Cary slp 05 + Mcintosh 501?

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Hei, er det noen som vet om dette kan bli en god match?
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Hei
Har ikke hatt Mækken i hus, så noe entydig svar kan jeg ikke gi.
Prøvde imidlertid SLP 05 med min Dp A1 for en tid tilbake, og disse erfaringene kan du jo ta med i totalvurderingen.
Til daglig har jeg benyttet DPs A1S og C1b. Disse passer selvf. godt sammen og spiller vel typisk nøytralt, med en spillestil som kanskje tipper litt i den analytisk retning.
Hvilket var nettopp årsaken til at jeg ville prøve "noe nytt".
Med Cary som preamp var forskjellen nærmest voldsom.
- Borte var den ellers så faste og dype bassen. Mer rommel og subjektivt vurdert voldsomme ujevnheter nedover.
- Mellomtonen (nedre?) virket hul og rar - blikkboks var det første ordet jeg tenkte på.
- øvre mellomtone og diskanten oppover var også annerledes. Mer nivå kanskje? Dette slo positivt ut på mange plater, da det ga betydelig mer fokus på rom - romklang - og etterklang. Ofte deilig, men plutselig var det tydelig "rom" på så og si alle plater. Etterhvert ble dette feil.
Jeg konkluderte vel med at dette var en fullstendig mismatch.
Gainsettingen på Caryen var også helt ubrukelig i samarbeid med DP

Nå er vel McIntosh nokså forskjellig fra nettop DP, så det kan godt være resultatet her blir annerledes.
Jeg mistenker dog at du får en pløsete og ukontrollert bass. Resten?
Smekk det sammen og prøv. Caryen er jo en lekker sak, om du får den til å "passe".
Morty
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Takk for informativt svar. I utgangspunktet tenkte jeg mest på om caryen var kraftig nok til å drive mcintosh ampene (de krever kraftig innsignal), men din oppsummering får meg også til å lurer litt på om caryen er en lydmessig investering eller ikke. Må jo si at det du sier går rakt i mot det inntrykket jeg hadde av den fra andre hold - dette ble vanskelig :-\
 

Nølle

Hi-Fi interessert
Ble medlem
18.07.2007
Innlegg
53
Antall liker
1
Morty skrev:
Hei
Har ikke hatt Mækken i hus, så noe entydig svar kan jeg ikke gi.
Prøvde imidlertid SLP 05 med min Dp A1 for en tid tilbake, og disse erfaringene kan du jo ta med i totalvurderingen.
Til daglig har jeg benyttet DPs A1S og C1b. Disse passer selvf. godt sammen og spiller vel typisk nøytralt, med en spillestil som kanskje tipper litt i den analytisk retning.
Hvilket var nettopp årsaken til at jeg ville prøve "noe nytt".
Med Cary som preamp var forskjellen nærmest voldsom.
- Borte var den ellers så faste og dype bassen. Mer rommel og subjektivt vurdert voldsomme ujevnheter nedover.
- Mellomtonen (nedre?) virket hul og rar - blikkboks var det første ordet jeg tenkte på.
- øvre mellomtone og diskanten oppover var også annerledes. Mer nivå kanskje? Dette slo positivt ut på mange plater, da det ga betydelig mer fokus på rom - romklang - og etterklang. Ofte deilig, men plutselig var det tydelig "rom" på så og si alle plater. Etterhvert ble dette feil.
Jeg konkluderte vel med at dette var en fullstendig mismatch.
Gainsettingen på Caryen var også helt ubrukelig i samarbeid med DP

Nå er vel McIntosh nokså forskjellig fra nettop DP, så det kan godt være resultatet her blir annerledes.
Jeg mistenker dog at du får en pløsete og ukontrollert bass. Resten?
Smekk det sammen og prøv. Caryen er jo en lekker sak, om du får den til å "passe".
Morty
Hei !

Jeg har selv ingen erfaring med Cary SLP 05, har bare SLP 03 ( den god den også ). Grunnen til mitt innlegg er at din erfaring er fullstendig på kollisjonskurs med hva
Knut Vadseth skriver i Fidelity nr. 28 på side 46 og 47 om komboen SLP 05 og A1s
http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/28.pdf

Jeg skal ikke påstå hvem som har rett, muligens er det resten av oppsettet som avgjør denne forskjellige erfaringen, eller smak og preferanser.

PS: Håper det det er OK å linke til magasiner!

Nølle
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.507
Antall liker
6.897
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Broderen bruker SLP05 og en McIntosh rør-effekt. Husker ikke modellen, lurer på om det ikke er en 2102? Dette låter veldig bra i mine ører på IMF Professional Mk IV.

Johan-Kr
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Hei !

Jeg har selv ingen erfaring med Cary SLP 05, har bare SLP 03 ( den god den også ). Grunnen til mitt innlegg er at din erfaring er fullstendig på kollisjonskurs med hva
Knut Vadseth skriver i Fidelity nr. 28 på side 46 og 47 om komboen SLP 05 og A1s
http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/28.pdf

Jeg skal ikke påstå hvem som har rett, muligens er det resten av oppsettet som avgjør denne forskjellige erfaringen, eller smak og preferanser.

PS: Håper det det er OK å linke til magasiner!

Nølle

[/quote]

Hei
Interessant, selvfølgelig. Jeg kan også tillegge at det var nettopp denne "testen" som fikk meg til å bli nyskjerrig på Caryen, og sener alså prøve den i eget anlegg en ukes tid.
Jeg hadde dessuten Cary 306 SACD som signalkilde, så alt lå tilrette for topp lyd.
Slik ble det ikke, hos meg. Jeg hadde forøvrig 2 HiFi venner med på lytteseansen, og det var overhodet ingen dissens på resultatet.
Leser man Knut Vs kommentarer, er likevel ikke forskjellen fullt så motsetningsfylte som du antyder;

Han beskriver en uvant mørkk klangbalanse, som vel kan være noe av det samme som en litt tung nedre mellomtone/øvre bass. De berømmer jo også det store rommet, hvilket jeg også gjør, selvom jeg endte opp med å mene at det var mer pga. betoning.
I bassen blir det imidlertid vrient å finne en forklaring på de subjektivt oppfattede forskjeller.
Fidelity sankker om en "fyldig men stram og dynamisk bass"....
Vel, ett er sikkert; Slik ble det ikke hos meg.

Jeg må innrømme at jeg var inmari skuffet etter å ha prøvekjørt SLP 05. Forventningene var høye, - ja jeg var ikke så langt unna å kjøpe basert på omtale, men heldigvis tok jeg fornuften fatt.
Jeg kan vel også nevne, at det ikke er noe problem å finne plater som "passer" Cary/DP. Litt bassfattige innspillinger med mye mellomtone kan låte forbausende bra.
Jeg liker imidlertid godt med bass, og vil at anleggetskal svelge det meste, uten å favourisere type innspillinger. Kall det gjerne "nøytralt". Og DET er Cary SLP 05 ikke, i mine ører.
Morty
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei Solo!

Tenkte jeg kunne bidra litt i forvirringens tjeneste. Morty har etter sigende prøvd flere forforsterkere på samme forsterker mens jeg på min side har prøvd flere forsterkere på samme forforsterker. Det dreier seg altså om SLP05.

Jeg kjøpte 05 i utgangspunktet som en match til to mindre rørforsterkere. Siden har jeg byttet til cary 211 AE som må sies å være av et kraftigere kaliber. Til begge rørsettene spiller den meget bra. 05 er også veldig påvirkelig i forhold til rørbytte og det er derfor store muligheter å tilpasse den til den signatur en måtte ønske. Velger en å benytte xlr inngangen er denne i motstning til rca bestykket med egne rør og det gir jo enda flere muligheter.

For å prøve forholdet mellom rør og transistor byttet jeg for moro skyld til meg en DP6.12. Kjempetrykk og kontroll i bassen men defenisjon og varme i mellomtone og diskant forsvant og lyttetretthet inntraff etter kort tid. Nå tror jeg imidlertid at M501 nok er av en helt annen kvalitet og er mer "definert" enn denne DP6,12 jeg byttet til meg.

Har også hatt med meg 05 på en test opp mot flere andre forforsterkere basert på rør. Kraftforsterkerne vi prøvde disse opp mot var Cary sine største monoblokker de tidligere cary v12. Vi prøvde den mot Eastern Electric sin minimax, slp98 og Emotive Sira. Den spilte overlegent bedre enn de to første men jevnbyrdig med Emotive Sira.

Dette var ikke svar på ditt spørsmål men ønsket å bringe litt mer balanse inn i diskusjonen. Hvis du har behov for å vite litt om spesifikasjonene på 05 så har jeg manualen hjemme. Send i så fall en pm så bistår jeg gjerne.

Mvh Elektron
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Selv om det ble litt stille her, så har jeg i vitenskapens tjeneste gjort et lite eksperiment etter siste innlegg. Som utgangspunkt for eksperimentet legges til grunn at høytalerne mine er litt sære og krevende. Jeg har vært i boden og hentet opp dp 6.12 og min "rustne" minimax forforsterker bastert på rør. Så har det vært mange ledninger til og fra og litt oppvarmingstid for dp. Dette låt ikke særlig bra i mine ører og mellomtone og diskant ble enda mindre levende enn i forhold til 05. Jeg har da prøvd dp mot to rørpre. Konklusjonen må bli at dp poweramp og rørpre ikke er noen god kombinasjon slik jeg ser det (holder ikke til doktorgrad) Og du Solo er like langt. ;D

Elektron
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg ville nå lagt McIntosh C2300 til listen over pre's som passer 501 monoene også da.
Da spesiellt med Telefunken Smoothplate rør i pre delen (Man trenger bare 2 slike rør)

mvh
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Elektron skrev:
Og du Solo er like langt. ;D

Elektron
tja,det skal du ikke si - tusen takk for gode tilbakemeldinger. Bortsett fra at ingen har hjulpet med hensyn til om caryen er kapabel til å styre mc-blokkene så har jeg fått gode innspill. Vet at det bør matche med hensyn til impedans, men aner ikke noe om kravene
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.507
Antall liker
6.897
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
DP er optimalisert for passiv pre, så at en kan få problemer i forhold til impedans- og nivåmatch er klart.

At du skulle få problemer med en Cary pre og en Mc effekt finner jeg mindre sannsynlig, da Mc selv leverer rørutstyr.

At en er plaget med rummel og bråk kan tyde på problemer i forhold til mikrofoni. Ellers så vil lyden i Caryen kunne justeres vha rørvalg.

Sikler på å oppgradere min Cary Slp50B til en SLP03. Det blir vel ikke enda. Det første som blir gjort i anlegget er vel bytte av rør-effekten (Cary SLA70B signature) til transistor effektforsterker, pga effektsultne høyttalere (elektronisk frekvenskorreksjon, +10dB v 20Hz og +20dB ved 10Hz). Caryen går rett og slett tom... Har prøvd et sett med EC AW180, og de matcha utrolig godt med resten...

Johan-Kr
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.507
Antall liker
6.897
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Forresten, Solo...

Hvis du tenker på å kjøpe nytt, så bruker Tor på Lyric å være velvillig til å låne ut utstyr, evnt. mot et depositum.

Johan-Kr
 

Morty

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
529
Antall liker
88
Torget vurderinger
7
Fenalaar skrev:
DP er optimalisert for passiv pre, så at en kan få problemer i forhold til impedans- og nivåmatch er klart.

At du skulle få problemer med en Cary pre og en Mc effekt finner jeg mindre sannsynlig, da Mc selv leverer rørutstyr.

At en er plaget med rummel og bråk kan tyde på problemer i forhold til mikrofoni. Ellers så vil lyden i Caryen kunne justeres vha rørvalg.

Sikler på å oppgradere min Cary Slp50B til en SLP03. Det blir vel ikke enda. Det første som blir gjort i anlegget er vel bytte av rør-effekten (Cary SLA70B signature) til transistor effektforsterker, pga effektsultne høyttalere (elektronisk frekvenskorreksjon, +10dB v 20Hz og +20dB ved 10Hz). Caryen går rett og slett tom... Har prøvd et sett med EC AW180, og de matcha utrolig godt med resten...

Johan-Kr
Er DP (A1s) designet for passiv pre? Virkelig?
Jeg betviler ikke at 6.4 og tidligere derivater er designet for DPs passive, men A1?
Jeg har benyttet DPs aktive og kun hatt den passive på et kort besøk.
Ellers har jeg benyttet Audio Net Pre1 GII med fint resultat, og kjørt på Sony XA7ES og Audio Aero 24/192 DAC "rett inn". Funket veldig fint.
A1 har jo også 3 justerbare gainsettinger så jeg har levd i den villfarelse at den er en tolerant krabat som er lett å "matche" med annet utstyr. Men, når jeg tenker meg godt om, husker jeg at jeg også har brukt en Sonic Frontier Line 1 rør pre, (Ett vanvittig bra produkt) og dette, minnes jeg, var heller ingen topp match. Tonalt Ok, men systemet ble voldsomt sensibelt for nettstøy, brumsløyfer etc. etc.
Så det er nok noe i dette at DP ikke uten videre er noen god match mot rør produkter.
Ernstsen kan jo ikke fordra rørutstyr, så kanskje han har lagt inn noen "feller" i kretsøpet? ;D ;D

Okke som, å trekke erfaringer fra Dp + rør når strengen i utgangspunktet gjelder McIntosh + rør, blir sikkert da helt feil.
Som andre har hevdet, er sikkert Den nevnte McIntosh + SLP 05 en langt mer vellykket greie.
Morty
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Hei.

Har selv Mc 501 og kjører blokkene sammen med Mc 2200 med Mullard rør....
dette er en god match synes jeg,men det kommer an på ørene som hører....
Er du ute etter varme og fylde så er dette en meget bra combo.
Men du finner sikkert pre til dobbel pris som har enda mere luftighet,detaljer og dybde...
dette føler jeg at jeg kompenserer med Valhalla ht kabel.

Personlig liker jeg Cary veldig godt men jeg vil påstå at bygge kvaliteten kanskje ikke
er helt på Mcintosh,Krell nivå.

Lydmessig tror jeg slp 05 er en bra pre,men jeg tror neppe jeg hadde handlet ny pre
i denne pris klassen og med ett sånt system som du har,uten å teste en 2-3 alternativer hjemme....
Er du ute etter en skikkelig rør pre så tror jeg at jeg også ville sjekket ut Audio research,Conrad Jonhson osv
Holder du til i Trondheim foresten???
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Joda, bor i trondheim- hifi-hovedstaden!
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
ser at caryen har en utgangsimpedans på 400ohm, mens de fleste rørpreene til mc har 250 ohm, mens transistor mc pre har 240 rca og 480 xlr ohms. hva betyr egentlig dette i praksis?
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Da er Caryen bestillt saa naa vil jeg helst ha kun positive tilbakemeldinger om at dette var helt riktig ;)
Jeg er forresten i Praha, saa hvis noen har tips om gode ror som kanskje kan kjopes her saa er jeg takknemlig!
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Solo skrev:
Da er Caryen bestillt saa naa vil jeg helst ha kun positive tilbakemeldinger om at dette var helt riktig ;)
Jeg er forresten i Praha, saa hvis noen har tips om gode ror som kanskje kan kjopes her saa er jeg takknemlig!
Heisan,ble litt nyskjerrig,har du handla av "lille hiawata" på HFS-børsen?
mvh Filip
 

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
1.886
Antall liker
120
Sted
Bergen
Solo skrev:
Da er Caryen bestillt saa naa vil jeg helst ha kun positive tilbakemeldinger om at dette var helt riktig ;)
Jeg er forresten i Praha, saa hvis noen har tips om gode ror som kanskje kan kjopes her saa er jeg takknemlig!
Gratulerer med godt valg. Jeg tror dette kommer til å bli bra. 6SN7 røret finnes i utallige varianter, er greit å få tak i og leveres også i kompatible utgaver feks vt231 og 5692. Jeg legger ved et par nettadresser som beskriver de ulike variantene på en oversiktlig måte. Jeg kjører selv ulike rør på ut og inn. Kanskje er du så heldig at en eventuell tidligere eier har gjort jobben. Lykke til videre uansett.

http://www.avclub.gr/forum/showthread.php?t=4376 og http://tubeseller.com/ratings.html

Elektron
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Solo skrev:
Joda, bor i trondheim- hifi-hovedstaden!

Hadde vært gøy å hørt oppsettet når du får pre på plass :)
Hvis det er noe mulighet for det.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Da er den i hus og for et produkt! Ingen bilder jeg har sett er i nærheten av å yte denne rettferdighet. Utfra bilder synes jeg den ser litt billlig og skranglete ut, men i virkeligheten oser den av klasse og soliditet.
Vanligvis bruker jeg ikke bruksanvising for annet enn spesifikasjoner, men her trenger jeg litt hjelp. Jeg finner ingen annen informasjon om strømmålerne på strømforsyningen enn at de skal gi meg ro i sjelen ved at de indikerer at alt er i orden.... men hva skal de da vise??
jeg synes også forklaringen om de ulike måtene å skru forsterkeren av og på er noe forvirrende. Kan noen hjelpe?
 
J

JAE

Gjest
Solo skrev:
Da er den i hus og for et produkt! Ingen bilder jeg har sett er i nærheten av å yte denne rettferdighet. Utfra bilder synes jeg den ser litt billlig og skranglete ut, men i virkeligheten oser den av klasse og soliditet.
Vanligvis bruker jeg ikke bruksanvising for annet enn spesifikasjoner, men her trenger jeg litt hjelp. Jeg finner ingen annen informasjon om strømmålerne på strømforsyningen enn at de skal gi meg ro i sjelen ved at de indikerer at alt er i orden.... men hva skal de da vise??
jeg synes også forklaringen om de ulike måtene å skru forsterkeren av og på er noe forvirrende. Kan noen hjelpe?

Grattis Solo

Ang. AV/PÅ,ble jeg anbefalt at strømforsyning alltid skal stå på,bare AV/PÅ på selve Preen.Anbefalt av Lyrics
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
JAE (active) skrev:
Grattis Solo

Ang. AV/PÅ,ble jeg anbefalt at strømforsyning alltid skal stå på,bare AV/PÅ på selve Preen.Anbefalt av Lyrics
Takk, hyggelig å se deg her igjen forresten!! Vet du hva målerne viser til også?
 
J

JAE

Gjest
Solo skrev:
JAE (active) skrev:
Grattis Solo

Ang. AV/PÅ,ble jeg anbefalt at strømforsyning alltid skal stå på,bare AV/PÅ på selve Preen.Anbefalt av Lyrics
Takk, hyggelig å se deg her igjen forresten!! Vet du hva målerne viser til også?

Hei

Dette er litt forskjellig fra plass til plass,hvilken strømkurs du har,men hos meg lå den på rundt 60 på den ene og 220 på den andre.

Du likte utseendet,ja ;D.

Spennende og høre hva du sier når du får spilt noen timer
 

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Innlegg
516
Antall liker
6
Grattis Solo.
Dette kunne jeg tenkt meg å hørt :)
Selv bruker jeg en C2200 med Siemens Halske rør på mine 501'er.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
JAE (active) skrev:
Spennende og høre hva du sier når du får spilt noen timer
desverre kom ikke de nye balanserte kablene frem i dag så jeg har bare rca-lisser liggende, de standard svarte med rød og hvit plugg. Skal plugge opp når gutta er lagt og sjekke om det blir lyd ihvertfall :D
 
J

JAE

Gjest
Hei

Litt info.

Når du har strømforsyning på,og slår på Pre,får du RØDT lys i ca. 1Minutt,før det blir blått.Ready for ACTION.

Rør tar tid ;D

Lykke til
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
JAE (active) skrev:
Dette er litt forskjellig fra plass til plass,hvilken strømkurs du har,men hos meg lå den på rundt 60 på den ene og 220 på den andre.
ok, betr det at de viser inngangstrømmen; 220 volt 60 hz? Det er jo i tilfellet litt poengløst :) jeg trodde de monitorerte om rørene var i god stand :-[
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Viser likt hos meg og spiller helt fantastisk ;D
Eneste bekymring sålangt er at det blir veldig høyt sammenliknet med gammel pre i dcs (pga utstrømsignalet).
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Ser den har ankommet,regner med at den var lytefri ;) Fet sak den der 8)
mvh Filip
 

X3

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.02.2004
Innlegg
554
Antall liker
255
Torget vurderinger
2
Solo skrev:
X3 skrev:
Solo skrev:
Joda, bor i trondheim- hifi-hovedstaden!

Hadde vært gøy å hørt oppsettet når du får pre på plass :)
Hvis det er noe mulighet for det.
Selvsagt :)


Får ordne med en lytte seanse når du får spillt litt på herligheten:)
Trenger vell litt innspillings tid.
 

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Innlegg
168
Antall liker
1
Solo skrev:
Viser likt hos meg og spiller helt fantastisk ;D
Eneste bekymring sålangt er at det blir veldig høyt sammenliknet med gammel pre i dcs (pga utstrømsignalet).

Bare å justere ned L/R input level det, til feks kl 06. Har ikke erfart eller lest noe sted at det skal påvirke lydkvaliteten. Demper ulykke risk (kompis som drar full guff) samt gir deg mye større kontroll når du ratter volum.

Grattis!!
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
bobbob skrev:
Bare å justere ned L/R input level det, til feks kl 06. Har ikke erfart eller lest noe sted at det skal påvirke lydkvaliteten. Demper ulykke risk (kompis som drar full guff) samt gir deg mye større kontroll når du ratter volum.

Grattis!!
Hei, er skeptisk til det. i Stereophile beskrev de degradering av lyden ved bruk av disse, dessuten blir det lite hensiktmessig å bruke en "volumdemper" for og så bruke en annen volumforsterker etterpå. Er nok da bedre å bruke det egentlige volumpotmeteret nær maks demping. Har ikke ordenltige kabler ennå, men kan selvsagt teste dette nærmere når ting faller mer på plass.
 

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Innlegg
168
Antall liker
1
Da tenker du trolig på dette;

"Second, as with virtually all such schemes, I found that using either of the individual channel attenuators to adjust balance did in fact result in a "veiling" of the sound in that channel, beyond the more obvious effect of lowering the volume of sound: vanishingly slight, but more audible than mere nothing."

Jeg skjønner hva du mener med pot (ned/opp), som du vil. 'Jeg har i praksis' ikke merket meg noen forskjell/degradering, funker for meg, men må også innrømme at jeg ikke hadde sett den kommentaren i Stereophile.
 

Solo

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.01.2003
Innlegg
1.011
Antall liker
20
Torget vurderinger
2
Ok, kan godt være at det er er pragmatisk løsning som har små negative sider. Poenget ditt med at den blir mer sikker for fremmede som smeller volumet opp har jeg absolutt forståelse for :)
 

bobbob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.01.2007
Innlegg
168
Antall liker
1
Solo skrev:
Ok, kan godt være at det er er pragmatisk løsning som har små negative sider. Poenget ditt med at den blir mer sikker for fremmede som smeller volumet opp har jeg absolutt forståelse for :)
Hadde egetlig ikke noe særlig valg her hos meg og jeg synes det ble fryktelig vanskelig å finne rette lytte nivå, alt for store knepp. Forsøkte meg frem og tilbake med Rothwell dempeplugger XLR og RCA både mellom kilde og pre og mellom pre og slutt-steg. Syntes alt i alt jeg fikk best resultat med å kjøre som jeg gjør og siden har jeg ikke tenkt mer på det. Før nå ;D.
 
J

JAE

Gjest
Hei

Under mitt eie av SLP 05,hadde jeg ikke bruk for å nedjustere,men måtte jo selvfølgelig teste dette,og jeg vil påstå at dette ikke forringet noen hørbar lyd/musikkopplevelse,men skjønner godt din skepsis... egentlig samme tanke som meg selv den gangen...bare prøv du... ;)
 
Topp Bunn