CD-120 Linear (Opera)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Den har blitt testa i Fidelity for ikke så lenge siden mener jeg og huske.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Den har blitt testa i Fidelity for ikke så lenge siden mener jeg og huske.
Jeg vet.
Har til og med lest den.
Men...vil ha bruker erfaringer fra "vanlige dødelige" ;)

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Jeg vet.
Har til og med lest den.
Men...vil ha bruker erfaringer fra "vanlige dødelige" ;)

/jan
Den testen var jo ikke så mye å bli klok av heller da. Tror ikke de riktig visste hva de skulle mene om den. Men jeg syns også den virker interresant.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Er hele tiden på jakt etter "hardware" som spiller musikk :)
Ikke misfornøyd med Sony'n men du vet åssen det er.

Prisen også er jo latterlig lav iofs.

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.291
Torget vurderinger
2
Er hele tiden på jakt etter "hardware" som spiller musikk :)
Ikke misfornøyd med Sony'n men du vet åssen det er.

Prisen også er jo latterlig lav iofs.

/jan
Vet du hvem som er nærmeste forhandler ?

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg har vært på Hamar og hørt denne på Hedlund horn, Sony effekt, consonace pre + et råskinn av en sub. Denne spilleren er veldig bra til prisen. Det skal sies at hifi pressen har lagt seg rimelig paddeflate for denne spilleren og det har ikke manglet på pangyriske ovasjoner. Av de testene jeg har lest er vel Fidelity den som skiller seg ut, men dem om det.
Jeg har ikke lyttet lenge og nitidig på den, men jeg synes

- den er god på timing
- spiller unastrengt.
- et flott og åpent lydbilde
- helt ok på detaljer.
- det kan virke som den er ørevennlig og du slipper å bli lyttetrett.

Den er ingen dynamikk bombe, men jeg vil tro den er vesentlig bedre en mange av sine konkurrenter i prisklassen. Husk at dette er en filterløs sak med "gammeldags" 16 bits teknologi. Ingen upsampling og filtrer der i gården.

Håvard

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Denne spilleren er veldig bra til prisen.
Håvard
Enig. Har prøvd den hjemme noen dager av ren nysgjerrighet, og med riktig oppsett tror jeg jeg kunne ha levd lykkelig med denne.

Mangler det siste helt i bunnen, - igjen avhengig av oppsett, veldig bra i mitten, snill og luftig topp.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Har såvidt hørt den hos hifi-guiden jeg å, og til prisen er det ikke noe vodt å si om spilleren. Man får det man betaler for, pluss et meget mer oppløst lydbilde enn man skulle tro:D
PK

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Takk så langt for at dere ville dele erfaring med den spilleren med meg.

Rett å slett vurdere å få "lånt" seg en med hjem.
Og for å si det sånn så stoler jeg mere på hva dere her på forumet (dere som har hørt den) syns enn allverdens tester :)
Virker på meg som en musikalsk liten sak.
Sitter på en Sony XA5 nå som absolutt gjør jobben men skal vel ikke beskylde den for å være overmusikalsk (i mine ører)
Ikke misfornøyd med Sony'n bare så det er sagt.

/jan

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Helt enig med Haavard. Da jeg per i dag eier og bruker denne som signal kilde til en forsterker og høyttalere til drøye 60Kkr vil jeg også tillegge at spilleren har et flott dybdeperspektiv, samt en oversiktelig plassering av instrumenter. Og den låter analogt, "som å lytte til LP plater uten knitring".

Cd 120 linear skal/skulle være en "reserve" mens jeg venter på at den rette cd spilleren skal åpenbare seg i riktig prisklasse. Med cd 120 linear har jeg fått god tid ;-)

stereo

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Helt enig med Haavard. Da jeg per i dag eier og bruker denne som signal kilde til en forsterker og høyttalere til drøye 60Kkr vil jeg også tillegge at spilleren har et flott dybdeperspektiv, samt en oversiktelig plassering av instrumenter. Og den låter analogt, "som å lytte til LP plater uten knitring".

Cd 120 linear skal/skulle være en "reserve" mens jeg venter på at den rette cd spilleren skal åpenbare seg i riktig prisklasse. Med cd 120 linear har jeg fått god tid ;-)

stereo
Takk for tilbakemelding.
Høres utrolig "spennende" ut :)
Som sagt fått for meg at den spiller musikk.
Jeg er ikke på jakt etter noe som gjengir nøyaktig (i mangel av ett bedre ord) men noe som spiller musikk/kiler øre musklene/får deg til å lene deg tilbake og nyte musikken.

Skal ikke brukes på noe "high end" anlegg (hvis det blir kjøp).
Noen i nærheten Sarpsborg som sitter på en som man kan låne ørene til så skrik gjerne ut ;)

/jan

TL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.08.2002
Antall liker
10
Den er ingen dynamikk bombe, men jeg vil tro den er vesentlig bedre en mange av sine konkurrenter i prisklassen. Husk at dette er en filterløs sak med "gammeldags" 16 bits teknologi. Ingen upsampling og filtrer der i gården.

Håvard
Ikke for å være vanskelig, men det er ikke helt rett det du skriver. CD-120 har nesten god gammeldags 16 bits teknologi. Den har ikke filtre, men har mulighet for upsampling til 88,2kHz, noe som Myrvold(tror jeg det var) mente ga et bedre lydbilde.
CD-120 var en av de aktuelle kandidatene, sammen med Rega Apollo, Usher og Shanling CD-A10, da jeg skulle kjøpe ny CD-spiller for noen uker siden. Endte opp med Shanling CD-A10, ikke fordi CD-120 var dårlig, men fordi jeg aldri rakk å høre på den før jeg falt  for Shanlingen sin avslappende spillestil og etter min mening meget gode gjengivelse av vokal. Pris var også medvirkende da Emtech skulle selge CD-A10 Demoen sin til en meget pen pris :)

Er en god del interessant lesning om filterløs DAC på siden til Opera.
http://www.opera-consonance.com/products/Digital-filter-less DAC Concept page1.htm

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Bare for å lansere et alternativ, JanR..Du har et utmerket drivverk i Sony XA5ES, hva med å supplere med en Audio Note Dac 1.1x ?
Når det er sagt har jeg også hørt Consonance-spilleren, og den er et udiskutabelt kupp til prisen, men jeg tror nok en Sony/AN-kombinasjon er hakket nærmere "nirvana"......

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Bare for å lansere et alternativ, JanR..Du har et utmerket drivverk i Sony XA5ES, hva med å supplere med en Audio Note Dac 1.1x ?
Når det er sagt har jeg også hørt Consonance-spilleren, og den er et udiskutabelt kupp til prisen, men jeg tror nok en Sony/AN-kombinasjon er hakket nærmere "nirvana"......
Har tenkt tanken :)
Og takk for tipset.

Ser bare ikke ut som om det flyter over av brukte AN dac's.
Nå koster vel ikke 1.1x skjorta ny men har litt begrenset med middler (ja jeg har ei kjerring i huset) til hifi.
Som sagt er veldig nøyd med XA5'n.Vært brukt med ett par dac's tidligere,Theta/MSB/Cambridge bla.men syns faktisk det låter best/mest musikalsk her uten dac.Nå har jeg ikke prøvd AN dac så det er jo fortsatt håp ;)
AN pre'n her er jeg blitt glad i,selv om ørene mine er helt på trynet nå om dagen.(forferdelig valg av ord...)

Fikk tilbud fra rolfozzy om å låne Jolida JD-100 spilleren hans når han stikker avgårde på jobb igjen på nyåret.
Men igjen...XA5 og AN dac hadde vært utrolig spennende å prøvd ut.

/jan

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.587
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har en AN dac som skal selges ut på nyåret......
AN dac1.1x med ganske mange oppgraderinger. AN tantaler, black gates, duelund kabling, mundorf supreme silver/gold kondiser på utgangen, nye og mye bedre likeretterdioder, ny AD1865n-k-grade chip mm.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Har en AN dac som skal selges ut på nyåret......
AN dac1.1x med ganske mange oppgraderinger. AN tantaler, black gates, duelund kabling, mundorf supreme silver/gold kondiser på utgangen, nye og mye bedre likeretterdioder, ny AD1865n-k-grade chip mm.
Ikke frist meg for da får jeg kjerringa på nakken ;)
Tør jeg spørre hvor mye du hadde tenkt deg evt ?
Gjerne PM meg.

/jan

B

bamsemann

Gjest
Noen som har eier/har hørt på/testet en ?
Virker litt interesant den der rakkeren.
http://www.opera-consonance.com/products/refcd120_linear.htm

/jan
Denne har jeg testa her hjemme mot min musical fidelity A3.2 CD, og det var liten tvil om m.f. var mye bedre.

Hvordan consonacen legger seg i sin prisklasse er jeg ikke sikker på, den er nok bra med der.

M.F. var enda mer holografisk, panorerte ut et større lydbilde, og med bedre bredde helt bakerst i dybden, pluss at dybden var dypere med mer detaljer bakerst, og ellers.

Det ble klart mere krydder inne i lydbildet med M.F.

Det var også mere kropp på tonen med M.F. det ble mer kjøtt og blod, mer organisk.

Consonancen var ikke like helstøpt/tight, men den var veldig åpen og spretten.

Vi var tre som lytta her samtidig, og vi var alle enige om det samme.

Consonancen ble også testa i to andre annlegg, hvor bl.a. en fjerde mann lytta og sa ca det samme.

Det spørs jo hvor mye peng du skal bruke, men du kan nok gjøre klart bedre kjøp brukt.

Impulse hadde jo et godt forslag....

bamsemann.. :)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Takk for tilbakemld. bamse :)

Da vet man litt mere om CD-120.
Prons & cons.
Med en nypris på 6k så er den nok ikke så værst men den skal fungere bra her i huset før jeg bytter ut XA5'n.
Litt å tenke på her nå :)
Sony'n har det meste som jeg liker i en cd spiller bortsett fra at den ikke gjør noe "galt" i ordets beste mening.
Ikke kjedelig men finner heller ikke på noen sprell...
Så kanskje en AN dac (for eks) hadde vært noe å tenkt på.

/jan

B

bamsemann

Gjest
Er litt enig i det du sier om sonyen som cd spiller, den gjør ikke noe galt, man kan ikke peke på noe og si at det er dårlig, alt virker jo helt pefekt.

Men det er kanskje litt for perfekt, kan savne litt hjerte-smerte faktor..

Litt mer mere trampe takten faktor kanskje....

S

Simplistic

Gjest
Hmm... Ut ifra et teknisk standpunkt ville jeg mye heller ha valgt Usher CD-1, hvis jeg skulle kjøpt en kinesisk spiller i den prisklassen.

TDA1543 er en utdatert dac. Fordelen til Opera sin spiller er riktignok at den ikke benytter seg av op-amper i utgangstrinnet. Usher CD-1 har derimot mye større potensiale til oppgradering. Bare ved et enkelt bytte av operasjonsforsterkere vil du øke lydkvaliteten sju hakk. Ikkeno lodding nødvendig, siden spilleren har sockets til operasjonsforsterkerne.

Så uten å ha hørt Opera CD-120, kan jeg synse om at den ikke er det ypperste innen det prissegmentet. Ikke et opplagt valg.

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Hadde XA 5ES på slutten av 90 tallet, og det var en bra spiller, men XA 3000ES var jammen meg tett på og "friskere" til en rimligere penge, og den var nyere. Etter 3000ES kom Cd- fix og den løftet lyden hjemme hos meg mange hakk. I dag har jeg som nevnt 120 linear som "reserve" frem til det dukker opp noe spennende til riktig pris. Cd 120 linear er uten tvil helt super til prisen, og jeg har aldri hatt noen cd spiller med en så god og behagelig analog lyd. Jeg har fått god tid på veien til ny "high end" cd spiller.

Hos meg gir den en "god stemning lyd", naturlig og varm. Aldri ubehagelig, aldri kjedelig!

stereo

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Hadde XA 5ES på slutten av 90 tallet, og det var en bra spiller, men XA 3000ES var jammen meg tett på og "friskere" til en rimligere penge, og den var nyere. Etter 3000ES kom Cd- fix og den løftet lyden hjemme hos meg mange hakk. I dag har jeg som nevnt 120 linear som "reserve" frem til det dukker opp noe spennende til riktig pris. Cd 120 linear er uten tvil helt super til prisen, og jeg har aldri hatt noen cd spiller med en så god og behagelig analog lyd. Jeg har fått god tid på veien til ny "high end" cd spiller.

Hos meg gir den en "god stemning lyd", naturlig og varm. Aldri ubehagelig, aldri kjedelig!

stereo

Kan jeg være så frekk å spørre hva du bruker'n på av utstyr ?

Fikk ett fristende tilbud på mail,AN Dac.
Vi får se hva en kan finne på her ;)

/jan

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hmm... Ut ifra et teknisk standpunkt ville jeg mye heller ha valgt Usher CD-1, hvis jeg skulle kjøpt en kinesisk spiller i den prisklassen.

TDA1543 er en utdatert dac. Fordelen til Opera sin spiller er riktignok at den ikke benytter seg av op-amper i utgangstrinnet. Usher CD-1 har derimot mye større potensiale til oppgradering. Bare ved et enkelt bytte av operasjonsforsterkere vil du øke lydkvaliteten sju hakk. Ikkeno lodding nødvendig, siden spilleren har sockets til operasjonsforsterkerne.

Så uten å ha hørt Opera CD-120, kan jeg synse om at den ikke er det ypperste innen det prissegmentet. Ikke et opplagt valg.
Det du skriver om at TDA 1543 er en utdatert dac er nok feil. Det er faktisk en del svært seriøse firmaer som visstnok bruker denne dac'en i sine konstruksjoner, også som nevnt Opera Consonace. Tror faktisk Operas tekniske kunnskaper og ikke minst kunnskaper om å lage vellydende produkter strekker seg langt utover din kompetanse. Et seriøst firma som skal lage salgbart utstyr bruker ikke utdaterte saker.

Skal ikke være uenig om at Usher kankje har et bedre tweak potensiale. Ser ikke bort i fra at den er bedre i noen sine ører. Jeg har ikke hørt den. Det som taler for Opera saken for en som ikke har hørt den er det jeg skrev tidligere. Denne spilleren har fått panegyriske ovasjoner i en rimelig samlet hifi presse, kan ikke huske at Usher har gjort det samme. Og dettte på tross av utdatert teknologi ;D

Begge spillerne bør lytes til da de er rimelig interessante.

håvard

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Denne har jeg testa her hjemme mot min musical fidelity A3.2 CD, og det var liten tvil om m.f. var mye bedre.

Hvordan consonacen legger seg i sin prisklasse er jeg ikke sikker på, den er nok bra med der.

M.F. var enda mer holografisk, panorerte ut et større lydbilde, og med bedre bredde helt bakerst i dybden, pluss at dybden var dypere med mer detaljer bakerst, og ellers.

Det ble klart mere krydder inne i lydbildet med M.F.

Det var også mere kropp på tonen med M.F. det ble mer kjøtt og blod, mer organisk.

Consonancen var ikke like helstøpt/tight, men den var veldig åpen og spretten.

Vi var tre som lytta her samtidig, og vi var alle enige om det samme.

Consonancen ble også testa i to andre annlegg, hvor bl.a. en fjerde mann lytta og sa ca det samme.

Det spørs jo hvor mye peng du skal bruke, men du kan nok gjøre klart bedre kjøp brukt.

Impulse hadde jo et godt forslag....

Hva koster Musical Fidelity saken?
Litt urettferdig sammenligning kanskje?

På den annen side, det er faktisk folk i dette landet som har lyttet lenge til Connsonance saken som etterpå har kjøpt den og samtidig byttet ut sin nesten high end spiller i 30k klassen.

Håvard

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.788
Torget vurderinger
35
Jeg mener jeg har hørt at det er opera som produserer Usher sin cd-spiller. Om det stemmer, ville det jo vært rart om man putter de beste delene i "andre" sine produkter, og ikke i sine egne...

Roy

B

bamsemann

Gjest
Hva koster Musical Fidelity saken?
Litt urettferdig sammenligning kanskje?

På den annen side, det er faktisk folk i dette landet som har lyttet lenge til Connsonance saken som etterpå har kjøpt den og samtidig byttet ut sin nesten high end spiller i 30k klassen.

Håvard
Det var jo nettopp det vi hadde hørt også.. At det kanskje var den beste cd spilleren til consonance, og at den hadde banke ut spillere laaaangt opp i pris..

Men den er nok ikke bedre enn hva prisklassen ellers er..

M.F. A3.2 kosta 15 000kr..

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
delekvaliteten er nok ikke noe bedre eller dårligere enn usher sin spiller men usher har en annen design og layout som kanskje fungerer bedre. dessuten er alt til salgs for den rette sum penger. også sine beste komponenter.

Hva koster egentlig denne cd-120?

McLaren

B

bamsemann

Gjest
delekvaliteten er nok ikke noe bedre eller dårligere enn usher sin spiller men usher har en annen design og layout som kanskje fungerer bedre. dessuten er alt til salgs for den rette sum penger. også sine beste komponenter.

Hva koster egentlig denne cd-120?

McLaren
Ca 6000kr minns jeg..

Horny

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2004
Antall liker
1.588
Torget vurderinger
5
Et alternativ til Opera Linear spiller og Audio Note dac er en rimelig Monica 2 dac. Også denne NOS, bruker TDA1545.
Har selv både Opera ref 2,2 og Monica 2 - lydkarakteristikken er ikke så ulik...
Den leveres i utgangspunktet ikke ferdig montert, men det går sikkert an å få noen til å gjøre dette og likevel komme gunstig ut prismessig.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Har sett litt på Monica 2.
Nå er jeg ikke på jakt etter dac i utgangspunktet.
Mest nysgjerrig på cd-120 i utgangspunktet.
Til 6000,- regnet jeg med det var mye lyd/musikk for pengene.

Skal som sagt litt til for at jeg bytter ut Sony'n.
Skal byttelåne litt med rolfozzy på nyåret,Jolida JD-100,og se hvordan det slår ut.

/jan

stereo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
18
Jeg liker at det smeller til fra både blåse instrumenter og cymbaler. Det må være friskt og åpent og gjerne med ”kanter” der det skal være ”kanter”. Liker ”store” lydbilder med bredde, høyde og dybde. Lyden skal engasjere og gi tett på opplevelser av vokal og om jeg legger øret til et instrument i melodien så ønsker jeg å høre dette med rom og luft rundt.
Amphion Xenon(som jeg har hatt lengst) ga meg mange hint i denne retningen, og da jeg endelig bestemte meg for Krell kav 400xi fikk jeg virkelig en ”åpenbaring”. Den løftet lyden i alle retninger og tilførte både nerve og varme, helt klart ”smaken av high end lyd”.

Trioen som ga meg gode musikalske opplevelser var altså cd-fix, kav400xi og xenon.
En trio uten høvel, fil og ullteppe:)

Så begynte lysten på ny cd spiller å melde seg, og som en reserve til den rette dukker opp tok jeg sjansen på cd 120 linear. Sammen med kav400xi og xenon har jeg fått et mer naturlig lydbilde med alt ovenstående inntakt. Dette er mer analogt ja, alle hører det. Som sagt, jeg har fått god tid. Cd 120 linear spiller opp alt fra rock, world music, jazz og klassisk med snert og naturlig eleganse.

stereo

S

Simplistic

Gjest
Det du skriver om at TDA 1543 er en utdatert dac er nok feil. Det er faktisk en del svært seriøse firmaer som visstnok bruker denne dac'en i sine konstruksjoner, også som nevnt Opera Consonace. Tror faktisk Operas tekniske kunnskaper og ikke minst kunnskaper om å lage vellydende produkter strekker seg langt utover din kompetanse. Et seriøst firma som skal lage salgbart utstyr bruker ikke utdaterte saker.

Skal ikke være uenig om at Usher kankje har et bedre tweak potensiale. Ser ikke bort i fra at den er bedre i noen sine ører. Jeg har ikke hørt den. Det som taler for Opera saken for en som ikke har hørt den er det jeg skrev tidligere. Denne spilleren har fått panegyriske ovasjoner i en rimelig samlet hifi presse, kan ikke huske at Usher har gjort det samme. Og dettte på tross av utdatert teknologi  ;D

Begge spillerne bør lytes til da de er rimelig interessante.

håvard
:D

Først av alt: Hifi-blader = dopapir.

Vi er vel heller ikke ute etter å dømme hverandres kompetanse? Jeg advarte om at jeg bare synser.

TDA1543 er en gammel chip. Den er middels god, men har blitt en slags kuriositet. Å si at man ikke liker TDA1543 er som å banne i kirka. Akkurat som med non oversampling, eller "1x oversampling".

Den store forskjellen i en DAC ligger i analogdelen og analog filtrering. Her feiler de aller aller fleste cd-spillere. Selv cd-spillere til 20-30 tusen har ofte rævva analogtrinn, som kunne vært gjort mye bedre på en billig måte. Det er sannsynligvis her Consonance tar igjen, med sitt diskrete utgangstrinn.

Uansett... hvis det låter bra så har det vel ikke noe å si.

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Uansett... hvis det låter bra så har det vel ikke noe å si.
Sant så sant.
Den ligger fortsatt på "ting som må testes før jeg blir 41" ;)

/

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Nå har vi kortet ned listen til:
CD-120 >< Jolida JD-100 >< XA5 m/AN 1.1 dac.

Jeg får gruble litt på det her over en juledram eller fem ;)
Ørene blitt mye bedre også så nå kan man jo faktisk sette seg ned og nyte litt musikk :)

/jan

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.430
Torget vurderinger
2
Hei!

Det er grunn til å poengtere at CD 120 innehar lite åpenbare "imponatoreffekter", og derfor ikke alltid greier seg godt i direkte sammenlignende tester. Mens den gir stor musikkglede over tid, i det den er innsmigrende og "musikalsk" i sin fremstilling av musikken. Det er ingen overbevisende "smell" i den, men på den annen side er den særdeles god i de viktige disipliner i mellomtonen, som klang og naturtrohet.

Mvh
Håkon Rognlien

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Antall liker
1.018
Hei!

Det er grunn til å poengtere at CD 120 innehar lite åpenbare "imponatoreffekter", og derfor ikke alltid greier seg godt i direkte sammenlignende tester. Mens den gir stor musikkglede over tid, i det den er innsmigrende og "musikalsk" i sin fremstilling av musikken. Det er ingen overbevisende "smell" i den, men på den annen side er den særdeles god i de viktige disipliner i mellomtonen, som klang og naturtrohet.

Mvh
Håkon Rognlien
Enig med mr. Rognlien. Har ikke selv tetste denne i eget oppsett men hørt den i diverse oppsett hos Arild, hifi-guiden. Denne spiller utvilsomt meget bra og etter min vurdering langt bedre enn den "lunkne fidelity" testen tilsier. Denne bør forsøkes av flere som ønsker musikalske egenskaper frem for imponatorfaktorer. Også prisen tatt i betraktning da gitt, 6 laken FØR pruting!
mvh.

T

tst

Gjest
De har en på Audioaktøren som du sikkert kan få prøve.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.430
Torget vurderinger
2
Enig med mr. Rognlien. Har ikke selv tetste denne i eget oppsett men hørt den i diverse oppsett hos Arild, hifi-guiden. Denne spiller utvilsomt meget bra og etter min vurdering langt bedre enn den "lunkne fidelity" testen tilsier. Denne bør forsøkes av flere som ønsker musikalske egenskaper  frem for imponatorfaktorer. Også prisen tatt i betraktning da gitt, 6 laken FØR pruting!
mvh.
Nå er jo spilleren i seg selv "lunken" i form av at den er verken "hot" eller "kald"! ;)
Den er ikke sprudlende, den er ikke eksepsjonelt dynamisk, den er ikke kjølig analytisk, den er kun avslappet og elegant i sin klasse. Den har en meget god gjengivelse av instrument- og stemmeklanger, og det er det poenget den vinner på over tid. Undertegnede skrev den testen det siktes til, og ettersom jeg er meget opptatt av dynamikk, blir det lite halleluja-stemning for en spiller som ikke har det "smekket" jeg søker. På den annen side håper jeg at det fremkom at dette må ikke få den potensielle kunde til å gi opp; spilleren har noe få kan kopiere i den prisklassen hva angår naturtro mellomtone. Begrepet "klang" er meget viktig, og der scorer CD-120 Linear så det holder!

Mvh
Håkon

Topp Bunn