McLaren skrev:
Okay. men det betyr at man har da autofokus når man kikker inn i "kikkehullet"?
Autofokus vil fungere når du bruker kikkehullet ja, eller søkeren som det heter. Live View er kjekt bare i helt spesielle situasjoner hvor du ikke kan se gjennom søkeren og da fortrinnsvis med kamera på stativ, men også når man tar bilder over hode på en gruppe mennesker eller andre umulige vinkler (dette vil dog ikke fungere noe særlig med 40D siden man ikke får autofokus). Å ta bilder på strake armer, ala kompaktkamera, er en kjempekilde til bevegelsesuskarphet hvis det ikke er solskinn og veldig kort lukkertid. Du får en betydelig mer stabilitet med armene inn mot kroppen og kamera inntill øyet og hode.
Er det anbefalt og ha objektiv med stor fast blenderåping om man kan ta seg råd til ett slikt objektiv med en gang?
Hvis du har behov for det, ja, men objektiver med stor blenderåpning har store glass og er både tyngre og dyrere enn objektiver med mindre største blenderåpning. De har forøvrig ikke
fast stor blenderåpning, men samme store blenderåpning er tilgjengelig over hele zoomområdet. Du kan også velge mindre blenderåpning. Det er alltid største blenderåpning som står skrevet etter brenvidden på objektivet, er det to tall er det ved minste og største brennvidde med en gradvis overgang.
Å ta et bilde kan sammenlignes med å fylle et glass med vann. Tykkelsen på vannstrålen er lyset og tiden er hvor lang tid det tar å fylle opp glasset eller å ta bilde. Mye vann gir kort fylletid og lite vann gir lang fylletid, det samme med fotografering, mye lys/stor blenderåpning gir kort lukkertid og lite lys/liten blenderåpning gir lang lukkertid. Så har vi hvor mye tilgjengelig lys vi har, er det solskinn har vi mye tilgjengelig lys, dette kombinert med stor blenderåpning vil sansynligvis gi et behov for raskere lukkertid enn kamera klarer. I andre enden har vi natt, hvor det er lite tilgjengelig lys, dette kombinert med liten blenderåpning kan gi lukkertid på flere minutter. Selv med stor blenderåpning kan det gi for lang lukkertid til at man kan håndholde kamera i dårlig belysning uten å få bevegelsesuskarphet.
Dette i grove trekk, det finnes dog triks for å omgå noen av disse problemene, men dette er basisen.
Så det kommer an på hva du skal bruke kamera til, noen har aldri bruk for objektiver med stor blenderåpning, mens andre kan ikke være forruten.
Eks. jeg kikker på, eller lettere sagt har bestemt meg for 40D.
da er på på følgende dilemma. jeg vil kjøpe så gode objektiver som mulig når jeg føsrt kjøper. det er beste er jo obektiver med låst "zom". da får man veldig mange linser etterhvert så det er uaktuelt.
jeg kiker på 2 stk allround objektiver fra canon.
ett 17-85mm f/4-5.6 til 4000 og ett 18-55 som er låst på f/2.8 kontinuerlig til 8500.
hva er lurt her?
er det dyrere objektivet såpass mye bedre at det er verdt pengene?
Som du sier, det beste er objektiver med fast brennvidde, ofte er det også de som har mulighet for størst blenderåpning.
Som den nybeynneren du tydelig er, vil jeg anbefale at du begynner med kitzoomen og bruker den til du finner ut hva du savner. Liten vits i å hamstre objektiver hvis du ikke vet hva du vil få bruk for.
Jeg vet jeg kjøper ett macro objektiv med en gang. men jeg er ikke helt sikker på om jeg skal hha 60 eller 100mm. 60mm er til canon er en nyere utgave av canon sin 100mm.
Ingen av disse har erstattet den andre og det finnes macroobjektiver i mange brennvidder, hvilket macroobjektiv du har bruk for kommer helt an på hva du skal ta bilder av. Noen er fornøyd med 60mm, andre 100mm og atter andre 150mm eller mer.
Hadde det vært én "best" zoom/fast/macro -objektiv, hadde det ikke vært laget mer enn tre objektiver.