Cary slp 05 + Mcintosh 501?

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
Sjelefred er sterkt undervurdert i denne hobbyen ;D ;D

"vanishingly slight" er vel også såpass lite, mer i nivå med, 'dette vil jeg høre selv' burde kunne anvendes

Grattis, tipper du blir fornøyd uansett hvordan du løser dette.

Hyggelig å se deg JAE også her igjen. Tenkt å ramle utpå igjen ;) ?

bob

J

JAE

Gjest
bobbob skrev:
Sjelefred er strekt undervurdert i denne hobbyen ;D ;D

"vanishingly slight" er vel også såpass lite, mer i nivå med, 'dette vil jeg høre selv' burde kunne anvendes

Grattis, tipper du blir fornøyd uansett hvordan du løser dette.

Hyggelig å se deg JAE også her igjen. Tenkt å ramle utpå igjen ;) ?

bob
God kveld Mister

Uten å skrive for mye av hva tråden handler om,interessen er alltid til stede,er her daglig...Ramle utpå:Ikke pr. dags dato,Nei..men....

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
God kveld Mister

Uten å skrive for mye av hva tråden handler om,interessen er alltid til stede,er her daglig...Ramle utpå:Ikke pr. dags dato,Nei..men....
[/quote]

Nei..men.... er vel type engang/alltid, og da er det jo håp. Lykke til i alle fall!

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Mange uautoriserte meninger her. Flott at den funket bra i oppsettet ditt Solo, det er jo tross alt en kostbar pre. Byggekvaliteten og størrelsen er en episode for seg. Jeg bestemte meg for slp05 etter å ha lyttet til en slp98. Størrelsen var nok slp98 x 4 og jeg var rimelig overrasket da jeg pakket ut.

Elektron

Vedlegg

kaajola

Medlem
Ble medlem
06.02.2008
Antall liker
1
Velkommen til SLP 05 klubben Solo

Ettersom jeg har forstått så er du rimlig godt fornøyd med forsterkeren. Det er vel forsåvidt jeg også. Jeg synes faktisk lyden er bra om ikke akkurat så veldig røraktig. At bassen er så dårlig forstår jeg ikke noe av. Jeg har hatt mange på besøk hjemme og det er faktisk ingen som har ment at bassen var dårlig

Jeg har testet forsterkeren med flere forskjellige rør. Av egene rør så har jeg brukt Electro-Harmonix som fulgte med da den var ny. Jeg har også brukt Golden Dragon og nå bruker jeg en kombinasjon av GD og NOS rør fra RCA. RCA låter endel lysere enn de to andre og 6 stk RCA rør syntes jeg ble nesten for mye av det gode. Derfor bruker jeg RCA rør i pluss og minus delen og Golden Dragon som balansert input buffer. Av GD og EH syntes jeg at GD kom best ut uten at det var noen kjempeforskjell

En kamerat hadde med seg Sylvania og Tungsol. Sylvania låt som en mellomting av GD og RCA mens Tungsol hadde mye mer av den typiske rørklangen med en utrolig flott mellomtone, men muligens ikke den best kontrollerte bassen.

Er det noen som synes forsterkeren støyer i meste laget? Jeg kunne ha ønsket at den var mere tyst. Det er særlig i balansert drift, for i ubalansert er den grei. Det balanserte signaler må gjennom flere komponenter og et rør ekstra, men støy er støy og like irriterende uansett

Byggekvalitet Er den noe særlig bedre enn OK?

Jeg har et annen forforsterker fra Conrad Johnson som heter ET2. Jeg synes at byggekvaliteten på CJ virker vel så bra og den koster bare halvparten.

Volumkontrollen er etter min mening godkjent, men når jeg spiller cd plater kommer den skjelden over klokka 9. Jeg har hørt at Cary sine rørsluttrinn krever kraftig signal inn, det er derfor den er slik.

Den ser ganske bra ut, derfor sender jeg med et bilde jeg også. Jeg gidder ikke å slite på to rør som jeg aldri bruker, derfor mangler hodetelefonrørene. Jeg er ikke så begeistret for Piggy Back oppsettet derfor har jeg satt stømforsyningen i en hylle lengere nede.

Meterene på strømforsyningen ser fine ut, men jeg føler ikke at jeg har mye bruk for dem. Dessuten er det tredje settet med lyspærer som sitter i nå, og da tror jeg at i den tiden jeg har hatt forsterkeren så har de sorte periodene vært lengere enn de opplyste.

Jeg har potmeterene til høyre på fullt bestandig og jeg bruker heller aldri "operate" bryteren - bare fjernkontrollen.

Ja det var soga om min Sweet Little Preamp

Vedlegg

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Antall liker
1
Hei,

Mye jeg kjenner meg igjen i her kaajola. Orginalrørene er ikke såå gale heller, i alle fall til prisen, godkjent bass har de også, det er vel kanskje der EH rørene imponerer mest, men det finnes bedre ja. Vi skulle kanskje tatt en ny runde med erfaringer etterhvert nå som det har blitt såpass mange eierer og flere som har prøvd litt forskjellig, men her kommer jo smak og resten av kjeden også godt inn.

Når det gjelder støy så har jeg skrevet litt før på det i Cary tråden, generelt på cary produkter, men også på 05en. Min støyet de første ukene, men det gikk over brått. Ikke vet jeg hva som skjedde.

Det jeg vil frem til er at får du det ikke helt tyst med perfekte rør så er det noe galt, jeg kjører også balansert. Jeg har eid 5-6? cary produkter og av de 3 slutt trinn som støyet for mye. Jeg mener Cary har ett lite kvalitetskontroll problem (Cd skuffer, pærer i display (for høy volt), støy, ubalanse i kanalene på Sterophile sin test enhet etc., men det har for meg alltids løst seg via Tor, men ta det så fort som mulig (hvis kjøpt der da). Umidlertid synes jeg at Cary har bra pris/ytelse faktor når man får ett perfekt eksemplar. Spesielt når dollaren var som lavest selvfølgelig..

Ellers så er min erfaring også at etter å ha kjørt noen skikkelige max outer, så begynte jeg å få sus tilbake, men har etter å jobbet systematisk gjennom hele kjeden, byttet/flyttet ett og ett rør etc. så har det begge ganger kommet til at det var ett rør i 05en som ikke var 100. Jeg har 104db følsomhet og ikke ett sus i diskanten engang når alt er i orden nå. Det lille problemet jeg har i bassen, men kommer fra sluttsteget. Har også testet balansert rett ut i bassene på AG fra 05en og det er 'helt tyst' der også, så det skal være mulig å få den helt støyfri, ellers hadde jeg klaget/sendt den på service, men det er nå meg da.

Tenkte kanskje dette på støy kunne være til hjelp.

bob

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hei, min 05 er helt stille, ingen sus annet en litt svak murring i høytalerne (den er der uansett - effektrinn). Jeg synes også bassen er meget tørr, stram og fin. Dette er det første rene rør-produktet jeg har hatt og jeg ble litt overrasket over hvor lite rør det låt. Det er ingen ting med lyden som jeg ikke kunne fått akkurat likt med en transistor. Sånn sett er det kanskje litt kjedelig, men det sier også noe om hvor bra rør-produktene har blitt. I tillegg har jeg jo muligheten til å tweake lyden med rør-bytter, og det er vel kanskje en av de store fordelene med rør kontra transistor (har startet egen tråd for det)

kaajola

Medlem
Ble medlem
06.02.2008
Antall liker
1
Det er mulig at min stakkars SLP 05 ikke er helt frisk for det er det tredje rørsettet jeg har i den på ca 2 år. Jeg har ikke hatt det helt under kontroll, men det er mulig at det er det samme røret som ryker hele tiden. Kanskje er det trimmingen mellom pluss og minusdelen på den ene kanalen som ikke er helt i orden, slik at det ene røret blir kraftigere belastet. Vi får se når RCA settet bryter sammen. Jeg har snakket med Tor om problemet.

Bortsett fra det, så støyer den omtrent like mye i begge kanaler. Den er et strå bedre med RCA rørene

Jeg synes også den låter helt ok med både rør fra EH eller GD. Dessuten ser den finere ut med EH rørene synes jeg. De er mye større enn RCA rørene og speilet på toppen. Ja, jeg er klar over at jeg er på tynn is nå og dette var et tøysete argument. Jeg føler i alle fall ikke at det noe negativt i at forsterkeren ikke har noen typisk rørklang, snarere tvert om

Har noen byttet røret i strømforsyningen?

Jeg kjøpe nylig et nytt rør fra Motron, men nå husker jeg ikke hvilket merke det var. Det gav faktisk en liten forbedring. Ennå litt fastere bass og muligens bedre dynamikk.

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Solo skrev:
Hei, min 05 er helt stille, ingen sus annet en litt svak murring i høytalerne (den er der uansett - effektrinn). Jeg synes også bassen er meget tørr, stram og fin. Dette er det første rene rør-produktet jeg har hatt og jeg ble litt overrasket over hvor lite rør det låt. Det er ingen ting med lyden som jeg ikke kunne fått akkurat likt med en transistor. Sånn sett er det kanskje litt kjedelig, men det sier også noe om hvor bra rør-produktene har blitt. I tillegg har jeg jo muligheten til å tweake lyden med rør-bytter, og det er vel kanskje en av de store fordelene med rør kontra transistor (har startet egen tråd for det)
Har heller ikke noe støy i min 05 som også mates videre i balansert oppkobling mot en McIntosh (ikke samme som dine 500 watt monoblokker, men 600 watt stereo). Jeg har i det minste ikke hatt bedre match med min Mac etter egne lydpreferanser enn med Cary'n. SLP-05 spiller med langt større rom og med et langt ryddigere lydbilde enn andre kandidater jeg har hatt ombord hjemme (blant annet Audio Valve og Audio Research). Jeg føler også at stemmer får flott kropp og litt av den magiske mellomtonen som mange ofte refererer til som rørklang, selv om jeg ser at flere her hevder at den ikke spiller typisk rør.

Jeg vil faktisk gå så langt å si at jeg føler at matchen mellom SLP-05 og MC602 er så god at jeg tror det vil gå mange år før jeg bytter forsterkeri. Dette er basert på bruk av original rørene, og hvis jeg etter litt tube rolling skulle få dette noe særlig mye bedre er jeg sikker på at min siste påstand vil stå seg :)

Topp Bunn