Canon EOS 450D- Noen erfaringer?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Erland skrev:
Husk bare at om du kjoper dette paa nett, sjekk "Firmware" (operativsystemet tror jeg) og oppdater dette til siste versjon som skal vaere 1.0.8. Jeg fikk mitt kamera med 1.0.4. Handler du i butikk saa forlang at de gjoer det for deg!
Kan du fortelle meg hva forskjeller på 1.0.4 og 1,0.8 er?

Hvordan sjekker jeg dette og hvordan får jeg endret dette evt?

Må butikken åpne kameraet eller er det en ren soft ware endring som tar 5 min?

McLaren

N

nb

Gjest
McLaren skrev:
Erland skrev:
Husk bare at om du kjoper dette paa nett, sjekk "Firmware" (operativsystemet tror jeg) og oppdater dette til siste versjon som skal vaere 1.0.8. Jeg fikk mitt kamera med 1.0.4. Handler du i butikk saa forlang at de gjoer det for deg!

McLaren
Du ser det i menyene kameraet. Er det "feil" så oppgraderer du det på tre minutter selv, ikke noe problem i det hele.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Dersom du lærer deg å bruke blenderen aktivt vil jeg råde deg til å ha et objektiv med variabel blender.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.838
Torget vurderinger
1
McLaren skrev:
Okay. men det betyr at man har da autofokus når man kikker inn i "kikkehullet"?
Autofokus vil fungere når du bruker kikkehullet ja, eller søkeren som det heter. Live View er kjekt bare i helt spesielle situasjoner hvor du ikke kan se gjennom søkeren og da fortrinnsvis med kamera på stativ, men også når man tar bilder over hode på en gruppe mennesker eller andre umulige vinkler (dette vil dog ikke fungere noe særlig med 40D siden man ikke får autofokus). Å ta bilder på strake armer, ala kompaktkamera, er en kjempekilde til bevegelsesuskarphet hvis det ikke er solskinn og veldig kort lukkertid. Du får en betydelig mer stabilitet med armene inn mot kroppen og kamera inntill øyet og hode.

Er det anbefalt og ha objektiv med stor fast blenderåping om man kan ta seg råd til ett slikt objektiv med en gang?
Hvis du har behov for det, ja, men objektiver med stor blenderåpning har store glass og er både tyngre og dyrere enn objektiver med mindre største blenderåpning. De har forøvrig ikke fast stor blenderåpning, men samme store blenderåpning er tilgjengelig over hele zoomområdet. Du kan også velge mindre blenderåpning. Det er alltid største blenderåpning som står skrevet etter brenvidden på objektivet, er det to tall er det ved minste og største brennvidde med en gradvis overgang.

Å ta et bilde kan sammenlignes med å fylle et glass med vann. Tykkelsen på vannstrålen er lyset og tiden er hvor lang tid det tar å fylle opp glasset eller å ta bilde. Mye vann gir kort fylletid og lite vann gir lang fylletid, det samme med fotografering, mye lys/stor blenderåpning gir kort lukkertid og lite lys/liten blenderåpning gir lang lukkertid. Så har vi hvor mye tilgjengelig lys vi har, er det solskinn har vi mye tilgjengelig lys, dette kombinert med stor blenderåpning vil sansynligvis gi et behov for raskere lukkertid enn kamera klarer. I andre enden har vi natt, hvor det er lite tilgjengelig lys, dette kombinert med liten blenderåpning kan gi lukkertid på flere minutter. Selv med stor blenderåpning kan det gi for lang lukkertid til at man kan håndholde kamera i dårlig belysning uten å få bevegelsesuskarphet.

Dette i grove trekk, det finnes dog triks for å omgå noen av disse problemene, men dette er basisen.

Så det kommer an på hva du skal bruke kamera til, noen har aldri bruk for objektiver med stor blenderåpning, mens andre kan ikke være forruten.

Eks. jeg kikker på, eller lettere sagt har bestemt meg for 40D.

da er på på følgende dilemma. jeg vil kjøpe så gode objektiver som mulig når jeg føsrt kjøper. det er beste er jo obektiver med låst "zom". da får man veldig mange linser etterhvert så det er uaktuelt.

jeg kiker på 2 stk allround objektiver fra canon.

ett 17-85mm f/4-5.6 til 4000 og ett 18-55 som er låst på f/2.8 kontinuerlig til 8500.

hva er lurt her?

er det dyrere objektivet såpass mye bedre at det er verdt pengene?
Som du sier, det beste er objektiver med fast brennvidde, ofte er det også de som har mulighet for størst blenderåpning.

Som den nybeynneren du tydelig er, vil jeg anbefale at du begynner med kitzoomen og bruker den til du finner ut hva du savner. Liten vits i å hamstre objektiver hvis du ikke vet hva du vil få bruk for.

Jeg vet jeg kjøper ett macro objektiv med en gang. men jeg er ikke helt sikker på om jeg skal hha 60 eller 100mm. 60mm er til canon er en nyere utgave av canon sin 100mm.
Ingen av disse har erstattet den andre og det finnes macroobjektiver i mange brennvidder, hvilket macroobjektiv du har bruk for kommer helt an på hva du skal ta bilder av. Noen er fornøyd med 60mm, andre 100mm og atter andre 150mm eller mer.

Hadde det vært én "best" zoom/fast/macro -objektiv, hadde det ikke vært laget mer enn tre objektiver. ;)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.312
Sted
Holmestrand
Snickers-is skrev:
Dersom du lærer deg å bruke blenderen aktivt vil jeg råde deg til å ha et objektiv med variabel blender.
Alle objektiv har variabel blender.
Det tenkes nok på zoomobjektiv som kan være oppgitt med brennvidde 18-55 mm blender 4-5.6. Altså at største blender varierer med brennvidden.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.728
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
ja, fast blender har jeg aldri hørt om, ikke enda i såfall. Det fleste går til f22 tror jeg.. Skjelden jeg går over f18, selv med sterke studieblitzer. Men desverre er verden sånn at jo f linsa har, jo dyrere er det. Eks:
Canon 50mm
f1.2 koster 12k, mens lillebroren med f1.4 koster under 3k

mvh

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Det er riktig som alle sier at "fast" blender "ikke" finnes . Dette er vel heller bare en skrivemåte.
Det riktige er nok STØRSTE BLENDERÅPNING.
Når det gjelder valg av objektiv så vil jeg anbefale deg å velge det mest lyssterke objektivet.
De objektivene du nevner (17-85 og 17-55) har vel begge IS (stabilisator) noe som er en fordel.
Selv ville jeg nok gått for 17-55F2,8 hvis du har råd til dette.
Det finnes uoriginale gode objektiver også f.eks Tamron 17-50F2,8 (har denne selv og er meget fornøyd, men har lyst til å bytte til canons 17-55/2,8 med IS)
Sigma 18-50F2,8 ( sjekk disse da det kan være forskjeller) og Tokina er vel også kommet ut med et objektiv i denne størrelsen men tror dette er dyrt.
MEN husk alle disse siste er uten stabilisator.
Når det gjelder valg av macroobjektiv,så vent med dette til du er HELT SIKKER på hva du skal ta bilde av.
Skal du ta bilde av lettskremte fluer/dyr så synes jeg at til og med 100mm er for lite ( har selv sigma 105mmF2,8)
En annen måte å komme nærmere på med de objektivene du har ,er å bruke mellomringer.
Her har kenko (og mange andre) et flott sett med 3 ringer i forskjellige tykkelser.
Har du gode objektiv så kan disse ringene være kjempefine.
OBS: et godt råd. Kjøp ikke for mye før du er 100% sikker på at foto er noe for deg
Mvh Jan I

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jeg takkr alle for skikkelig saklige og informative svar til mine spm.

Jeg går nok for 17-85 obektivet tror jeg. det er snakk om 4000 i mellomlegg så det er jo ikke helt gratis. men eos 40d huset går jeg for og kjøper dermed en blitz også.

Canon 430ex het den vel, tar jeg med. den koster 2250 ca og tror denne vil være lur og ha.

stativ fra velbon har jeg. stort tungt og solid (skulle gjerne hatt kulehode på den den da) og ett lett billig ett man får i jakkelomma som blir 1.5m høyt om man vil.

Har batterigrep noe for seg? Det eneste det gjør er vel og gi mer vekt og batterikapasitet til kameraet, pluss da mer og holde i?

Solblendings-/uv filter har jeg fått anbefalt på obektivet?

Macro ting jeg vil ta bilde av er kryp i skogen, close up på planter/blomster....

mulig man trenger 200mm macro da?

Kanskje man skulle tatt med seg et 50mm objektiv med f1.4 om det ikke koster mer enn 3000 da?
Når man tar porttrett bilder er det vel fast brennvidde og stor blenderåpning som gjelder for og få bakgrunnsuskarpheten og fokus på personen man tar bilder av?

Det er jo også stort sett mennesker man tar bilder av?
Evt tar man bilde av f.eks en bil vil man kanskje fremheve bilen og la bakgrunnen skille seg litt vekk?

Hva gjør dere der ute?

McLaren

N

nb

Gjest
McLaren skrev:

Jeg går nok for 17-85 obektivet tror jeg. det er snakk om 4000 i mellomlegg så det er jo ikke helt gratis. men eos 40d huset går jeg for og kjøper dermed en blitz også.

Canon 430ex het den vel, tar jeg med. den koster 2250 ca og tror denne vil være lur og ha.

Har batterigrep noe for seg? Det eneste det gjør er vel og gi mer vekt og batterikapasitet til kameraet, pluss da mer og holde i?

McLaren
Polariseringsfilter er kjekt å ha for enkelte situasjoner, UV-filter gjør ikke så mye fra eller til, men er kjekt for å beskytte optikken.

Blitzene får du fantastisk mye billigere om du bestiller fra utlandet, det gjelder forsåvidt alt... slenger du inn en bestilling på blitz + litt filtere og slikt fra USA sparer du kjapt inn portoen. Jeg valgte å kjøpe kamera + "startlinsene" i Norge, pga tilgang på ekspertisen og i tilfelle noe gikk galt, samt den ikke helt uvesentlige detalj at jeg dro til Galapagos dagen etter jeg kjøpte kameraet ;) Skulle egentlig ha Nikon 80D, det var utsolgt så jeg ble anbefalt Canon 40D og har vært veldig fornøyd med det. Har 17-85 + 70-300 og en Sigma ultravidvinkel. Har fått såpass sansen for fotografering av jeg skal ha meg en L-linse eller to når økonomien tillater det.

Batterigrep - tja... om du synest kameraet blir mye mer behaglig å holde eller du trenger den "vertikale" utløseren, så er det jo kjekt å ha. Men du skal ta svært, svært mye bilder på kort tid før standard batterikapasitet blir et problem. Jeg har to vanlige batterier, og har tatt hundrevis av bilder uten å måtte lade.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.728
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
McLaren:
Batt.grep; liker du å ta/kommer du til å ta mye bilder på høykant, så er batt.grap gull verdt. Jeg tar nesten bare bilder på høykant, så for meg har det lønnt seg!
Filter: Jeg har kjøpt/montert filter på mitt 70-200 objektiv, da jeg ser heller at et filter til 300,- knuses, enn at glasset går til H. Bruker et UV filter fra Hoya, selv om det er unødvenig på et L objektiv (Disse har UV filter integrert). Så for meg er det ren bestyttelse mot riper o.l.
50mm 1.4: Joda.. med et slikt objektiv kan du ikke bare få bakgrunnen uskarp, men også nesetipp og ørene (hvis fokuspunkt er på øynene).. så slike muligheter er tilstede ;)

mvh Kai

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
McLaren skrev:

stativ fra velbon har jeg. stort tungt og solid (skulle gjerne hatt kulehode på den den da) og ett lett billig ett man får i jakkelomma som blir 1.5m høyt om man vil.

Macro ting jeg vil ta bilde av er kryp i skogen, close up på planter/blomster....

mulig man trenger 200mm macro da?

Kanskje man skulle tatt med seg et 50mm objektiv med f1.4 om det ikke koster mer enn 3000 da?
Når man tar porttrett bilder er det vel fast brennvidde og stor blenderåpning som gjelder for og få bakgrunnsuskarpheten og fokus på personen man tar bilder av?

Det er jo også stort sett mennesker man tar bilder av?
Evt tar man bilde av f.eks en bil vil man kanskje fremheve bilen og la bakgrunnen skille seg litt vekk?

Hva gjør dere der ute?

McLaren
Er enig i hva som blir skrevet om batterigrep
Hvis du ikke skal ta mye bilder på høykant så sløyf dette. Kjøp heller extra batteri/er ( noe jeg ser som et must på lik linje med rengjøringsutstyr og veske)
40D har en utrolig batterikapasitet så...
Solblender ser jeg på som et must, kan ikke skjønne fabrikanter som ikke leverer dette som standard.
50mm er et knall objektiv,men synes du 1,4 blir dyrt så finnes det jo også en 1,8 utgave
MEN prøv da å få tak i mki utgaven da denne er bedre både optisk og ikke minst byggemessig
(fås brukt for ca 1000,-)
Har ikke testet 17-85 objektivet, men har hørt at det får ganske brukbare "skussmål"
Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Forresten,så kan det hende du heller får bruk for ei 30mm linse i stedet for 50mm
Husk at 40D er et 1,6crop kamera så en må gange linsestørrelsen med 1,6 for å sammenligne med det gamle "35mm filmsystemet"

SÅ ta mye bilder med "kitlinsa" og se hvilken størrelse du bruker mest til portrett før et kjøp av nytt objektiv
Mvh Jan I

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
McLaren skrev:
Erland skrev:

McLaren

Ang dette , se her:

http://www.akam.no/artikler/ny_firmware_for_canon_eos_40d/50506

http://web.canon.jp/imaging/eosd/eos40d/eos40d-firmware-e.html

Mvh Jan I

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Batterigrep vil jeg si du i utgangspunktet ikke trenger.

Å ta 1000 bilder på ett batteri bør ikke være noe problem.

Med ekstern blitz sparer du batteri.

Mye bruk av skjerm suger batteri. Jo større skjerm jo mer strøm krever den.

Når det gjelder valg av objektiv vil nok mitt universalråd være å kjøpe en normalzoom først, og bare den. Årsaken er at det ikke nødvendig vis er slik at du legger deg til vanen å bruke 50mm brennvidde så ofte. Kanskje du finner ut at en 70-200/300 er en mye bedre investering, eventuelt en fisheye 10-20 eller noe sånnt. Etter noen uker/måneder med en normalzoom vil du ha en mye bedre ide om hva du savner av blender, brennvidde osv.

Selv drømmer jeg om en 10-600mm L II F1,0 IS USM med perspektivfordreining, mulighet for softfocus og fokus-distortion.... Den skal selvsagt være maks 10cm lang og veie ca 400gr...

Forøvrig, til alle som planlegger kamerakjøp. Det ventes en arvtaker til 5D (fullformat) i år. Det medfører selvsagt et nytt superspennende kamera, trolig til omkring 20k, men det skal bli interessant å se om det også medfører 5D til rundt 10k.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.728
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
PS: den NYE kit linsa (til 450D og 40D)har fått gode kritikker. Den er langt bedre enn den som fulgte med 350 og 400D. Den har hvisnok bedre glass og har IS :) Som produkt alene koster den faktisk en 1500,- og er nesten "gratis" når den er med i et kit. Jeg kjøpte min 400D uten kit linsa pga at den var så dårlig, men hadde jeg kjøpt idag, hadde det nok blitt 450D inkl kit linse :)

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
objektivet jeg skal ha til 40d kommer på 3899 pluss cahback

det ver 17-85 f4-5.6.

er ikke 5d ett år halvannet eldre enn 40d?

Vil dere si det er ett bedre kamera?

10-20mm fisheye?
Vil man ikke på den linsa få med uendelig mye mer info enn ved en vanlig 17-85 objektiv? Når er det vanlig og bruke ett slikt objektiv?

Mvh.McLaren

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
5D er et fullformatkamera. Det ble lansert i 2005. Fullformat betyr at du får omtrent samme vidvinkel med 28mm linse som du får med 18mm på 40D (er ikke sikker på om det forholdet er eksakt, men deromkring.) Fullformat er, ikke uten grunn, det som brukes i proffesjonelle kameraer.

10-20 er et vidvinkelobjektiv som brukes der 17-18mm er for mye. For eksempel på hifimesser ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Husk at valg av brennvidde ikke bare handler om hva man klarer å få med i bildet, men også hvilket perspektiv man får. En vidvinkellinse gir mye mer dybdevirkning i bildet. Dybdeskarpheten er også relativ, så skal du få noe som ligger 2 meter bak motivet uskarpt må du veldig nær motivet.

Topp Bunn