Høyttalere Castle Knight 4, noen erfaringer?

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.946
Antall liker
5.491
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Er det noen her på Hifisentralen som har noen erfaringer med denne høyttaleren? Om noen har hørt den sammen med Primare i22 hadde vært spesielt interessant å få kjennskap til, for skifte av forsterker er ikke aktuelt nå.

Synes den virker spennende, men har kun funnet en norsk test av storebroren Knight 5.
Utfra den testen kan det se ut som den kan passe til den musikken jeg spiller mest.
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
851
Antall liker
2.105
Torget vurderinger
1
Okey, jeg løfter litt i denne tråden da jeg akkurat har kjøpt uhørt men litt med hjertet. Husker veldig godt da jeg var ungdommen og bladde i High Fidelity og så annonser fra Castle, utrolig vakre og jeg mener de fikk fin omtale også. Jeg har vurdert en rekke engelske høyttalere innenfor mitt budsjett og nåværende forsterker, kom tilfeldigvis på Castle, googlet litt og kom over hva Ole-Petter Steen erfarte med Castle Knight 5 og delte på Audiophile.no i 2014.

Jeg lot meg friste og bestilte et par Knight 4 i valnøtt, ut fra beskrivelsene til Steen og min musikksmak tror jeg dette kan bli et hyggelig bekjentskap. Ser at det ikke er skrevet noe særlig om Castle på dette forumet, er det noen som har erfaring med merket?

Castle Knight 4.jpg
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
851
Antall liker
2.105
Torget vurderinger
1
Etter noen uker med venting har mine Knight 4 i valnøtt ankommet stuen. Solid og nydelig utførsel på kabinettene, ser ut som hver høyttaler er laget av et helt stykke valnøtt. Nå står de tilkoblet Rega Brio og RP3, tror kombinasjonen med Brio sin livlige spillestil og Castle sin litt tilbakelente dog transparente og luftige spillestil går godt samme til mine tinnitus ører. Får la de spille noen dager og timer fremover før jeg drar på litt, tror nok de hadde kost seg enda mer med en kraftigere forsterker, Elicit hadde nok fungert veldig godt.

_D758774-1.jpg
 

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
851
Antall liker
2.105
Torget vurderinger
1
Fått noen timer nå, løsner mer og mer og jeg har hatt tid til å flytte de litt frem og tilbake i dag. Trives best med godt pusterom både bak og rundt, så når jeg virkelig skal lytte må jeg flytte de et godt stykke ut på gulvet. Brukte Amused to Death som en prøveplate i dag og fant en foreløpig sweetspot med ca 75cm fra bakveggen og en anelse toe in mot stolen, da åpnet lydbildet seg, bassen falt fint på plass, bikkja gikk amok og tordenværet la seg over hele Trondheim. Mer spilletid gjør de nok godt, i tillegg til at jeg begynner å titte etter en litt kraftigere forsterker. Brio fyller de bra med liv med volumontrollen på ca kl 10 og utover, jeg blir bare veldig nyskjerrig på hva det dobbelte og nærmere 150 strømsterke watt ville ha tilført. Tross sine 90dB liker de strøm og krefter, blir vel sjelden nok av den slags. Mulig jeg er den eneste med Castle her inne, men alltid likt å være litt underdog :cool: Nydelig på akustisk musikk samt jazz, klassisk og vokal, hvilket passer meg utmerket.

_D758779-1.jpg
 
Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Innlegg
3.785
Antall liker
2.768
Torget vurderinger
1
De ligger vel kanskje litt på den varme siden klangmessig? Det er jo mest framoverlente og ultradetaljerte høyttalere på markedet nå for tiden, så tror Castle treffer et publikum her, ikke alle vil ha musikken rett i fleisen. Snuste på merket selv for et par år siden og leste det meste av omtaler jeg kom over. Stort sett masse skryt og mye høyttaler pr krone. Noen anmeldere mente dog at diskantelementet var det svakeste leddet. Vet ikke hvordan du opplever diskanten i ditt par?

Uansett, gratulerer med fine høyttalere;D
 
Sist redigert:

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
851
Antall liker
2.105
Torget vurderinger
1
Takk for det Odd, jeg er så langt veldig godt fornøyd med de :D

De ligger på den litt varme side ja, dog er det en foretrukket egenskap for min del. De har ikke rukket å spille så veldig mange timene enda og vil nok gå seg ytterligere til de kommende ukene. Bruker et par referanseplater som jeg kjenner lyden i og det virker som diskanten åpner litt etter litt, jeg liker det jeg hører så langt, på konserter trives jeg best midt i salen og ikke rett foran orkestergraven eller scenen, det blir for heftig og påtrengende for min smak. Mellomtonen blir bare bedre og bedre, ser at enkelte anmeldere beskriver Castle som en litt enklere utgave av Spendor, det er jo ingen dårlig attest. At det er mye høyttalere for pengene er jeg ikke i tvil om.

Jeg tror det er en del å hente som tidligere skrevet på forsterkeren, snuser litt på Roksan og Creek (i tillegg til Elicit) siden jeg fortsatt ønsker å ha et britisk anlegg og prøve ut forskjellige kombinasjoner. Kombinasjonen med Brio er veldig fin hvor jeg synes de utfyller hverandre godt, tror som sagt at litt mer futt ville ha hentet ut enda mer i de. Jeg har ikke hørt Roksan eller Creek på mange, mange år, så jeg vet ikke hvordan de låter sammenlignet med Roksan (K3) eller Creek? Er det andre forsterkere i den kategorien som hadde vært verd å sjekke ut? Er litt sugen på rør også... :)
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Hei, mulig LM Audio 216(kt88rør) eller Prima Luna med El34 rør hadde passet bra på Castle. Prima Luna brukte jeg på Monitor Audio Silver 2. Ser det ligger en LM 216 på Finn til 8k.
Morten
 
Sist redigert:

Lancaster

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.08.2013
Innlegg
851
Antall liker
2.105
Torget vurderinger
1
Den tanken har slått meg også ja, har sett den LM 216 men har ikke råd akkurat nå dessverre.
Skal prøve å få lånt meg en rørforsterker ila påsken om alt klaffer slik at jeg får en liten idé om hvordan det kan høres ut, mistenker at det kan bli bra!
 
Topp Bunn