Diverse Cannabis..?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Ø

    ØivindJ

    Gjest
    Nei, men bildet var så bra at en nesten kunne kjenne lukta.

    Prøvde meg med 12-13 småtasser for mange år siden, men huseier oppdaget dem. Imponerte ikke noe særlig ;D
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    ØivindJ skrev:
    Nei, men bildet var så bra at en nesten kunne kjenne lukta.

    Prøvde meg med 12-13 småplanter for mange år siden, men huseier oppdaget dem. Imponerte ikke noe særlig ;D
    hehe - teit huseier da, men det har jo en tendens til og stinke litt når de blomstrer - men det finnes det gode løsninger på... 8)
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    Med et gjennomsnittsforbruk på 1-2gram/24mnd overlater jeg slikt til andre ;)
     

    lomt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Gjest skrev:
    Hvordan vil du forklare dette da, Styx?

    http://www.abcnyheter.no/node/83580
    Er ikke dette også "same old story"?
    Noen kan bruke rusmidler, andre kan ikke.
    Noen blir avhengig av sjokolade, noen av kaffe, noen av hva-som-helst bare de kan stappe det inn i munnen.
    Det meste er farlig om man får for mye av det.
    Selv vann har jeg hørt, som vi i hovedsak består av. Det går an å drikke så mye vann på en gang at kroppen kollapser.

    Så står en eller annen særing fram og har et argument for hvorfor det skal være ulovlig. Plutselig blir det korrekt å være imot, bare fordi andre er det. Motesak spør du meg.
    La folk få velge selv :D
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    Smiley Face
    (Part one, resten ligger også ute)


    Dama spiller stein HELE filmen. Selv om det er noe ujevnt, så er det litt av en prestasjon :) Deler av filmen er geniale. Ler meg halvt ihjel av enkelte ting.

    Part 7. 03:00 - 04:30 ;D
     

    lomt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Slik er det, og jeg har sagt det før, men for de som ikke orker å lese hele tråden repeterer jeg

    Noen av dem som er med og bestemmer, ønsker å ha det slik. Det er vanvittig mye penger å tjene på svartebørs.
    Om vi virkelig ønsket ”ondet” til livs, er det en vei å gå, LEGALISERE, få det inn på apoteket.
    De tunge narkomane hadde sluppet å stjele, rane, prostituere seg for flere tusen hver dag for å ”mate” svartebørssystemet. Kunne vi fått litt ærlighet inn i debattene er det sikkert at det ville være et mye større skritt å ta for fremadstormende ungdommene som pr. i dag prøver for ”å gjøre noe spennende/ulovlig”.

    Bøndene som produserer det ville fått anstendig lønn, narkobaronene ville forsvunnet. Men også kapitalistene som hvitvasker pengene, og der ligger hovedproblemet. Dette er mennesker med mye makt og penger, og de vil ha det slik.

    Fri flyt av alt, varer, tjenester, rusmidler og arbeide er veien å gå.
    Og samtidig ta bort pengene, de fysiske pengene.
    Hvordan skal en for eksempel en menneskehandler kunne motta ”lønn for strevet” hvis han måtte dra et kort for å få betalt, og avgiver også måtte dra sitt kort?
    ”Alle” med svarte penger ville raskt være ”busted”.

    Mange ting ville blitt alvorlig mye bedre uten disse helvetes idiotiske forbudene!
    Vinningskriminalitet, narkodistribusjon, hvitvasking, prostitusjon osv. så kunne kanskje politiet løst noen av de henlagte sakene sine, plukket opp gærningene som trenger kortere eller lengre opphold på institusjoner.

    Men alt som skal til, ser det ut for, er å vise et billede av en narkoman liggende med sprøyta i armen i en eller annen park. Plutselig stopper all debatt, noen synes det er vemmelig, noen synes synd på, noen gidder ikke bry seg. De som skriker høyest er de som vil gjøre det enda mer ulovlig, som jo medfører at prisen går enda mer opp, og det blir enda mer attraktivt.
    Verden vil bedras ???
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    Verden vil bedras, og alle har en egen agenda. Litt av en heldig kombinasjon.. :)
     

    lomt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    ;D

    Kjører på korte opg enkle løsninger, så får de som kan systematisere det gjøre den delen av jobben ;)

    Er personlig blitt bestjålet så mange ganger at det er sterkt irriterende etterhvert :p
    ..for at noen skal betale narkogjelda si...

    Værste er at jeg vet hvem i noen tilfeller, men politiet har ikke tid. Fikk på toppen av alt 8000 i bot for å ha "vinglet litt" en av dem engang, selvom jeg fant igjen tyvegodset (og andre sitt også) som politiet fikk med seg. Tyven? han fikk fri transport til sykehuset, ble avhørt der, og så var saken ute av verden for hans del.

    Jeg mener det er på tide å begynne å tenke fornuftig, slutte å basere avgjørelser på følelser (stakkars utskuddene, vi må tviholde på forbudene slik at vi sikrer at de aldri får sjansen å bli bedre).
    8)
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Grønn te har visst også en slik virkning. Den er dessuten fri for bivirkninger.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.736
    Antall liker
    497
    Det eneste som er sunt i våre dager er visst rødvin. Vi kan lese avisspalte opp og ned om de gode virkningene den har. Best å holde seg til rødvin!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Apropos rusmidler... -er det noen som følger med på House på NRK3? Morsom serie. Men med mengden dop han inntar så synes de fremstiller han "bi-virkningsløs". Fyren er jo avhengig av det han putter i seg, og skyr i grunnen lite for å komme til dem.
     

    Affiniti

    Medlem
    Ble medlem
    17.03.2009
    Innlegg
    19
    Antall liker
    0
    bjornh skrev:
    Apropos rusmidler... -er det noen som følger med på House på NRK3? Morsom serie. Men med mengden dop han inntar så synes de fremstiller han "bi-virkningsløs". Fyren er jo avhengig av det han putter i seg, og skyr i grunnen lite for å komme til dem.
    Har du sett de siste episodene? Vil ikke spoile noe for deg i tilfelle ikke, men tror du skjønner litt hva som kommer til å skje..
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Som det eneste landet i Europa har Portugal siden 2001 dekriminalisert bruk eller besittelse til eget bruk av alle narkotiske stoffer, inkludert harde stoffer som heroin og kokain. Resultat: Misbruk har ikke gått opp, bruk blant unge mellom 15 og 19 år har gått vesentlig ned, antall overdosedødsfall har falt dramatisk, overføring av smittsomme sykdommer som HIV har falt dramatisk, kriminalitet har falt betydelig, velferden til narkomane har økt radikalt.

    Les mer her:

    http://onarki.vgb.no/2009/05/legalisering-av-narkotika/

    Rapporten i sin helhet:

    http://www.cato.org/pubs/wtpapers/greenwald_whitepaper.pdf

    http://www.cato.org/pubs/wtpapers/greenwald_whitepaper.pdf skrev:
    None of the fears promulgated by opponents
    of Portuguese decriminalization has
    come to fruition, whereas many of the benefits
    predicted by drug policymakers from instituting
    a decriminalization regime have been realized.
    While drug addiction, usage, and associated
    pathologies continue to skyrocket in many
    EU states, those problems—in virtually every relevant
    category—have been either contained or
    measurably improved
    within Portugal since
    2001. In certain key demographic segments,
    drug usage has decreased in absolute terms in the
    decriminalization framework
    , even as usage across
    the EU continues to increase, including in those
    states that continue to take the hardest line in
    criminalizing drug possession and usage.
    By freeing its citizens from the fear of prosecution
    and imprisonment
    for drug usage,
    Portugal has dramatically improved its ability
    to encourage drug addicts to avail themselves of
    treatment. The resources that were previously
    devoted to prosecuting and imprisoning drug
    addicts are now available to provide treatment
    programs to addicts. Those developments,
    along with Portugal’s shift to a harm-reduction
    approach
    , have dramatically improved drugrelated
    social ills
    , including drug-caused mortalities
    and drug-related disease transmission.
    Ideally, treatment programs would be strictly
    voluntary, but Portugal’s program is certainly
    preferable
    to criminalization.
    The Portuguese have seen the benefits of
    decriminalization
    , and therefore there is no
    serious political push
    in Portugal to return to
    a criminalization framework. Drug policymakers
    in the Portuguese government are virtually
    unanimous in their belief that decriminalization
    has enabled a far more effective
    approach
    to managing Portugal’s addiction
    problems and other drug-related afflictions.
    Since the available data demonstrate that they
    are right, the Portuguese model ought to be
    carefully considered
    by policymakers around
    the world.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ØivindJ skrev:
    Jeg tror terskelen, til de aller fleste, stuper hver gang de prøver noe nytt for første gang.
    Huff ja store slemme verden. Sikkert tryggere å låse seg inne i kjelleren med lirekassen sin og nummeret til Peppes Pizza slik at man slipper ubehaget med å forholde seg til nye mennesker, situasjoner og opplevelser.
     
    Ø

    ØivindJ

    Gjest
    Hehe, ikke akkurat hva jeg sa ;)

    Er bare litt skeptisk til svart/hvit synet til folk. Både når det gjelder forkjemperne for, og motstanderen av, The Gateway Theory
     

    Tuxflux

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2008
    Innlegg
    261
    Antall liker
    0
    I min mening tror jeg Norge er en god kandidat for dekriminalisering av cannabis. De aller fleste har et negativt syn til narkotika, selv cannabis og dette vil nok fortsette selv om det blir dekriminalisert slik at det ikke blir mange "nye" brukere. Det vil også bedre til forståelse blant de som er trangsynte om temaet og kanskje de vurderer andre meninger enn sine egne og faktisk lærer seg noe om denne planten som er ganske ekstraordinær. Og da snakker jeg ikke bare om de rusfremhevende egenskapende. Portugal statistikken var meget interessant. Jeg var faktisk ikke klar over at de hadde gjennomført dette.
     

    styx

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Innlegg
    806
    Antall liker
    3
    Interessant lesning, ja! :)

    Jeg tror en komplett legalisering/regulering av markedet (noe à la Omsetning av cannabis
    - en norsk modell
    ) hadde vært mye mer effektivt enn kun dekriminalisering, spesielt her i Oslo. Hadde vi kun dekriminalisert cannabis uten å legalisere/opprette utsalgssteder tror jeg miljøet rundt Akerselva hadde blomstret opp, ihvertfall på kort sikt, og dette miljøet ses på som problematisk i seg selv.
     

    Tuxflux

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.08.2008
    Innlegg
    261
    Antall liker
    0
    En del av dekriminaliseringen må jo være registrerte utsalgssteder ala Amsterdams coffeeshops. Om de skal være like liberalt som Amsterdam er en diskusjon i seg selv, men å ha ett eller 2 steder hvor man kan kjøpe det lovlig er på sin plass. Staten kan jo ta sin del av avgiftskaka også for å finansiere behandling for tyngre rusbrukere som har behov for støtte. Dekriminalisering hjelper fælt lite hvis kriminell omsetning forsetter.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Dattera til Åge - ja hva skal man si, det er jo lov og være idealist, hehe
    Jeg siterer: "klarer jeg å svinge meg rundt en stang når jeg har røyka, klarer jeg også å prate for meg på TV"
    Hu har bein i nesa, det skal a ha.
    Men hva sier Tobias i tårnet (pappa)? 8)
     

    Vedlegg

    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    God artikkel om Portugals ekstremt gode reslutater med å avkriminalisere narkotiske stoffer. Papirutgaven av Dagbladet har også en grundig artikkel om dette i dag. Se Slubberts link lenger oppe på siden til selve rapporten.

    http://www.time.com/time/health/article/0,8599,1893946,00.html

    Drugs in Portugal: Did Decriminalization Work?

    Pop quiz: Which European country has the most liberal drug laws? (Hint: It's not the Netherlands.)

    Although its capital is notorious among stoners and college kids for marijuana haze–filled "coffee shops," Holland has never actually legalized cannabis — the Dutch simply don't enforce their laws against the shops. The correct answer is Portugal, which in 2001 became the first European country to officially abolish all criminal penalties for personal possession of drugs, including marijuana, cocaine, heroin and methamphetamine.

    At the recommendation of a national commission charged with addressing Portugal's drug problem, jail time was replaced with the offer of therapy. The argument was that the fear of prison drives addicts underground and that incarceration is more expensive than treatment — so why not give drug addicts health services instead? Under Portugal's new regime, people found guilty of possessing small amounts of drugs are sent to a panel consisting of a psychologist, social worker and legal adviser for appropriate treatment (which may be refused without criminal punishment), instead of jail.

    The question is, does the new policy work? At the time, critics in the poor, socially conservative and largely Catholic nation said decriminalizing drug possession would open the country to "drug tourists" and exacerbate Portugal's drug problem; the country had some of the highest levels of hard-drug use in Europe. But the recently released results of a report commissioned by the Cato Institute, a libertarian think tank, suggest otherwise.

    The paper, published by Cato in April, found that in the five years after personal possession was decriminalized, illegal drug use among teens in Portugal declined and rates of new HIV infections caused by sharing of dirty needles dropped, while the number of people seeking treatment for drug addiction more than doubled.

    "Judging by every metric, decriminalization in Portugal has been a resounding success," says Glenn Greenwald, an attorney, author and fluent Portuguese speaker, who conducted the research. "It has enabled the Portuguese government to manage and control the drug problem far better than virtually every other Western country does."

    Compared to the European Union and the U.S., Portugal's drug use numbers are impressive. Following decriminalization, Portugal had the lowest rate of lifetime marijuana use in people over 15 in the E.U.: 10%. The most comparable figure in America is in people over 12: 39.8%. Proportionally, more Americans have used cocaine than Portuguese have used marijuana.

    The Cato paper reports that between 2001 and 2006 in Portugal, rates of lifetime use of any illegal drug among seventh through ninth graders fell from 14.1% to 10.6%; drug use in older teens also declined. Lifetime heroin use among 16-to-18-year-olds fell from 2.5% to 1.8% (although there was a slight increase in marijuana use in that age group). New HIV infections in drug users fell by 17% between 1999 and 2003, and deaths related to heroin and similar drugs were cut by more than half. In addition, the number of people on methadone and buprenorphine treatment for drug addiction rose to 14,877 from 6,040, after decriminalization, and money saved on enforcement allowed for increased funding of drug-free treatment as well.

    Portugal's case study is of some interest to lawmakers in the U.S., confronted now with the violent overflow of escalating drug gang wars in Mexico. The U.S. has long championed a hard-line drug policy, supporting only international agreements that enforce drug prohibition and imposing on its citizens some of the world's harshest penalties for drug possession and sales. Yet America has the highest rates of cocaine and marijuana use in the world, and while most of the E.U. (including Holland) has more liberal drug laws than the U.S., it also has less drug use.

    "I think we can learn that we should stop being reflexively opposed when someone else does [decriminalize] and should take seriously the possibility that anti-user enforcement isn't having much influence on our drug consumption," says Mark Kleiman, author of the forthcoming When Brute Force Fails: How to Have Less Crime and Less Punishment and director of the drug policy analysis program at UCLA. Kleiman does not consider Portugal a realistic model for the U.S., however, because of differences in size and culture between the two countries.

    But there is a movement afoot in the U.S., in the legislatures of New York State, California and Massachusetts, to reconsider our overly punitive drug laws. Recently, Senators Jim Webb and Arlen Specter proposed that Congress create a national commission, not unlike Portugal's, to deal with prison reform and overhaul drug-sentencing policy. As Webb noted, the U.S. is home to 5% of the global population but 25% of its prisoners.

    At the Cato Institute in early April, Greenwald contended that a major problem with most American drug policy debate is that it's based on "speculation and fear mongering," rather than empirical evidence on the effects of more lenient drug policies. In Portugal, the effect was to neutralize what had become the country's number one public health problem, he says.

    "The impact in the life of families and our society is much lower than it was before decriminalization," says Joao Castel-Branco Goulao, Portugual's "drug czar" and president of the Institute on Drugs and Drug Addiction, adding that police are now able to re-focus on tracking much higher level dealers and larger quantities of drugs.

    Peter Reuter, a professor of criminology and public policy at the University of Maryland, like Kleiman, is skeptical. He conceded in a presentation at the Cato Institute that "it's fair to say that decriminalization in Portugal has met its central goal. Drug use did not rise." However, he notes that Portugal is a small country and that the cyclical nature of drug epidemics — which tends to occur no matter what policies are in place — may account for the declines in heroin use and deaths.

    The Cato report's author, Greenwald, hews to the first point: that the data shows that decriminalization does not result in increased drug use. Since that is what concerns the public and policymakers most about decriminalization, he says, "that is the central concession that will transform the debate."
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Slubbert skrev:
    Nederland legger ned 8 fengsler grunnet mangel på kriminelle. Ikke som her hvor soningskøene øker i rasende fart.
    Fact check.... Soningskøene er i praksis borte. Husker ikke tallene i hodet, men det var vel drøyt 3000 da de rødgrønne tok over, og snaue 500 nå (om jeg ikke husker feil).

    Storberget har gjort jobben sin til de grader på dette området.

    Ellers har du et poeng. Nark, eller vinning for å finansiere nark, utgjør hovedtyngden av lovbruddene som fører til fengselsstraff. Men glem ikke at det sitter en og annen 'kanutt' som har påført andre skade mens de var ruset.

    Edit: Det kom akkurat rundskriv fra departementet om slutt på ordningen med fremskutt løslatelse som køavviklingstiltak.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn