CANTON

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • papaHet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.09.2012
    Innlegg
    292
    Antall liker
    119
    Hallo Canton folk.

    ser at Budal å Jfssoundsystems har gode tilbud på Canton ref 3/5/7 DC.
    Lurer på om dette er gamle modeller, og i tilfelle hvor gamle?
    Ser at de nye heter f.eks 3.2 osv.
    Er det store forslkeller på f.eks 5/7 mot 5.2/7.2??.

    papaHet
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Hallo Canton folk.

    ser at Budal å Jfssoundsystems har gode tilbud på Canton ref 3/5/7 DC.
    Lurer på om dette er gamle modeller, og i tilfelle hvor gamle?
    Ser at de nye heter f.eks 3.2 osv.
    Er det store forslkeller på f.eks 5/7 mot 5.2/7.2??.

    papaHet
    Dette er gamle modeller som produseres ennå, altså nye produkter, paralellt med dagens Ref.

    Om jeg ikke husker feil har x.2 modellene vært et par år. Den mest opplagte forskjellen er annen diskant med legering/coating av keramik og aluminium mens den gamle er "ren" aluminium, men noe annet "småtteri" er nok også gjort uten at jeg kjenner til dette.


    Geir Arne
     

    Drammen lyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Innlegg
    764
    Antall liker
    388
    Ifølge importør er det bare diskanten som er forskjellig.
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Har byttet ut AV M3 Signature til Canton Vento Reference 5. Et skudd i blinde, men meget positivt overrasket! stort lydbilde, meget oppløste og en herlig bass. Mulig det blir en AW250R til i løpet av året....
    .
    IMG_0460[1].jpg
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Er det noen Cantonvenner her som har hørt Karat Reference 6 DC?
    Er jo en liten gulvståer, og ganske gammel etterhvert.
    Har hatt Canton Karat 795 DC tidligere. Det er jo en nyere men litt rimeligere modell.
    Tror dere Den gamle Reference-modellen likevel vil være bedre?
    Takker for tilbakemeldinger.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Ingen som kjenner til de? Neinei, da måtte jeg jo bare kjøpe de for å finne det ut da:). Kan bare bekrefte at de låter utrolig bra. Nå har jeg famlet litt i blinde en stund og prøvd mye rart. Disse spiller åpnere enn alt som har vært innom de siste ukene. Stort lydbilde!!!! Stram og forholdsvis dyp bass. Kjempekjøp:)
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Har nå fått meg en ECI-5 (oppgradert ECI-4) rett og slett perfekt match med Canton. Mulig jeg på sikt må skaffe meg en AW250R igjen.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Hørte Canton for første gang i kveld på et oppsett av Usher elektronikk hos JSF i Drammen.
    Spilte på Ref DC 3 og det låt helt fantastisk. At man får en slik lydkvalitet for under 100 lapper inkl elektronikk og kabler er helt sinnsykt og veldig overraskende. Meget meget imponert.
    Og en fantastisk hyggelig fyr som driver denne lille Hifi sjappa i Drammen da gitt. Veldig hyggelig besøk. Kommer garantert tilbake og da med kredittkort.
     
    Sist redigert:

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Blir bare mer og mer imponert over de eldre Reference 6 DCene mine. Duverden for en tight og herlig bass. Låter faktisk bra på all type musikk.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Hehe, ja, måtte finansiere møbelsnekker til mine DIY-høyttalere:)
     

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Har fått øynene opp for Canton i det siste. Noen som har formening om Nad C390DD vil fungere bra på et par Ref 5?
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Jeg får melde fruen inn her. Hun er godt fornøyd med Canton lydplanke DM 8.2 som vi har hatt ca 1 års tid. Jeg og er fornøyd :)
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Har ikke brydd meg om NAD siden 3020, men er det over 200w, bør det svinge. Jeg fikk ikke liv i mine før jeg passerte 200w i alle fall.
    Anbefaler MA om du har lite krefter.

    Har fått øynene opp for Canton i det siste. Noen som har formening om Nad C390DD vil fungere bra på et par Ref 5?
     

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Har ikke brydd meg om NAD siden 3020, men er det over 200w, bør det svinge. Jeg fikk ikke liv i mine før jeg passerte 200w i alle fall.
    Anbefaler MA om du har lite krefter.

    Har fått øynene opp for Canton i det siste. Noen som har formening om Nad C390DD vil fungere bra på et par Ref 5?
    Naden er meget bra den og 2x150 gode watt, men kanskje litt liten til Ref5 da.
     

    Syncron75

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Innlegg
    253
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Hva med Ref 7? Naden min skulle vel fungere bra på de. Ser noen beskriver Reference som skarp i lyden. Hva mener dere om det?
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Tjaaaa...detaljert? Kan bli skarp i kantene på noe 70talls rock liksom, men deilig på gode opptak med riktige kabler, oppsett osv....
     

    anderstollefsen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    193
    Antall liker
    136
    Sted
    Ålgård
    Torget vurderinger
    3
    Kjører nå 2X Ec AW 250-R i monokonfig på mine Reference 5 DC... Det kan på det absolutte anbefales. En vanvittig ro i lydbilde, bratynge i bunn og en herlig dybde. Merker nå at disse låter vanvittig bra med litt effekt.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.497
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Noen som kan si noe om forskjellen på Reference 5 og Reference 3? Ser at prisforskjellen på Ref. 7 og Ref. 5 var ca 10K veil, mens på Ref. 5 og Ref. 3 var det hele 30K. Vekten er også økt voldsomt. Ref.7 - 29,6kg. Ref.5 - 30kg. Ref.3 - 49kg.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Noen som kan si noe om forskjellen på Reference 5 og Reference 3? Ser at prisforskjellen på Ref. 7 og Ref. 5 var ca 10K veil, mens på Ref. 5 og Ref. 3 var det hele 30K. Vekten er også økt voldsomt. Ref.7 - 29,6kg. Ref.5 - 30kg. Ref.3 - 49kg.
    Råtips må jo være at ref 3 gjør alt ca 30% bedre:cool:

    Jeg kan hjelpe om noen trenger 60DC!
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Lenge mellom hvert innlegg i Canton-tråden.
    Merkelig...
    Uansett, jeg er på jakt etter CT-1000 eller CT-2000.
    I den forbindelse lurte jeg på om noen i Rogaland har disse.
    Kunne veldig gjerne tenkt meg å hørt de.
    Vet det finnes noen par her.
    Tips tas i mot med stor takk:)
    Vis vedlegget 508915
     

    Teknikern

    Medlem
    Ble medlem
    06.02.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    7
    Sted
    Trondheim
    Hei.
    Er det noen her som bor i Trondheim og har Canton og som har lyst til å gi en liten demo? Er veldig interessert i enten ref 5K eller 3K. Tenkte å pare dem med en MA8000. Noen erfaringer der?
     

    Connoisseur

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2016
    Innlegg
    79
    Antall liker
    77
    Sted
    Trøndelag
    Jeg bor ikke i Trondheim nå (men har bodd der i mange år), så en personlig demo kan jeg ikke hjelpe deg med.
    Det jeg har....er imidlertid en del års erfaring fra Canton Reference-serien som heter x.2
    Jeg hadde en del år toppmodellen 1.2, og den var, til tross for størrelsen, en meget presis og imponerende høyttaler med særdeles god byggekvalitet. Høyttalerne ble for store for min stue, og jeg valgte å "nedgradere" til 2.2. Vel, faktum er at også disse med sine doble 10-tommere pr. høyttaler, spiller så stort at disse også egentlig er for store til vanlige norske stuer, selv med en del kvadratmeter. Hvis du har en stue som er under eller innenfor 25-35 kv.meter, så vil en Ref 3K, eller Ref. 3.2 holde i lange baner. Min påstand. Det du skal sørge for er å gi høyttalerne nok boltreplass, og strøm fra en forsterker som kan holde basselementene under god nok kontroll. Det optimale er selvfølgelig å kjøre 2 stereoeffekt-trinn parallelt, eller enda bedre; benytte en konfigurasjon med monoblokker (for maksimal kanalseparasjon, i det minste) - hvis plass og lommebok åpner for det. x.2-serien spiller ikke aggressivt, men har en veldig fin tonal balanse gjennom hele registeret, som oppleves som "korrekt" (typisk tysk, kanskje....., men mest ment i positiv forstand). Siden kan en jo alltids prøve seg fram med fin-tuning av utstyret med diverse strøm-, signal- og høyttalerkabler.
    Etter hva jeg har hørt, har den nyeste Reference-serien (med K bak tallet) fått en potensielt ennå varmere klangbalanse. Jeg tror kanskje importør i Oslo; Siv.ing. Njål Hansson, har et par Ref 3K for demo i oppsettet sitt. Undersøk med daglig leder, Ståle, for sikkerhets skyld. Han kan sikkert også hjelpe deg med diverse annen informasjon som du måtte ha behov for.


    Du er velkommen tilbake, om du har andre spørsmål til meg.

    P.S. Ser for øvrig av opplistinga di at du benytter McIntosh MA8000 som amp. Usikker på om den er en passende match med Canton. Jeg har hørt den på de største Sonus Faber Olympica-høyttalerne ved en anledning (Soundgarden Bergen). Den kom nok litt til kort sammenlignet med Hegel H4 (rent effekttrinn) som den ble sammenlignet mot ved den anledningen.
    Det viktigste jeg kan fortelle deg, som erfaren Canton Reference-bruker, er at disse høyttalerne er meget skikkelige og gode produkter, som spiller nøytralt, og som oppleves som ganske lineære i sin frekvensgjengivelse.


    Mvh Con...
    (utflytta trønder - bor p.t. i Hordaland)
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Blir bare mer og mer imponert over de eldre Reference 6 DCene mine. Duverden for en tight og herlig bass. Låter faktisk bra på all type musikk.
    ...og solgt 30/1:-(
    Da var søren meg disse på vei tilbake til meg. "lånt de bort i over 4 år:)
    Brukte Canton er et godt alternativ hvis en vil ha mye godlyd for lite penger.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Lekkre høyttalere, har selv eid 890DC og likte de veldig godt. Er stadig like overrasket over ar Canton ikke er et mere utbredt merke.
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.721
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Nøtterøy
    Lekkre høyttalere, har selv eid 890DC og likte de veldig godt. Er stadig like overrasket over ar Canton ikke er et mere utbredt merke.
    Takk skal dere ha. :) Har vel litt med markedføring å gjøre kanskje? Byggekvalitet og lyd er det ihvertfall ingen ting å si på.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Har endelig faatt tak i Canton CT 2000.
    Har vaert paa jakt etter de saa lenge.
    Dukket opp kun 3km. fra huset mitt.
    Dette skal bli goy.
    Naa blir det mye rock 'n' roll paa vinyl.
    canton.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke Canton noe sånt som Europas nest største hifi-merke? Er vel bare lite her i bakvendt-land?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn