Carl Ivar's stepping down

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
man kan like eller mislike hagens politikk og meninger, men at han er en stor (opposisjons)politiker er udiskutabelt.

P

Parelius

Gjest
C. I. er en mygg. Selv en mygg kan bli stor i de rette omgivelser. Det han har en viss storhet i er som strateg som partibygger i et samfunn med en vom full av Grandiosa. Politiske visjoner er ham fremmed! Politiske gjennomføringer er nada. Han er et fjøsoratorium. Det er å anta at Stanghelle er på fylla.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Parelius skrev:
Det er å anta at Stanghelle er på fylla.
Stangheller er et null. Han fikk meg til å terminere mitt aftenpostabonnement. Dessuten er han kortvokst. ;)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
oddgeir skrev:
Han ble aldri stasminister, selv om han ønsket det så mye. . Han ble aldri noe mer enn enn person man snakker om i ettertid, kanskje som en person som var gift med en person med et enormt hode. Men han ble større enn Kjell Magne. Kanskje den mest oppstrytte politikeren gjennom tidende. Carli I. (om man teller alt positivt mot det negative gjorde en positiv figur...)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
oddgeir skrev:
Han ble aldri stasminister. Han ble aldri noe mer enn enn person man snakker om i ettertid, kanskje som en person som var gift med en person med et enormt hode.
Nei, han ble aldri statsminister. Men han bygde opp et helt parti nesten på egenhånd (på riksplan), og hadde reell innflytelse på en rekke beslutninger, og har fellte Willochs regjering. Frp under Carl I. Hagen har vært en syksé (og dette mener jeg uavhengig av hva han og partiet står for) -og har hatt og har makt i det politiske livet i Norge. Og han er en del av Stortingets presidentskap.

Og man må berømme ham for det han har oppnådd. Dersom Frp skulle komme i regjeringsposisjon, så tror jeg Carl I. Hagen dukker opp igjen i en eller annen post. Men det igjen vil jo avhenge av hvor sterk innflytelse Frp får.

Mvh. Bjørn

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.782
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Nei, han ble aldri statsminister. Men han bygde opp et helt parti nesten på egenhånd (på riksplan)
Skremmende.
Uansett så har han vært og er dedikert i det han gjør. Det er positivt og i det store og det hele mener jeg alle ande i rikspoliitikken har hatt mye å lære av CIH.
man kan være uening i hans meninger, men han har ihvertfall fått dem fram..... :) ( I media)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Alle partier avhenger jo av de medier som finnes i samfunnet. Uten tvil har ekteskapet mellom Carl I. Hagen og media (og da TV i størst grad) vært en nøkkelfaktor for partiets oppslutning siden det er gjennom media at de umiddelbare responser fra ham og partiet når best frem til velgerne. Skarpe synspunkter, replikker og kommetarer fra ham har virkelig hatt mulighet til å nå frem til mottakerne.

G

Gjestemedlem

Gjest
En dyktig men svært usympatisk mann. Litt som Dr. Frankenstein på mange måter.

Måtte han hvile i fred på på en solstol i Benidorm.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.878
Han er jo iferd med å bli en skikkelig brun politiker.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er klart at CIH er en av de største norske politikerne gjennom tidene, han har klart å kapre nesten 1 av 3 (i alle fall 1 av 4) norske velgere, hvem andre kan si å ha oppnådd det samme?

Kan ikke si at jeg synes han er usympatisk heller, i motsetning til mange andre fremstår han jo som reine sjarmtrollet. Han har skjønt det mange andre politikere ikke har skjønt, hvordan man selger et budskap, der er det mang en surfjott som har mye å lære av han.

For øvrig har han en kone med veldig LITE hode, men mye hår.. En slags kompensasjon kanskje?

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
CIH har vært veldig flink til å ri på populismens bølger, og til å si det folk vil høre på en slik måte at de forstår det.

Det som er mest interesant med dette er å se om SJ klarer å holde på oppsluttningen om partiet.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Carl Ivar er selger. Han begynte med å selge sukker (ansatt i Tate & Lyle), og fortsatte med å selge "sukker" i politikken. Sukker er fristende fordi det smaker godt, men er lite egnet som ernæring på sikt.

Arbeiderpartiet skapte det sosialdemokratiske Norge som en hybrid av sosialisme og liberalisme. Denne samfunnsmodellen utviklet seg samtidig i flere land i etterkrigstidens vesteuropa. Det var noe nytt i verdenssammenheng, og denne samfunnsmodellen blir beundret fra hele verden. Også amerikanerene begynner å fatte intresse nå, etter mange år med liberalistisk råkjør og med en håpløs økonomi som resultat.

Fr.p evner ikke annet enn å kritisere. Fr.p`s politiske ideer er gammeldagse og hentet fra de tidligste økonomiske teoretikere. Når jeg ser hva de evner av politisk tenking og analyse blir jeg bare trist.

Fr.p driver med markedsføring av politikk som en vare/tjeneste og intet annet.

Hurra for 1 mai!

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Klart Hagen kan sammenlignes med Brundtland, Willoch og Gerhardsen.
Man sammenligner jo Oberon med de beste High End-forsterkerne også. ::)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Få er vel mer opphauset enn Willoch. Hva har han egentlig prestert?

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
34
Komponenten skrev:
Du kan bl.a. takke Willich for at du kan gå i butikken og handle etter kl 17.00 og for at du slipper å kun høre og se på NRK. Bare for å ha nevnt et par av de mest åpenbare sakene.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Komponenten skrev:
Satte i gang den økonomiske politikken som førte til krise og ledighet på slutten av 80-tallet. Liberaliserte utlånspolitikken i bankene (liketilte alle lån - før var lån til utdanning og bolig fradragsberettiget - under Willoch ble alle (også forbruks-)lån fradragsberettiget, og fjernet noen sosialøkonomiske styringsredskaper som ble brukt før. Oppheving av NRK-monopolet. Sekkebevilgninger til kommunene, i stedet for øremerkede midler.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Komponenten skrev:
...og ikke minst var han med på å åpne for den lånepolitikken vi ser i dag. Var med å avskaffe det offentlige som aktør i boligmarkedet.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
bjornh skrev:
Komponenten skrev:
...og ikke minst var han med på å åpne for den lånepolitikken vi ser i dag. Var med å avskaffe det offentlige som aktør i boligmarkedet.
Og nå er det tøffere å etablere seg (spesielt i byene) for alminnelige unge sykepleiere og lærere f.eks.

M

maestro

Gjest
Gjestemedlem skrev:
Som vanlig ikke enig med deg! Carl I. er en meget sympatisk person, til og med radikale Georg Johannesen sa at han heller ville dra på hyttetur med ham enn med Jens Stoltenberg. Hans ev. format som politiker er mer tvilsomt, selv om han ofte har vist seg som en stor taktiker.

Johs

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Antall liker
12
Torget vurderinger
3
Komponenten skrev:
Willoch har vorte så gamal at han har vorte vis. Noko ein ikkje kan skulde C.I. Hagen for!
MVH

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Johs skrev:
Komponenten skrev:
Willoch har vorte så gamal at han har vorte vis. Noko ein ikkje kan skulde C.I. Hagen for!
MVH
Nei. Han er blitt så gammal at han burde ha blitt vis, dessverre er ikke dette tilfelle.

Jeg er jo klar over at han har vært statsminister i dette landet, så litt har han selvsagt fått til, men å hevde at noen er en stor politiker fordi de har klart å utvide åpningstidene på butikken og ellers innført ting som på sikt ville blitt innført uansett ser jeg ikke det helt store i.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Komponenten skrev:
Johs skrev:
Komponenten skrev:
MVH
Nei. Han er blitt så gammal at han burde ha blitt vis, dessverre er ikke dette tilfelle.
Nei, det synes du nok ikke, ettersom han har synspunkter du er sterkt uenig i (særlig Midt-Østen). Så da kan han ikke være vis. ;)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Unplugged skrev:
Komponenten skrev:
Johs skrev:
Komponenten skrev:
MVH
Nei, det synes du nok ikke, ettersom han har synspunkter du er sterkt uenig i (særlig Midt-Østen). Så da kan han ikke være vis. ;)

Med tanke på hva han presterer å si til tider er dat ganske åpnebart ja... ;D

Bare fordi noen blir gammel og snakker pent synes jeg ikke man trenger å geniforklare dem.

Litt interessant at han nesten måtte inn og vitne i terrorsaken nå nylig, han er til inspirasjon for unge kreative terrorister om ikke annet... ;)

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Hvorfor setter dere CarlI og Willoch mot hverandre, det er vel to av de som er MINST uenige :) Begge er mine helter ! uten dermed å si at de er like .. men de er 100% spitzenklasse begge to ! og den som ikke SER det har et problem..

HØR hva de sier..................... Ikke lukk ørene og hør hva dere ønsker at de sier........... (<- litt viktig)

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Komponenten skrev:
Johs skrev:
Komponenten skrev:
MVH

Jeg er jo klar over at han har vært statsminister i dette landet, så litt har han selvsagt fått til, men å hevde at noen er en stor politiker fordi de har klart å utvide åpningstidene på butikken og ellers innført ting som på sikt ville blitt innført uansett ser jeg ikke det helt store i.
Du legger lista høyt, ser jeg.
Det er vel ingen politiker i dette landet som har utrettet mer siden Einar Gerhardsen.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
For en gangs skyld er jeg enig med Stanghelle; Hagen er så absolutt å regne blant etterkrigstidens viktigste politikere. En politikers suksess kan måles like greit som en bedriftsleders. Velgermasse er den manifeste politiske kapital, visjoner er i beste fall latent kapital. Hagen har ikke bare hatt enestående suksess som partibygger, målt i konsolidert velgermasse, Hagen er også den, etter min mening, som har hatt størst påvirkning på hvordan den politiske diskurs har utviklet og forandret seg de siste tretti årene.

Jeg kjenner Hagen som ikke bare kunnskapsrik og en god strateg, han er også en taktiker av rang. Fra et rent profesjonelt perspektiv har Hagen min største respekt. Hagen er politikkens Haavik, og i begge tilfeller har jeg mindre forakt for produktet de selger enn den akkumulerte idioti representert ved deres kjøpere.

M

maestro

Gjest
noruego skrev:
- - - enn den akkumulerte idioti representert ved deres kjøpere.
Jeg tror ikke dette gjelder alle, det finnes nok også mennesker med "høyere utdanning" - også innen humaniora - som slutter seg til, mye i forakt for det gjengse politiske spill og kameraderi. Ellers har du helt rett!

G

Gjestemedlem

Gjest
maestro skrev:
Gjestemedlem skrev:
Som vanlig ikke enig med deg! Carl I. er en meget sympatisk person, til og med radikale Georg Johannesen sa at han heller ville dra på hyttetur med ham enn med Jens Stoltenberg. Hans ev. format som politiker er mer tvilsomt, selv om han ofte har vist seg som en stor taktiker.
Aner ikke hvordan han er jo privatperson. Sikkert en hyggelig og kunnskapsrik mann som helt sikkert ville være verdt å tilbringe tid sammen med. Men som offentlig person og TV-tryne har han alltid vært en syter og en kjiping.

Jeg stiller ikke spørsmål ved hans evner som politiker, få har vel greid å hvitvaske bunnfallet i norsk politikk og oppnådd sine resultater utelukkende ved å skape mistrivsel og misnøye blant folk. Og det er i mine øyne svært usympatisk.

Han skapte et monster med tvilsomme metoder.. derav frankenstein sammenligningen.

Men .. nå skal vel ikke dette være en nekrolog. Det eneste han har gjort er å meddele at han ikke stiller til neste valg. No big deal.

M

maestro

Gjest
Gjestemedlem skrev:
maestro skrev:
Gjestemedlem skrev:
Aner ikke hvordan han er jo privatperson. Sikkert en hyggelig og kunnskapsrik mann som helt sikkert ville være verdt å tilbringe tid sammen med. Men som offentlig person og TV-tryne har han alltid vært en syter og en kjiping.

Jeg stiller ikke spørsmål ved hans evner som politiker, få har vel greid å hvitvaske bunnfallet i norsk politikk og oppnådd sine resultater utelukkende ved å skape mistrivsel og misnøye blant folk. Og det er i mine øyne svært usympatisk.

Han skapte et monster med tvilsomme metoder.. derav frankenstein sammenligningen.

Men .. nå skal vel ikke dette være en nekrolog. Det eneste han har gjort er å meddele at han ikke stiller til neste valg. No big deal.
Noen liker mora og andre dattera, dette er vel slik det skal være. Du bommer imidlertid stygt når du tror at en fjerdedel av det norske folk er idioter. Generelt sett en meget tvilsom holdning, spør du meg.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Deph har ikke skrevet at 1/4 av det norske folket er idioter. Men folk velger jo så mangt, f.eks "Hotell Cæsar" på TV, Se&Hør i kiosken, Løkpølse på Esso, Lada, "Denver" stereo, osv.

Disse valgene er jo ikke anerkjent som gode, men som billige og/eller enkle. Slik også med Fr.p, et flott parti for folk som ikke gidder, har tid eller evner (kunnskapsløshet) å sette seg inn i politikk.

Du trenger ikke være idiot for å stemme Fr.p, selv om det hjelper.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.846
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
maestro skrev:
Noen liker mora og andre dattera, dette er vel slik det skal være.
1. Du bommer imidlertid stygt når du tror at en fjerdedel av det norske folk er idioter. Generelt sett en meget tvilsom holdning, spør du meg.
1. Idiot er litt hardt sagt. I dag er dette eit skjellsord, ikkje lenger ei diagnose, men skulle visstnok i si tid vere eit omgrep for personar med IQ< 20.

Derimot er det vel naturleg å tru at eit fleirtal av nordmenn har ein IQ på 100 eller mindre?

Dersom vi seier at om lag 1/4 har mindre enn 100, altså gjennomsnittet, tykkjer eg ikkje vi tek hardt i.

Det kunne vere interessant å studere kva IQ dei ulike velgjargruppene har. Så vel som dei ulike yrkesgruppene. Å finne samanheng mellom IQ og utdanning, kan verke plausibelt. Og vi veit det er samanheng mellom utdanning og yrkesval (t.d. er det veldig få lærarar som høyrer til i FrP. Så då kan ein alltids undre seg om lærarar har høgre IQ enn andre, og om FrP-arar har anna IQ enn arbeidstakarar innan utdanningssektoren....
???

M

maestro

Gjest
Gjest skrev:
Deph har ikke skrevet at 1/4 av det norske folket er idioter. Men folk velger jo så mangt, f.eks "Hotell Cæsar" på TV, Se&Hør i kiosken, Løkpølse på Esso, Lada, "Denver" stereo, osv.

Disse valgene er jo ikke anerkjent som gode, men som billige og/eller enkle. Slik også med Fr.p, et flott parti for folk som ikke gidder, har tid eller evner (kunnskapsløshet) å sette seg inn i politikk.

Du trenger ikke være idiot for å stemme Fr.p, selv om det hjelper.
Såvidt jeg husker skrev Gjestemedlem at Frp var "akkumulert idioti". Jeg ser til min forbauselse at dette utsagnet er slettet i innlegget jeg refererte til. Har han kommet på andre tanker eller er det Høvdingen som har grepet inn tro?

Ellers føler jeg meg faktisk ikke truffet av dine karakteristikker selv om jeg nok kommer til å stemme Frp ved kommende stortingsvalg. Jeg tror kanskje det kunne være på tide både for deg og andre å reorientere dere i virkeligheten for forhåpentlig å få et annet syn på deres medmennesker. Den holdningen dere utviser synes jeg tyder på at dere tror dere er bedre og klokere enn andre - var det ikke fariséere Bibelen kalte dem? Er det ikke det dere prøver å bekjempe når det gjelder synet på muslimer f.eks.?

S

Slubbert

Gjest
Sosialister er elitister i forkledning. De er ikke interessert i å gi proletariatet makt eller innflytelse, bare utnytte det for å fremme sin egen agenda. Når proletariatet ikke spiller på lag vil de simpelt hen finne på unnskyldninger for å marginalisere dets synspunkter, som å skylde på konsumerismen eller trekke frem igjen eugenikken gjennom IQ-argumentet. Proletariatet skal leve på statens almisser og ikke gjøres selvforsørgende eller selvstendig, slik får staten makt over dem. De kaller det "solidaritet", jeg kaller det nedlatende medlidenhet.

M

maestro

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
maestro skrev:
1. Du bommer imidlertid stygt når du tror at en fjerdedel av det norske folk er idioter. Generelt sett en meget tvilsom holdning, spør du meg.
Og vi veit det er samanheng mellom utdanning og yrkesval (t.d. er det veldig få lærarar som høyrer til i FrP. Så då kan ein alltids undre seg om lærarar har høgre IQ enn andre, og om FrP-arar har anna IQ enn arbeidstakarar innan utdanningssektoren....
???
Ja, tilstanden i norsk skole tyder nok på høy IQ blant lærerne! ;)

For dette kan vel neppe skyldes Frp?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.999
Audiophile-Arve skrev:
maestro skrev:
1. Idiot er litt hardt sagt. I dag er dette eit skjellsord, ikkje lenger ei diagnose, men skulle visstnok i si tid vere eit omgrep for personar med IQ< 20.
Idioti har ikke nødvendigvis noe med intelligens å gjøre; det referer snarere til ignoranse og mangel på (ut)dannelse - fra det greske idi?t?s. Dette finner man også i "Id" - som del av den freudianske tre-delte konstruksjon av den menneskelige psyke: id, ego og super-ego. Id referer til den mest basale, enkle og primitive del: "The id is responsible for our basic drives such as food, sex, and aggressive impulses. It is amoral and egocentric, ruled by the pleasure–pain principle; it is without a sense of time, completely illogical, primarily sexual, infantile in its emotional development, and will not take "no" for an answer."

I Det Kommunistiske Manifest gir da også Marx det urbaniserende borgerskap æren for, i det minste, for å ha "subjected the country to the rule of the towns. It has created enormous cities, has greatly increased the urban population as compared with the rural, and has thus rescued a considerable part of the population from the idiocy of rural life.

Det var denne "folkelige idioti", altså det intellektuelle fravær av evne og eller interesse til å sette seg inn i mer komplekse problemstillinger utover dem med umiddelbare og direkte implikasjoner for en selv eller sine nærmeste, som gjorde at selv det sosial-liberale demokratiets fremste forkjempere, som de Toqueville, Mills og Wollstonecraft, for både alminnelig stemmerett og kvinners inkludering i denne, hadde sine betenkeligheter ved hvilken makt og betydning "det akkumulerte idioti" ville kunne få gjennom det "uopplyste flertallsvelde".

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Nå taler den nye sjefsdama på radio...

mvh

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Det er altså slik at selv om Deph ikke skrev idiot, så fortsetter dere debatten som om han har skrevet dette bare for å tømme dere for alt hatet dere har mot folk som ikke liker Fr.p.

Mye agg her ja...

Topp Bunn