Cary's VENNER

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Problemet med kabel er om det er en modem eller null-modem kabel.
    På modem kabelen er TX og RX krysset.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Jeg ser at de betegner kabelen fra Clas Ohlson som en DB9M, mens jeg ikke finner den Mèn på hverken RadioShack kabelen eller denne fra CableWorld:

    USB 2.0 til RS232 Adapter (9-polt)

    Står M for modem??? Dette kan jeg ikke...

    Edit: mulig M står for male...?
     
    Sist redigert:

    Vulcanus

    Medlem
    Ble medlem
    07.10.2007
    Innlegg
    13
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Caryen blir akkurat passe varm, selv på fullt pådrag mot ref nivå volum. Imponert over wattene i denne 7x125. Ampen er løftet 3cm fra teppet da den har luftgjennomstrømming fra undersiden også.

     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Har Cinema 11a. Den er ikke brukelig til noe annet enn som ren forforsterker. Prosessordelen er så full av bugs og feil at det kun blir et irritasjonsmoment i lengden. Avstandsjusteringen ar alt for grov, og kan aldri fungere godt. Er vel steg på 30 cm eller noe.
    Men som 5.1 analog preamp er den meget god og helt stabil. Signalet går også rett igjennom, uten å være innom AD/DA, DSP etc.
    Er absolutt en Cary venn, og ikke meningen å være surmaget. Men jeg ville ikke brukt tid på å få en 11a som prosessor til å fungere optimalt.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Kjører selv analogt fra Oppo 95 til 11a. Bruker de balanserte utgangene på 11a da jeg har balansert utstyr hele veien, også på subwoofersiden. Dette fungerer meget bra, og jeg fikk mye bedre lyd enn ved å prøve å justere inn lyden med HDMI fra spiller og 11a som prosessor. Og alt fungerer prikkfritt. Det eneste som er i funksjon på 11a er da volum og nivåjustering for kanalene. Hvis man bruker den som preamp er det viktig og sette den i bypass i analog config menyen. Da er det analogt rett igjennom. DAC'en i 11a har også bugs. Noen ganger blir lyden inneklemt og rar, da må man switche litt fram og tilbake. Som analog pre, spiller det ingen rolle om man bruker movie eller music mode. Jeg vil på det sterkeste anbefale å gi opp 11a som prosessor. Det er Mission Impossible. 100-vis av erfaringer om problemer og atter problemer på nett sier det samme. Siste oppdatering var vel i 2010. Det er tilgivelig med en sånn blemme fra Cary, men at de presterte og lansere Cinema 12, som jeg har skjønt også er ustabil... det er veldig rart. Har hatt rørpre fra Cary, og som sagt er jeg eier av 11a. Har bare fint å si om den analoge lyden. Men som produsent av hjemmekino prosessorer har de nok skutt seg selv i begge føtter, og det er ikke spesielt sympatisk å selge produkter som i praksis er delvis defekte.
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Kjører selv analogt fra Oppo 95 til 11a. Bruker de balanserte utgangene på 11a da jeg har balansert utstyr hele veien, også på subwoofersiden. Dette fungerer meget bra, og jeg fikk mye bedre lyd enn ved å prøve å justere inn lyden med HDMI fra spiller og 11a som prosessor. Og alt fungerer prikkfritt. Det eneste som er i funksjon på 11a er da volum og nivåjustering for kanalene.
    Ingen RK i bruk hos deg da ?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Kjører selv analogt fra Oppo 95 til 11a. Bruker de balanserte utgangene på 11a da jeg har balansert utstyr hele veien, også på subwoofersiden. Dette fungerer meget bra, og jeg fikk mye bedre lyd enn ved å prøve å justere inn lyden med HDMI fra spiller og 11a som prosessor. Og alt fungerer prikkfritt. Det eneste som er i funksjon på 11a er da volum og nivåjustering for kanalene.
    Ingen RK da ?
    EQ kjøres med Accuphase DG-58 (front) og DG-28 (en kanal til senter, den andre til å korrigere subbene). Bakhøyttalere flatt. Signalet går innom Accuphase boksene før 11a. Tricky å finne rett avstand. Måtte få info fra Accuphase for å få nøyaktig forsinkelse. Alle DSP baserte ting har jo en eller annen form for forsinkelse.

    Jeg har såklart da en AD/DA prosess i signalveien, men Accuphase gjør dette svært transparent, og med bare ca 1.5 ms forsinkelse. Det er ikke galt.

    Selvsagt en bakdel at man ikke har romkorreksjon når man bruker spiller som prosessor. Da må man bruke noe eksternt, og det er jo en løsning de fleste kanskje finner tungvinn og komplisert.
    Jeg har ikke testet EQ i 11a. Jeg kom aldri så langt at jeg prøvde den.
     
    Sist redigert:

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Funker det så funker det, veien er målet og tweakingen er jo stort sett bare morro. Det gjelder å hente det beste av utstyret en besitter.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    3.713
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har ikke store betenkeligheter med flere bokser i signalveien. Det er kvaliteten på disse, og sammspillet mellom alt som teller. Nå er jeg på surround altså. I det rene 2 kanaloppsettet kjøres det kun digitalt og med færrest mulig bokser. Men, jeg kan ikke si at jeg hører spesielt stor forskjell når jeg spiller det samme musikkstykket via surroundveien for frontene, eller den mye kortere veien for 2 kanalslyden.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Problemet med Cary Cinema 11a var todelt.
    For det første så måtte man vente nesten to år på de forsinkede Cirrus chips for HD Audio (C11a var først ut med disse og var derfor avant garde), deretter outsourcet de softwaren til Hong Kong, noe som var en katastrofe på den tiden. Nå er det jo langt bedre tilstander fra Kina, noe som Lumin Music og Auralic viser (selv om de leverer to-kanal). Early adopters (som meg) ble ufrivillige beta-testere og det var en frustrerende opplevelse, men en effektiv læringsprosess i form av hands-on erfaring.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Ulempen med EQ delen i prosessoren er at frekvensen for hvor en kan justere er fiksert så det er ren flaks hvis det treffer i problemområdet.

    Jeg bruker ingen EQ. Har prøvd mye forskjellig både av automatiske, automatiske med manuell justering og ren manuell EQ men til tross for mange forsøk har jeg aldri vært så fornøyd som nå. Skulle jeg få lysten til å prøve RK igjen finnes det fine løsninger som kan kombineres med C12 som ren surround pre.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Skulle jeg få lysten til å prøve RK igjen finnes det fine løsninger som kan kombineres med C12 som ren surround pre.
    For de som ønsker full manuell kontroll i alle kanaler:

    nanoAVR HD | MiniDSP

    Med HDMI inn, EQ i det digitale domenet og HDMI ut til prosessor samt full bass management ser den interessant ut.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har ikke gitt opp. Det låter bra med music mode. Skal trykke litt her og der og se om jeg får til å bruke den som kinopre noe den også gjør må også, og lyden er langt bedre enn med min gamle Pioneer. Jeg h s r flax med eq delen da den ene eq plassen treffer nøyaktig hvor jeg har en topp i bassen og en topp i diskantomtådet
    Har dog ikke fått testet dette ut.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Det tar lang tid (med prøving og feiling) å sette seg inn i en surround prosessor hvis man ikke har erfaring med slike.
    En grei start er manualet: http://www.caryaudio.com/wp-content/uploads/2013/06/Cinema-11a.pdf

    Parametrisk EQ:

    1. Use the and buttons on the remote to adjust the FL (Front Left) 80Hz output level. You can adjust the selected channel level in 0.5 dB steps across a range of -15dBto +15dB.
    2. Press the button on the remote when you have made a selection.
      Repeat steps for the 80Hz, 160Hz, 250Hz, 500Hz, 1KHz, 2KHz, 4KHz, 8KHz, 12KHz, 16KHz.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.242
    Antall liker
    2.388
    Torget vurderinger
    13
    Skulle jeg få lysten til å prøve RK igjen finnes det fine løsninger som kan kombineres med C12 som ren surround pre.
    For de som ønsker full manuell kontroll i alle kanaler:

    nanoAVR HD | MiniDSP

    Med HDMI inn, EQ i det digitale domenet og HDMI ut til prosessor samt full bass management ser den interessant ut.
    Tar bare 7.1 kanaler, litt lite for noen. Min Marantz med XT32 gjør en meget god jobb i både stereo og surround, balanserer lyden og lager en større "lydscene" her hos meg. Var ikke videre imponert over forrige Audyssey med XT.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Skulle jeg få lysten til å prøve RK igjen finnes det fine løsninger som kan kombineres med C12 som ren surround pre.
    For de som ønsker full manuell kontroll i alle kanaler:

    nanoAVR HD | MiniDSP

    Med HDMI inn, EQ i det digitale domenet og HDMI ut til prosessor samt full bass management ser den interessant ut.
    Tar bare 7.1 kanaler, litt lite for noen. Min Marantz med XT32 gjør en meget god jobb i både stereo og surround, balanserer lyden og lager en større "lydscene" her hos meg. Var ikke videre imponert over forrige Audyssey med XT.
    Jeg henger ikke helt med på sammenhengen når du nevner Audyssey i forbindelse med mitt innlegg, MiniDSP bruker ikke Audyssey.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Det tar lang tid (med prøving og feiling) å sette seg inn i en surround prosessor hvis man ikke har erfaring med slike.
    Sammenlignet med samtlige AV receivere jeg har brukt synes jeg Cary Audio Cinema 12 var enkel å sette opp. Det er jo nesten ikke noe å tweake på :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skulle jeg få lysten til å prøve RK igjen finnes det fine løsninger som kan kombineres med C12 som ren surround pre.
    For de som ønsker full manuell kontroll i alle kanaler:

    nanoAVR HD | MiniDSP

    Med HDMI inn, EQ i det digitale domenet og HDMI ut til prosessor samt full bass management ser den interessant ut.
    Den der ser veldig intr ut. Men noen som aner hvordan man slår av DSP på c11A på HDMI inn? Om denne MiniDsp boksen skal ta full kontroll, så vil jeg jo ikke at C11A skal gjøre ting oppå toppen igjen.

    Har styra litt i dag med DSP og REW, og har funnet frem til noe som fungerer meget godt på musikk i 2 kanaler. Og som er bra i multikanaler. Men man vil jo alltid "ha mer" så tenker en del på den minidsp AVR HD. Men da burde man unngå C11A sin DSP... Noen som har en ide om hvordan man gjør dette? I verstefall så får jeg koble opp den gamle pioneeren siden den har 7.1 ut. og C11A har 7.1 der jeg kan slå av DSP. Og koble meg via den på film. Med Minidsp boksen mellom avspiller og Pioneer.

    Unngår helst det, men må man så må man....

    Musikken sitter ivertfall som ei kule.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Retep: Hva mener du egentlig med DSP her? Det finnes ingen RK i Cary sine prosessorer. Hvis du ellers lar alt av avstander, nivå og EQ stå på null gjør vel ikke prosessoren annet enn å sende lyden via DAC til de analoge utgangene? Med tanke på delefrekvens bør den settes til Full for alle kanaler så de gjengir det de får siden delingen foregår i MiniDSP i forkant.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.576
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dirac tar seg ganske godt betalt for lisensen, men det er relativt dyre saker der du finner den inkludert for eksempel Theta Casablanca IV

    nanoAVR DL | MiniDSP
    har jo også en boks med multikanal Dirac nanoAVR DL | MiniDSP
    Absolutt en interessant sak denne også! Ligner litt mer på hva du får via en receiver så vidt jeg kan se. Automatisert oppsett men du kan justere target kurven for frekvensresponsen. Over dobbel pris ifht nanoAVR HD.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Retep: Hva mener du egentlig med DSP her? Det finnes ingen RK i Cary sine prosessorer. Hvis du ellers lar alt av avstander, nivå og EQ stå på null gjør vel ikke prosessoren annet enn å sende lyden via DAC til de analoge utgangene? Med tanke på delefrekvens bør den settes til Full for alle kanaler så de gjengir det de får siden delingen foregår i MiniDSP i forkant.
    Det er det som er så rart.

    Når jeg sammenligner Music mode på inngang 1 og Music mode på inngang HDMI 1 så er det store forskjeller på målingene. Kan legge ut grafer senere. Satt en del med dette i går. Selv om jeg har satt alt på Music mode til 0 eller ingenting, off osv.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Retep: Hva mener du egentlig med DSP her? Det finnes ingen RK i Cary sine prosessorer. Hvis du ellers lar alt av avstander, nivå og EQ stå på null gjør vel ikke prosessoren annet enn å sende lyden via DAC til de analoge utgangene? Med tanke på delefrekvens bør den settes til Full for alle kanaler så de gjengir det de får siden delingen foregår i MiniDSP i forkant.
    Det er det som er så rart.

    Når jeg sammenligner Music mode på inngang 1 og Music mode på inngang HDMI 1 så er det store forskjeller på målingene. Kan legge ut grafer senere. Satt en del med dette i går. Selv om jeg har satt alt på Music mode til 0 eller ingenting, off osv.
    Ja det er rart hvis det er målbar forskjell. Jeg har ikke testet dette eller tenkt på å teste det engang. Ser film via HDMI og Squeezeboxen er koblet med coax. Det er forøvrig kun stereo inngangen som kan spilles av helt uten å gå via DSP, her fra manualen til C12:

    The Cinema 12 allows CD Digital sources (44.1kHz only) to select either Pure Audio “On”or “Off” mode. When you select the “On” mode, the Cinema 12 passes digital inputsignals directly to the D/A converter output connectors with no EQing or Sub output.When you select Off” mode, the Cinema 12 sends digital input signals through the DSPaudio processor and internal processing before passing them to the D/A converteroutput connectors. This allows digital sources to use bass management, speakercrossovers, speaker distance calibration, and Room EQ.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jepp
    Inngang 1 xlr analog inn dsp bypass og cd mode ON

    Er det som er så merkelig
    Selv om jeg setter alt til null eller av så er det store forskjeller på lyden. Enda til målbart. Skal legge ut en graf.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Jepp
    Inngang 1 xlr analog inn dsp bypass og cd mode ON

    Er det som er så merkelig
    Selv om jeg setter alt til null eller av så er det store forskjeller på lyden. Enda til målbart. Skal legge ut en graf.
    Fant en interessant ting til i manualen til C12:



    1. After selecting Pure Audio mode you will need to reselect the desired digital inputin order for the selection to take affect. Pure Audio mode works with all digitalinputs including HDMI for 44.1 kHz signals.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hvordan har du gått frem for å måle de ulike inngangene? Har du brukt to forskjellige utganger fra PC kan forskjellen også stamme fra PC'en...?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Blå er med dsp bypassed og lilla graf er med dps på input 1 med Music mode.
    Den røde grafen er HDMI med Movie mode. Og alle justeringsmuligheter satt til null. Jeg skulle ha målt Music mode, men gjorde ikke det. Og har heller ikke en slik måling lett tilgjengelig.

    Nivået på målingene er nok ikke helt like. Men den humangus dippen som dere ser der, burde etter hva jeg forstår ikke vert der uansett. Tenkte å prøve HDMI 2 for å se om det er samme dippen der. Det må være et eller annet som slår inn.

    Men blir nok ikke før til helgen, da jeg rett og slett skal bosette meg på jobb denne uka....:mad:
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan har du gått frem for å måle de ulike inngangene? Har du brukt to forskjellige utganger fra PC kan forskjellen også stamme fra PC'en...?
    Fra pc med HDMI til HDMI på C11A der C11A ligger som lydkort til pc. og med Pc, USB til dac så ballansert til C11A. Film spiller jeg av fra PS3.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvordan har du gått frem for å måle de ulike inngangene? Har du brukt to forskjellige utganger fra PC kan forskjellen også stamme fra PC'en...?
    Er ikke helt umulig det, at det kan være ulikt fra de forskjellige lydkortene, men så stor forskjell tror jeg ikke.

    Med HDMI så dukker C11A opp som eksternt lydkort i Windows, som jeg da velger.
    Når jeg måler de andre så dukker USB dac opp som lydkort i Windows som jeg da bruker.

    Jeg velger også riktig lydkort i REW.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jepp
    Inngang 1 xlr analog inn dsp bypass og cd mode ON
    Poenget mitt var at CD mode refererer til digitale innganger (C12) mens du opererer med analog inngang (C11a).

    Her er hva som er listet på AVForum for C11a:
    'When audio is playback in the On mode, the audio signal will bypass the LISTENING PROFILE and be played back directly with no effects to the signal'

    Mitt nick der inne var Extreman.
     
    Sist redigert:

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Nå har jeg dypdykket i manualen til C12 og kommet frem til at det er to måter å fullstendig unngå DSPèn på:

    Digitalt: hvis det er 44.1kHz signal vil alle digitale innganger inkludert HDMI unngå DSP når en setter Pure Audio til On

    Analogt: i Analog IN Configuration sett den aktuelle inngangen til Bypass (alternativet er DSP)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal da prøve litt mer og koble meg fra SB TOUCH med digital kabel. Kommer jeg meg utenom korreksjons delen. Så kommer det nok en minidsp avr innom en tur.

    @Ivalos
    Har funnet ut av dette men jeg får kjørt alle analoge inngangene med bypass eller med DSP. Men ikke de digitale. Skal prøve litt med kombinasjonen CD mode og digitalt.

    Om dette løser seg ved å bruke dac i C11A så blir jeg glad. Det låter virkelig godt i 2 kanaler når jeg bruker antimode min og tar bort toppene og glatter ut frekvens kurven.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    @Ivalos
    Har funnet ut av dette men jeg får kjørt alle analoge inngangene med bypass eller med DSP. Men ikke de digitale. Skal prøve litt med kombinasjonen CD mode og digitalt.
    I tillegg til at det digitale signalet må være 44.1 kHz regner jeg også med det må være kun to kanaler. Hvis alt dette er riktig satt opp har jeg ikke flere tips :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal testes en del her. Vet at fra Br disker og HDMI så står det 48 i displayet. Her satt opp ps3 til bitstream ut. Og C11A til bitstream inn. Kormer med rapport ettervert..
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn