Cary + Avantgarde Acoustic Meta Primo = SANT

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Antall liker
405
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Etter mange år i dvale i Kristiansand var jeg i går tilbake i Oslo for å operere en "tennisalbue".

Hadde et par timer til rådighet før operasjonen og var plutselig - uten å ha planlagt det - på vei (husket fortsatt veien etter 15 år!) til Lyric Hifi AS for å ta en titt - om ikke annet på vindusutstillingen.

Kom bort til Lyric like før stengetid og ble møtt av Tor (Aamodt)som var nesten like "stresset" og imøtekommende som det jeg husker han var i "boahs" -tiden ;D.

Til tross for stengetid så fikk jeg en energisk demonstrasjon og informasjon om produktene som jeg ikke har opplevd de siste 15 årene.

Må bare si det med en gang. Lytteopplevelsen som jeg fikk på CARY oppsettet sammen med Avantgarde Acoustic Meta Primo høyttalerene var en nesten utenomjordisk opplevelse! Lyden som åpenbarte seg i dette oppsettet må bare oppleves. Du tror det ikke før du hører det!

Må bare anbefale hififolket som er på Oslotur om å ta seg en tur innom for en demo. Dette oppsettet spilte så himmelsk at det fikk mitt eget anlegg (rimelig godt kjent norsk merke) til å fortone seg som en middels god soundblaster!

Tiden fløy under demonstrasjonen/ lytteseansen! Det var bare med nød og neppe jeg rakk frem til sykehuset for min operasjon, men det var vel verd det! Jeg svevde fortsatt på en musikalsk sky da kirurgen gjorde sine inngrep med en JVC soundblaster som bakgrunnstøykilde :D

Nå sitter jeg igjen her i Kristiansand med en jæ.... vond albue og dagdrømmer om et prima anlegg i halv mill + klassen ::)

Takk Tor - for å ha satt nye griller i huet mitt ;D
Det er bare å begynne å spare!

janopseth

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.11.2005
Antall liker
2
Må innrømme at jeg "tilstadighet" er innom den butikken å lytter litt.

Kult å tenke på at ampene som er kobblet opp på Meta'ne er "bare" på 5W!

Uno oppsettet låter heller ikke dårlig!!!

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.895
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Enig i at dette er en seriøst bra Combo. Har sans for flere av Cary produktene,(inkl.min egen 306 SACD)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.827
Sted
Østfold
Det er et veldig spennende oppsett, og den litt spesielle lydkarakteren det gir er jo faktisk en ganske ekte utgave av det skammelig misbrukte begrepet nøytralt.

Noe av det som skaper denne opplevelsen er den svært begrensede spredningen. At det er stort rom rundt også er med på å omtrent fjerne alt av tidlige refleksjoner. Det er med på å gjøre at den lyden vi hører veldig fri for resonanser og slikt. Det er hornene som forårsaker denne effekten.

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Antall liker
405
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Enig i de 5W! rørampene er imponerende!

Men 8 X 12" basser + 4 X 1000W innebygde forsterkere i Metaene var også rimelig imponerende ;D

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
669
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei, jeg tar utfordringen !
1.8W SET og Oris horn (30W til bassen). En brøkdel av prisen + litt egeninsats.
Kom gjerne hjem til meg og få hakeslepp.

PS Jeg representerer Oris i Norge

Mvh Morten

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Hei, jeg tar utfordringen !
1.8W SET og Oris horn (30W til bassen). En brøkdel av prisen + litt egeninsats.
Kom gjerne hjem til meg og få hakeslepp.

PS Jeg representerer Oris i Norge

Mvh Morten

Hei Morten!

Har du en finger med i spillet når det gjelder Trioene som LMC selger? ;D

Frode

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.532
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
det var da voldsomt til mas da Frode.....mail og snusing....
slapp av, så får du se.......

AndersL

Medlem
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
0
Jeg var en tur innom og hørte på det oppsettet for ca halvannen måned siden - nå har jeg solgt alt jeg hadde og sitter igjen med UNO 3.0 og snart en liten rørforsterker.. gjorde mektig inntrykk, selvom jeg har hørt det mange ganger tidligere, og har en venn med DUO fant jeg at det var på tide å gjøre grep..

mvh,
AndersL

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Antall liker
405
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Til AndersL:

Gratulerer med kjøp av UNO ;D

Fikk ikke tid til å høre på de andre Avantgarde modellene.

Hvordan synes du de mindre modellene Uno og Duo spiller i forhold til Meta Prioene? (Jeg ble overveldet av lyden som kom ut av Meta Prioene!)

Stor forskjell på Uno og Duo modellen?

AndersL

Medlem
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
0
Oi, dette er jo egentlig litt vanskelig å svare på da, siden min erfaring fremdeles er ringe, men entusiasme og glede over nyinnkjøp tilsvarende stor! Interessant nok er det mange som snakker om hvor enorm forskjellen er fra UNO til DUO, spesielt av de som har sistnevnte, men det er forsvinnende få som mener det er verdt oppgraderingen (eller mellomlegget skal man kanskje heller si) av de som er fornøyd med sine UNO. Nå er jeg absolutt ingen ekspert, det skal sies, men jeg ser på spec'er som sier at forskjellen primært er at DUO har et mellomtonehorn som er 11cm større i diameter, og dermed går noe lenger ned. Samme basser, og samme diskant. Og bassene har justérbar delefrekvens, ikke fast, slik jeg trodde før jeg undersøkte nærmere. Mine ble satt til140Hz fra fabrikken, ikke 220 (som er øvre grense) slik jeg leste i literaturen.... Så jeg vil ikke spekulere, men heller anta at forskjellen mellom UNO og DUO nok er mye mindre enn forskjellen fra andre høyttalere til ovennevnte...

Årsaken til at jeg kjøpte er enkel; jeg hørte som du Meta Primo på Cary 2A3 - helt overveldende, og kanskje det beste jeg har hørt noengang - og jeg har hørt masse forskjellige greier; Wilson Alexandria X-2, Grande Utopia Be, Trio, og en drøss med andre anerkjente store høyttalere. Men ingen har spilt så utrolig involverende som Primo sålangt jeg kan huske ihvertfall! Og jeg kan ikke si at Tor har lagt mye tid i oppsettet sitt heller; det virker kanskje litt mer tilfeldig plassert og satt opp..?

Uansett; opplevelsen fikk meg til å sjekke ut de andre høyttalerene på nytt, og det sto klart for meg at UNO er den som gir mest av opplevelsen for absolutt minst penger. Det er mulig å skaffe seg UNO til gode priser nå! Og opplevelsen er helt klart utfordrende og krevende; du blir dratt inn i musikken på en helt annen måte enn jeg har opplevet tidligere.. skylder kanskje å gjøre oppmerksom på at høyttalere jeg har hatt før denne inkluderer (i kronologisk rekkefølge fra siste par); SF Cremona, MartinLogan Odyssey, Ascolta Brennin, Proac Response 3.5, MartinLogan Sequel II, pluss en del andre, mindre høyttalere, som f.eks Celestion SL600se.

UNO? Klart å foretrekke, jeg gleder meg til ethvert lite sekund jeg kan gjenoppdage alle plater jeg har i samlinga (tom. klassisk er kult nå!)

mvh,
AndersL

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.711
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Dette er en artig tråd som helt klart sier mye om preferanser.

Hørte nevnte oppsett i romjulen hos Lyric, og synes helt klart at det spilte veldig godt på enkel musikk og vokal, men at det ikke imponerte på andre områder. Når er jeg veldig klar over at det oppsettet har et enormt potensial som ikke blir vist i den oppstillingen som er hos Lyric. (Riggen koster vel ca 1 mil og da skal det jo spille ganske så godt..)

Tror også at Solo kan gi veldig mye godlyd for pengene! Veldig artig å høre at du er fornøyd - og at du har valgt riktig!
Mvh
OMF

AndersL

Medlem
Ble medlem
27.04.2002
Antall liker
0
Helt klart en tråd om preferanser! Mange som ikke liker hornlyden i det hele tatt, og jeg forstår det, det er rimelig in-yer-face, men jeg føler jeg er klar for det nå. Var visstnok en bra artikkel i marsutgaven av Stereophile, Truth vs Beauty (som jeg har til gode å lese), er å finne her; http://www.stereophile.com/features/306truth/index.html. Leserinnleggene i siste utgave var enkle; er du ute etter absolutt accuracy, eller vil du ha noe du liker? Tror at jeg var ute etter accuracy tidligere, nå gjelder det bare å spille musikk jeg liker på en ytterst engasjerende måte. Ingen andre oppsett jeg har hatt har gjort det på den måten! Og det beste er at jeg sitter igjen med penger etter å ha byttet alt også...!

mvh,
AndersL

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
41.895
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Horn har alltid hatt sine tilhengere ,og motstandere. Hadde et seriøst hornsystem for nærmere 20 år siden, og den gangen var horn nesten et skjellsord blant mange audiofile. Virker som det nå er "på mote" mer enn noen gang.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
30.315
Torget vurderinger
28
Jeg var innom Lyric og hørte nevnte oppsett for en stund siden uten å få den helt store aha-opplevelsen. Men, jeg tror nok det var mer på grunn av rom og ytre omstendigheter enn akkurat oppsettet. (Stort åpent rom og mye som skjer rundt). Er det bare meg eller manglet det mye på dybde i lydbilde slik det var stilt opp? Jeg ble litt skuffet jeg, men det hjalp når jeg fikk hørt lillebroren i det mindre rommet.

OhYeah

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2004
Antall liker
405
Sted
Vennesla
Torget vurderinger
17
Det var det som var så imponerende! At til tross for et lokale som absolutt ikke virker egnet til den store lytteopplevelsen - så var det det jeg fikk. Plassering av høyttalere og lyttepossisjonen var sannsynligvis ikke helt optimalisert. Det sier litt om potensialet i dette oppsettet   :)

Oslo2

Bransjeaktør
Ble medlem
29.11.2004
Antall liker
133
Torget vurderinger
2
Jeg var sammen med Fosse under lyttingen av nevnte utstyr, og kom fram til samme konklusjon for lytteopplevelsen. Etter den seansen, så var jeg på demolytting hos Stereofil og hørte på deres største Tannoy - Westminister, da med et transistoroppsett - ARS forsterker. Dette var helt rått bra. Jeg tror det er det nærmeste jeg har kommet lydnirvana.

Dette er litt på siden, men det jeg lurer på er om andre som er fan av Avantgarde, som er høytalere jeg tidligere har blitt veldig imponert av, også har sans for Tannoy. Og eventuelt erfaringer med Tannoy horn og rør. Erfaringer?

Jens

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.06.2003
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Interessant nok er det mange som snakker om hvor enorm forskjellen er fra UNO til DUO, spesielt av de som har sistnevnte, men det er forsvinnende få som mener det er verdt oppgraderingen (eller mellomlegget skal man kanskje heller si) av de som er fornøyd med sine UNO. Nå er jeg absolutt ingen ekspert, det skal sies, men jeg ser på spec'er som sier at forskjellen primært er at DUO har et mellomtonehorn som er 11cm større i diameter, og dermed går noe lenger ned. Samme basser, og samme diskant.
Tror ikke det er riktig.
Diskanten er ihvertfall mye mer oppløst i Duo enn i Uno.
Forskjellen er dog aller størst i mellomtonen hvor Duo lyder mer fyldig og "naturlig" enn Uno.
Så jeg vil ikke spekulere, men heller anta at forskjellen mellom UNO og DUO nok er mye mindre enn forskjellen fra andre høyttalere til ovennevnte...
Enig.
Uansett; opplevelsen fikk meg til å sjekke ut de andre høyttalerene på nytt, og det sto klart for meg at UNO er den som gir mest av opplevelsen for absolutt minst penger. Det er mulig å skaffe seg UNO til gode priser nå! Og opplevelsen er helt klart utfordrende og krevende; du blir dratt inn i musikken på en helt annen måte enn jeg har opplevet tidligere
Og enda mer enig ;D
En liten link til en skrivefør kar som også har sine meninger om Avantgarde.
http://www.high-endaudio.com/RC-Speakers.html
P.S. Undertegnede har eid både Uno og Duo over lengre tidsperioder.

S

smil

Gjest
Etter den seansen, så var jeg på demolytting hos Stereofil og hørte på deres største Tannoy - Westminister, da med et transistoroppsett - ARS forsterker. Dette var helt rått bra. Jeg tror det er det nærmeste jeg har kommet lydnirvana.

Dette er litt på siden, men det jeg lurer på er om andre som er fan av Avantgarde, som er høytalere jeg tidligere har blitt veldig imponert av, også har sans for Tannoy. Og eventuelt erfaringer med Tannoy horn og rør. Erfaringer?
Eg er enig i at Tannoy Westminster Royal HE spelte heilt rått bra!
Nokre bilete av Tannoy Westminster Royal HE :
http://galerie.hifi-forum.de/details.php?image_id=134
http://galerie.hifi-forum.de/details.php?image_id=125&mode=search
http://aca.gr/pop_simop.htm

Kunne vore interessant å fått synspunkt på Avantgarde Acoustic VS Tannoy sine høgttalarar i prestisjeserien.

Nokon som veit kor mange ansatte Avantgarde Acoustic har ?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.827
Sted
Østfold
Jeg var sammen med Fosse under lyttingen av nevnte utstyr, og kom fram til samme konklusjon for lytteopplevelsen. Etter den seansen, så var jeg på demolytting hos Stereofil og hørte på deres største Tannoy - Westminister, da med et transistoroppsett - ARS forsterker. Dette var helt rått bra. Jeg tror det er det nærmeste jeg har kommet lydnirvana.

De Tannoyene der, sammen med de større Avantgarde og Usher D2 har helt tydelige fellestrekk. Ikke overraskende at du har lagt merke til det. En annen fellesnevner med alle disse er jo størrelsen. Skulle vært morsomt å se tilsvarende ytelser i mindre konstruksjoner.

Topp Bunn