Cassandra Wilson

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Har ikke sett henne nevnt her på forumet?

Hennes versjon av "Time after Time" på "Lady sings the Blues" fattet min interesse, og jeg bestilte platen "Blue Light til Dawn".

Et meget hyggelig bekjentskap!

Nydelig layd back, lett tilgjenglig jazzvokal.

I motsetning til mer omtalte jazz-synge-damer som mer eller mindre vellykket bruker sine vokalkunnskaper for å tilføre presentasjonen "feeling", høres det ut som dette faller Cassandra Wilson helt naturlig;

The Lady Got Soul!

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Fryktelig enig. Dama framstår som den rake motsetning til diverse "flinke" syngedamer.

Mvh. RS

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.595
Torget vurderinger
1
Jeg synes hun var spennende på 90-tallet, men at hun har gått litt "i frø" siste årene. Virker ikke så inspirert/nyskapende lenger. Men jeg henter da frem de gamle Cdene i ny og ned. God lyd har hun også!

NB: Noen med HDCD. Disse virker enda "trøttere" hvis man ikke dekoder de under avspilling. Jeg løste det med konvertering i dBPowerAmp, siden jeg har PC-drivverk og DAC uten HDCD chip.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Kanskje jeg var heldig, for "Blue light til Dawn" er en Blue Note inspilling fra 1993.

Når det gjelder avspilling så ligger vi nok ikke så langt fra hverandre bortsett fra at jeg styrer filene via Sonos.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Kan trygt anbefale "New moon daughter" og :-*

Mvh. RS

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
932
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Det var en tråd om Wilson for en stund siden, selv om den ikke dukker opp ved søk på HFS.

jmolnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
6.276
"New Moon Daughter" var den første eg hørte av Cassandra Wilson og det var friske takter i forhold til diverse andre syngedamer, kjøpte etterpå "Blue Light Till Dawn" og nokre til, men dei to førstnemde er dei beste etter mitt syn.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.595
Torget vurderinger
1
Ja, Blue Light Till Dawn og New Moon Daughter er også mine favoritter.

En kuriositet vedrørende lydkvaliteten: Jeg syntes Blue Light var bedre innspilt (mikrofonteknikk/miksing), men at New Moon hadde bedre digitalmastering (mer transparent). Dette var for noen år siden, riktignok. Noen som er enige/uenig herom?

kurtis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.12.2005
Antall liker
21
Hei - jeg "traff" tilfeldigvis på Cassandra Wilson for 12-14 år siden på en platesjappe i Ålborg. Der ble det spilt melodier fra "New Moon Daughter" som bakgrunnsmusikk i butikken og jeg falt fullstendig for både dama og musikken og har siden det vært en stor fan.

I tillegg til nevnte plate og "Blue Moon Daughter" så har jeg også lyst til å nevne bl.a "Traveling Miles" og , kanskje ikke minst "Rendezvous" som er et samarbeidsprosjekt med pianisten Jacky Terrasson. Denne kan jeg av og til fremdeles få ståpels av selv om jeg har hatt plata i mange år nå (utgitt 1997).

Enkelte av de siste utgivelsene som "Thunderbird" og "Loverly" har av en eller annen grunn fått lite spilletid her.
Med vennlig hilsen Kurtis

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.417
Torget vurderinger
11
Har vel det meste dama har gitt ut etter hvert, og fikk nylig tak i to CDer til, der jeg må anbefale "point of view". Dette er e fantastisk plate innspillt "live" så vidt jeg kan finne ut med knall lyd.
Når det gjelder den andre jeg fikk så var dette "loverly". Denne var mer på det gjevne, kjedelig og lyden er bra men glatt!

Topp Bunn