å bla gjennom samlingen litt som å bla i vinyl som står på hyller. T3L påstår 70% plassbesparelse som da røffelig gjør en Benno CD søyle i stand til å øke antall CD plater fra 180 til over 650 om man beholder noen digipak og dobbelalbum.

Er det andre som har gjennomført lignende og som kan kommentere om dem angrer eller om dem fortsatt liker å benytte CD samlingen?
Det er mest redd for er om disse plastlommene blir for glatte til å bla gjennom om dem står oppreist sammen med andre CD plater?

Lommene han benytter i videoen er laget av et danske T3L og nå som jeg er klar til å handle har dem selvsagt midlertidig lagt ned den norske netbutikken :)

Er tipset om Kallax skuffene til slik oppbevaring. Men virker ikke helt optimalt da disse T3L lommene er 15cm brede
1725543613306.jpeg

1725544294678.png

Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.512
Vekker denne tråden igjen da jeg på nytt forsøker skaffe til veie disse lommene. Siden sist jeg så på dette er denne advarselen kommet på websiden til en T3L i Danmark. Dog er jeg blitt usikker på om kanskje produktet deres faktisk er den primære årsaken til problemet.

1750710996064.png

What is Out-gassing?

Out-gassing refers to the release of gases or vapors from the materials used in manufacturing discs, which over time can build up a kind of sticky residue/deposit on the readable side of the disc.
This phenomenon can occur with all types of discs, including CDs, DVDs and Blu-rays. The materials used to make these discs can slowly give off gases, resulting in a cloudy film or sticky residue that can degrade playback quality and in some cases make your discs unplayable.

Note: Not all discs are the same - different materials and manufacturing methods mean that some discs will experience out-gassing at an accelerated rate or more often than others. Outgassing may also be invisible to the naked eye initially.

The Impact of Out-gassing
If left unchecked, out-gassing can lead to:

• Residue Spots: Sticky or cloudy residue spots becoming visible on your discs.
• Playback Issues: Reduced media quality with skips, glitches, or poor sound and picture
• Permanent Damage: Prolonged exposure can compromise the disc's surface, rendering your media completely inaccessible.
Jeg har kun sett dette fenomet en gang. Og det var nettopp en CD plate i plastlomme hvor spillesiden lå mot et frontcover. Den gang tenkte jeg det kunne være noe på selve trykksaken CD platen hadde reagert med.

Men også OpenAI er litt bekymret for avgassing av polypropylen:
🧪 Hva er problemet med polypropylen og CD-er?

Polypropylen (PP) er generelt en stabil plast med lav avgassing sammenlignet med PVC eller myk plast som inneholder ftalater. Den brukes ofte til:
  • Plastlommer
  • CD-holdere
  • Mappeinnlegg
Men under feil forhold kan også PP avgi flyktige organiske forbindelser (VOC-er) som:
  • Propanal
  • Aceton
  • Aldehyder
Disse kan i langvarig kontakt med CD-er føre til:
  • Dising (tåkeaktig hinne) på plastoverflaten
  • Kjemisk nedbryting av polykarbonatlaget i CD-en
  • Reaksjon med trykk eller lakk
Altså akkurat hva T3L advarer mot. Er det noen med kunskap eller erfaring på dette emnet?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.512
Kjell & Co selger en variant av plastkonvelutten hvor det ser ut som det er plass til bakcover uten å ødelegge med ny brett. Dette er jo hva som gjør T3L versjonen så atraktiv.

9.996,- for 1.000 stk gjør den dessverre ikke til førstevalg. Samt de er laget av PVC som visnok gir mye høyere risiko for avgassing og skade på CD platene sammenlignet mot PP.

1750781988433.png

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.019
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg sporer av, og presenterer min løsning på problemet "alt for mange cd-er".
folder.jpg
Dette er back-up #3.
I øyeblikket ca 5700 cd-er med folderbilder i .FLAC-format, og plass til mange fler.
Selve sølvskivene står i Biltema flytteesker ute i bua.
I'll show myself out...

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
4.512
Joda, slik har man da selv musikken lett tilgjengelig. Men brukeropplevelsen blir ikke den samme. Mulig vinylen må ta skylden for økt interesse i det fysiske digitalformatet.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.037
Sted
Holmestrand
Jeg sporer av, og presenterer min løsning på problemet "alt for mange cd-er".
Vis vedlegget 1130196
Dette er back-up #3.
I øyeblikket ca 5700 cd-er med folderbilder i .FLAC-format, og plass til mange fler.
Selve sølvskivene står i Biltema flytteesker ute i bua.
I'll show myself out...
Jeg har hatt 1 slike som brått og uventet døde, så vær forsiktig.
Nå har det er sagt så har jeg fortsatt 4 som fungerer.
Men verdt å være oppmerksom.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
5.019
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt 1 slike som brått og uventet døde, så vær forsiktig.
Nå har det er sagt så har jeg fortsatt 4 som fungerer.
Men verdt å være oppmerksom.
Jepp. Som sagt, dette er én av backupene; denne ligger fast i ytterjakka, de andre spredt både on- og offsite.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.037
Sted
Holmestrand
Jepp. Som sagt, dette er én av backupene; denne ligger fast i ytterjakka, de andre spredt både on- og offsite.
Du gjør som meg med andre ord.
Jeg nevner fordi jeg stadig snakker med folk som får lang nese fordi de stoler på USB-disker som feiler.
Ofte har de ingen ide om hvor gamle disse er, og det er bare en ting som er sikkert, de vil feile på et eller annet tidspunkt.
Jeg gav en kompis 2 slike disker som han trengte for å omorganiser/flytte data. Mange år senere får jeg høre at han siden har brukt diskene til backup.
Disker han ble tydelig fortalt var mye brukt, og at jeg hadde tatt de ut av produksjon på grunn av alder.
😳

Topp Bunn