Politikk, religion og samfunn Catalonia forbyr tyrefekting

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.061
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Jeg innser hvor mye disse fuglene lider, hvor groteskt industrielt dyrehold er, hvor unødvendig det er og hvor utmerket godt vi kan klare oss uten. En gang tok jeg konsekvensen av dette og levde i mange år uten å forvolde skade på dyr, spise dem etc.

.. men så kom jeg frem til at dette ikke var så viktig for meg lenger. Og i dag koser jeg meg igjen med slike produkter helt uten å se blygt i bakken som en genert tenåring av den grunn.

Skal man fråtse i dyrelik så må man også være i stand til å akseptere lidelse og brutal nød hos dyr og fisk.

De dør for at jeg skal slafse i meg en biff eller en hamburger, og det har jeg det riktig bra med.
    Uff, for en saus du koker i hop....Å drepe dyr, Gjestemedlem, er ikke problemstillingen! Dette er utflukter, svada, røyk og speil!

Problemstillingen er tyrefekting, hvor man slipper en okse in på en arena, ødelegger systematisk nakkemuskulaturen og nakkeligamentene for å redusere kraften i hodekastene (picadorene), påfører den deretter enorm smerte, stress og blodtap for å ufarliggjøre den ytterligere(banderilleroene) og til slutt lar matadoren forsøke å stikke den ihjel med en spesiallaget kårde fra et nesten umulig utgangspunkt (ryggen). Så kaller man det for kunst. Det skal du ha, kunst låter bedre enn rituell rortur.

Å late som om det ikke er i orden, mens man samtidig ignorer det daglig forkommer meg nettopp som hyklerisk. Alt blir ikke vel bare man stikker holdet i sanden og nekter å tenke på det. Spiser jeg en tallerken med blåskjell har jeg skoldet 50+ dyr levende, og fortært dem før den siste livsgnisten har forlatt dem ordentlig. Hvordan kan jeg da la meg opprøre av et enkeltindivid som får dø på en litt mer verdig måte enn i e.n gildeeid dødsleir?

Eier folk ikke proporsjoner i sin sentimentalitet
    "Dø på en verdig måte.....". Utsagnet er så arrogant at jeg blir kvalm....Verdig i henhold til hvem, Gjestemedlem. Oksen? Å lese slikt sludder gjør meg faktisk trist.

Siden du på mer enn en måte har bevist din uvitenhet til det fulle skal du få en liten tilleggsinfo: Protein koagulerer ved ca. 43-44 grader Celsius. Med mindre du ønsker å påføre blåskjellene en særdeles "verdig" død ved å slippe dem oppi kaldt vann og så la det koke opp, har nok den siste livsgnisten forlatt dem lenge gør de havner på tallerkenen din.

mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
    Case 1. Okse om lever et flott liv på frie gressmatter etc. Ender sine dager i en arena, sint og kjempende. Noen minutter med smerter og dødskap og så er det over. Noen tusen mennesker er en opplevelse rikere og har delt dens siste kamp. Ender som på matfatet som sine artsfrender flest.

Case2. Okse lever hele sitt liv i en bås, får ikke sett solen, himmelen og grønt gress noen gang. Blir hentet av godstransport og fraktet til en dødsleir der den blir geieldet til sin sikre død... uten engang å ha hatt et verdig liv. Ender som på matfatet som sine artsfrender flest.

Hvem er det vi egentlig behandler verst og mest groteskt her.

Hva ville du ha foretrukket om du skulle leve ditt neste liv som en okse?

http://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_Fighting_Bull

G

Gjestemedlem

Gjest
    tkr skrev:
    "Dø på en verdig måte.....". Utsagnet er så arrogant at jeg blir kvalm....Verdig i henhold til hvem, Gjestemedlem. Oksen? Å lese slikt sludder gjør meg faktisk trist.
    Publikum setter pris på en verdig okse.

A few times a year a bull will be indultado, or 'pardoned', meaning his life is spared in the bullring due to 'outstanding' behavior in the ring leading to the audience petitioning the president of the ring with white hankerchiefs. The bullfighter joins the petition as it is a great honour to have a bull one has fought pardoned. The bull will then be returned to the ranch where he will live out his days in the fields and in most cases will become a 'seed bull' (he is mated once with some 30 cows and these offspring are tested after four years for their efficacy in the ring). In these circumstances a bull's lifespan can be 20 to 25 years.

... et potensiale vel bedre enn en kjøttpudding fra Gilde.

Vedlegg

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.061
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    Case 1. Okse om lever et flott liv på frie gressmatter etc. Ender sine dager i en arena, sint og kjempende. Noen minutter med smerter og dødskap og så er det over. Noen tusen mennesker er en opplevelse rikere og har delt dens siste kamp. Ender som på matfatet som sine artsfrender flest.

Case2. Okse lever hele sitt liv i en bås, får ikke sett solen, himmelen og grønt gress noen gang. Blir hentet av godstransport og fraktet til en dødsleir der den blir geieldet til sin sikre død... uten engang å ha hatt et verdig liv. Ender som på matfatet som sine artsfrender flest.

Hvem er det vi egentlig behandler verst og mest groteskt her.

Hva ville du ha foretrukket om du skulle leve ditt neste liv som en okse?

http://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_Fighting_Bull
    Mer svada. Du bør oppdatere deg litt på hva som foregår i Norge.

Fom. 1/1-2011 skal alt storfe i Norge holdes i løsdriftsfjøs og ha tilgang på beiting og lufting også utenom beitesesongen.

mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    34.061
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gjestemedlem skrev:
    tkr skrev:
    Publikum setter pris på en verdig okse.

A few times a year a bull will be indultado, or 'pardoned', meaning his life is spared in the bullring due to 'outstanding' behavior in the ring leading to the audience petitioning the president of the ring with white hankerchiefs. The bullfighter joins the petition as it is a great honour to have a bull one has fought pardoned. The bull will then be returned to the ranch where he will live out his days in the fields and in most cases will become a 'seed bull' (he is mated once with some 30 cows and these offspring are tested after four years for their efficacy in the ring). In these circumstances a bull's lifespan can be 20 to 25 years.

... et potensiale vel bedre enn en kjøttpudding fra Gilde.

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.362
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Vi har nettopp hatt en annen lang tråd om tyrefekting, og jeg gidder ikke å gjenta alle argumentene og forklaringene her. Hvis man har interesse for emnet kan man lese de tidligere innleggene der.
    Så kort forklart er ditt standpunkt at det er greit å pine dyr til døde for underholdningens del og for menneskers selvbilde? Trenger ingen lang utredning, det holder med JA / NEI...

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ludo skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Vi har nettopp hatt en annen lang tråd om tyrefekting, og jeg gidder ikke å gjenta alle argumentene og forklaringene her. Hvis man har interesse for emnet kan man lese de tidligere innleggene der.
    Så kort forklart er ditt standpunkt at det er greit å pine dyr til døde for underholdningens del og for menneskers selvbilde? Trenger ingen lang utredning, det holder med JA / NEI...
    Slår De fortsatt din kone?

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.362
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Ludo skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Slår De fortsatt din kone?
    Absolutt!!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Det mest interessante spørsmålet er vel hvorfor mennesker finner lidelse og død underholdende?

Ville Gjestemedlem kost seg i fordums Colloseum?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Karma skrev:
    Det mest interessante spørsmålet er vel hvorfor mennesker finner lidelse og død underholdende?
    Det er nok ikke lidelse og død som folk finner underholdende. Det er nok heller vågemot, teknikk, estetikk, atletiske ferdigheter og poesien og det teatralske i det hele som underholder. At det er en reell risiko involvert for utøverne, og at det hele som oftest ender med at dyret slaktes og spises er bare en del av rammen rundt det hele.

Ville Gjestemedlem kost seg i fordums Colloseum?
    Ikke utenkelig det. Hadde jeg hatt en Tardis istedet for en Matiz så er det ikke usannsynlig at et stopp der ville blitt overveid. Det er en viktig del av vår kulturhistorie. Men det blir nok litt vel hypotetisk dette da. I den virkelige verden kan vi nok heller si at jeg foretrekker TV-serien 'Rome' fremfor 'Paradise Hotel', og jeg vil heller se K1 enn Jazzballett hvis jeg ble tvunget til å se sport på fjernsynet.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.279
    Den spanske nasjonalforsamlingen vedtok i går at tyrefekting ikke lengre skal være en del av den spanske nasjonaltradisjonen. Tradisjonen som har sine røtter tilbake til år 711.

Noen argumenterer med at bare ting er blitt gjort nok mange ganger slik at det kan kalles tradisjon, da er det et godt argument for å fortsette med å gjøre disse tingene. Uten sammenligning forøvrig, så er det også sånn tilhengerne av omskjæring argumenter, av religiøse/kulturelle tradisjoner skal man fortsette å gjøre det. Og på dette grunnlag krever de respekt. :-\
    Verden må gå videre, man kan ikke leve i fortiden.

F

fjellvåk

Gjest
    Espen R skrev:
    Den spanske nasjonalforsamlingen vedtok i går at tyrefekting ikke lengre skal være en del av den spanske nasjonaltradisjonen. Tradisjonen som har sine røtter tilbake til år 711.

Noen argumenterer med at bare ting er blitt gjort nok mange ganger slik at det kan kalles tradisjon, da er det et godt argument for å fortsette med å gjøre disse tingene. Uten sammenligning forøvrig, så er det også sånn tilhengerne av omskjæring argumenter.....
    Og hvalfangere...

Heia Spania forresten!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Stemningen er i ferd med å snu i Spania. Kanskje de behøver noe å glede seg over i vanskelige tider, eller kanskje de er kommet på bedre tanker? Hva nå enn motivasjonen må være er det vederkvegende at de ikke lenger er flau over å være spansk, og i stedet løfter sitt hode med stolthet over en av de vakreste aspekter ve deres kultur.

Tyrefekting inn i varmen igjen - Aftenposten

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.365
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Stemningen er i ferd med å snu i Spania. Kanskje de behøver noe å glede seg over i vanskelige tider, eller kanskje de er kommet på bedre tanker? Hva nå enn motivasjonen må være er det vederkvegende at de ikke lenger er flau over å være spansk, og i stedet løfter sitt hode med stolthet over en av de vakreste aspekter ve deres kultur.

Tyrefekting inn i varmen igjen - Aftenposten
    Ja med all elendigheten det er i Spania for tiden, er det nok trøst i å se på at noe levende har det verre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn