CD-drivverk/transport

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
eldo472 skrev:
Espen R skrev:
eldo472 skrev:
De fleste kvalitets CD/DVD/BD spillerne fra Sony, Denon og Pioneer er dermed gode nok.
Det slår bena under klokke oppgraderinger, eksterne klokkeenheter med mer.

PC avspilling fra filer lagret på platelager skal også være bedre enn avspilling fra en vanlig CD-spiller er nok også en påstand uten hold.
Ja, ikke sant? ;D

Dette minner meg om en "disbeliver" som var aktiv på audioasylum. Han eide en Sony SCD-5400 ES spiller og en Sony ES receiver og kjørte signalet digitalt mellom komponentene.
Han gjentok seg selv hundrevis av ganger at en oppgradering til Vacuumstate Terra Firma bit-clock umulig kunne påvirke signalet kjørt gjennom HDMI porten. Allen Wright inviterte mannen å komme å lytte på 2 identiske 5400 spillere, hvor den ene var moddet med ny klokke og den andre ikke. Så kunne han bedømme selv. Men det ville han ikke, han stod på sitt, sta som han var.
Flere andre har hørt og kan positivt bekrefte at signalet over HDMI porten absolutt blir påvirket av annen klokke.

Så da er det enten hørselen til folk det er noe gærnt med, eller din forståelse av teknikk som er ufullstendig. Hva tror du?
Regner med at XA5400ES er brukbar i utgangspunktet, dvs den har Jitter under 200 ps. I følge forsøket skal man da ikke høre forskjell. Går ikke god for testen personlig, men logikken er grei. På et nivå kan man ikke høre det.

Klokke oppgradering hjelper kanskje til at jitter blir redusert til langt under 50ps, men det er jo ikke noe vits hvis man ikke kan høre det.
Så jeg hadde skrevet 250ps, det skal være ns. Det er veldig mye jitter. det innebærer jo at selv den dårligste på lista over er bra nok.
Ny innsikt:
http://www.customanalogue.com/terra_firma.htm

"...Now it can be stated that the type of jitter discussed below has been measured/confirmed in the UK by somebody with access to equipment with 100 times the normal sensitivity and this magnification aimed at knowing where to look. Normal jitter does not cause digital sound (more like coluration we hear and adjust to in speakers). But this specific ultra-low level type of jitter does and is not yet recognised for what it is and what it does.

This kind of jitter causes what we hear as digital sound, where tonal colours are bleached out and also the cause of longer term listener fatigue.

This type of jitter has been ignored as it looks like it is less than 1% of the total jitter spec and hence largely masked (but not by your ears). As the article states below, it is where in the audio spectrum where jitter shows up that is paramount. It is only a matter of time before the facts will become better known to others, our competitors."
 
P

Parelius

Gjest
Espen R skrev:
Ny innsikt:
http://www.customanalogue.com/terra_firma.htm

"...Now it can be stated that the type of jitter discussed below has been measured/confirmed in the UK by somebody with access to equipment with 100 times the normal sensitivity and this magnification aimed at knowing where to look. Normal jitter does not cause digital sound (more like coluration we hear and adjust to in speakers). But this specific ultra-low level type of jitter does and is not yet recognised for what it is and what it does.

This kind of jitter causes what we hear as digital sound, where tonal colours are bleached out and also the cause of longer term listener fatigue.

This type of jitter has been ignored as it looks like it is less than 1% of the total jitter spec and hence largely masked (but not by your ears). As the article states below, it is where in the audio spectrum where jitter shows up that is paramount. It is only a matter of time before the facts will become better known to others, our competitors."
Har du begynt å lese reklame som vitenskapelige avhandlinger, Espen R?

Jeg fant ikke noe om hvem som hadde målt hva med hvilket måleutstyr.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Parelius skrev:
Espen R skrev:
Ny innsikt:
http://www.customanalogue.com/terra_firma.htm

"...Now it can be stated that the type of jitter discussed below has been measured/confirmed in the UK by somebody with access to equipment with 100 times the normal sensitivity and this magnification aimed at knowing where to look. Normal jitter does not cause digital sound (more like coluration we hear and adjust to in speakers). But this specific ultra-low level type of jitter does and is not yet recognised for what it is and what it does.

This kind of jitter causes what we hear as digital sound, where tonal colours are bleached out and also the cause of longer term listener fatigue.

This type of jitter has been ignored as it looks like it is less than 1% of the total jitter spec and hence largely masked (but not by your ears). As the article states below, it is where in the audio spectrum where jitter shows up that is paramount. It is only a matter of time before the facts will become better known to others, our competitors."
Har du begynt å lese reklame som vitenskapelige avhandlinger, Espen R?

Jeg fant ikke noe om hvem som hadde målt hva med hvilket måleutstyr.
Fordi måleutstyr som er noenlunde kommersielt tilgjengelig ikke finnes i dag. Terra Firma er bygd på teorier. Men teoretikerne i denne saken må være på riktig spor fordi jeg og mange andre har hørt hva Terra Firma gjør med lyden/musikken i sammenligning med andre gode bit-klokker. Og Terra Firma er bare bedre.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
lars_erik skrev:
JEG har aldri geni-erklært det ;)
Og det er ikke tvil om at Puccinien min gruser alt annet jeg har hatt.
Stereophile skriver;
"Used as a CD player, the Puccini was excellent at rejecting word-clock jitter. With the U-Clock connected to its word-clock input and playing a CD carrying the Miller/Dunn J-Test signal, there were no sidebands identifiable in the player's analog output, and the jitter level was below the resolution of the Miller Jitter Analyzer. Using the player's internal clock did give a measured figure of 105 picoseconds peak–peak of jitter, though this is at the very limit of resolution of the Miller Analyzer. "

105 ps er jo under den teoretiske grensen, så der stemmer teorien med dine observasjoner.
Legg merke til at de skriver at de er på grensen av hva de kan måle.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Så har du Audio Note dacer f.eks. De skal etter sigende være veldig kilne overfor drivverk.

Muligens dacene AN er mest kjent for og har en stor tilhengerskare. Får veldig gode tester og skussmål for å låte analogt.

Deres framgangsmåte er:
Extensive research into the fundamental properties of the data stream itself have shown beyond doubt that regardless of the theoretical and measurable advantages of the signal manipulation employed in all currently available digital products, such as higher over sampling, noise shaping, re-clocking or jitter reduction. All these corrective measures greatly interfere with the critical time domain requirements of the signal, based as current theory is, on an assumption that music is similar to book keeping data which off course it is not.

Music is a time continuum from start to end, which when broken is irreparably damaged and no amount of clever manipulation can ever restore it to its original time-frequency-amplitude duration or relationship, regardless of what the theorists may tell you.

As a result we have developed a way of excluding or bypassing all these corrective measures, to allow the conversion from digital to analogue to be done without any manipulation whatsoever. All we do is to reformat the data stream to allow the converter chip to be able to interpolate the in coming information properly.

In other words, the Audio Note™ DAC 5 Special has no over sampling, no jitter reduction , no noise shaping and no re-clocking, it uses the highest grade Analogue Devices AD1865, 18Bit stereo converter chip because we found this chip to be the best sounding available (yes, even better than the 20Bit versions!!), the digital power supply is an exceptionally low noise, shunt-type. Having removed all the digital filtering that is part of the over sampling, all filtering in the DAC 5 Signature is done in the analogue domain where is appears to be easier to retain good wide band phase-frequency and dynamically coherent behaviour than in the digital domain."
This will astonish many people, but I have to tell you that we have done a lot of work in this area and we cannot with any consistency say that more or less jitter makes any difference to how a transport sounds. What always does make a difference to how it sounds is if you try to correct measurable jitter by re-clocking and other methods. Sometimes you lose bass, sometimes it just sounds harsh and clinical, but it always sounds worse. You lose the sense of organism in the music.”
Alt er selvsagt åpent for diskusjon :)

Mye av dette gjelder alle dacene deres foresten.

I noen av kitene har riktignok endel personer montert en "master clock" med godt resultat.

har selv master klokke i mitt drivverk - men ikke i dac.
 
O

Oblivion

Gjest
bambadoo skrev:
Så har du Audio Note dacer f.eks. De skal etter sigende være veldig kilne overfor drivverk.

Muligens dacene AN er mest kjent for og har en stor tilhengerskare. Får veldig gode tester og skussmål for å låte analogt.

Deres framgangsmåte er:
Extensive research into the fundamental properties of the data stream itself have shown beyond doubt that regardless of the theoretical and measurable advantages of the signal manipulation employed in all currently available digital products, such as higher over sampling, noise shaping, re-clocking or jitter reduction. All these corrective measures greatly interfere with the critical time domain requirements of the signal, based as current theory is, on an assumption that music is similar to book keeping data which off course it is not.

Music is a time continuum from start to end, which when broken is irreparably damaged and no amount of clever manipulation can ever restore it to its original time-frequency-amplitude duration or relationship, regardless of what the theorists may tell you.

As a result we have developed a way of excluding or bypassing all these corrective measures, to allow the conversion from digital to analogue to be done without any manipulation whatsoever. All we do is to reformat the data stream to allow the converter chip to be able to interpolate the in coming information properly.

In other words, the Audio Note™ DAC 5 Special has no over sampling, no jitter reduction , no noise shaping and no re-clocking, it uses the highest grade Analogue Devices AD1865, 18Bit stereo converter chip because we found this chip to be the best sounding available (yes, even better than the 20Bit versions!!), the digital power supply is an exceptionally low noise, shunt-type. Having removed all the digital filtering that is part of the over sampling, all filtering in the DAC 5 Signature is done in the analogue domain where is appears to be easier to retain good wide band phase-frequency and dynamically coherent behaviour than in the digital domain."
This will astonish many people, but I have to tell you that we have done a lot of work in this area and we cannot with any consistency say that more or less jitter makes any difference to how a transport sounds. What always does make a difference to how it sounds is if you try to correct measurable jitter by re-clocking and other methods. Sometimes you lose bass, sometimes it just sounds harsh and clinical, but it always sounds worse. You lose the sense of organism in the music.”
Alt er selvsagt åpent for diskusjon :)

Mye av dette gjelder alle dacene deres foresten.

I noen av kitene har riktignok endel personer montert en "master clock" med godt resultat.

har selv master klokke i mitt drivverk - men ikke i dac.
Det Audio Note har erfart stemmer med mine egne erfaringer.
Det de gjør teknisk er den eneste universelle måten å unngå endel design problemer på så lenge de ikke har kontroll på hele kjeden.
Drivverk, PC baserte løsninger, SPDIF sendere og mottagere, up/oversampler kretser, DAC chiper, firmware og software er mer eller mindre befengt med design feil.

Jeg har etter mye forskning klart å rette opp design feilene med EN kilde og EN DAC chip.
Og da fungerer alle oppløsninger fra 44.1k/16bit og opp til 352.8k/32bit.

Når eller hvis ESS kommer med en oppdatert DAC chip hvor de har lagt inn muligheten for å behandle 16 og 24bit lyd data korrekt kan en ved å implementere en frontend prosessor som analyserer lyd data og setter DAC chipen opp korrekt i forhold til innkommende lyd data få til den første løsningen som universelt vil kunne få ut potensialet i alle formater og fra alle kilder.

Frem til dette skulle skje vil hørbare forskjeller på kilder, DACer og digitale lyd formater være små og avhengig av kombinasjoner av designfeil vil ulike kombinasjoner låte bedre eller dårligere enn andre kombinasjoner.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
eldo472 skrev:
Forskjellen mellom drivverk er diskutert utallige ganger. Kan et billig drivverk gjøre jobben?
Dette forsøket kan gir oss et vitenskaplig svar.
Hvis ikke datastrømmen er konstant vil det endre lydbølgen i forhold til det opprinnelige signalet. Jitter kaller man hastighets variasjonen på datastrømmen.
Har man en perfekt datastrøm inn i DAC vil det være denne som bestemmer lydkvaliteten.
Jitter inntil 250ns* er ikke hørbart er konklusjonen:
http://www.jstage.jst.go.jp/article/ast/26/1/50/_pdf

121.4 ps jitter må til for å lage et 16bit lydsignal på 20 khz som er teoretiske grensen for hva som er hørbart.

De fleste kvalitets CD/DVD/BD spillerne fra Sony, Denon og Pioneer er dermed gode nok.
Det slår bena under klokke oppgraderinger, eksterne klokkeenheter med mer.

PC avspilling fra filer lagret på platelager skal også være bedre enn avspilling fra en vanlig CD-spiller er nok også en påstand uten hold.



* endret fra p(ico) til n(ano)
Det er ulike former for jitter. Vi diskuterte litt hva som var hørbar jitter av ulike typer i tråden "Når flaten kvaliteten på kilder ut". Konklusjonen basert på undersøkelsene, var vel at det sprikte litt og ikke var noen veldig tydelige fasitsvar. Men i utgangspunktet virker det som mange ikke regner jitter som noe problem med noenlunde høvelig produkter. I samme tråd ligger det også eksempel på hvordan jitter med høye verdier høres ut. Digitalis brukes nok om veldig mye som ikke er relatert til jitter.
 

ansepe74

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
1.005
Antall liker
31
Sted
Bodø
bambadoo skrev:
Så har du Audio Note dacer f.eks. De skal etter sigende være veldig kilne overfor drivverk.

Muligens dacene AN er mest kjent for og har en stor tilhengerskare. Får veldig gode tester og skussmål for å låte analogt.
har samme erfaring!
I løpet av de 10 årene jeg hadde min "gamle" AN så gjorde den stor forskjell på drivverk. Iallefall har jeg hatt flere varianter på den... Men riktignok kun en som var rent. Og basert på Sony's. Hadde en solid strømbank og IMO så spilte den bedre enn de andre. Har riktignok vært close med en Pioneer'en jeg har nå, men ikke helt det samme.

Andre drivverk har det vært helt hummer og kanari med. Verste var vel en Sony DVD fra slutten av 90-tallet som støya noe så ***
 
Topp Bunn