CD eller vinyl?

M

Morten E.

Gjest
Jeg lurer på å kjøpe meg en platespiller, men siden det er noen år siden jeg har hørt på vinyl så lurer jeg på hvordan lyden på nye vinylplater er.
Har hørt at nye vinylplater har en digital kilde som utgangspunkt og så blir det konvertert til et analogt signal før det blir spilt inn på vinyl. Hvis det er riktig hvordan kan det gi bedre lyd en CD'er? Eller må jeg ut på bruktmarkedet for å få vinyl som har en analog kilde? Er det noen som har noen kunnskap om dette?

Mvh

Morten

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.448
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Alt er digitalt i dag. Du må nok tilbake til gamle plater eller tape for å få den ekte analoge lyden.
Om den er bedre, er det i hvert fall to meninger om.
Jeg har platespiller(e) for å kunne spille mine gamle plater. Med en 8-10 unntak har jeg ikke kjøpt ny vinyl siden CD'en kom.
La lysten styre valget ditt :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
31.686
Torget vurderinger
28
Audiomix skrev:
Alt er digitalt i dag.
Ikke alt. En del, selv om det er mindretallet, gjøres fortsatt analogt.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Morten E. skrev:
Jeg lurer på å kjøpe meg en platespiller, men siden det er noen år siden jeg har hørt på vinyl så lurer jeg på hvordan lyden på nye vinylplater er.
Har hørt at nye vinylplater har en digital kilde som utgangspunkt og så blir det konvertert til et analogt signal før det blir spilt inn på vinyl. Hvis det er riktig hvordan kan det gi bedre lyd en CD'er? Eller må jeg ut på bruktmarkedet for å få vinyl som har en analog kilde? Er det noen som har noen kunnskap om dette?

Mvh

Morten
Som Fosse sier spilles det inn noen få plater også i dag med dedikert analogt utstyr. Dessuten gjenopptrykkes det plater der de originale analoge masterbåndene er brukt uten at de blir digitalisert først. Du kan se her for både nyinnspillinger og gjenopptrykk av høyeste kvalitet: http://www.analogueproductions.com
Ellers så synes jeg at vinyl på en god snurre nesten alltid låter bedre enn på CD, også selv om opptaket er gjort digitalt.

Puma

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg mistenker at det er et par andre spøkelser ute og går også. En ting er om arbeidet gjøres analogt eller digitalt, en annen hvilke estetiske valg som treffes underveis (og det er mange). Kan ikke si at jeg vet om mange radiostasjoner som fortsatt baserer seg på platespillere. Dermed blir det, med litt flaks, mindre murveggaktig kompresjon/radiotilpasning på vinylmastringen. LP-mastering henvender seg muligens til entusiastene, lyttere som setter seg ned i sin egen stue og spiller musikk. CD er 'enda en digitalfil' som skal overdøve veistøy og bråkete svigermødre i baksetet. Tipper (uten å ha studert målinger) at LP-masterne (i hvert fall på pop og rock) tar i bruk de fattige få dB med tilgjengelig signal/støyforhold, mens CD-masteren i høyden bruke en dB eller to av det tilgjengelige havet.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.886
Sted
Hus
Bob Ludwig sa for en ti år siden at digitalinnspillinger er nesten fraværende i rockeverden. En del jazz og veldig mye klassisk blir innspilt digitalt. :)

S

Stereo_Mono

Gjest
Jeg vil heller vri det sånn at CD og vinyl er så anerledes lydmessigt at det blir mere en smaksak.
Hos meg låter vinyl mere behagelig en mine digitalekilder. Om det er mediet eller avspillingsutsyret er jeg ikke sikker på siden jeg har hørt mindre behagelige vinyloppsett også.

En Audionote DAC er absolutt på ønskelisten her. De sies å ha en behagelig og mere «analog» fremføring en mye annet.

V

vredensgnag

Gjest
Bartesam skrev:
Bob Ludwig sa for en ti år siden at digitalinnspillinger er nesten fraværende i rockeverden. En del jazz og veldig mye klassisk blir innspilt digitalt. :)
Du burde tenke gjennom Ludwigs utsagn. Kanskje gjøre deg noen tanker omkring instrumentene som brukes i "rockeverden" - og hvordan signalet fra disse viderebehandles, både under konserter og i studio.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.307
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det som er avgjørende for meg er tilgangen på det repertoaret jeg er interessert i, som utelukkende (i hvert fall 98%) finnes på CD.

S

Stereo_Mono

Gjest
erato skrev:
Det som er avgjørende for meg er tilgangen på det repertoaret jeg er interessert i, som utelukkende (i hvert fall 98%) finnes på CD.
Også et meget godt poeng.
Selv arvet jeg en ganske stor samling av far. I samlingen er det masse musikk jeg liker fra 60-70 tallet. Skulle jeg ha kjøpt dette på cd igjen hadde det fort kostet det vinylriggen min gjør. Sikkert mye mere også.
At samlingen har vokst betydlig etter arven er jo også moro :) Masse artig å finne rundt om på diverse bruktforretninger etc.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Tilgangen på repertoar er naturligvis det eneste fornuftige skal-kravet innen hifi. Dermed må man strengt tatt ha både CD og LP. Jeg har forsåvidt sneket meg unna ordentlig 78-spiller, og har bare en  reisesveivert av det helt enkle slaget.  ;) Men, poeng for den.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
169
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Fosse skrev:
Audiomix skrev:
Alt er digitalt i dag.
Ikke alt. En del, selv om det er mindretallet, gjøres fortsatt analogt.
Hans, løp over heia til Notodden, der spilles det fremdeles inn skiver med bare analogt utstyr :)

Nightpuma skrev:
Morten E. skrev:

Mvh

Morten
Som Fosse sier spilles det inn noen få plater også i dag med dedikert analogt utstyr. Dessuten gjenopptrykkes det plater der de originale analoge masterbåndene er brukt uten at de blir digitalisert først. Du kan se her for både nyinnspillinger og gjenopptrykk av høyeste kvalitet: http://www.analogueproductions.com
Ellers så synes jeg at vinyl på en god snurre nesten alltid låter bedre enn på CD, også selv om opptaket er gjort digitalt.

Puma
Masse bra gjenopptrykkete plater, og mange remastringer låter jo også svært bra :)
Men ikke la dere lure av 180-grams reklamen. Økt tykkelse på plata betyr ikke nødvendigvis bedre lyd :eek:

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Zomby_Woof skrev:
Tilgangen på repertoar er naturligvis det eneste fornuftige skal-kravet innen hifi.
Word.
En av flere grunner til å holde godt fast på vinyl for min del.........

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.516
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Bartesam skrev:
Vinyltilhengere argumenterer gjerne med at digital lyd "tar vekk noe". Skal vi tro Ludwig, er det motsatte tilfelle:

I engineer many CD reissues of old recordings, and often the CD sounds to me far superior to the original LP. There are times, however, that the LP sounds not only better than the CD but also better than the original master tape! Sometimes the echo seems to last longer on the disc than the master; sometimes there is more spaciousness on the LP; sometimes the record sounds brighter or more "open" in the top end. Since I cut a lot of these LPs in the first place, I know there was nothing "artificial" done to them.

What is going on here? My CD master tape sounds identical to the original output of the analog recorder, but the LP sounds better than either of them!

To help answer that question for myself, I have done the following trick: I make a DAT recording of the surface noise of the particular pressing I'm comparing, perhaps from the 3 to 10 seconds of silence between movements. With a digital editor I make a long loop of that noise. Then I play back the loop of the surface noise and mix it through my console with the sound from the original tape. Presto! The CD master sounds nearly identical to the pressing. It is brighter and more spacious, and the echo seems longer! Take away the record noise from the CD and it again seems drier and more closed-in than the pressing. There are certainly some interesting psychoacoustic phenomena here! So potentially, in some areas, the LP can offer greater musicality than the CD. It is not more accurate, but in my opinion it is sometimes more musical.
Siegfried Linkwitz kommenterer:

His observations about the effect of surface noise confirm my long-held suspicion that it has perceptual benefits. Naturally occuring sounds rarely have an acoustically black background, but recordings - especially when close-miked - lack context.
Finnes det noen systematiske studier på de psykoakustiske sidene av dette, mon tro?
I tillegg til overflatestøy, kan det tenkes at f.eks. rumble fra mellomhjulsspillere har tilsvarende effekt?

V

vredensgnag

Gjest
Jeg tillater meg på mitt sedvanlige ydmyke vis å påpeke at "vi velger den forvrengningen vi foretrekker." i tråden om Nordost har jeg et innlegg om at teknologien nå er blitt for ren, vi har helt stille opptaksrom, hyperkalibrerte og sensitive mikrofoner, datamaskiner som bearbeider opptaksmaterialer, muligheter for å gå inn og rette vokalister, nær-mikking, sort bakgrunn og kunstig klang.

Har prioritert live-innspillinger og opptak fra slutten av femtitallet og et stykke inn i 60-tallet i lang tid. Lyder simpelthen vilt mye bedre og mer musikalsk enn det meste som lages nå. Teknisk perfeksjon er blitt det godes fiende.

Innlegget fra Nordost-tråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,54835.msg1063434.html#msg1063434

Før var lydteknikerne fokuserte på å fange den best tenkelige lyden fra en autentisk fremføring, med enkle virkemidler. I dag arbeider de med å simulere en autentisk fremføring, med en masse småbiter som de gulasjer ihop til et sluttresultat.

Ikke rart at vi misliker det.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.516
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Joda, men eksperimentet til Ludwig dreide seg ikke om forvrengning i vanlig forstand, men tilleggsstøy helt uavhengig av det opprinnelige signalet.

Har teknisk perfeksjon er blitt det godes fiende? Tja, kanskje det. Jeg har mer tenkt på det som at den forbedrede teknikken litt for ofte blir brukt til å perfeksjonere andre parametre enn de som virkelig teller, men det går vel egentlig ut på det samme.

V

vredensgnag

Gjest
coolbiz skrev:
Joda, men eksperimentet til Ludwig dreide seg ikke om forvrengning i vanlig forstand, men tilleggsstøy helt uavhengig av det opprinnelige signalet.

Har teknisk perfeksjon er blitt det godes fiende? Tja, kanskje det. Jeg har liksom mer tenkt på det som at den forbedrede teknikken litt for ofte blir brukt til å perfeksjonere andre parametre enn de som virkelig teller, men det er vel egentlig bare en semantisk forskjell.
Når jeg skriver forvrengning, skal det forstås som et avvik fra puristidealet om total linearitet, null støygulv, osv.
Her har vi behagelig overflatestøy, som vi ellers leser i anmeldelser av vinylspillere er en uting.
;D

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.964
Sted
Phobos
Jeg har enda ikke hørt en som har tatt både CD og vinyl seriøst si at CD'en er best.. Selv har jeg aldri hørt vinyl overbevise mer eller mindre enn skikkelig digital avspilling.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.886
Sted
Hus
Spiller stort sett bare vinyl jeg, og da er vel svaret gitt for min del :)

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:
Jeg tillater meg på mitt sedvanlige ydmyke vis å påpeke at "vi velger den forvrengningen vi foretrekker." i tråden om Nordost har jeg et innlegg om at teknologien nå er blitt for ren, vi har helt stille opptaksrom, hyperkalibrerte og sensitive mikrofoner, datamaskiner som bearbeider opptaksmaterialer, muligheter for å gå inn og rette vokalister, nær-mikking, sort bakgrunn og kunstig klang.

Har prioritert live-innspillinger og opptak fra slutten av femtitallet og et stykke inn i 60-tallet i lang tid nå. Lyder simpelthen vilt mye bedre og mer musikalsk enn det meste som lages nå. Teknisk perfeksjon er blitt det godes fiende.

Innlegget fra Nordost-tråden: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,54835.msg1063434.html#msg1063434

Før var lydteknikerne fokuserte på å fange den best tenkelige lyden fra en autentisk fremføring, med enkle virkemidler. I dag arbeider de med å simulere en autentisk fremføring, med en masse småbiter som de gulasjer ihop til et sluttresultat.

Jaggu godt det finnes rørutstyr på markedet,så kan alle desse artifakter tweakes under teppet:)

Mvh.

S

Stereo_Mono

Gjest
Mitt inntrykk og observasjon er at når vi har besøk i hjemmet av ikke Hi-Fi folk og spiller musikk fra vinyl er det en mere rolig og avslappet atmosfære og stemning i huset. Dette er selvfølgelig uten at gjestene er klar over hva som er kilde :) Ofte blir de svært overrasket når de ser jeg løfter av platen til slutt. Spilte du på plate nå? Er en typisk gjenganger :)

Kort oppsummert synes jeg det samme om god analog gjengivelse også. Det høres mere naturlig og mindre anstrengt ut.
Om det har noe med at det ligger nærme menneskes hørsel og komfort sone er jo selvfølgelig en diskusjon.
Det som er sikkert er at over perfeksjonerte digital-korrigerte anlegg har aldri falt meg i smak. Låter kjedelig, sterilt og uten følelser imo.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
312
Bacardi eller Cola?

Kaffe eller fløte?

Egg eller Bacon?

Ja takk sier jeg, begge deler.

Alt avhenger av hvilket format jeg får fatt i når det gjelder en innspilling.

Lokalt selges det bare CD og knapt nok dèt.

Forøvrig har digitale innspillinger vært utgitt på vinyl fra minst tidlig 90-tall - og dèt var rock.

S

Stereo_Mono

Gjest
rock skrev:
Forøvrig har digitale innspillinger vært utgitt på vinyl fra minst tidlig 90-tall - og dèt var rock.
Innspilt digitalt på en 3M maskin i 1979. Låter knall på vinyl her ;) Litt for skarp på CDen imo.

Vedlegg

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
487
Torget vurderinger
1
Jeg sier også ja takk begge deler!

Men holder en stooooor knapp på vinyl når det gjelder lyd, vinyl er rett slett mer ekte, mer avslappa, hos meg er det vinylen som ruler big time lydmessig.

Men jeg bruker cd spillern masse alikevel, og nyter god musikk uten problemer også digitalt.

Destiny.. :)

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
623
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Trodde ikke jeg skulle bli avhengig av å spille vinyl første gang for et år siden når jeg dro fram en japansk plastikkspiller fra 70tallet(med sikkert utslitt og "dårlig" PU) og en ny billig RIIA fra Project. Men etter å ha gått til innkjøp av en noe bedre spiller og en veldig god RIIA er jeg frelst. Det er nok den mykere lyden som gjør det, tror jeg.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
756
Torget vurderinger
1
Kan også få LPplater med skikkelig ukomprimert lyd, men da er gjerne førsteinntrykket og kritikken at lyden er hard, eller at det er feil på platen.

Uten kompromisser er det vanskelig å utrette noe.

Viser til Mangers testplate, nevnt i tråden om slagverk, utgitt på vinyl fullstendig uten kompresjon

Link til test av denne: http://www.tnt-audio.com/topics/mangertestrecord_e.html

Sitat: it made my ears bleed with the Manger test records

Well, I thought it was the records, and not the source, and sent an email to Mrs.Daniela Manger, director of Manger....

According to her, there was no compression whatever used in the mastering, and also no special vinyl mastering to make it sound more analogue, nicer or even rose-tinted. Because of real life dynamics, the average sound level is much lower than on rock LPs.

For me, it is clear that this can cause problems in phono setups with low dynamic range or bad low-level resolution in general.

mana

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2009
Antall liker
190
Torget vurderinger
24
vredensgnag skrev:

Har prioritert live-innspillinger og opptak fra slutten av femtitallet og et stykke inn i 60-tallet i lang tid. Lyder simpelthen vilt mye bedre og mer musikalsk enn det meste som lages nå. Teknisk perfeksjon er blitt det godes fiende.

Kan ikke være mer enig.Endelig et svar med rot i virkeligheten :D

Topp Bunn