CBT-24 og AE- baffel ( krumkake & vaffel)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    De er koblet opp og konfigurert filter på? Kan ta en tur ei helg for å høre mer line-array. :)
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    De er koblet opp og blir "masert" i dette øyeblikk. Muligheter for lytt og kaffe kan snart absolutt la seg gjøre :)
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    What the heck, hehe... Prøvde å bytte ut det ene bildet med et annet, men da kom visst begge.. Ikke så lett når en ikke er så datakyndig ..;)
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Heiste opp understellet på Maseratien og tok på scooterdressen etter at YR og Norsk Folkehjelp opplyste om ny brøyting på Toten.
    Etter en beroligende kaffe gikk vi løs på filter og Dirac.
    Subber ble lånt av Bendits med en delefrekvens på 120 hz / 48 db/oct som utgangspunkt.
    Disse CBT gjør akkurat som lovet, lyd over alt, ingen ego-sone. Det ble mye spilling, noe vi vanligvis ikke gjør etter 1.gangs tuning.
    Og håndverket? Repeat fra tidligere prosjekter. Ikke rart at jeg kvier meg for nybygg.
    20190217_194114.jpg

    20190217_184516.jpg
     

    Lukket

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.05.2015
    Innlegg
    174
    Antall liker
    58
    Sted
    Lysaker
    Torget vurderinger
    1
    Heiste opp understellet på Maseratien og tok på scooterdressen etter at YR og Norsk Folkehjelp opplyste om ny brøyting på Toten.
    Etter en beroligende kaffe gikk vi løs på filter og Dirac.
    Subber ble lånt av Bendits med en delefrekvens på 120 hz / 48 db/oct som utgangspunkt.
    Disse CBT gjør akkurat som lovet, lyd over alt, ingen ego-sone. Det ble mye spilling, noe vi vanligvis ikke gjør etter 1.gangs tuning.
    Og håndverket? Repeat fra tidligere prosjekter. Ikke rart at jeg kvier meg for nybygg.
    Vis vedlegget 530436
    Vis vedlegget 530437
    Hei dere ser spennende ut de der !
    Hvilke bredbånd elementer er brukt ?

    Mvh Lukket
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har skikkelig lysst å høre de der jeg også. Og du bor jo ikke så langt unna. Problemet er jo transport. Går det noe busser til Toten?
    Tar du toget til Moelv eller Gjøvik kan jeg forestå resten av skyssen. Du tar sikkert med deg REWen din også :) ?
    Slettes ikke umulig det.. Har du bruk for den?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Lukket (meieri): Enhetene er SB Acoustic SB65WBAC25-4
    Retep: En REW kommer garantert til nytte for helhetsbildet (har ikke tenkt å røyke den ;-) ). Dato kan avtales med direkte med Inselwind.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    De heter SB65WBAC 2.5".. Kjøpt hos Dynabel.no
    - Forøvrig utrolig god service og tilbakemeldinger fra det firmaet. :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvordan "spellær" den nye som ser ut til å ramle bakover hvert øyeblikk, mot det andre bue-prinsippet - hva "lyd-levering" angår?

    Mangler den brystklang i stemmegjengivelse (i forhold), siste kreasjon med 2.5-tommere?

    Kan du høre mer ro i lydbildet på den store, som følge av bedre kabinett?
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Har bare blitt en liten time med lytt, så lar det gå noen dager til før det blir for mye bedømming
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kortversjon:
    Akvarellpensel kontra laser. CBT er mer en god familiebil med stå- og sitteplasser rundt om mens Bendit er en Bugatti Divo.
    CBT mangler ikke brystklang (tuner inn til ønsket mengde).
    Ja, den store Bendit har ekstremt dødt kabinett i forhold til alt annet, men til > 20 x kostnaden.
    CBT roper dog ikke med kabinettklang, ikke helt engelsk..
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må legge til at SB65WBAC 2.5" er et meget godt element som gir en veldig ren lyd.
    Bør vurderesuansett hvilken type linjekilde man vil bygge.
    Noe justering i øvre mellomtone og lyden er glatt som ei curlingbane.
    Vi spilte bl.a Bach's Toccata & Fugue på CBT (med godt skyv fra subbene i Bendit). Stor lyd, i hele stua.
     
    Sist redigert:

    postkassami

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.04.2006
    Innlegg
    330
    Antall liker
    441
    Sted
    Jevnaker
    Torget vurderinger
    6
    Hvordan ble marginene på hulltakingen kontra hva elementet dekker? Med terminalene så ser det ut til det er snakk om 1-2 mm "overdekning" med et sirkulært hull - alternativet er å få mer "overdekning" men da må det tas en utsparing til terminal? Jeg vurderer lignende elementer selv, men med enkel maskinpark - riktignok hullkopp så blir det tidvis behov for nettopp margin på 1-2mm...
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    60.5mm. Gis desverre ingen rom for noe spesielt med slingringsrom. Lag en fresemal/jigg alternativt for overfres..
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Et tips er å få laget fronten hos Trestokken Snekkerverksted AS (tlf 975 73 445) som freser med CNC.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Fikk en liten lytt på cbt i kveldinga i dag, likte lyden for så vidt, men ville nok valgt å høre på benditsa hver gang hvis jeg fikk velge, da den er luftigere i toppen i mine ører. Ellers vet jeg ikke helt hva denne omvendte bananen skulle tilføre, synes det virka som det låt best rett foran høyttaler i normal lytteavstand. Fikk høre på flere høyttalere og mener at det er mye annet som står hos Øyvind som låter betraktelig bedre enn cbt, uten at jeg går noe mer inn på hvilke høyttalere det var. Alltid koselig å komme til Kolbu, blir vel neppe siste gang tenker jeg. 😊
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Det ble ikke lange lyttesessionen igår, men vi fikk da omrokkerert mellom CBT, de små grå(stativht) og wvt..
    Neste gang kan vi jo også bære ned Tmm'ene slik at du får en lytt til dem også..
    Må også si meg enig i at Bendits trekker det lengste strået hjemme i stua her. Men så er de også bestykket med Raal på topp, og at de kuver slik at alle elementer er med og lager en spektakulær scene i lyttevinduet (Formel 1). + at vi har kunnet brukt masse tid med Dirac og kurver.. - Heller ikke de satt helt ordentlig etter første kurve..
    Takk for besøket :)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Det ble ikke lange lyttesessionen igår, men vi fikk da omrokkerert mellom CBT, de små grå(stativht) og wvt..
    Neste gang kan vi jo også bære ned Tmm'ene slik at du får en lytt til dem også..
    Må også si meg enig i at Bendits trekker det lengste strået hjemme i stua her. Men så er de også bestykket med Raal på topp, og at de kuver slik at alle elementer er med og lager en spektakulær scene i lyttevinduet (Formel 1). + at vi har kunnet brukt masse tid med Dirac og kurver.. - Heller ikke de satt helt ordentlig etter første kurve..
    Takk for besøket :)
    Det er sant at det er mye som kunne blitt gjort for å få godlyden ut av flere av parene, noe som hadde vært veldig interessant. De Tmm'ene er jeg veldig interessert i å lytte på, tatt i betraktning hvor bra wvt låt :) dirac og kurver gjort helt riktig etter tuning/plassering kunne nok gitt et bedre lydbilde, ja. ;)
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Begge parene ligger nå ute for salg... Velkommen til en lytt! :)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Fikk en liten lytt på cbt i kveldinga i dag, likte lyden for så vidt, men ville nok valgt å høre på benditsa hver gang hvis jeg fikk velge, da den er luftigere i toppen i mine ører. Ellers vet jeg ikke helt hva denne omvendte bananen skulle tilføre, synes det virka som det låt best rett foran høyttaler i normal lytteavstand. Fikk høre på flere høyttalere og mener at det er mye annet som står hos Øyvind som låter betraktelig bedre enn cbt, uten at jeg går noe mer inn på hvilke høyttalere det var. Alltid koselig å komme til Kolbu, blir vel neppe siste gang tenker jeg. ??????
    "Låter betraktelig bedre".
    Det er en høyst subjektiv vurdering da? Og bør kommenteres. Antar det er din smak av lyd som avgjør, ikke om de er objektivt dårligere enn de andre?

    Har vært så heldig å kunne lytte til alle kreasjonene til Inselwind opp gjennom årene. Og det begynner å bli noen. Skal jeg trekke fram to som passer min smak godt så er det Bendit og CBT. Det eneste Inselwind ikke har vært innom så er det horn. Ekte horn. Han lagde også en linjekilde jeg ikke huske navnet på, som også var veldig bra. Men de forsvant fort ut døra. Sett i forhold til byggekostnader vil jeg si at CBT kanskje er den som imponerer best. Fikk lytte til dem her forrige dagen. Og de har mange av de samme kvalitetene som Bendit. De har et stort lydbilde, en veldig laidback gjengivelse i positiv forstand, ikkelyttetretthet å spore. Og det hele veldig homogent. Savner ikke ikke diskant i noen særlig grad, men at den er annerledes enn Bendit kan jeg være enig. Det er flere som burde tenke på å bruke et slikt type element til å spille de øverste frekvensene. Vifa lagde disse i mange år, og de satt også i den første serien til System Audio. En diskant som kanskje ikke er like oppløst som Raal, men som er god å lytte til. Den gjøre lite av seg i grunn. En sammenligning med Raal er egentlig urettferdig, ett sett med Raal koster like mye som alle elementene i CBT. Slik sett blir det også urettferdig å sammenligne disse to settene. Ambisjonsnivået i Bendit er nok betraktelig høyere.

    Ser at Inselvwind har alle settene sine for salg. Ser ikke bort i fra om at jeg hadde vurdert CBT om jeg skulle bygd i dag, men tror jeg er for glad i horn.
    Men seriøst burde flere kikke på Bendit. Den krever 3 stereoforsterkere og dsp, det er utfordringen. Men når det er på så er potensialet i denne grenseløst.

    Haavard
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Fikk en liten lytt på cbt i kveldinga i dag, likte lyden for så vidt, men ville nok valgt å høre på benditsa hver gang hvis jeg fikk velge, da den er luftigere i toppen i mine ører. Ellers vet jeg ikke helt hva denne omvendte bananen skulle tilføre, synes det virka som det låt best rett foran høyttaler i normal lytteavstand. Fikk høre på flere høyttalere og mener at det er mye annet som står hos Øyvind som låter betraktelig bedre enn cbt, uten at jeg går noe mer inn på hvilke høyttalere det var. Alltid koselig å komme til Kolbu, blir vel neppe siste gang tenker jeg. ������
    "Låter betraktelig bedre".
    Det er en høyst subjektiv vurdering da? Og bør kommenteres. Antar det er din smak av lyd som avgjør, ikke om de er objektivt dårligere enn de andre?

    Har vært så heldig å kunne lytte til alle kreasjonene til Inselwind opp gjennom årene. Og det begynner å bli noen. Skal jeg trekke fram to som passer min smak godt så er det Bendit og CBT. Det eneste Inselwind ikke har vært innom så er det horn. Ekte horn. Han lagde også en linjekilde jeg ikke huske navnet på, som også var veldig bra. Men de forsvant fort ut døra. Sett i forhold til byggekostnader vil jeg si at CBT kanskje er den som imponerer best. Fikk lytte til dem her forrige dagen. Og de har mange av de samme kvalitetene som Bendit. De har et stort lydbilde, en veldig laidback gjengivelse i positiv forstand, ikkelyttetretthet å spore. Og det hele veldig homogent. Savner ikke ikke diskant i noen særlig grad, men at den er annerledes enn Bendit kan jeg være enig. Det er flere som burde tenke på å bruke et slikt type element til å spille de øverste frekvensene. Vifa lagde disse i mange år, og de satt også i den første serien til System Audio. En diskant som kanskje ikke er like oppløst som Raal, men som er god å lytte til. Den gjøre lite av seg i grunn. En sammenligning med Raal er egentlig urettferdig, ett sett med Raal koster like mye som alle elementene i CBT. Slik sett blir det også urettferdig å sammenligne disse to settene. Ambisjonsnivået i Bendit er nok betraktelig høyere.

    Ser at Inselvwind har alle settene sine for salg. Ser ikke bort i fra om at jeg hadde vurdert CBT om jeg skulle bygd i dag, men tror jeg er for glad i horn.
    Men seriøst burde flere kikke på Bendit. Den krever 3 stereoforsterkere og dsp, det er utfordringen. Men når det er på så er potensialet i denne grenseløst.

    Haavard
    Jeg må virkelig beklage at jeg ikke formulerte meg slik at det er forståelig, en enkel miss fra min side. Alle forstår vel (det inkluderer deg også når jeg tydeligvis må konstatere det) at noe jeg skriver er i fra mitt ståsted? Dette synes jeg at bør kommenteres. Hvordan skal jeg kunne vite hva majoriteten av de som har hørt CBT skal kunne mene om lyden? Dette ønsker jeg også et svar på, ta det gjerne på PM med en lang avhandling. :) Da kan du jo dra den hele veien til hvordan utformingen er på øregangene til de individuelle personene som har hørt de i rommet til Øyvind, for så vidt må du vel da også måle avstanden fra høyttalerne til øregangene (helst senteret i hjernen som tar opp lydbølgene fra høyttalerne) med millimeterpapir (for å gjøre det ekstra nøyaktig) samt hvor mye hår man har på hode generelt og spesielt foran ørene med tanke på absorbsjoner. :)

    Spøk til side, CBT er en god høyttaler og når sammenligningsgrunnlaget er Bendit er det vel nærmest ingenting som er rettferdig i en direkte sammenligning, jeg synes uansett at det er best at folk hører selv og danner seg et grunnlag for hvordan de mener det låter. Om de mener det låter bra eller ikke, det har ikke jeg noe med, jeg skriver kun ut i fra egne opplevelser med lyd og kun det. Så får jeg beklage nok en gang at jeg ikke gjorde meg forstått. ;)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Fikk en liten lytt på cbt i kveldinga i dag, likte lyden for så vidt, men ville nok valgt å høre på benditsa hver gang hvis jeg fikk velge, da den er luftigere i toppen i mine ører. Ellers vet jeg ikke helt hva denne omvendte bananen skulle tilføre, synes det virka som det låt best rett foran høyttaler i normal lytteavstand. Fikk høre på flere høyttalere og mener at det er mye annet som står hos Øyvind som låter betraktelig bedre enn cbt, uten at jeg går noe mer inn på hvilke høyttalere det var. Alltid koselig å komme til Kolbu, blir vel neppe siste gang tenker jeg. ������
    "Låter betraktelig bedre".
    Det er en høyst subjektiv vurdering da? Og bør kommenteres. Antar det er din smak av lyd som avgjør, ikke om de er objektivt dårligere enn de andre?

    Har vært så heldig å kunne lytte til alle kreasjonene til Inselwind opp gjennom årene. Og det begynner å bli noen. Skal jeg trekke fram to som passer min smak godt så er det Bendit og CBT. Det eneste Inselwind ikke har vært innom så er det horn. Ekte horn. Han lagde også en linjekilde jeg ikke huske navnet på, som også var veldig bra. Men de forsvant fort ut døra. Sett i forhold til byggekostnader vil jeg si at CBT kanskje er den som imponerer best. Fikk lytte til dem her forrige dagen. Og de har mange av de samme kvalitetene som Bendit. De har et stort lydbilde, en veldig laidback gjengivelse i positiv forstand, ikkelyttetretthet å spore. Og det hele veldig homogent. Savner ikke ikke diskant i noen særlig grad, men at den er annerledes enn Bendit kan jeg være enig. Det er flere som burde tenke på å bruke et slikt type element til å spille de øverste frekvensene. Vifa lagde disse i mange år, og de satt også i den første serien til System Audio. En diskant som kanskje ikke er like oppløst som Raal, men som er god å lytte til. Den gjøre lite av seg i grunn. En sammenligning med Raal er egentlig urettferdig, ett sett med Raal koster like mye som alle elementene i CBT. Slik sett blir det også urettferdig å sammenligne disse to settene. Ambisjonsnivået i Bendit er nok betraktelig høyere.

    Ser at Inselvwind har alle settene sine for salg. Ser ikke bort i fra om at jeg hadde vurdert CBT om jeg skulle bygd i dag, men tror jeg er for glad i horn.
    Men seriøst burde flere kikke på Bendit. Den krever 3 stereoforsterkere og dsp, det er utfordringen. Men når det er på så er potensialet i denne grenseløst.

    Haavard
    Jeg må virkelig beklage at jeg ikke formulerte meg slik at det er forståelig, en enkel miss fra min side. Alle forstår vel (det inkluderer deg også når jeg tydeligvis må konstatere det) at noe jeg skriver er i fra mitt ståsted? Dette synes jeg at bør kommenteres. Hvordan skal jeg kunne vite hva majoriteten av de som har hørt CBT skal kunne mene om lyden? Dette ønsker jeg også et svar på, ta det gjerne på PM med en lang avhandling. :) Da kan du jo dra den hele veien til hvordan utformingen er på øregangene til de individuelle personene som har hørt de i rommet til Øyvind, for så vidt må du vel da også måle avstanden fra høyttalerne til øregangene (helst senteret i hjernen som tar opp lydbølgene fra høyttalerne) med millimeterpapir (for å gjøre det ekstra nøyaktig) samt hvor mye hår man har på hode generelt og spesielt foran ørene med tanke på absorbsjoner. :)

    Spøk til side, CBT er en god høyttaler og når sammenligningsgrunnlaget er Bendit er det vel nærmest ingenting som er rettferdig i en direkte sammenligning, jeg synes uansett at det er best at folk hører selv og danner seg et grunnlag for hvordan de mener det låter. Om de mener det låter bra eller ikke, det har ikke jeg noe med, jeg skriver kun ut i fra egne opplevelser med lyd og kun det. Så får jeg beklage nok en gang at jeg ikke gjorde meg forstått. ;)
    Det er begrepet "betraktelig" jeg reagerer på.
    Slik jeg leser innlegget ditt så rangerer du andre konstruksjoner som vesentlig bedre enn cbt, indirekte sier du den er dårligere enn de andre som stod der.
    - Den er så klart ikke på samme nivå som Bendit, men deler mange av de samme egenskapene.
    - Liker cbt bedre enn åpen baffelsaken han har, fordi jeg ikke alltid liker åpen baffel. Men cbt er ikke betraktelig bedre enn åpen baffelsaken, den er annerledes.
    - Synes også cbt spiller veldig forskjellig fra corianhøyttaleren med mtm konfigurering. Jeg liker den ikke så godt, men vil aldri si den spiller betraktelig dårligere. Av den enkle grunn at andre sette pris på slik lyd. Og objektivt ikke er en dårlig konstruksjon.

    Derfor mener jeg begrepet betraktelig bedre blir noe feil her. Og i den grad lyd er objektivt, så tenker jeg at den objektivt måler også godt og dermed vanskelig kan være betraktelig "dårligere"

    Noen pm fra meg kommer ikke.
    Har annet å bruke tiden min på, og er tilhenger av åpen diskusjon.
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Sant, det de har til felles er at ingen er like og bør derfor sammenlignes med sammenfallende konstruksjoner (MTM, OB etc)
    Øyvinds neste hadde også blitt forskjellig.
    Men hvorfor bygge mer når han har Bendit ?
    En selvbygger på DIY-audio ble litt grinete da jeg la frem mine synspunkter på Line Array med og uten power tapering, konveks kilde og CBT.
    Årsaken til øm tå var at han hadde konsentrert seg om kun en konstruksjon og dratt maks ut av den med rom, eq, target curve etc etc.
    Ikke noe galt idet og en super konstruksjon forøvrig.
    Men etter å ha observert de alle kan jeg med god (selv)sikkerhet si hva kjerne-karakterene på de forskjellige er. Vel og merke uten "make-up" som absorbenter og eq.
    Som vanlig er det ingen fasit. CBT gir et herlig stort lydbilde, men er avhengig av sub som i Haavard og Markus' opplevelse kom fra Bendit. Bendits subber er 8 x10" med 8 X 10" slaver symmetrisk gulv/tak og back-to back for resonanskansellering. CBT er her alene en fulltonekonstruksjon, mens Bendit er 3-veis med kostbare elementer med et dedikert lyttevindu på ca 1 x 1m. Ikke dårlig utenfor heller.
    CBT byr på opplevelse ala opphøyd Carlsson OA-52, dvs "for folk flest" og "alle skal med".:rolleyes:
    Med dagens verktøy (Audiolence, Dirac etc) vil alle kunne tilnærme seg sitt ideal på lettere vis enn å hive inn og ut passive konstruksjoner, ommøblere totalt, vårrengjøre kabler, flytte til Mexico etc.
     
    Sist redigert:

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Språklig kverulering til side, hva tenker du om Line Source vs CBT som prinsipp, og hva er synspunktene dine med og uten power tapering W.Sand?
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Sant, det de har til felles er at ingen er like og bør derfor sammenlignes med sammenfallende konstruksjoner (MTM, OB etc)
    Øyvinds neste hadde også blitt forskjellig.
    Men hvorfor bygge mer når han har Bendit ?
    En selvbygger på DIY-audio ble litt grinete da jeg la frem mine synspunkter på Line Array med og uten power tapering, konveks kilde og CBT.
    Årsaken til øm tå var at han hadde konsentrert seg om kun en konstruksjon og dratt maks ut av den med rom, eq, target curve etc etc.
    Ikke noe galt idet og en super konstruksjon forøvrig.
    Men etter å ha observert de alle kan jeg med god (selv)sikkerhet si hva kjerne-karakterene på de forskjellige er. Vel og merke uten "make-up" som absorbenter og eq.
    Som vanlig er det ingen fasit. CBT gir et herlig stort lydbilde, men er avhengig av sub som i Haavard og Markus' opplevelse kom fra Bendit. Bendits subber er 8 x10" med 8 X 10" slaver symmetrisk gulv/tak og back-to back for resonanskansellering. CBT er her alene en fulltonekonstruksjon, mens Bendit er 3-veis med kostbare elementer med et dedikert lyttevindu på ca 1 x 1m. Ikke dårlig utenfor heller.
    CBT byr på opplevelse ala opphøyd Carlsson OA-52, dvs "for folk flest" og "alle skal med".:rolleyes:
    Med dagens verktøy (Audiolence, Dirac etc) vil alle kunne tilnærme seg sitt ideal på lettere vis enn å hive inn og ut passive konstruksjoner, ommøblere totalt, vårrengjøre kabler, flytte til Mexico etc.
    Ikke hørt mye Carlsson, men tror jeg kjenner meg igjen i sammenligningen. Hvor mye dyrere er små elementene i Veldig kontra Cbt. Synes cbt er mye våkne for pengene
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.023
    Antall liker
    4.380
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Kortversjon;)
    CBT: Stort lydbilde rundt om, Kari er utro (svakere pinpoint)
    LA uten PT: Stort og mektig, Kari spiser deg (blooming)
    LA med PT: Stort, men mer innslag av punkt, Kari er mer jordisk (sterkere Haas-effekt)
    LA konveks: Fokusert og dynamisk, Kari flyr rett på deg <3 (flanke-delay borte)
     
    Sist redigert:

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Fountek fr89ex kontra sb65wba-4.. Begge låter forøvrig veldig bra
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Etter flere mnd'er med annonsering av diverse DIY høyttalere uten noen stor interesse velger jeg å prøve Auksjonsvarianten.. Starter med CBT-24..

    Interessenter bes lese byggetråden.. :)
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Prøver igjen en auksjonsrunde, og nå med 10 lapper som utropspris..
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.692
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Da har første bud ramlet inn..
    Søndag morgen kl 06.00 avsluttes auksjonen..

    Neste ut blir de åpne baflene..
    De som går med byggeplaner om kino, bafler, bass-system etc.. bør melde seg på der.. Kun krem-elementer som knappt nok er blitt innspilt
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn