Carl Ivar's stepping down

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.875
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Audiophile-Arve skrev:
1. Idiot er litt hardt sagt. I dag er dette eit skjellsord, ikkje lenger ei diagnose, men skulle visstnok i si tid vere eit omgrep for personar med IQ< 20.

Derimot er det vel naturleg å tru at eit fleirtal av nordmenn har ein IQ på 100 eller mindre?

Dersom vi seier at om lag 1/4 har mindre enn 100, altså gjennomsnittet, tykkjer eg ikkje vi tek hardt i.

Det kunne vere interessant å studere kva IQ dei ulike velgjargruppene har. Så vel som dei ulike yrkesgruppene. Å finne samanheng mellom IQ og utdanning, kan verke plausibelt. Og vi veit det er samanheng mellom utdanning og yrkesval (t.d. er det veldig få lærarar som høyrer til i FrP. Så då kan ein alltids undre seg om lærarar har høgre IQ enn andre, og om FrP-arar har anna IQ enn arbeidstakarar innan utdanningssektoren....
???
Det er lite som tyder på kunnskapen om IQ er høyere blant lærere enn andre steder ivertfall...

Gjennomsnitts IQ er pr definisjon 100 i befolknignen. Og da blir det litt rart når du i dine synsinger antar at 1/4 er under 100..., men det er klart, folk har jo gjerne en oppfatning om seg selv som avviker litt fra faktisk målinger... ;D

Skal man trekke slike sammenligning - så må man jo se hva som ligger bak talllene....
Først kan man kjøre en regresjon på lønnsnivå VS IQ.
Vil anta at man finner en ganske klar sammenheng der....

Så kan man jo kjøre en regresjon på partitilhørighet VS grunnlønn...så vil jeg nok tro at FRP kan være overrepresentert blant lavtlønnte! Og at årsaken til mange stemmer FRP skyldes at lavtlønnete kanskje synes at FRP har det beste programmet for dem...og at IQ ikke spiller så stor rolle...men det var jo bare en tanke!

Mvh
OMF

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Snodig hva som er akseptabel grunn til å stemme på et parti.

Har man lite og ønsker å dele andres goder er det akseptabelt å stemme SV.
Har man mye og ikke vil dele, men beholde mest mulig selv er det akseptabelt å stemme høyre.
Stemte pappa og bestefar på AP så er det akseptabel grunn til at man selv stemmer AP.
Er man bonde og ønsker mest mulig statsstøtte er det akseptabelt å stemme SP.
Har man ikke bil, eller klarer seg fint uten, er det akseptabelt å støtte en politikk som begrenser eller legger avgifter på bilbruk for de som trenger det.

Altså i bunn og grunn reint egoistiske men “akseptable” motiver.
Noen grunn til å tro at andre velgere enn Frp sine ser mer helhetlig på politikken? Tror dere tillegger de edlere motiver enn de fortjener i så fall.

Men det finnes ingen akseptabel grunn til å stemme Frp. Da er man enten idiot, drittsekk, eller aller helst begge deler.

At man f.eks ønsker å stemme Frp fordi det er det eneste partiet som virkelig vil hjelpe innvandrerkvinner, det eneste partiet som vil sette i gang effektive tiltak mot kjønnslemlestelse er ikke akseptabel grunn god nok. For stemmer man Frp skal man tillegges motiver man ikke har, få om noen stigmatiseres vel i større grad enn de som stemmer Frp. At de andre partiene ser ut til å leve vel med at det finnes en stor gruppe mennesker i dette landet med innskrenkede rettigheter er tydeligvis helt i orden, om noen ikke aksepterer det er de idioter. Akk ja, det finnes mangt man bare må heve seg over og le av, hvem som er de egentlige idiotene er et åpent spørsmål i alle fall..

Mulig ikke Deph skrev idiot i denne omgang, men ordet idioti ble i alle fall brukt av andre i denne tråden…

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Du tar feil mht SV. SVère hører til i middelklassen, og er vel forsynte med livets goder.

Som skrevet før er det ikke idioter eller drittsekker som stemmer Fr.p, men kunnskapsløse som enten ikke gidder, ikke tar seg tid til eller evner å sette seg særlig inn i politikk.

Jeg tror ikke at Fr.p er innvandrerkvinnenes beste venn.

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
1.926
Torget vurderinger
1
Du må hugse det, Gjest, at hadde me sørga for at desse kvinnene heldt seg i Somalia og Pakistan hadde dei hatt det mykje betre.....

M

maestro

Gjest
Gjest skrev:
Som skrevet før er det ikke idioter eller drittsekker som stemmer Fr.p, men kunnskapsløse som enten ikke gidder, ikke tar seg tid til eller evner å sette seg særlig inn i politikk.
Sikter du f.eks. til meg? Jeg er faktisk lesefør, har høyere utdanning, lang yrkeserfaring, er generelt interessert i kultur, politikk, filosofi mv., leser ikke Se og Hør, drar ei heller på harrytur til Sverige - - og kommer til å stemme FrP. Skaper dette uorden i ditt verdensbilde eller kan du få presset meg inn i dine rammer?

G

Gjestemedlem

Gjest
maestro skrev:
Sikter du f.eks. til meg? Jeg er faktisk lesefør, har høyere utdanning, lang yrkeserfaring, er generelt interessert i kultur, politikk, filosofi mv., leser ikke Se og Hør, drar ei heller på harrytur til Sverige - - og kommer til å stemme FrP. Skaper dette uorden i ditt verdensbilde eller kan du få presset meg inn i dine rammer?
Høres ut som du har kvalifisert deg til en stilling som høyere offiser i bevegelsen.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
maestro skrev:
Gjest skrev:
Nei, det er ikke personlig ment. Det finnes avvik(ere) fra alle regler. Ingen generalisering er perfekt - ikke engang mine.
:)

Det at du stemmer Fr.p er et negativt trekk i denne listen over dine positive egenskaper.

Brombrom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.11.2005
Antall liker
18
Tenk hvor kjedelige alle disse debattprogrammene hadde vært uten et frp da :).... Tror faktisk ikke at det hadde vært "liv laga" for disse programmene i en slik setting ....

M

maestro

Gjest
Gjestemedlem skrev:
maestro skrev:
Høres ut som du har kvalifisert deg til en stilling som høyere offiser i bevegelsen.
Jo. Du skal heller ikke kimse av at det er dine - og f.eks. Gjests - nedlatende holdninger som har gjort meg helt overbevist om at jeg må stemme FrP. Godt jobbet!

Gjest skrev:
Nei, det er ikke personlig ment. Det finnes avvik(ere) fra alle regler. Ingen generalisering er perfekt - ikke engang mine.
Så dine generaliseringer er heller ikke perfekte? Nei, se det! Kanskje det kunne avføde litt ettertanke mht. hva du slenger ut? (Jeg skal innrømme for egen del at mine generaliseringer mht. muslimer heller ikke er perfekte, men jeg prøver å jobbe med det. Kanskje ikke alle er potensielle terrorister f.eks.?)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Samme her, det er Gjestemedlem og hans nedlatende likesinnede som skal ha æren for at jeg har bestemt meg for å helt sikkert stemme Frp ved neste valg.

Jeg lurer også på hvilket parti som er mer opptatt av innvandrekvinnenes problemer. Meg bekjent har alle andre parti enn Frp trenert og motarbeidet ethvert forsøk på å bedre deres stilling og muligheter til et bedre liv.

SV er et typisk studentparti Gjest, som man stemmer på når man er i utdannings og etableringsfasen. En del fortsetter selvsagt å stemme SV seinere og, det er for en stor del lærere og folk knyttet til universitet som stemmer SV. De har nok så de klarer seg, men liker ikke at andre har mer... ;)

M

maestro

Gjest
Jeg beklager overfor Gjestemedlem; det var noruego som brakte idioti inn i debatten:

noruego skrev:
- - - og i begge tilfeller har jeg mindre forakt for produktet de selger enn den akkumulerte idioti representert ved deres kjøpere.
Min feil, lei for det.

I all vennskapelighet.

G

Gjestemedlem

Gjest
maestro skrev:
Jo. Du skal heller ikke kimse av at det er dine - og f.eks. Gjests - nedlatende holdninger som har gjort meg helt overbevist om at jeg må stemme FrP. Godt jobbet!
Det skal dere ikke være flaue over. FrP har alltid vært protestpartiet for dem som vil opponere mot det velfunderte establisement og den gode smak.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
maestro skrev:
Jeg beklager overfor Gjestemedlem; det var noruego som brakte idioti inn i debatten:

noruego skrev:
- - - og i begge tilfeller har jeg mindre forakt for produktet de selger enn den akkumulerte idioti representert ved deres kjøpere.
Min feil, lei for det.

I all vennskapelighet.
Tid for dementier?

Ok, min tur da:

Man trenger ikke være komplett idiot for å stemme FrP i det hele tatt.

Det finnes mange i FrP som har mer enn grunnskolen å vise til.

Ikke alle FrPere er xenofobiske grinebitere.

.. men 3 superlativer på rad får være nok for denne gang.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
[/quote]

Så dine generaliseringer er heller ikke perfekte? Nei, se det! Kanskje det kunne avføde litt ettertanke mht. hva du slenger ut? (Jeg skal innrømme for egen del at mine generaliseringer mht. muslimer heller ikke er perfekte, men jeg prøver å jobbe med det. Kanskje ikke alle er potensielle terrorister f.eks.?)

[/quote]

Maestro: Synes du skrev at du har høyere utdanning. Da bør du vite hva en generalisering er, og hvilke feil som er knyttet til slike. Tror du skal ta deg en bolle, jeg...

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Synes det er helt utrolig at det finnes folk som stemmer på et parti på grunnlag av andres negative omtaler av det. I mine øyne er det totalt latterlig. :p

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Ja, men det er jo også et protestparti for velfødde sytere.

M

maestro

Gjest
Gjest skrev:
Maestro: Synes du skrev at du har høyere utdanning. Da bør du vite hva en generalisering er, og hvilke feil som er knyttet til slike. Tror du skal ta deg en bolle, jeg...
Dette blir ordkløveri. Jeg tar meg heller en konjakk! Skål! (NB! Ervervet på det statlige norske monopol til full pris).

Gjestemedlem skrev:
Tid for dementier?

Ok, min tur da:

Man trenger ikke være komplett idiot for å stemme FrP i det hele tatt.

Det finnes mange i FrP som har mer enn grunnskolen å vise til.

Ikke alle FrPere er xenofobiske grinebitere.

.. men 3 superlativer på rad får være nok for denne gang.
Tid for innrømmelser? Ikke verst - - - veien til klokskap går gjennom selvinnsikt.

Unplugged skrev:
Synes det er helt utrolig at det finnes folk som stemmer på et parti på grunnlag av andres negative omtaler av det. I mine øyne er det totalt latterlig. :p
Det er ikke den eneste grunnen, jeg er faktisk enig i noen av dette partis fanesaker. Ellers er jeg inderlig lei av den politisk tradisjon i Norge, der et lummert og maktarrogant offentlig og politisk system med omgåelser av lover og regler, klapp på ryggen, kameraderi og avtaler i krokene, posisjoner som går i arv, et uangripelig byråkrati osv. osv. er dagens orden. Vi trenger nye koster.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Når man skal gjøre noe så alvorlig som å stemme på et politisk parti under et politisk valg bør man stemme på det partiet en selv mener er best egnet til å styre, ikke det partiet som andre ikke liker. Dette skjønner jeg ikke - kanskje Komponenten eller maestro kan forklare meg dette.

Ser du har gitt et slags svar før jeg spurte, da var det jo ikke bare andres negative omtale likevel da.

Likevel merkelig at det er en av grunnene. Må ellers legge til at Høyre og Frp-velgere ikke er snaue med å omtale Ap og SV i negative ordelag heller, ikke minst her på forumet. Men jeg bruker ikke det som argument for å stemme på Ap, selv om jeg sikkert kunne ha like god grunn som deg til å gjøre det.

S

Slubbert

Gjest
Unplugged skrev:
Når man skal gjøre noe så alvorlig som å stemme på et politisk parti under et politisk valg bør man stemme på det partiet en selv mener er best egnet til å styre.
Feil. Jeg vil stemme på det partiet som i størst grad har ambisjoner om å la folk styre (seg) selv.

I øyeblikket er det ingen, så da blir det enten ingen stemme eller en proteststemme for å hindre "det velfunderte etablissement" i å stramme sitt kvelertak ytterligere.

Ø

Øivind

Gjest
Hvor ble det av det liberale folkeparti, eller hva dem kalte seg?

M

maestro

Gjest
Unplugged skrev:
Når man skal gjøre noe så alvorlig som å stemme på et politisk parti under et politisk valg bør man stemme på det partiet en selv mener er best egnet til å styre, ikke det partiet som andre ikke liker. Dette skjønner jeg ikke - kanskje Komponenten eller maestro kan forklare meg dette.

Ser du har gitt et slags svar før jeg spurte, da var det jo ikke bare andres negative omtale likevel da.
Jeg har etterhvert levet noen år, og har tidligere stemt både NKP, SV, SP, V - men aldri Høyre eller AP. Høyre har vært for vassent, APs ansikt har jeg alltid forbundet med Haakons Lies maktbrynde ("Jeg skal knekke deg som en lus!") og i disse dager Martin Kolbergs panikk for å miste "makta". Jeg synes de er patetiske. Derfor vil det ikke være av veien om outsidere får sjansen. Den eksisterende politiske "moral" i fedrelandet oppleves ikke det spøtt bedre enn i f.eks. Italia, om enn i noe mindre målestokk.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
maestro skrev:
Unplugged skrev:

Jeg har etterhvert levet noen år, og har tidligere stemt både NKP, SV, SP, V - men aldri Høyre eller AP. Høyre har vært for vassent, APs ansikt har jeg alltid forbundet med Haakons Lies maktbrynde ("Jeg skal knekke deg som en lus!") og i disse dager Martin Kolbergs panikk for å miste "makta". Jeg synes de er patetiske. Derfor vil det ikke være av veien om outsidere får sjansen. Det eksisterende politiske system i fedrelandet står ikke noe tilbake for f.eks. Italia, om enn i noe mindre målestokk.
Makt korrumperer. Etter en periode ved makta vil man forstå at Frp ikke var så forskjellig fra de andre partiene likevel. Den politiske hverdagen vil garantert innhente dem også, akkurat som den har gjort det med de andre partiene som har sittet i regjering. Jeg er jo da av dem som mener at det ikke er til Norges beste at Frp får "sjansen".

M

maestro

Gjest
Unplugged skrev:
maestro skrev:
Unplugged skrev:

Jeg har etterhvert levet noen år, og har tidligere stemt både NKP, SV, SP, V - men aldri Høyre eller AP. Høyre har vært for vassent, APs ansikt har jeg alltid forbundet med Haakons Lies maktbrynde ("Jeg skal knekke deg som en lus!") og i disse dager Martin Kolbergs panikk for å miste "makta". Jeg synes de er patetiske. Derfor vil det ikke være av veien om outsidere får sjansen. Den eksisterende politiske moral i fedrelandet står ikke noe tilbake for f.eks. Italia, om enn i noe mindre målestokk.
Makt korrumperer. Etter en periode ved makta vil man forstå at Frp ikke var så forskjellig fra de andre partiene likevel. Den politiske hverdagen vil garantert innhente dem også, akkurat som den har gjort det med de andre partiene som har sittet i regjering. Jeg er jo da av dem som mener at det ikke er til Norges beste at Frp får "sjansen".
Jeg ser ikke bort fra at du har rett, men jeg mener bestemt at det er verdt et forsøk. Det kan ikke bli stort verre, på noen områder antagelig definitivt bedre.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Slubbert skrev:
I øyeblikket er det ingen, så da blir det enten ingen stemme eller en proteststemme for å hindre "det velfunderte etablissement" i å stramme sitt kvelertak ytterligere.
Hva er det du hindres i da, Slubbert. Har ikke du fått gratis utdanning på et velrennomert universitet kanskje? Har ikke du blitt påpasset og gitt en trygg oppvekst forskånet for sykdom, sult og vanskjøtsel og fått en utdanning slik at du kunne begynne å studere? Du kan velge hva du vil!

Hvis ikke det er frihet, hva er da frihet? Å kjøpe øl til alle døgnets tider? Å kjøre så fort du vil med bil? Å ruse deg fra konseptene?

Get real!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Kommunikasjon er visst ikke din sterke side, Slubbert.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Tja...det er mange måter å forstå dette bildet i vår sammenheng. Er det den lille Slubbert som føler seg stengt inne? Stengselet er beskyttelse av ungen, og det er misforstått av ungen å ville ut.

Dephs bilde viser realiteten i libertarianismen. Alle som vokser opp slik drømmer om trygghet, det motsatte av det libertarianismen kan gi.

At voksne nordmenn ikke forstår bedre er et paradoks i all velstanden.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Unplugged skrev:

Likevel merkelig at det er en av grunnene. Må ellers legge til at Høyre og Frp-velgere ikke er snaue med å omtale Ap og SV i negative ordelag heller, ikke minst her på forumet. Men jeg bruker ikke det som argument for å stemme på Ap, selv om jeg sikkert kunne ha like god grunn som deg til å gjøre det.

Selvsagt er ikke dette eneste grunnen, men om jeg var i tvil, er det den arrogansen, den nedlatendheten og den stemplingen av hver tredje nordmann som idiot, som man utsettes for om man innrømmer å stemme Frp, som bikker tvilen i deres favør. Politikere fra småpartier så små at de knapt kan skimtes er kjepphøye og skal ikke samarbeide med landets tidvis største parti, slikt får i alle fall ikke meg til å velge deres miniparti, tvert imot, slik arroganse for store deler av befolkningen utelukker dem totalt.

Man kan være uenig politisk, men når man blir så primitive at man kaller de man er uenig med for idioter mister jeg enhver respekt. Jeg har i likhet med maestro vært innom både SV, V og SP, men heller ikke jeg har noensinne stemt AP og Høyre. Og jeg anser nå det minste av alle onder for å være Frp, kanskje ikke den beste løsningen på alle områder, men i Norge i dag kan jeg ikke se noe bedre alternativ. Dessverre.

M

maestro

Gjest
Den ene gangen jeg stemte NKP var det fordi jeg mente det var partiet som ville sette mest pris på min stemme! :) Trolig hadde jeg rett, de fikk jo ikke så mange andre!

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Jeg har ikke stemt Frp noen gang. Det har blitt kjedelige, forutsigbare, impotente Høyre.
Jeg har lekt med tanken på å stemme Frp i lengre tid, først og fremst fordi de andre politikerne vil lede Norge inn i et innvandringsmessig ragnarok. Godt hjulpet av deph (takk), har jeg bestemt meg for at jeg ønsker Frp i vår neste regjering.

Jeg regner med at den arabiske halvøy er medlem av det indre marked om 3-5 år, og da kreves det politikere med ryggrad her i nord-europa om ikke hele det norske prosjektet blir en sagablott.

S

Slubbert

Gjest
Gjest skrev:
Dephs bilde viser realiteten i libertarianismen.
Det har du overhodet intet belegg for å hevde, da det ikke finnes noe som helst empirisk grunnlag for en slik påstand. Pjokken på Dephs bilde er trolig objekt for et utall offentlige utviklingsprogrammer finansiert av bl.a. norske skattebetalere, der ser vi hvor godt det virker. Faktum er at forskjellene i samfunnet - hvis det er din fremste bekymring - de siste hundre år har økt i takt med med Statens omfang og dens økonomiske intervensjonisme. Statene vokser og forskjellene vokser, det er de siste hundre års økonomiske utvikling i et nøtteskall.

Og hva Afrika angår, hvor man som oftest ser slike scener:

Mr. Shikwati, the G8 summit at Gleneagles is about to beef up the development aid for Africa...

Shikwati: ... for God's sake, please just stop.

SPIEGEL: Stop? The industrialized nations of the West want to eliminate hunger and poverty.

Shikwati: Such intentions have been damaging our continent for the past 40 years. If the industrial nations really want to help the Africans, they should finally terminate this awful aid. The countries that have collected the most development aid are also the ones that are in the worst shape. Despite the billions that have poured in to Africa, the continent remains poor.

SPIEGEL: Do you have an explanation for this paradox?

Shikwati: Huge bureaucracies are financed (with the aid money), corruption and complacency are promoted, Africans are taught to be beggars and not to be independent. In addition, development aid weakens the local markets everywhere and dampens the spirit of entrepreneurship that we so desperately need. As absurd as it may sound: Development aid is one of the reasons for Africa's problems. If the West were to cancel these payments, normal Africans wouldn't even notice. Only the functionaries would be hard hit. Which is why they maintain that the world would stop turning without this development aid.

http://www.spiegel.de/international/spiegel/0,1518,363663,00.html
Disse menneskene trenger ikke statlige "utviklingsprogrammer", det har blitt prøvd i femti år og ting har bare blitt verre og verre. Og situasjonen er verst der de statlige utviklingsprogrammene har blitt prøvd mest. Det de trenger er reell frihandel og en mulighet til å bli selvbergende. Men Staten vil ikke gjøre dem mer selvbergende, den jobber på spreng for å gjøre oss mindre selvbergende. For deri ligger både Statens makt og dens eksistensgrunnlag i den form den nå har inntatt.

S

Slubbert

Gjest
Gjest skrev:
Stengselet er beskyttelse av ungen, og det er misforstått av ungen å ville ut.
Er det det? Mon tro hvilket menneske ungen hadde blitt hvis han slo seg til ro innenfor stengselet og ble der hele livet. At ungen vil ut er ikke misforstått i det hele tatt spør du meg.

S

Slubbert

Gjest
bjornh skrev:
Jeg ønsker meg en sånn. Gutt eller jente. Egne barn. Jeg vil de skal ha det beste. Min bekymring er at jeg ikke har økonomi til å påkoste et barn alene
Og hvorfor har du ikke det? Du har blitt gjort til en klient.

Velferdstaten er slettes ingen dårlig løsning.
Uenig. Den er en løsning full av problemer, og en konstruksjon som vil bryte sammen innen relativt kort tid (et par-tre generasjoner i beste fall). Velferdsstaten betinger konformitet, den betinger at alle følger et oppskriftsmessig livsløp for å være formålstjenlige samfunnsborgere på flertallets premisser. Derfor fikk man slike utslag som velferdseugenikken og vil få lignende utslag mot grupper som ikke innfinner seg også i fremtiden. Derfor får man en ond sirkel med et uendelig behov for stadig nye forbud og reguleringer, som bare vil balle på seg og aldri ta slutt.

Videre betinger velferdsstaten en rekke forutsetninger for ikke å bryte sammen, bl.a. en høy grad av religiøs, etnisk og kulturell homogenitet og en liten eller moderat befolkningsmasse med små kulturelle motsetninger. Selv mindre perturbasjoner her, som den relativt moderate innvandringen vi opplever i disse dager, vil i den sammenheng få store negative utslag med en resulterende appell til autoritære løsninger. Den vil også møte problemer fordi en stadig økende andel av befolkningen har kontakt med resten av verden og "det gode liv", hvilket ikke er formålstjenlig for velferdsstaten.

I tillegg vil utstrakt offentlig regulering av ressursflyten i seg selv legge beslag på mye av ressursene. Snart halve arbeidsstokken er ansatt i offentlig sektor og driver med omdisponering og omregulering snarere enn verdiskapning. Videre har langt de fleste innbyggerne har blitt klienter i en eller annen forstand, gjennom offentlig trygder og lignende. Det skapes ustanselig fler og fler klienter samtidig som det blir færre og færre igjen til å skape verdiene som forsørger dem. Derfor betinger velferdsstaten en svært høy avkastning pr. verdiskapende arbeider, hvilket igjen betinger at verdiskapningen er basert på verdifull råvareproduksjon og ikke innovasjon eller menneskelige ressurser. Ved å dyrke middelmådigheten har velferdsstaten dessuten en institusjonalisert kvelning av skaperevne og en institusjonalisert undertrykkelse av dyktige og driftige mennesker allerede fra tidlig skolealder. Dette merkes bl.a. ved at Norge henger langt etter på PISA og tilsvarende undersøkelser, såvel som det faktum at innovasjon, spisskompetanse og gründervilje er generelt lav.

Det innebærer liten konkurranseevne når "det sorte gull" tar slutt og infrastrukturen har brutt sammen, pensjonsforpliktelsene langt overgår reservene i pensjonsfondet og ingen behersker realfag.

Vi tror på den egosentriske individualismen.
Tull og tøys. I 1930 var offentlige utgifter 10-20 prosent av BNP, nå er de i det meste av den vestlige verden opp mot og over 40%. I alle vestlige land har Staten vokst til proporsjoner aldri tidligere sett maken til.

Og mennesker har alltid stukket nesten inn i hvordan andre skal leve livene sine, og så og si alltid gjort det til det verre. Gjennom religion og korstog, gjennom demagoger og statsdyrkelse eller gjennom misforstått "samfunnsånd". De fleste av verdens problemer og konflikter skyldes denne latente trangen til å skulle dirigere hvordan andre lever, og den er ikke mindre tilstedeværende nå enn før.

Hva sammenbruddet av "samfunnsånden" angår, les denne:

http://www.mises.org/story/2190

Jeg er ikke bekymret.
Ikke jeg heller, jeg avspaserer trolig før sammenbruddet kommer.

Så snart det blir tøft for næringslivet, på arbeidsmarkedet, økonomisk og sosialt, så skrikes det fra alle kanter om hjelp, støtte og tilrettelegging fra staten. Selv fra næringslivet. Da er han staten god å ha.
Det er bare en annen side av samme strukturelle problem. Lovgivende makt og kapitalmakt bør ikke blandes, ei heller i nedgangstider.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Du tror på det private som selve løsningen? -det inneholder iniativ og det er det som gjør kapitalismen så levedyktig i kollektiv forstand, men den mangler i mange tilfeller stamina i sin egen indre kamp om markedsandeler (bare les din Adam Smith...).

-og i et land som til de grader har endret seg siden 1930-tallet, der man er flasket opp på de felles goder som finnes, Slubbert, så er det lett å bli selvhøytidelig. Egoistisk individualisering er et gjennomsyrende trekk i samfunnet vårt de senere år. Og refinansiering. At man selv vet best, også når man forbruker penger man egentlig ikke har, på...ja, rent forbruk. Vel, etter flere år i skoleverket, barnevern, psykiatri, Forsvaret, så har jeg til stadighet sett mennesker som faller utenfor, enten fordi foreldrene ikke visste bedre, fordi de selv manglet økonomiske, sosiale og mentale ressurser mm. til å kunne lykkes. Ikke alle er "ressurssterke" over hele linja, eller på viktige områder av den.

Jeg kjenner mange som enten har blitt tatt av renta (som sagt jeg kjenner til 80-tallet og 90-tallet, og det virker det som om er gått i glemmeboka for mange) -og folk som gikk konkurs med foretakene sine. Joda, de fikk hjelp de. Ikke overmåte mye. Trist for barna deres. Men barna hadde i det minste muligheten til å ta seg utdannelse, dersom de evnet og ville.

Da en av mine onkler tok seg pilotutdannelse på 70-tallet i USA, så kausjonerte flere av søskenene hans (inklusive min mor) for et lån i en privat bank, siden det ikke var noen offentlig utdanningstøtte å motta for slikt. I dag ser han ut til å ha glemt det, der han er i dag, SAS, at han manglet kredittverdighet i bankene. Men det var altså søsknene hans som skaffet han garantier økonomisk. Min utdannelse, inkludert hovedfag, er finansiert gjennom det offentlige. Og lån, fra statens lånekasse. Nå vil noen privatisere den banken. "Noen" skal tjene penger på studenter, utover drive velferd.

Jeg regner med at etter neste høyre-bølge, så er oljefondet tomt (i likhet med oljepengene som forsvant under Willoch på 80-tallet: argumentet er likt det fremtredende talsmenn i Frp fremfører; vi har råd til mer velferd OG skattelette. Det hadde vi ikke da budsjettet gikk i minus på 80-tallet) -det handler KUN om en ting: at det blir knapt om de økonomiske ressurser og "noen" må prioritere knallhardt. Enten det er staten, det private næringsliv eller forbrukerne.

Bjørn

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Carl I var klovnen i manesjen, alle ler og synes han er en kjernekar som fremstår som han gjør. Men en dag vil elefanten trøkke snabelen i ræva på'n. og da er det på tide og gi seg, gooooooo Carl

Ærlighet kommer først fra fulle folk og barn: jeg er en av delene "baut nauw"

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Slubbert skrev:
Gjest skrev:
Stengselet er beskyttelse av ungen, og det er misforstått av ungen å ville ut.
Er det det? Mon tro hvilket menneske ungen hadde blitt hvis han slo seg til ro innenfor stengselet og ble der hele livet. At ungen vil ut er ikke misforstått i det hele tatt spør du meg.
Jeg har oppdradd to unger. Hva med deg?

Topp Bunn