Jeg har et par slike der diskantelementene er sprengt. Regner med at gummikantene på basselementene er råtnet, så det krever vel en fullstendig utskifting av alle elementene for å få dem til å spille igjen. Husker at jeg alltid var imponert over lyden i dem, så kanskje jeg skulle få gjort det og tatt dem i bruk igjen? Problemet er at jeg ikke har noe å bruke dem til. (Quad ESL-63 på musikkrommet, Sonus Faber Cremona på stua, Sonus Faber Cremona Auditor på TV-rommet, Vienna Acoustics Haydn Grand på kontoret og Sonab OA-116 på hytta...) På soverommet, kanskje?Gjest skrev:Spiller på OD 11 med ct 62 diskanter. De har de samme egenskapene som resten av Carlssonhøyttalerene. De er vendt forover/oppover på stativ. Det blir en slags mellomting mellom vanlige stativhøyttalere og Carlsson-gulvhøyttalere. Carlssonlyden er ikke til å ta feil av, og de som har vært her for å høre har reagert på at disse gamle 11 litershøyttalerene går så langt ned i bassen.
Larsen 6 er mest påkostet av de nyeste.Proffen skrev:Noen som vil synse litt rundt følgende spørsmål:
Hvilke av modellene er best/mest high-end?
OA 50, 52 og 58?
Larsen 4 og 6?
mvh
Proffen
Kan jo fortsatt kjøpes fra hifikit.otare skrev:Det var der jeg kjøpte nye elementer til mine OA-116. De hadde 3 basselementer igjen (visstnok de 3 siste som fantes - produseres ikke lenger) og jeg kjøpte 2 av dem.
...men, hvordan står Larsen seg mot Carlsson.....?Gjest skrev:Larsen 6 er mest påkostet av de nyeste.Proffen skrev:Noen som vil synse litt rundt følgende spørsmål:
Hvilke av modellene er best/mest high-end?
OA 50, 52 og 58?
Larsen 4 og 6?
mvh
Proffen
OA 52.2 er den siste Stig Carlsson konstruerte selv. Det var den eneste (jeg vet om) med 6 dB filter, og jeg tror jeg holder en knapp på den. Det er noe eget med 6 dB-filtere, men jeg har ikke hørt andre enn OA 50 av de du nevner.
Ja, hvordan låter egentlig dette?Proffen skrev:...men, hvordan står Larsen seg mot Carlsson.....?
mvh
Proffen
Gjest skrev:I fölge dansk "High Fidelity" som testet Larsen 6 så er den verd pengene og mere til.
Ja, jeg greier ikke la være å kjøpe når jeg ser de kommer til salg. Begynner å bli mye nå...Slorbak skrev:Gjest skrev:I fölge dansk "High Fidelity" som testet Larsen 6 så er den verd pengene og mere til.
Tenkt litt på disse Larsen og 58 men jeg ville ha disse som gubben selv hadde konstruert. Har vel litt med eierglede og gjøre.
Det var du som satt disse på min dagsorden Gjest for noen år siden.
Og du har helt rett at disse er meget gode høytalere og så er de som skapt for rørforsterkere.
Har 3 par nå jeg og Gjest,blir sikkert flere.![]()
Mvh Roar
På Faktiskt.se er det endel svensker som oppgraderer, og hvis du har en OA 50 kan du gjøre den om til OA 50LE, og de skal være bedre enn OA 58. Så det avhenger av versjoner også dette...Proffen skrev:Regner jo med at OA 52, og kanskje til og med OA 58, er et steg opp ifht OA 50.
Men hvordan skal en rangere Larsen 4 og/eller 6 ifht disse tre modellene. Regner jo her med at 6`ern er et steg opp ifht 4`ern, men så langt har jeg ikke noen referenser som direkte sammenlikner 4`ern eller 6`ern med noen av Carlsson-modellene....
Kanskje 4`ern blir naturlig å sammenlikne med OA 50, mens 6`ern er mer naturlig å sammenlikne med OA 52 og/eller OA 58. Itte vet je.... ;D
mvh
Proffen
yess, please... ;DJanR skrev:Så har man fått vært og hørt på Slorbak sine 52 LE (?)
Må innrømme at jeg ble overrasket, positivt overrasket.
Litt sent nå så bilder og noen lytteinntrykk får komme i morgen, for de som måtte interesert
/jan
Bedre sent enn aldriProffen skrev:yess, please... ;DJanR skrev:Så har man fått vært og hørt på Slorbak sine 52 LE (?)
Må innrømme at jeg ble overrasket, positivt overrasket.
Litt sent nå så bilder og noen lytteinntrykk får komme i morgen, for de som måtte interesert
/jan
mvh
Proffen
Det har du all god grunn tilSlorbak skrev:
Takk for besøket og det var godt og høre at du likte dem.Kan nok regne med slike i høla de etterhvert kan jeg tenke meg.
Helt ærlig så har jeg aldri ikke vært mere fornøyd nå med dette kjøpet enn de andre hi fi innvesteringene som er gjort her hos meg.
Mvh Roar
Hun ville at jeg skulle finere dem slik at hun kan ha dem i stua.JanR skrev:Det har du all god grunn tilSlorbak skrev:
Takk for besøket og det var godt og høre at du likte dem.Kan nok regne med slike i høla de etterhvert kan jeg tenke meg.
Helt ærlig så har jeg aldri ikke vært mere fornøyd nå med dette kjøpet enn de andre hi fi innvesteringene som er gjort her hos meg.
Mvh Roar
Til og med konemor koste seg jo
/jan
Skyld på meg ;DSlorbak skrev:Jan de hadde hørt bassen i midten av rekka i går.Vi spilte jo ikke jo ikke så jævla høyt.
Proffen skrev:Mye spennende lesing her, og mange positive inntrykk.
@JanR: Vil du hevde at OA 52.3 er high-end, eller "bare" en sabla god, lett-å-like-høytaler i midfi-området?
(du har vel hørt en del snadder, eller hur, så sammenlikningsgrunnlaget bør kanskje være tilstede!?)
Kjenner at oppgraderingsspøkelset banker på nå, ja. Røsker godt i fortøyningene.......... ;D
Hadde vært spanande å fått kloa i et par OA 52.3 eller LE....
Utfordringen, slik jeg kan se det, blir jo å få tak i et par. Markedet oversvømmes jo ikke direkte av brukte Carlsson-høytalere.... :-(
Vel, som så mange ganger før, time will tell.........
Bare så jælma synd at ingen har videreført produksjonen av OA 50, 51, 52, selv om det jo ser ut til at Larsern har tatt opp arven etter OA 58/60 med sine L4/6.
Også mulig det er "enklere" å møblere en stue med de nye modellene fra Larsen, pga litt større høyde på elementplasseringen, sammenliknet med OA 50 og 52.
mvh
Proffen
Mulig interiørarkitekten vil ha et ord med i laget, men ja, tenker seriøst så det knaker nå, ja.... ;DSlorbak skrev:Proffen skrev:Mye spennende lesing her, og mange positive inntrykk.
@JanR: Vil du hevde at OA 52.3 er high-end, eller "bare" en sabla god, lett-å-like-høytaler i midfi-området?
(du har vel hørt en del snadder, eller hur, så sammenlikningsgrunnlaget bør kanskje være tilstede!?)
Kjenner at oppgraderingsspøkelset banker på nå, ja. Røsker godt i fortøyningene.......... ;D
Hadde vært spanande å fått kloa i et par OA 52.3 eller LE....
Utfordringen, slik jeg kan se det, blir jo å få tak i et par. Markedet oversvømmes jo ikke direkte av brukte Carlsson-høytalere.... :-(
Vel, som så mange ganger før, time will tell.........
Bare så jælma synd at ingen har videreført produksjonen av OA 50, 51, 52, selv om det jo ser ut til at Larsern har tatt opp arven etter OA 58/60 med sine L4/6.
Også mulig det er "enklere" å møblere en stue med de nye modellene fra Larsen, pga litt større høyde på elementplasseringen, sammenliknet med OA 50 og 52.
mvh
Proffen
Proffen dette er den beste høytaleren jeg har hatt her,og kansje den beste jeg har hørt noen gang. Da tenker jeg også litt på hvordan disse er lette og plassere.
Utrolig detaljert i toppen og den krydrer lydbildet. Bassen er et kapitel for seg selv. Pokker den går dypt. Har ikke hørt noen fra Klipsch som går så dypt og er så herlig og høre på.Lydsignaturen er varm og et meget stort lydbilde.
Førtste gang jeg har erfart at lyden ble nesten helt borte for meg og jeg skjønte pokker meg ikke hvor den kom i fra heller. Merklig opplevelse var det. Vansklig og forklare dette,men andre kan sikkert forklare dette bedre.
Eldstaal nevner at disse i 52 serien er bedre enn 50 og det tviler jeg ikke på. Men at de spiller godt på gamle rørforsterkere er jeg ikke i tvil om.
Bare løpe og kjøpe.
Mvh Roar
For å si det mildteldstaal skrev:
Forstår godt at JAN R fikk bakoversveis, tar man av grillen kan man dra alvorlig på volumet uten å være klar over hvor høyt en egentlig spiller. Fikk nærmest sjokk da lydmåleren viste 95 - 103 db. Da slo bassen såpass hardt at cognacglassene holdt på å ramle ut av vitrineskapet som er plassert ca 2 m på sideveggen.
Ble faktisk passe imponert over det ja.eldstaal skrev:Imidlertid spiller jeg som oftest på lave og middels lydnivåer, det er da jeg syns kvaliteten på disse boksene briljerer. Har hørt mange ganger dyrere høyttalere som ikke på langt nær har den samme dynamikken som Carlsson på lave lydtrykk.
La meg si det sånn, jeg hadde vurdert seriøst å selge Forte II hvis jeg kunne få kjøpt ett par 52 LE og hatt i stua.Proffen skrev:Mye spennende lesing her, og mange positive inntrykk.
mvh
Proffen
Godt og høre at du likte disse Jan.JanR skrev:La meg si det sånn, jeg hadde vurdert seriøst å selge Forte II hvis jeg kunne få kjøpt ett par 52 LE og hatt i stua.Proffen skrev:Mye spennende lesing her, og mange positive inntrykk.
mvh
Proffen
High end, vel....liker ikke det ordet. Vil heller si at jeg savnet ikke noe, jeg liker først å fremst musikk. Kan man få litt av begge er det jo hyggeligVil vel påstå at 52 LE (som er den eneste jeg har hørt av carlsson) er nesten pose og sekk, musikalske, malte opp ett vannvittig stort bilde, ikke noe spesielt å sette fingeren på, sånn var det hos slorbak, meget imponert over hva de små "krakkene" fikk til.
Meget musikalske, om du sitter i 12 timer så tror jeg fortsatt du vil ha mer. Lyttetretthet er non existent.
Så ja, selv om jeg bare har hørt de i 2-3 timer vil jeg faktisk anbefale de.
/jan
Desillusjonert skrev:Aner jeg en liten opphausing av Carlsson for tiden?
Begynner å bli mange sider og mange har sagt mye. For det meste positivt!
Men hva er negativt med Carlsson? ???
Og igjen, finnes det DIY sett/tegninger av denne?
Lages de (utenom Larsen) nå? Som en kopi eller noe?
Hva ligger bruktprisene på i Norge og i Sverige?
Er det noen av de "nye" Carlsson høytalerene som er verdt å se nærmere på?
Finnes det butikker som tar dette inn i Norge?
Finnes det noen som kunne tenke seg å invitere en gjeng til en lytteseanse en kveld? Kunne vært dørgande moro å høre dette igjen og å høre det på bra utstyr!
Hvis du leter her så finner du prosjekter på alle 80-talls Carlsson og mere til.Desillusjonert skrev:Aner jeg en liten opphausing av Carlsson for tiden?
Begynner å bli mange sider og mange har sagt mye. For det meste positivt!
Men hva er negativt med Carlsson? ???
Og igjen, finnes det DIY sett/tegninger av denne?
Lages de (utenom Larsen) nå? Som en kopi eller noe?
Hva ligger bruktprisene på i Norge og i Sverige?
Er det noen av de "nye" Carlsson høytalerene som er verdt å se nærmere på?
Finnes det butikker som tar dette inn i Norge?
Finnes det noen som kunne tenke seg å invitere en gjeng til en lytteseanse en kveld? Kunne vært dørgande moro å høre dette igjen og å høre det på bra utstyr!