P
Parelius
Gjest
Den blir i alle fall ikke rusfri - og godt er det.Nei nå vil jeg heller ønske god jul til alle, uansett "legning"!
Den blir i alle fall ikke rusfri - og godt er det.Nei nå vil jeg heller ønske god jul til alle, uansett "legning"!
Hei!Loven er loven.
Nei. Man har ikke lov til å selge alkohol til en 17 åring. Står ingenting i loven om at en 17 åring ikke kan drikke alkohol.Hei!
2 brødre skal kose seg med noen øl!
Den ene er 22 år og den andre er 17.
Eldste mann handler inn og de har kommet frem til "kosestunden"
I følge norsk lov har ikke yngste mann lov til dette (kose seg med en øl eller to)
Er dermed yngstemann en misbruker og eldste man ikke???
Mvh.KW
I love your style! Og så kan du tenke over hvorfor de fleste er enig med betegnelsen "misbruk" i forhold til 14-åringer, men likevel ikke går med på din definitoriske fundamentalisme i forhold til det andre. Skjønt, det fine med definisjoner, er jo at de virker avlastende, bl.a. på tenkningen.Dette er en bedre sammenligning er:
KW finner seg en 14 år gammel jente. De samtykker om et nummer. Uansett hvordan KW vrir å vender på det er han da skyldig i misbruk og hvis tatt, blir straffet. Du har ikke lov til å nyte Cannabis, ei heller 14 år gamle jenter.
Hei!Nei. Man har ikke lov til å selge alkohol til en 17 åring. Står ingenting i loven om at en 17 åring ikke kan drikke alkohol.
Dette er en bedre sammenligning:
KW finner seg en 14 år gammel jente. De samtykker om et nummer. Uansett hvordan KW vrir å vender på det er han da skyldig i misbruk og hvis tatt, blir straffet. Du har ikke lov til å nyte Cannabis, ei heller 14 år gamle jenter.
Nei men det gjør ikke 17 åringen til misbruker, men 22 åringen blir en langer.Hei!
Dersom en ikke har lov til å selge alkohol til en 17 åring, så er det da lov til å GI det bort?
Så langt jeg vet så er det vel heller ikke lov?
Altså skjenke vedkommende eller yngre?
I praksis blir det vel ingen forskjell?
Mvh.KW
Høres ut som en vel kjapp konklusjon, nettopp som jeg antydet i mitt første innlegg. Jeg tipper at i dette tilfellet forsterket hasjrusen en psykose som allerede var der - eller lå latent - hos disse mennene. Det blir litt pling i bollen synes jeg når psykiatere ikke vet mer om hasjrus enn det som blir fremvist her. Hva med å prate med vanlige mennesker som røyker hasj uten å tippe over? Ta dem alvorlig, ikke se på den som spedalske eller noe slikt. Hør om hva slags forlhold de har til dette. Skaff dere et mer balansert syn! Både positivt og negativt.Har hatt praksis på sikkerhetspost innen psykiatrien. Av totalt 7-8 drapsmenn, hadde 2 av disse begått drapene i psykoser utløst av hasj. Her snakker vi om groteske greier, hvor hasj var en direkte utløsende faktor! Når personen ble nykter, sluttet psykosen.
Hei!Hasjrøykere blir aldri imponert over ekspertise. Alkoholikere nekter å innse at de er alkoholikere før de blir presset hardt.
De vet best selv i begge leirer! Leve arrogansen!!! Den er fin, helt til den står for fall!
;D
Hasjrøykere blir aldri imponert over ekspertise. Alkoholikere nekter å innse at de er alkoholikere før de blir presset hardt.
De vet best selv i begge leirer! Leve arrogansen!!! Den er fin, helt til den står for fall!
;D
Ja for meg kunne alkohol og annen narkotika forbys. Det ville vært en fordel! Jeg innser at jeg er dobbeltmoralsk når jeg sier noe annet enn det jeg gjør. Jeg kan også oppleve det behagelige ved rus. Men de samfunnsmessige skadene er opplagt så store at vi ville fått et mye bedre samfunn om rusmidler ble forbudt. Det viser jo all forsking. Min private rusopplevelse kan jeg godt ofre for å trygge tilværelsen for mange ulykkelige hustruer, barn, trafikkoffer, voldsofre osv.Hei!
Jeg mener å huske at du tidligere i tråden snakket om div.alkoholsortre du nøt nå i julen (eller var det en anne tråd)
Bør det forbys av hensyn til alle som ikke takler det på normalt vis?
Mvh.KW
Nei.Ja, var det ikke slik at i gamle vesten så koste indianerne seg med pipa, men dro på krigsstien med en gang ildvannet kom på banen ?
Man skal være like forsiktig med å forby som å tillate. Erfaringer med alkoholforbud har man. Denne tabben blir nok ikke gjentatt.Ja for meg kunne alkohol og annen narkotika forbys. Det ville vært en fordel! Jeg innser at jeg er dobbeltmoralsk når jeg sier noe annet enn det jeg gjør. Jeg kan også oppleve det behagelige ved rus. Men de samfunnsmessige skadene er opplagt så store at vi ville fått et mye bedre samfunn om rusmidler ble forbudt. Det viser jo all forsking. Min private rusopplevelse kan jeg godt ofre for å trygge tilværelsen for mange ulykkelige hustruer, barn, trafikkoffer, voldsofre osv.![]()
Rusmidlene er der, det kan vi ikke gjøre så mye med. De vokser vilt i skogen, eller de er svært lette å fremstille. For mye forbud skaper bare et hardere samfunn med hardere kriminelle miljøer, jeg kan ikke se at det er noen fordel. I USA slo vel mafiaen seg opp under forbudstiden, gjorde de ikke?Ja for meg kunne alkohol og annen narkotika forbys. Det ville vært en fordel! Jeg innser at jeg er dobbeltmoralsk når jeg sier noe annet enn det jeg gjør. Jeg kan også oppleve det behagelige ved rus. Men de samfunnsmessige skadene er opplagt så store at vi ville fått et mye bedre samfunn om rusmidler ble forbudt. Det viser jo all forsking. Min private rusopplevelse kan jeg godt ofre for å trygge tilværelsen for mange ulykkelige hustruer, barn, trafikkoffer, voldsofre osv.![]()
Det var vel ikke bruk av rusmidler som var det viktigste i denne saken? Skulle tro at det var av langt større betydning at europeerne kom og tok bostedene fra indianerne, og jaget dem andre steder - etterhvert inn i reservater.Ja, var det ikke slik at i gamle vesten så koste indianerne seg med pipa, men dro på krigsstien med en gang ildvannet kom på banen ?
Det var veldig til reaksjoner. Jeg beklager hvis jeg ga inntrykk av å være psykiater, virker som om enkelte oppfattet det slik. Min praksis var i forbindelse med en videreutdanning i psykiatri, ikke noe legestudium el.l. Jeg bare siterer det som de konkluderte med i legerapportene. Helt klart at dette var mennesker som var ustabile i utgangspunktet. Men de er en del av bildet de også. Jeg kan ikke gå i detaljer om dette, men rapportene var veldig klare m.ht. sammenhengen hasj/psykose. Det er vel sånn at enkelte bare ikke tåler det, men får en atypisk reaksjon? Mitt personlige standpunkt er at jeg synes hodet mitt fungerer best i edru tilstand. Rus er en form for virkelighetsflukt som jeg ikke trenger, altså avstår jeg. Jeg trenger ikke 10 års erfaring som bruker for å mene dette. Jeg mener dermed at min mening er like relevant som de som sitter med disse brukererfaringene. Vi trenger ikke mere legalisering, argumentet om at alkohol er verre på mange måter, holder ikke for meg. Hvis huset mittt brenner på forsiden, trenger jeg ikke tenne på baksiden, siden det brenner allikevel?
Vidar P, du har flere ganger i denne tråden hevdet at du har behandlet pasienter som har hatt plager på grunn av bruk av "slike substanser". Mener du da hasj eller andre narkotiske stoffer?Jeg kan ikke helt se logikken i å forsvare cannabisbruk med argumenter om at alkohol også er farlig...
Er ikke dette to forskjellige diskusjoner? Høres mye ut som å si at motorsykkelkjøring ikke er farlig fordi bilkjøring krever flere menneskeliv...
Mvh Vidar P
Hei Morten.Vidar P, du har flere ganger i denne tråden hevdet at du har behandlet pasienter som har hatt plager på grunn av bruk av "slike substanser". Mener du da hasj eller andre narkotiske stoffer?
Hva slags plager har de hatt?
Hvordan kan du være så sikker på at disse plagene skyldes evt. hasjbruk, og ikke et dypereliggende problem i disse personenes bakgrunn?