Canon EOS 450D- Noen erfaringer?

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Driver og skal handle speilrefleks om en ukes tid ca og kikker veldig på en Canon EOS 450D.

Lurte på om noen her har erfaringer med dette produktet og kan fortelle meg litt om plusser og miunser ang dette produktet.

Evt. komme med andre anbefalinger.

Mvh.McLaren

Vinylguru

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
3
Har prøvd EOS 350D og 400D. Har også prøvd et Olympus kamera (husker ikke modell). Likte Canon mye bedre. 450D er nytt. Har ikke prøvd det ennå. Men tviler på at det er dårligere enn tidligere modeller. Du får mye bra objektiver fra Sigma til fornuftig pris. Sigma linsene er veldig gode.

Vil anbefale Canon.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Har du muligheten så ta en tur i butikken å hold kameraet i hendene. Selv om Nikon's D80 er et eldre kamera, var all tvil borte som dogg for solen når jeg fikk sammenlignet de to kameraene i butikken. I forhold til Nikon opplevde jeg Canon sitt kamera som et plastaktig leke-kamera. Hadde jeg ikke hatt Nikon fra før, ville Pentax muligens blitt valgt. Deres K20D har den gode følelsen kombinert med flott teknikk, brukervenlighet og god optikk.
Har du Canon fra før, så er nok 450D helt sikkert et alldeles strålende kamera, det tiltaler bare ikke meg. I dag skal det vel godt gjøres å finne et direkte dårlig DSLR, så da kommer det hele ned til smak og behag. Det er jo tross allt du som skal bruke kameraet.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.294
Sted
Holmestrand
Har hatt Canon i mange år. Startet med et EOS 500 som jeg kjøpte på supermarked i Kiel, og betalte snaue 400 DEM (ca 1600 kr). Dette var seriøst plastikkaktig men fulgte meg i tykt og tynt i ca 10 år. Slengt i biler, nederst i ryggsekk etc. Aldri noe problemer. Manglet noe på eksponeringssikkerhet, men det var tross alt et svært billig kamera. Mekanisk gjorde det alltid jobben. Samme må jeg si om min EOS 300D, som jeg har hatt siden modellen ble lansert i Singapore, alltid med og fungerer. Skulle jeg ha kjøpt kamera i dag, hadde jeg vurdert en D80,D200 eller D300 sammen med EOS 450D, 40D eller EOS 5D, men mekanisk kvalitet ville ikke ha fått meg fra å kjøpe Canon

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Var og kikket på det idag og med en god tele linse havner jeg på 11.000 og noen hundre. regner da med ett par minnekort og etui.

det blir nok en 70-300 tele fra canon.

Ble p det sterkeste anbefalt ikke og gå i fella og kjøpe 18-200mm grunnet det ble for mye zoom for og fungere godt nok.

Da jeg forhørte meg om D300 kontra 450D fikk jeg beskjed om at om det ar noen narde kameraer som kunne sammenliknes i prisklassen var det D300.

450D stod alene på pall plass mente han i butikken.

En 60/100 MM Macro objektiv er sterkt ønsket.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.838
Torget vurderinger
1
Liten skrivefeil hos McLaren, men jeg tolker det dit hen at selgeren mener at 450D og D300 er i samme prisklasse? I såfall er det en merkelig påstand siden D300 er dobbelt så dyr. Mulig jeg tolker skrivefeilen feil... :-\

Nikon har vel strengt tatt ikke noe kamera i samme prisklasse som 450D p.t., selv om D80 er kommet dit etter hvert. Men det er et kamera som er på vei ut, og en etterfølger er ventet innen få måneder. Det sagt, D80 er fortsatt et meget godt kamera.

Ellers ville jeg kanskje ha kikket på 40D, et kamera som har falt nesten 50% siden lanseringen sist høst. Canon ble vel sjokkskadet da Nikon lanserte D300 få dager etter at Canon lanserte sitt og fant det tryggest at de ikke skulle være i samme prisklasse. Vil dermed hevde at 40D er et bedre kjøp enn 450D.

Ellers har du jo alle de andre produsentene som Panasonic, Olympus, Sony og Pentax som alle har gode kameraer i prisklassen. Utvalget OG nivået har aldri vært bedre i prisklassen enn det er nå.

Til slutt vil jeg påpeke at Sigma har et noe frynsete rykte når det gjelder kvalitetskontroll. Eksemplarvariasjonen er stor og fremoverkompabiliteten er upålitelig (dvs, objektivet kan enten nekte å virke eller finner på andre sprell på fremtidige kamerahus).

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Sjekket spec for 40D og ser ut som om blitzen ikke medfølger. mulig man er nødt til og bruke separat blitz?

Men ett 40D hus med en 17-55 objektiv koster 16 500 ca mens samme pakke koster 7000 for eos 450.

mulig 40D er ett godt kjøp til prisen men den koster mange mange tusen mer.

McLaren

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.728
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
D300 fra Nikon er uten tvil et utrolig bra kamera, men nå ha jeg allerede startet med Canon, og blitt veldig fornøyd, så ser jeg ikke råd til å starte fra skrach. Bruker selv 400D fra Canon, og mine erfaringer er at resultatene avhenger mest av den som holder i det, og optikken. Gikk fra en ok Sigma objektiv til canon sin L serie.. og har store problemer å bruke Sigman nå. Canon sin L serie optikk er kostbar ja, men gud bedre for en skarpeht, dynamikk og fargegjengivning. Sitter å teller på fingrene om jeg skal oppgradere fra mitt 70-200 F4L til en av de "større" 70-200 brødrene... Frister xtremt å kjøpe i USA, men da har jeg tydeligvis bare 1 år garanti, vs 5år kjøpt i norge.. MEN med halv pris i forhold til norge, som utgjør mange tusen, har man i praksis råd til å sende det til service, om det skulle være noe...
Men som det er sagt her... D300 fra nikon.. sykt bra, men koster.. 450D og 40D er begge gode kamera, med ganske nærme specs(har live-view og slike gagets). Selv har jeg lyst på en D1 mkIII, men det blir det nok ikke med mindre lotton slår inn!

mvh Kai

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.838
Torget vurderinger
1
McLaren skrev:
Sjekket spec for 40D og ser ut som om blitzen ikke medfølger. mulig man er nødt til og bruke separat blitz?

Men ett 40D hus med en 17-55 objektiv koster 16 500 ca mens samme pakke koster 7000 for eos 450.

McLaren
Nå sjekker jeg pris på prisguide.no og der er forskjell på billigst 450D og 40D under 2000,-. Og forskjell på de som faktisk har dem på lager er rundt 1500,-. Objektivet skulle være samme pris om du kjøper 450D eller 40D, så det skullle ikke utgjøre noen forskjell. 40D er et betydelig mer solid hus og som er mye bedre tettet mot støv og vann (men ikke støv/vann tett). Dog er det noe større og tyngre (noen synes det er en fordel, andre en ulempe), men jeg ville nok ha kikket litt ekstra på 40D pga at det er såpass billig nå (Hadde det ikke vært for at jeg har Nikon ;) ).

40D har pop-up blits men tipper du vil ha en ekstern blits etter hvert uansett hvilket kamera du velger da det er mørkt her i Norge i store deler av året. Mange ekstra muligheter med ekstern blits, pluss at objektivet kan lage skygger nederst på bildene ved bruk av den lave pop-up blitsen og vidvinkel.

N

nb

Gjest
McLaren skrev:

McLaren
40D har innebygget blitz

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
er det ikke presset inn mer moderne teknologi i en 450D?

Trodde muliges det kom en 45D senere.

Jeg får kikke litt nærmere på det i butikken.

hva er det foresten 40D har sett i forhold til 450D?

McLaren

N

nb

Gjest
McLaren skrev:
hva er det foresten 40D har sett i forhold til 450D?
Noen av tingene i alle fall...
- høyere burst-hastighet. 40D tar 6.5 bilder i sekunden, som er EKSTREMT nyttig om du skal ta sportsbiler eller enkelte typer naturbilder. 450D har 3.5 pr. sek. Det er ganske stor forskjell om du er i en situasjon hvor du trenger høy hastighet.
- ligger mye bedre i hånden (med mindre du har knøttsmå hender...)

"the fine details" om teknikken kan jeg ikke, men uansett hvilket av de (eller noe annet DSLR for den saks skyld) du velger så vil det som for oss alle høyst sannsynlig være fotografen som begrenser hvor bra bildene blir.

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.838
Torget vurderinger
1
Selv om det kommer nye modeller hele tiden, er det ikke innebygd selvdestrueringsvirus som blir aktivert når en ny modell blir lansert og forbedringene er for det meste marginale uansett hva salgspersonal og reklamebrosjyrer fra produsentene måtte opplyse om. Som sagt kommer det nye modeller hele tiden, men tipper at det ikke kommer erstatninger for hverken 450D eller 40D før rundt neste sommer.

Om 450D er mer avansert enn 40D pga at den er nyere, stiller jeg meg tvilende til. 300/350/400/450D er Canons innstegskamera, mens 10/20/30/40D er en mer påkostet serie for den mer avanserte amatør/semiprofesjonelle og oftest kommer nye nyttige funksjoner på entusiastmodellene først, får så å komme på de andre etter hvert (nå kan det komme "unyttige" funksjoner først på innstegsmodellene som tar seg godt ut i brosjyrer og pressematriell, men som i den virkelige verden ikke er verdt særlig oppmerksomhet da de er nærmest ubrukelig; kan nevne antistøvfunksjonen f.eks). Men hva som faktisk skiller disse kameraene skal jeg ikke uttale meg skråsikkert om, da jeg har tilholdssted i Nikonleiren. Et par punkt jeg ser utifra spesifikasjonene på dpreview (450D og 40D) er at 40D har på papiret en bedre autofokusmodul med kryssensorer på alle punkt. 40D er nesten dobblet så raskt i seriemodus 6,5 bps, mot 3,5 bps til 450D. 40D har større søker. Ellers er det vekt, størrelse og tettninger som nevnt.

Kanskje noen Canon eiere som kan utdype bedre enn meg...?

zorry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2005
Antall liker
0
McLaren skrev:

McLaren
EFs 17-55 er et objektiv med vesentlig høyere kvalitet enn EFs 18-55 IS som følger med 450D. Høy, fast lysstyrke i hele zoomområdet koster. Byggekvaliteten på de to er også i to helt forskjellige verdener.

Kjøper du 40D med samme objektiv som du sammenlikner med på 450D blir vel prisen på ca 9200 om man kan tro på prisene som produktguiden på akam.no gir pr.idag.

På 40D har Canon fram til 30 juni en cash-back kampanje som innebærer at Canon gir deg tilbake nesten 1200 kr av kjøpesummen. For å få dette må du melde fra om kjøpet på internett og sende kopi av kvittering og strekkoden fra pappen kameraet kom i til Canon. Å oppgi riktig IBAN-nummer er viktig. Etter endel uker dukker 1200 kr opp på kontoen din, men selvsagt ikke uten at banken din beregner seg et ekstra gebyr. Alt i alt kan du dermed få et kamera som er bedre på de fleste punkter til bare ca 8000.

Personlig ville jeg ha prioritert en telezoom ned og heller brukt mer penger på en god normalzoom. Både Tamron og Sigma har alternativer med brennvidder i området 17-50mm og med fast blender f/2,8. Prisene på disse ligger selvsagt over EFs 18-55 IS til ca 1700 kr, de koster rundt 3500 kr. Canon 17-55 f/2,8 IS som du nevner i over koster til sammenlikning drøyt 8500 kr. En god blitz ville jeg også vurdert før jeg kjøpte noen tele. Men så er jeg ikke heller spesielt opptatt av lange teler heller da.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
zorry skrev:
[På 40D har Canon fram til 30 juni en cash-back kampanje som innebærer at Canon gir deg tilbake nesten 1200 kr av kjøpesummen. For å få dette må du melde fra om kjøpet på internett og sende kopi av kvittering og strekkoden fra pappen kameraet kom i til Canon. Å oppgi riktig IBAN-nummer er viktig. Etter endel uker dukker 1200 kr opp på kontoen din, men selvsagt ikke uten at banken din beregner seg et ekstra gebyr. Alt i alt kan du dermed få et kamera som er bedre på de fleste punkter til bare ca 8000.
Denne cash-back greia er så imponerende idiotisk tungvindt at det alene er nok til å styre unna dette kameraet.

J

Jurassic

Gjest
Hvis de har klart å bevare størrelse og ergonomi fra 400D ville jeg styrt unna.

Var på Elkjip ifjor høst for å kjøpe 400D etter å ha lest gjennom omtaler over halve internett men det var ikke lenge jeg trengte å holde kameraet før jeg fant ut at det ikke passet til mine hender.

Red. Tror det er et bra hus da.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.728
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Jurassic skrev:
Hvis de har klart å bevare størrelse og ergonomi fra 400D ville jeg styrt unna.

Var på Elkjip ifjor høst for å kjøpe 400D etter å ha lest gjennom omtaler over halve internett men det var ikke lenge jeg trengte å holde kameraet før jeg fant ut at det ikke passet til mine hender.

Red. Tror det er et bra hus da.
Kjøpte mitt 400D i fjor (ca jan/feb), og sto mellom 400D og D80 fra nikon. Nikon var langt bedre å holde i, men syns tilgjengeligheten i tilbehør var bedre, så jeg gamblet på canon. MEN når jeg kjøpte meg vertikalgrep(aka batterigrep), ble det en annen verken. Nå som jeg er veldig vant med grepet, og de fordelene det gir, skal jeg innrømme at det er tragisk å holde i en 400D uten grep. Grepet gir også kapasitet på ca 1000 eksponeringer, alt etter om man bruker mye skjerm og intern blits(fyfy). En helt annen verden enn hva jeg var vant med fra mitt Ixus kompaktkamera ;). Egro; invisteringen til et grepp, er ikke dumt:)
mvh Kai

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.838
Torget vurderinger
1
kaap skrev:
Kjøpte mitt 400D i fjor (ca jan/feb), og sto mellom 400D og D80 fra nikon. Nikon var langt bedre å holde i, men syns tilgjengeligheten i tilbehør var bedre, så jeg gamblet på canon. MEN når jeg kjøpte meg vertikalgrep(aka batterigrep), ble det en annen verken. Nå som jeg er veldig vant med grepet, og de fordelene det gir, skal jeg innrømme at det er tragisk å holde i en 400D uten grep. Grepet gir også kapasitet på ca 1000 eksponeringer, alt etter om man bruker mye skjerm og intern blits(fyfy). En helt annen verden enn hva jeg var vant med fra mitt Ixus kompaktkamera ;). Egro; invisteringen til et grepp, er ikke dumt:)
mvh Kai
Mange skryter av vertikalgrep på 350/400/450D, men det gjør også at den totale prisen en del høyere og steget i pris opp til 40D er kanskje forsvunnet (nå er det dog ikke "vertikalkanpper" på 40D, men grepet og batterikapasieten skulle være tilfredsstillende). Et så lite kamera som 400D gjør naturlig nok at batteriet også blir lite, til sammenligning tar jeg rundt 850 bilder på én ladning med VR objektiv (objektiv med bildestabilisator) på min Nikon D70s. ;)

N

nb

Gjest
Batterikapasiteten på 40D er veldig god i alle fall, de oppgir vel rundt 1000 eksponeringer eller deromkring, og tror ikke det er noen overdrivelse.

zorry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2005
Antall liker
0
BT skrev:
zorry skrev:
På 40D har Canon fram til 30 juni en cash-back kampanje som innebærer at Canon ...
Denne cash-back greia er så imponerende idiotisk tungvindt at det alene er nok til å styre unna dette kameraet.
Hvis man i løpet av 15 minutter kan innbringe drøyt 1100 kr netto er timebetalingen ganske bra vil jeg si. At det hadde vært bedre med "instant rebate" som Canon vel har lansert i USA for øyeblikket, er det ingen tvil om. Likevel, jobben er ikke større enn at det er greie penger å ta med seg.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
zorry skrev:
BT skrev:
zorry skrev:
På 40D har Canon fram til 30 juni en cash-back kampanje som innebærer at Canon ...
Hvis man i løpet av 15 minutter kan innbringe drøyt 1100 kr netto er timebetalingen ganske bra vil jeg si. At det hadde vært bedre med "instant rebate" som Canon vel har lansert i USA for øyeblikket, er det ingen tvil om. Likevel, jobben er ikke større enn at det er greie penger å ta med seg.
Ja men du verden hvor irriterende det er å skjære hull i den nye eska bare for å få tilbakebetalt.
OG det gikk over 2mnd før jeg fikk noe tilbakebetalt ( 40D)
Forresten så er kameraet bare helt supert og en ting det ikke er blitt focusert ::) på her er at f.eks 40D og D300
er laget i mye bedre materialer og skal tåle mange flere eksponeringer. samt at disse også har bedre "vanntetning"
Mvh Jan I

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.294
Sted
Holmestrand
Jan_I skrev:
Ja men du verden hvor irriterende det er å skjære hull i den nye eska bare for å få tilbakebetalt.
OG det gikk over 2mnd før jeg fikk noe tilbakebetalt ( 40D)
Forresten så er kameraet bare helt supert og en ting det ikke er blitt focusert ::) på her er at f.eks 40D og D300
er laget i mye bedre materialer og skal tåle mange flere eksponeringer. samt at disse også har bedre "vanntetning"
Mvh Jan I
Enig med du i det meste du skriver. Tror likevel at kameraer typ Nikon D40/60 eller Canon 300/350/400/450 vil gi de fleste av oss mange år med trofast tjeneste. At vi har lyst på/gjerne vil ha noe som er litt mere elegant og avansert er en ting, men bruksmessig tror jeg økonmimodellene holder lenge for de fleste av, på tross av hard bruk.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Er helt enig med deg der xerxes
Hadde selv et 350D og dette var faktisk et meget bra kamera.
Fikk faktisk forespørsel før jul om å anbefale Nikon SLR kamera.
Den som skulle kjøpe var å så på D40 , men jeg anbefalte heller D80
Dette p.g.a. en ting: ikke innebygget focusmotor i D40. Dermed har en et mye mindre utvalg i Nye og ikke minst brukte linser. Fikk faktisk en stor takk etter dette da den som fikk kameraet kunne bruke flere av linsene han hadde fra før.
MEN jeg er enig i at førstegangskjøpere burde kjenne på kameramodellene først. Synes "innstegsmodellene"
er ganske så like utstyrsmessig så...
Mvh Jan I

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Selv synes jeg faktisk at Pentax leverer en fantastisk pakke for førstegangskjøperen, men siden jeg hadde et par tre linserfra før ble det Nikon igjen. Skulle faktisk ikke mange sekundene med Canon i hånden til, før det alternativet var utelukket. (uten at jeg på noen måte mener at det er et dårligere alternativ. Det passet bare ikke meg)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Med ditt budsjett hadde jeg kjøpt dette: http://japanphoto.no/product/digital-speilrefleks/canon/canon-eos-30d-m-ef-s-17-85-is-usm/

Forskjellen på 30D og 40D er minimal. Magnesiumhuset på disse er helt utrolig deilig å holde i og byggekvaliteten er fantastisk. Du har også blender og lukker direkte på 2 hjul ved hhv pekefinger og tommel. Jeg forstod ikke viktigheten av dette før jeg skaffet meg 20D for et par år siden og i ettertid har prøvd noen alternativer uten.

mferkingstad

Medlem
Ble medlem
21.11.2006
Antall liker
0
Enig med Snickers is her, jeg var fast bestemt på at jeg skulle ha 400D, heilt til jeg lånte meg et Canon 20D, etter å ha brukt det så føltes 400D som et plastikk leketøy, så jeg endte opp med et Canon 30D fra Japan photo, har hatt dette i noen måneder nå og er strålende fornøyd. Vil absolutt anbefale deg å oppsøke ein fotobutikk og prøve å holde kameraene, å kanskje knipse litt også. Etter min mening så er 400D altfor lite og dårlig å holde i, 450D er vel også samme størelse antar jeg...

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Om du vurderer 40D kontra 450D saa skal jeg komme med noen sammenligninger:

Jeg hadde gamle 300D og oppgraderte for noen mnd siden til 40D.

For det forste

MENYHJULET og den tilhorende brukervennligheten!

Har du forst "fiklet" med 40D, saa er du ikke i tvil!

Ellers gir rett og slett 40D en helt overlegen kvalitetsfolelse. Som nevnt tidligere i traaden, litt storre, men ingen av dem gaar i lomma likevel.

Jeg er superfornoyd med mitt kamera. Husk bare at om du kjoper dette paa nett, sjekk "Firmware" (operativsystemet tror jeg) og oppdater dette til siste versjon som skal vaere 1.0.8. Jeg fikk mitt kamera med 1.0.4. Handler du i butikk saa forlang at de gjoer det for deg!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
zorry skrev:
BT skrev:
zorry skrev:
15 minutter var ganske optimistisk.

Kjenner en som nettopp har vært gjennom dette. Etter først å ha brukt antagelig 15 minutter på å fylle ut skjemaet på nett, fikk han spørsmål om noen id-nummer til banken. Ikke lett å finne ut av det, måtte kontakte banken for å få det, den vanlige banken tror jeg ikke kunne brukes heller så han måtte ty til en annen konto han hadde hos postbanken, så var det noe med at tiden gikk ut, og info på skjema måtte fylles inn igjen. Mye tid og frustrasjon på noe som kunne vært trukket fra i utgangspunktet, hadde summen vært litt lavere hadde mange sikkert ikke giddet gjøre dette.

Hvorfor gjøre det tungvindt når man kan la være?

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Her kan dere se forskjellen i størrelse på 40D og 400D. Tror 450D er ca. like stort som 400D:

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Komponenten skrev:
zorry skrev:
BT skrev:
zorry skrev:
15 minutter var ganske optimistisk.

Kjenner en som nettopp har vært gjennom dette. Etter først å ha brukt antagelig 15 minutter på å fylle ut skjemaet på nett, fikk han spørsmål om noen id-nummer til banken. Ikke lett å finne ut av det, måtte kontakte banken for å få det, den vanlige banken tror jeg ikke kunne brukes heller så han måtte ty til en annen konto han hadde hos postbanken, så var det noe med at tiden gikk ut, og info på skjema måtte fylles inn igjen. Mye tid og frustrasjon på noe som kunne vært trukket fra i utgangspunktet, hadde summen vært litt lavere hadde mange sikkert ikke giddet gjøre dette.

Hvorfor gjøre det tungvindt når man kan la være?
Jeg venter fremdeles på pengene etter jeg kjøpte 400D for ett år siden. Kjøper nå alt fra B&H i USA som har "instant rebate" som nevnt ovenfor.

OS

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Snickers-is skrev:
Forskjellen på 30D og 40D er minimal. Magnesiumhuset på disse er helt utrolig deilig å holde i og byggekvaliteten er fantastisk. Du har også blender og lukker direkte på 2 hjul ved hhv pekefinger og tommel. Jeg forstod ikke viktigheten av dette før jeg skaffet meg 20D for et par år siden og i ettertid har prøvd noen alternativer uten.
Her er jeg faktisk litt uenig. (i forskjellen altså) Vurderte selv 30D, men da 40D kom var jeg ikke i tvil.
Den største fordelen slik jeg ser det er live view funksjonen ( selv om denne kunne vært bedre)
Denne er ideell når en skal focusere manuelt enten på langt hold eller ved macrofoto.
En annen ting er at skjermen er øket fra 2,5" til 3" og er atskillig lettere å se på.
pixlene er også øket fra 8,2M til 10,2 ( selv om jeg ikke synes dette har så stort å si)
serieopptak er øket fra 5,5 til 6,5bilder/sek , men det er når en tar mange at en opplever at bufferminnet er Mye større på 40D
Det var disse tingene som gjorde at jeg valgte 40D i stedet for 30D
Når det er sagt , så har jeg nok valgt 30D foran 400D ( har ikke prøvd 450D)
Japan foto hadde faktisk 30D huset på tilbud for 3999,- for en stund siden, og dette var et knallkjøp.
Mvh Jan I

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.728
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
OS skrev:
Jeg venter fremdeles på pengene etter jeg kjøpte 400D for ett år siden. Kjøper nå alt fra B&H i USA som har "instant rebate" som nevnt ovenfor.

OS
Hei.. vet du om prisene i butikk er de samme som på web.. Har kjentfolk som skal innom B&H Megastore på Manhatten i sommer... Evt instate rebate er vel også over disk regner jeg med.
mvh

Wishmaster

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2002
Antall liker
3.838
Torget vurderinger
1
kaap skrev:
OS skrev:

OS
Hei.. vet du om prisene i butikk er de samme som på web.. Har kjentfolk som skal innom B&H Megastore på Manhatten i sommer... Evt instate rebate er vel også over disk regner jeg med.
mvh
Ved personlig oppmøte blir det lagt til sales tax, som er på 8.375%

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Har vært og kikket litt på 40D nå og ble meget imponert.

Var skeptisk på de 2.1MP som var mindre på 40D men det var visst ikke så viktig.

Ebn ting som 450D hadde som ikke 40D hadde sa selger var autofokus på live view.

Stemmer dette 40d eiere?

Finnes det noen gode nettsteder man kan handle inn objektiver fra canon på?

Velger og kun gå for skikkelige canaon objektiver her nå.

Det er vel billig fra usa nå?

McLaren

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Hva er fordelen med og ha fast blenderåpning ved alle zoom omeråder?

Objektivet blir "lys sterkere" men hva har det egentlig og si rent praktisk?

McLaren

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
313
Hei Mclaren
Det stemmer at 40D ikke har autofocus ved live view
Fordelen med fast blenderåpning er at en kan "diffusere" ( gjøre uklar) bakgrunnen på det en fotograferer. (ved stor blenderåpning)
Som regel er også objektiver med fast blenderåpning bedre optisk (og dyrere) enn de som ikke er fast.
Husk at lave tall angir stor blenderåpning og motsatt stort tall angir lav blenderåpning
Mvh Jan I

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
OS skrev:

OS
Da tror jeg det er på tide å klage.
Hørte om en som fikk pengene etter ca 3 uker.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Jeg har 20D med bitteliten skjerm i forhold til 30D og 40D. Den har heller ikke live view, men jeg tror ikke noen av de to faktorene påvirker kvaliteten på bildene jeg tar i negativ grad. Om du legger prisforskjellen på 30D og 40D i objektiv/blitz får du se de ekstra investerte kronene på bildene du tar også.

McLaren

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
275
Torget vurderinger
11
Jan_I skrev:
Hei Mclaren
Det stemmer at 40D ikke har autofocus ved live view
Fordelen med fast blenderåpning er at en kan "diffusere" ( gjøre uklar) bakgrunnen på det en fotograferer. (ved stor blenderåpning)
Som regel er også objektiver med fast blenderåpning bedre optisk (og dyrere) enn de som ikke er fast.
Husk at lave tall angir stor blenderåpning og motsatt stort tall angir lav blenderåpning
Mvh Jan I
Okay. men det betyr at man har da autofokus når man kikker inn i "kikkehullet"?

Er det anbefalt og ha objektiv med stor fast blenderåping om man kan ta seg råd til ett slikt objektiv med en gang?

Eks. jeg kikker på, eller lettere sagt har bestemt meg for 40D.

da er på på følgende dilemma. jeg vil kjøpe så gode objektiver som mulig når jeg føsrt kjøper. det er beste er jo obektiver med låst "zom". da får man veldig mange linser etterhvert så det er uaktuelt.

jeg kiker på 2 stk allround objektiver fra canon.

ett 17-85mm f/4-5.6 til 4000 og ett 18-55 som er låst på f/2.8 kontinuerlig til 8500.

hva er lurt her?

er det dyrere objektivet såpass mye bedre at det er verdt pengene?

Jeg vet jeg kjøper ett macro objektiv med en gang. men jeg er ikke helt sikker på om jeg skal hha 60 eller 100mm. 60mm er til canon er en nyere utgave av canon sin 100mm.

Noen gode råd?

McLaren

Topp Bunn