Diverse Cannabis..?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Rockefoten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    du vet ikke hva du prater om youknow, you know?
    grunnen til at cannabis er vanskelig å få brukt som medisin er at det er vanskelig for legemiddelfirmaene å tjene penger på dette produktet.. Derfor lobbierer de mot og vinner som oftest.
    F.eks for kreftpasienter så gir et mulighet til å spise når man gjennomgår cellegiftbehandling. Det finnes ikke fullgode kommersielle medisiener for dette...

U

Uno

Gjest
    Klart det alltid er økonomi og profit i bilde. Det forklarer likevel ikke hvorfor det er de som koser seg med dette stoffet i fritiden, som først og fremst bruker dette som argument i sin sak. Apropos at noen blir provosert over å bli kalt misbrukere. Hvis dere skal benytte dere av overnevnte argumenter kan jeg med rett kalle dere alle misbrukere, så lenge dere ikke bruker Cannabis i medisinsk øyemed.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Det er alltid like forstemmende å snakke med liberalere som bagatelliserer virkningene av cannabis. De har jo korttidshukommelse som en gullfisk (3 sek.) er blågrå i ansiktsfarge, tynne som beinrangel, holdning som en omvendt fiskekrok, flisete og tørt hår og en hang til søtsaker værre enn en unge! Sunt?

Dr_Online

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2002
    Antall liker
    2
    Dæven Karl. Du tar kaka. Virkelig! Høres ut som en av disse legene på 1800-tallet som gikk ut mot farene ved onani.
    Menneh, du kan kanskje ha vært ironisk også da, smørte litt vel tykt på.

Rockefoten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    youknow er jo også fin...
    skal all som røyker av og til være misbrukere så gjelder det jo alle som drikker øl også..
    ellers så prøvde vi å holde diskusjonene adskilt.... noe youknow ikke klarte...
    melder meg av, dette gidder jeg ikke

U

Uno

Gjest
    Rockefoten da, her må vi skille snørr og bart. Øl er lovlig, kan ikke sammenlignes med Cannabis. Hvis nå Cannabis skulle bli godkjent som et medisinsk preparat, vil per definisjon alle som bruker dette preparatet på annen måte en forordnet være misbrukere. For å gjenta det igjen, Cannabis er i dag ulovlig, all bruk er misbruk.

Kjappfot

Medlem
    Ble medlem
    28.01.2003
    Antall liker
    0
    Rockefoten da, her må vi skille snørr og bart. Øl er lovlig, kan ikke sammenlignes med Cannabis. Hvis nå Cannabis skulle bli godkjent som et medisinsk preparat, vil per definisjon alle som bruker dette preparatet på annen måte en forordnet være misbrukere. For å gjenta det igjen, Cannabis er i dag ulovlig, all bruk er misbruk.
    Ser ikke helt linken mellom legalitet og bruk/misbruk, YouKnow. Slike absolutte gyldigheter bærer ofte galt av sted. Ingen kunst å stigmatisere enkeltgrupperinger på denne måten. I min begrepsverden (og trolig i de fleste andres) knytter misbruk seg til mengde intatt substans samt hyppighet og kontroll over inntaket.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    Faen hvor sneversynt da, du høres fanken meg ut som Sigvald. (en levende legende på usenet)  :mad:

Rockefoten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    nå tror jeg forresten våre danske venner flirer av oss :=

Dr_Online

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.10.2002
    Antall liker
    2
    Vingler du i takt som loven altså? Jeg som tenkte det var fornuft og etikk som gjaldt.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.748
    For å gjenta det igjen, Cannabis er i dag ulovlig, all bruk er misbruk.
    I følge din egen definisjon er det ikke mulig å være "bruker" av cannabis i Norge, derav gir det liten mening å benytte termen "misbruker"...

U

Uno

Gjest
    I følge din egen definisjon er det ikke mulig å være "bruker" av cannabis i Norge, derav gir det liten mening å benytte termen "misbruker"...
    Nei, da så.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nei, nå vil jeg gjerne høre mer om de medisinske vidunderegenskaper ved cannabis :D

YouKnow argumenterer på en saklig og klok måte her; og dette med f.eks multippel sklerose og cannabis er jo selvsagt tøv. Man snakker altså om så alvorlige sykdommer her at man tar i bruk langt tyngre substanser enn usselt gress; det er ingen grunn til at disse substansene ikke ville ha blitt brukt forlengst i medisinsk form dersom det skulle være noen mening i det...

Selv bruker jeg både morfin, benzo, kodeiner og amfetamin veldig ofte og ihvertfall ukentlig, nesten daglig (til mine pasienter); senest idag skrev jeg ut en dunge med amfetamin. Er noen så naive at de tror ruslovgivningen står i veien for folk som "trenger" medisiner?

Mvh Vidar P

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Nei, nå vil jeg gjerne høre mer om de medisinske vidunderegenskaper ved cannabis  :D

YouKnow argumenterer på en saklig og klok måte her; og dette med f.eks multippel sklerose og cannabis er jo selvsagt tøv. Man snakker altså om så alvorlige sykdommer her at man tar i bruk langt tyngre substanser enn usselt gress; det er ingen grunn til at disse substansene ikke ville ha blitt brukt forlengst i medisinsk form dersom det skulle være noen mening i det...
    Jeg anbefaler at du leser litt mer om emnet før du fordømmer den medisinske egenskapene til cannabis. Det er faktisk lovlig til medisinsk bruk i ti stater (!) i USA allerede, og Marinol er et kommersielt, syntetisk legemiddel som er designet for å etterligne egenskapene til cannabis. De fleste er allikevel enige om at det ikke fungerer like godt, uten at jeg skal si at dette er en sannhet. Og det å kalle det "usselt gress" er vel lite saklig, hvem skulle tro man kunne få legemidler ut av valmuer om man ikke visste bedre?

Men ja, dette er en todelt diskusjon, og jeg prøver heller ikke å rettferdiggjøre mitt bruk med legemiddeldebatten. Jeg mener allikevel at en legalisering av cannabis til medisinsk bruk med kontroll og salg av stoffet på apoteket hadde vært en fordel, uten at jeg hadde kunnet tatt bruk av dette selv.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Jeg anbefaler at du leser litt mer om emnet før du fordømmer den medisinske egenskapene til cannabis..
    Med respekt å melde; men jeg tror jammen jeg har lest like mye om sykdommer, medisin og slike substanser som deg...
    I tillegg praktiserer jeg dette hver dag, og har gjort det i mange mange år.. så jeg tror kanskje at den innfallsvinkelen ikke treffer helt..

Meningen med "usselt gress" var bare å si at det er i den store sammenheng en mild substans i medisinsk forstand.

Det bør være hevet over enhver tvil at dersom dette skulle ha noen terapeutisk, kurativ eller egnet palliativ effekt på f.eks MS, ja så hadde det jo vært i bruk sporenstreks over hele verden; ikke tro noe annet!

Mvh Vidar P

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Med respekt å melde; men jeg tror jammen jeg har lest like mye om sykdommer, medisin og slike substanser som deg...
    I tillegg praktiserer jeg dette hver dag, og har gjort det i mange mange år.. så jeg tror kanskje at den innfallsvinkelen ikke treffer helt..
    Nei for all del, ikke misforstå, jeg betviler ikke medisinske kunnskaper, men har du noen som helst erfaring med bruk av cannabis i medisinsk sammenheng? Det er tross alt ganske utbredt, bare ikke her i Norge. Om du fikk se hvordan det virket på pasientene hadde du kanskje fått en litt mer nyansert syn på saken? :)

Meningen med "usselt gress" var bare å si at det er i den store sammenheng en mild substans i medisinsk forstand.
    Er tunge substanser alltid nødvendig da? Paracetamol er vel heller ikke noen tung substans per definisjon, men er vel blant de mest brukte legemidlene i den vestlige verden..?

Det bør være hevet over enhver tvil at dersom dette skulle ha noen terapeutisk, kurativ eller egnet palliativ effekt på f.eks MS, ja så hadde det jo vært i bruk sporenstreks over hele verden; ikke tro noe annet!
    Det er her jeg tviler... Kan du virkelig være så sikker på at det bare er rasjonelle medisinske grunner til at cannabis ikke brukes i norsk medisinpraksis? Tror nok ikke det hadde gått upåaktet hen i konservative kretser om en MS- eller kreftpasient i Norge hadde fått utskrevet en resept på cannabis, uansett hvor godt dokumentert effektene hadde vært.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er her jeg tviler... Kan du virkelig være så sikker på at det bare er rasjonelle medisinske grunner til at cannabis ikke brukes i norsk medisinpraksis? Tror nok ikke det hadde gått upåaktet hen i konservative kretser om en MS- eller kreftpasient i Norge hadde fått utskrevet en resept på cannabis, uansett hvor godt dokumentert effektene hadde vært.
    Man vet jo at cannabis har en palliativ effekt for kreftpasienter, dette er jo ikke noe nytt. Men det har jo alkohol også for den saks skyld; grunnen til at man ikke skjenker kreftpasienter med vodka er vel at det fins mer egnede smertestillende midler uten samme ulemper... hva angår cannabis som palliasjon for kreftpasienter virker dette i grunnen helt unødvendig, all den tid man gjerne heller bruker langt mer potente stoffer som gjennomgår en langt mer forutsigbar metabolisme i lever, noe som gjør de lettere å dosere på en effektiv, trygg og så bivirkningsfri måte som mulig.

Hva gjelder MS; min bror er nevrolog og har drevet forskning på området; også i relasjon til store undersøkelser utenlands med bl.a cannabis.

Ikke for å desillusjonere deg; men du må sile den informasjon du får littegrann. En undersøkelse kan være konklusiv i den ene retning, mens neste er konklusiv i stikk motsatt retning; det er jo et kjent knep for partiske at de gjerne legger de undersøkelser til grunn som støtter deres sak, ikke sant? Tilfellet er jo (og det finner man neppe på en internettside lagd av cannabistilhengere) at store undersøkelser her viser ingen bedring, sågar er det flere som viser et tap av myelonisering slik at du faktisk kan risikere sykdomsprogresjon når du håpet på den motsatte effekt. Men som sagt; undersøkelser skal man ikke ensidig stole på.

Leger er ikke fremmede for å bruke all slags substanser, også cannabis om det skulle vise seg engang at det kan brukes mot noe. Tvert om; det er vel (argumenterbart) få vitenskaper som er så progressiv i sin bruk av nye og mer egnede substanser enn medisinen

Fortsatt er vel cannabis en substans uten dokumentert kurativ effekt på noen behandlingstrengende lidelse, og dens egenskaper som palliativ (symptomlindrende, smertestillende) medikasjon er vel tilstede, men det fins altså tryggere og mer effektive stoffer å bruke..

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Er tunge substanser alltid nødvendig da? Paracetamol er vel heller ikke noen tung substans per definisjon, men er vel blant de mest brukte legemidlene i den vestlige verden..?

.
    Nei ikke misforstå; meningen er altså;- cannabis er en relativt harmløs substans ift andre legemidler, derfor ville den også ha blitt brukt i Norge om det hadde vært noen mening.

Mvh Vidar P

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Vanskelig å komme med noen vettuge motargumenter her, så jeg trasker mot land mens isen holder. Godt å se at du ikke famler (eller marsjerer bestemt) i blinde i alle fall, som det kan virke som visse andre gjør ;)

Takker for debatten!

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Vanskelig å komme med noen vettuge motargumenter her, så jeg trasker mot land mens isen holder. Godt å se at du ikke famler (eller marsjerer bestemt) i blinde i alle fall, som det kan virke som visse andre gjør ;)

Takker for debatten!
    Du holder et høyt saklighets- og skikkelighetsnivå på dine innlegg, Styx... ikke føl at du er på tynn is, isen er vel betraktelig tynnere for endel andre her på dette temaet...
    Har all respekt for dine synspunkter; og enig i din generelle betraktning om at man ikke skal fordømme ting man ikke kjenner.

Håper vi høres ved en annen anledning; takk likedan for debatten  :D

Mvh Vidar P

Rockefoten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    jeg er jo ikke lege og har bare fulgt dette med mild interesse, men dette er en relativt troverdig kilde:
    http://www.medicalmarijuanaprocon.o...mmand=viewone&op=t&id=4&rnd=572.3602492603869

eller har jeg et spørsmål til vidar:
    som lege (?det er det du er?) har du vel erfaring med legemiddelfirmaenes noe ensidige markedsføring av egne produkter. legemiddelfirmaene er jo glade i patenter siden de da kan hindre andre i å markedsføre deres oppdagelser. kan det tenkes at disse er livredde for cannabinoler fordi dette kan dyrkes av hvem som helst?

dersom det er ja på dette spørsmålet er det naturlig å følge opp med: "siden mye av forskningen er sponset av disse gutta, kan det tenkes at det er forsket litt lite på cannabinoler?"

dersom ja på dette så står vi vel igjen om spørsmålstegn.

jeg mener å ha forstått av noe av grunnen til at mange ønsker å bruke cannabis er at bivirkningene er mildere enn for de kommersielle smertestillende og appetittvekkere. kan dette være riktig?

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Holligong; det er delte meninger om dette, og uansett ståsted finner du noen, leger eller andre, som vil fremstå som "sannhetsvitner" eller kunne vise til den og den undersøkelsen.
    De undersøkelser du IKKE trekker frem her, er de som viser helt andre resultater; og jeg ser ingen argumentasjon fra et annet ståsted her?

Som jeg sa tidligere; leger er ikke fremmed for å bruke all slags substanser, også cannabis, dersom det skal vise seg at det er til hjelp for noe, og dersom det ikke fins bedre alternativer.
    Dog; det er stor forskjell på en substans som legemiddel, og den samme substans som rusmiddel, jmf eksempelvis amfetamin..

Slik jeg ser det, så er det en god grunn til at cannabis ikke blir brukt som legemiddel ennå; simpelthen det at man ikke har noen dokumentert kurativ eller palliativ effekt av dette som man ikke allerede har ved bruk av andre substanser. Tiden vil vise om dette f.eks kan bremse ms-utvikling; pr idag så er det ikke vist, og det er gode argumenter både for og imot, mest imot dessverre.

Rockefoten; joda jeg er lege, men det berører ikke saken. Legestanden er delt i veldig mange spørsmål, så det går ikke an å si som Solidox "anbefalt av norske tannleger"; til det trenger man bare to..
    Om en norsk lege mener en ting, kan du være sikker på at det er andre like kompetente som har gode argumenter for det motsatte... så her kan man ikke konkludere med noe før det foreligger ufravikelige bevis; slik er engang skolemedisinen. En annen ting; hva slags senvirkninger og hva slags bivirkninger og kontraindikasjoner fins med en slik substans? Skal man bare se det an for eksempel? Og se evt hva galt som kan skje med de behandlede? Tør minne om at dette var fremgangsmåten ved innføring av f.eks lobotomi; uten sammenlikning forøvrig. Her hadde man altså en "kur" man trodde var bare av det gode, men det viste seg altså etterhvert noe annet..

Om et legemiddelfirma isolerer et virkestoff og produserer det for salg, har de en veldig kort patentbeskyttelse på det, mye kortere enn for andre industrier. Husker ikke hvor lenge, men det var ikke mange år. Derfor er det litt spesielle forhold for patenter i legemiddelindustrien.

Uansett; dette med at andre kan lage det gjelder jo for enhver substans; ikke minst insulin, en rekke antibiotika, digitoxin, opiater osv.
    Hvilket som helt firma kan produsere dette helt enkelt; det du ikke tar med i regnestykket er at det er svære dokumentasjonskrav til et firmas stoff for å bli registrert og godkjent som legemiddel. Dette koster avsindig mye penger, så jeg tror ikke noe firma er redd cannabis "fordi det kan dyrkes av andre".
    Interessant innfallsvinkel, men dessverre neppe sannsynlig.

Det er jo klart at det er forsket lite på cannabis i medisinsk henseende; og som sagt, dersom det vil komme for en dag at det er et hensiktsmessig stoff vil legene ta imot det med åpne armer som kontrollert legemiddel.
    Imidlertid føler jeg ikke at dette er noe argument for bruk av cannabis til rusformål; dette er to helt adskilte debatter. Det setter ikke rusmidlet cannabis i noe bedre lys i mine øyne; akkurat like lite som jeg ser mildere på amfetaminrusing bare fordi det fins et legemiddel med samme virkestoff.. det blir forskjellige ting allikevel..

Mvh Vidar P

SOEDAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    517
    Ser at det er noen som reagerer på denne definisjonen.
    Innen fagmiljøet defineres rusmisbruk som:

1. Bruk som avviker fra det alment aksepterte.
    2. All bruk av illegale rusmidler.

Rockefoten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    jo du har nok rett i det du sier vidar. det er nesten irriterende med så velskrevne og balanserte innelegg da man ikke har noe å angripe.

for min del så er interessen for medisinsk cannabis først og fremst fremmet av de artiklene man leser om syke, til des svært syke, mennesker som ønsker å bruke det fordi de oppfatter at det er bra for dem, men som ikke får lov, kanskje mye på grunn av at det er mye stigma rundt stoffet... kanskje det er oss (mis)brukerne sin feil.. skal ikke se bort i fra det..

Wortexsurfer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2004
    Antall liker
    0
    Tenk om du troppet opp på patentkontoret den dag i dag og sa du hadde funnet opp et nytt rusmiddel som het alkohol.
    Dette rusmiddelet kan gjøre deg desorientert, agressiv, syk, irrasjonell, deprimert, det er sterkt vanedannende og kan forårsake sykdommer som gulsott, leverflekker og skrumplever. ;D ;D
    noe snodig da at cannabis som visstnok (ved moderat
    bruk) ikke skal være farligere en vanlig tobakk, og som aldri har forårsaket ett eneste dødsfall skal være illegalt?
    merkelig politikk, spør du meg..
    er forsåvidt enig i at den barrieren ungdommer bryter første gang de prøver hasj er unødvendig, og lettere fører til at de tør bryte nye barrierer.
    Selvfølgelig er avkriminalisering et tegn på ufarliggjørelse, men jeg mener forebygging samt opplysning om skadevirkninger ved misbruk bør vektlegges mer.
    Hasj kommer aldri til å forsvinne, og det blir bare mer og mer vanlig, så det å legge en narkodom på rullebladet til enhver ungdom som prøver hasj for første gang synes jeg blir drøyt.
    Er ikke for narkotika, men synes narkotikapolitikken som føres i Norge ikke er helt i ånden med tiden?

janv.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Forvrengt lyd kan også kalles forurenset lyd. Det er vi imot. Et forurenset sinn derimot...et sinn som er påvirket av et narkotisk stoff?! :p

Jeg snakket med en som jobber i psykiatrien i går. Han sa at hasj er mellom 20 og 35 ganger sterkere i dag enn på -70 tallet. Ufarlig??? :mad:

holligong

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.12.2002
    Antall liker
    1
    Forvrengt lyd kan også kalles forurenset lyd. Det er vi imot. Et forurenset sinn derimot...et sinn som er påvirket av et narkotisk stoff?! :p

Jeg snakket med en som jobber i psykiatrien i går. Han sa at hasj er mellom 20 og 35 ganger sterkere i dag enn på -70 tallet. Ufarlig??? :mad:

Ja nå er vel teplantene blitt farlig kraftig på smak siden 70-tallet også eller? ;D

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    ha ha , ja den var god. Bullshit...

Wortexsurfer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2004
    Antall liker
    0
    Det stemmer faktisk at cannabis inneholder 20-35% mer av det aktive stoffet som heter tetrahydrocannabinol, dette er på grunn av bevisst avl av planter-
    dog har ennå ingen omkommet som en direkte følge av inntak av cannabis.
    Med dette sagt, mener jeg selvfølgelig ikke at hasj er ufarlig, bare for å unngå at hasj settes i samme bås som heroin og andre tyngre stoffer.
    De psykiske skadevirkningene av langvarig/regelmessig bruk kan være ødeleggende for et menneske, men det avhenger litt av personen.
    som alle reagerer forskjellig på alkohol (mener man skulle tatt sertifikat for å drikke, som med bil),
    reagerer alle forskjellig på narkotiske stoffer.

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Eller alkohol? Fysjom!

Det er et godt argument for kreftdebatten i alle fall, da det gjør så man ikke må røyke like mye for å oppnå de samme effektene ;) Blir som å sammenligne vaskemidler. Man bruker dem uansett, men om de er sterkere bruker man ikke like mye. Og om de faktisk er 20 til 35 GANGER sterkere enn på 70-tallet stiller jeg meg litt tvilende til...

Rockefoten

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    sterkere skal det ha blitt, men 30% er jo ikke 30 ganger da... hehe

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Hva kan det ha seg at den delen av helsevesenet som mottar folk med psykiske problemer ser en kraftig økning i rusrelaterte mentale lidelser? De tar vel feil de...sikkert! :mad:

Når du inntar et stoff som gir rus så er det å regne som en forgiftning av organismen. Noen av gifstoffene ødelegger for alltid. Dette er jo påvist, selv om liberalerene har et arrogant forhold til vitenskap. Men de er ikke så arrogante når de blir lagt inn til behandling. Da er de noen stakkars vrak. Dere som forsvarerer rusmidler, kom og spør min kone, og se på de vrakene hun jobber med! Bare alkohol? Bare cannabis? Gå hjem og vogg! :mad:

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Dæven Karl. Du tar kaka. Virkelig! Høres ut som en av disse legene på 1800-tallet som gikk ut mot farene ved onani.
    Menneh, du kan kanskje ha vært ironisk også da, smørte litt vel tykt på.
    Nei, onani er sunt, rusmidler er gift! Så enkelt at de fleste burde ha skjønt det for lenge siden!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ingen som bestrider at dem finnes mennesker som har tatt stor skade av overdreven bruk av rusmidler, enter det er alkohol eller andre substanser. Men dette skyldes jo stort sett feil og overdreven bruk og ikke subsnansene i seg selv.

Mange mangler saklig kunskap om hvordan man minimaliserer rissikoen ved bruk av rusmilder. I noen land er det vanlig at man kan få testet det man har med på store partys etc. slik at rissikoen for at man får i seg noe som er giftig er minimal. Noe som er utenkelig her oppe i nord. Jfr. kjemikerene som fikk bøter etter å ha testet sprit for metanol. I Norge er det tydligvis bedre at noen "jævla rusmisbrukere" dør enn at man kan få testet spriten sin. Trist.

Man kan jo trekke paraleller med bilismen. Mange dør og blir skadet i trafikken hvert år. Det kunne vært ungått om man forbød privatblilismen...

Mange blir også hørselsskadet av feil bruk av walkman, men man kan jo ikke forby dem av den grunn.

Løsningen som er valgt her er jo saklig opplysning og skolering.

Hvis kjøreskoleopplæringen kun bestod av å se på videoer av trafikkofre tror jeg ikke vi ville får noen tryggere trafikk...

Det hele bunner jo ut i hvilket menneskesyn man har og hvilken respekt man har for sine medmennesker og deres valg. Om man er en tyranisk bedreviter som skal tvinge alle andre til å leve som de selv mener er det eneste riktige og fungere som moralske inkvisitører og Stasi spirer, eller om man lar andre få leve sine liv og ta sine egne valg, selv om man ikke selv mener at de valgene er de beste.

Så hvorvidt det ene eller andre rusmiddlet er farlig eller sunt, unlovlig eller på blå resept er jo av mindre betydning.

Så får man heller se etter hvilket forbilde som egenlig ligger en nærmest... politimester Bastian eller Ayatollah Khomeini

Wortexsurfer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2004
    Antall liker
    0
    Enig med deg, Gjestemedlem-folk må nå vel kunne være såpass oppdatert på hva som er farlig og ikke farlig i dagens samfunn at de bevisst må kunne ta sine egne valg, og ta konsekvensene av de valg de tar selv?
    så lenge man gjør det man gjør med måte, og ikke skader noen-hva er vel problemet?
    men-når man ser hvilke lover politikerne trumfer gjennom (les:røykeloven), skjønner man at alle ikke er av den oppfatning.
    Man SKAL være sunn, man SKAL ikke røyke og om man drikker skal det helst være et glass vin i uka for helsas skyld..syns vi lever i et hysterisk samfunn, der vi behandles som småbarn og blir fortalt hva vi skal gjøre og hvordan vi skal leve.

-jv-

styx

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.12.2004
    Antall liker
    3
    Godt innlegg Gjestemedlem, helt enig her :)

Hva kan det ha seg at den delen av helsevesenet som mottar folk med psykiske problemer ser en kraftig økning i rusrelaterte mentale lidelser? De tar vel feil de...sikkert! :mad:

Når du inntar et stoff som gir rus så er det å regne som en forgiftning av organismen. Noen av gifstoffene ødelegger for alltid. Dette er jo påvist, selv om liberalerene har et arrogant forhold til vitenskap. Men de er ikke så arrogante når de blir lagt inn til behandling. Da er de noen stakkars vrak. Dere som forsvarerer rusmidler, kom og spør min kone, og se på de vrakene hun jobber med! Bare alkohol? Bare cannabis? Gå hjem og vogg! :mad:
    Altså, ærlig talt, hvis du av prinsipp er imot alle rusmidler (inkludert alkohol) kan du godt få lov til å sitte der med saftflaska di og kose deg, men etter min mening har du lite å bidra med i denne debatten. Det er tross alt en rusmiddeldebatt, og totalfornektelse kommer man ikke langt med :)

Ikke dermed sagt at jeg tror rusmidler ikke er skadelige på noen måte, men jeg synes ikke det er riktig at jeg skal straffes for at jeg utsetter meg selv for det. Jeg skader ingen andre enn meg selv, og "rusinga" mi har så vidt jeg vet ikke kostet samfunnet en krone enda. Jeg mener selv jeg har såpass med selvdisiplin at det ikke kommer til å gjøre det i fremtiden heller.

karl

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2006
    Antall liker
    0
    Når du bruker rusmidler straffer du andre enn deg selv! Du er med på å opprettholde en tradisjon som har innflytelse på mer enn halvparten av kriminaliteten, en stor del av alle ulykker og mange barn og voksnes ulykkelige forhold hjemme, på arbeidsplassen og ellers. Jeg skjønner at dette er upassende og ubehagelig å ta inn over seg. Men det er like riktig for det! Desverre...

Nei nå vil jeg heller ønske god jul til alle, uansett "legning"!

Wortexsurfer

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2004
    Antall liker
    0
    Den "tradisjonen" hvis du mener å ruse seg på enten det ene eller det andre har foregått siden tidenes morgen, og jeg vil tro det ligger i menneskets natur å gjøre akkurat dette..er ikke uten grunn at du ser barn snurre rundt til de spyr, for så å gjøre det igjen en halvtime etterpå..så det du sier med å opprettholde en tradisjon er nok ikke helt riktig..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn