Høyttalere Cambridge Minx med BMR

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
525
Hei

Har fulgt litt med på den spennende utviklingen av BMR høyttalerenheter.
Mange ser tydeligvis et stort potensiale i disse enhetene. Brukt både av Naim og Rega.

http://www.polytec.com/fileadmin/us...ocuments/OM_AN_InFocus_0108_Loudspeaker_E.pdf
http://www.cambridgeaudio.com/media/bmr_white_paper-1372411331.pdf
NAIM Ovator 600 with BMR technology in the Top 10 � Fink Audio-Consulting

Spennende teknologi med tilnærmet fullfrekvens gjengivelse fra en enkelt enhet, og en svært god spredning av de høyeste frekvensene sett i forhold til tilsvarende fulltoner med dynamisk prinsipp. BMR er en hybrid mellom NXT og dynamisk prinsipp.

Jeg ser at Cambridge nå har begynt å selge sine sattelitter m/BMR som stereohøyttalere.
Både modell 11 (BMR) og modell 21 (BMR+dynamisk) virker som spennende saker, spesielt kombinert med en bassdel feks DIY.

CAMBRIDGE Minx Min 21 H�yttalere | Hi-Fi Klubben

Noen som har hørt dem?

Naim_S-800.bmr_.jpg

RS10-BMR-OFFSIDE.gif

090612cambridge.jpg

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.184
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg har hørt de Soedal. De ble introdusert som en konkurrent til Bose i fjor eller året før. Jeg ble overrasket over hvor høyt de kunne spille for størrelsen, men de låt desverre litt blodfattig sammenlignet med B&W M-1
Rega kommer også ut med en høyttaler med bmr, men den blir fryktelig kostbar.

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Disse bør vel uansett parres med en god subwoofer (egentlig en woofer) som kan spille ganske høyt opp i frekvens skal det bli noe særlig av det. Bedre enn Bose til prisen, etter hva jeg kan huske da jeg hørte de, men M1, Fazon Sat og mange andre leverer bedre lyd for pengene uten at det blir altfor store høyttalere av det.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
525
Ja, det er tydelig at de trenger støtte fra en bassdel. Hvordan oppfattet du gjengivelsen i mellomtone og diskant?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.184
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Det låt oppløst og ryddig. Det er et meget bra element, men tror muligens at de er i grenseland for hva størrelse angår. Jeg følte ikke at de fikk gjort annet enn å spille høyere enn hva jeg kunne forvente av størrelsen.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
525
Ok. Ser at det selges BMR i løsvekt også. Åpner for spennende løsninger feks toveis med delefrekvens 300Hz.
Jeg har god tro på disse elementene, spesielt med tanke på spredningen oppover i frekvens. Fabelaktig å slippe deling midt i presensområdet med tilhørende utfasinger og ulinjær spredning.

Har bare hørt et BMR element en gang og det var Naim 600.
Denne er vel en 2.5 veis konstruksjon hvor BMR spiller fra 3-400Hz og opp.

Topp Bunn