CAMBRIDGE DacMagic eller HRT Music Streamer Pro ?

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
nistad skrev:
[...]
HRT-Pro kom bra ut.
[...]
Jeg har testet den mot HRTs nye II+, som jeg mener jeg har sett målinger på som er bedre enn samtlige av de som ble testet av Lyd&Bilde (og vesentlig bedre enn HRT-Pro og HRT Music Streamer II som var med i testen) Tommelen ned igjen.
[...]
Kontrollspørsmål for å sikre at jeg ikke misforstår, og i lys av noe du skrev et annet sted om nye, flate HRT Music Streamer II+ (jeg forstår ikke hvorfor HRT ikke endret modellbetegnelsen en smule for å unngå forvirring):

Betyr ovensiterte at du mener at HRT Pro (fremdeles) er bedre enn nye, flate HRT II+, men at sistnevnte har nærmet seg førstnevnte (sammenlignet med gamle, trekantede HRT II+)? Hvor nære hverandre er HRT Pro og nye, flate HRT II+? Er lydkvalitetsforskjellen evt. verdt prisforskjellen?

Nye, flate HRT II+'s strømbehov nærmer seg maksimalgrensen for USB 2.0 og er 50 mA høyere enn for HRT Pro som jeg har fått inntrykk av at kan få/gi problemer i noen oppsett/med noen datamaskiner. Har du merket noe til dette, eller lest eller hørt rapporter/brukererfaringer om det?

Hva skjedde forresten med den lenge forventedet HRT HD? Gav HRT opp prosjektet, f.eks. fordi deres teknologiplattform har nådd øvre grense med dagens teknologi?

På forhånd takk.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Ja ja Nistad,,,,, du er tydeligvis en tålmodig og overbærende mann, er imponert over dine saklige svar til enkelte her, som bare må vri og vrenge på det meste som ikke stemmer med deres oppfatning.

Enkelte kunne hatt godt av å ha seg kvinnfolk en gang iblant :p
 

royviggo

Medlem
Ble medlem
21.10.2008
Innlegg
46
Antall liker
0
Jeg har et tips om en bra DAC hvis ikke et litt komplisert oppsett er skremmende?

Dette er ikke bare en DAC, men et profflydkort: RME Fireface UC
http://www.prolyd.no/Avdelinger/produkter/Audio-interface/USB/RME/RME-Fireface-UC-Lydkort-24-Bit-192kHz,-18-i-o-Highspeed-USB-20-FFUC-p0000000345.aspx

I tillegg til å være en skikkelig swiss army knife, har den veldig bra DAC-er og lav forvrengning. Styres vha. en mikser, så det krever litt innsats å sette seg inn i, men ren avspilling av to kanaler er greit å sette opp.

Et litt billigere alternativ: RME BabyFace
http://www.prolyd.no/Avdelinger/produkter/Audio-interface/USB/RME/RME-BabyFace-Lydkort-Blå-Metallic-24-Bit-192kHz,-10-12i-o-ADAT,-Blue-BabyFace-p0000004326.aspx

Denne har jeg ikke hørt, men tipper oppbygningen av DAC-ene er veldig lik Fireface UC. Begge disse støtter 24-bits/192kHz, som jeg mener bør være et krav. Selvsagt er det balansert ut, men Fireface har jack (TRS). RME har meget gode ASIO-drivere både til Mac og Windows.

Lydmessig er Fireface UC detaljert og med helt nøytral klangbalanse. Det er masse dynamikk og luft rundt instrumenter og stemmer. Plasseringen i lydbildet er veldig nøyaktig, både i bredden og dybden. Absolutt ingen bakgrunnsstøy. Den låter rett og slett "riktig" i mine ører :)

I tillegg får man her gode mikrofoninnganger, MIDI og hodetelefonutganger. Skikkelig kinderegg :)

Cambridge DacMagic og Arcam rDAC er ikke like gode lydmessig, selv om jeg vil si begge er gode til prisen. I tillegg har de en del andre ulemper i forbindelse med PC-avspilling.

Noen her som har Babyface? ;D
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
nistad skrev:
Det verken mener jeg eller har jeg skrevet! Hvor har du dette fra?
Beklager. Da forveklser jeg deg med hva Audiofreaks og Per_Olsen har uttalt. Der var det jo snakk om og gjerne bruke en USB kabel til 10k eller hva nå det var.
Tror kanskje det da er litt mer å hente på å legge hele summen i en bedre DAC.....
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
nistad skrev:
orso skrev:
nistad skrev:
At en dyr USB kabel skal endre et middels produkt til et rasedyr er over all fornuft. Snakk om å villede folk!
Det verken mener jeg eller har jeg skrevet! Hvor har du dette fra?
nistad skrev:
Anonym skrev:
nistad skrev:
Jeg går ut fra at du mener det samme om alle andre produkter som går på strøm? I så fall kan vi jo bare glemme tweaks i form av nettfilter, ferritringer, egne kurser, nettkabler etc. etc.
Ja det mener jeg.
En utstyrsprodusent bør klare å lage såpass robuste produkter at en ikke er avhengig av ymse tweaks for å få det til å virke optimalt.
De låter veldig bra ut av boksen med den medfølgende USB-kabelen. Hvis du bytter den med en bedre kabel får du bedre lyd.
Du skriver iallfall at lyden blir forbedret ved bytte av USB kabel.
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Og det er Nistad sin fulle rett og hevde. Det er han som hører,,,,hva du måtte høre er en annen sak.
 

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2010
Innlegg
7.551
Antall liker
564
Sted
Bergensregionen
nistad skrev:
[...]
Å tro at et produkt til tre fire, fem lapper er kompromissløst er jo bare tull. Selvsagt er det massevis av vurderinger som går på hvilke komponenter som gir best ytelse ift. pris. Derfor har f.eks. ikke HRT-Pro en dyr men heller en relativt billig syntetisk klokke, de har ikke ekstern strømforsyning etc. etc. Men det betyr ikke at det er et dårlig produkt. Det betyr at det er et relativt billig produkt som låter overraskende bra!

Derfor er det slett ikke rart at en påkostet strømforsyning med større reserver gir bedre lyd til et produkt som i utgangspunktet forholder seg til strømmen fra en PC som i seg selv generer masse støy. Mindre støy inn, vil gi mindre støy ut – uansett produkt.
Jeg har lurt på hvorfor ikke HRT, på i hvert fall sine dyrere modeller, har laget en ekstra USB-port som kan benyttes kun til strømforsyning. Man ville da strekke to USB-kabler fra datamaskinen til HRTen, én for lydsignal og én for strøm.

Brukeren gis gjerne valget om han vil benytte kun én (rimelig kort) USB-kabel til både data og strøm eller to separate USB-kabler. En slik USB-port nr. 2 kan dessuten enkelt forsynes fra en ekstern USB-strømforsyning hvis man ønsker det eller har for få USB-porter tilgjengelig på datamaskinen.

Denne metoden benyttes med gode resultater på en del USB-harddisker.
 

nistad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2002
Innlegg
168
Antall liker
9
CDWMcInSpots skrev:
Betyr ovensiterte at du mener at HRT Pro (fremdeles) er bedre enn nye, flate HRT II+, men at sistnevnte har nærmet seg førstnevnte (sammenlignet med gamle, trekantede HRT II+)? Hvor nære hverandre er HRT Pro og nye, flate HRT II+? Er lydkvalitetsforskjellen evt. verdt prisforskjellen?

Nye, flate HRT II+'s strømbehov nærmer seg maksimalgrensen for USB 2.0 og er 50 mA høyere enn for HRT Pro som jeg har fått inntrykk av at kan få/gi problemer i noen oppsett/med noen datamaskiner. Har du merket noe til dette, eller lest eller hørt rapporter/brukererfaringer om det?

Hva skjedde forresten med den lenge forventedet HRT HD? Gav HRT opp prosjektet, f.eks. fordi deres teknologiplattform har nådd øvre grense med dagens teknologi?

På forhånd takk.
Husk at opplegget mitt er et passivt balansert opplegg. Det betyr at det trolig bor mer i II+ i et aktivt og ubalansert oppsett enn det jeg fikk ut. Har forøvrig testet den både i det vanlige anlegget og i et oppsett med noen latterlig billige aktive PMO.4n Fostex monitor høyttalere og det var sjukt morsomt ...

Strøm fra PC kan være et problem, fordi kvaliteten kan variere fra PC til pC. Har sett at dette har vært problematisert ...

Hva som skjedde med HDen aner jeg ikke ...
 

nistad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.04.2002
Innlegg
168
Antall liker
9
orso skrev:
Du skriver iallfall at lyden blir forbedret ved bytte av USB kabel.
Ja og det mener jeg (kortere er bedre) - og det gjør den. Vil tro at det gjelder for alle USB-Daker ref info i denn tråden.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
nistad skrev:
orso skrev:
Du skriver iallfall at lyden blir forbedret ved bytte av USB kabel.
Ja og det mener jeg (kortere er bedre) - og det gjør den. Vil tro at det gjelder for alle USB-Daker ref info i denn tråden.
Nå ble jeg feilsitert. ;D

Forøvrig. Til dere som husker den tidligere debatten om dette. Per_Olsen, som var meget aktiv, hadde med all sanynlighet (på bakgrunn av informasjon jeg har fått) økonomiske interesser i produktet.
 
D

Desillusjonert

Gjest
royviggo skrev:
Jeg har et tips om en bra DAC hvis ikke et litt komplisert oppsett er skremmende?
RME Fireface UC
Nå skal man være ytterst forsiktig med å bombastisk si noe om lyd og hvordan noe låter uten å faktisk ha testet det i det akutelle anlegg, men....jeg har hørt RME og på det anlegget jeg hørte på, så låter den veldig "steril" og som, ja, studio utstyr. Lyden i et studio er faktisk annerledes enn det de fleste har i stuen. I veldig mange tilfeller, ihvertfall.
 

royviggo

Medlem
Ble medlem
21.10.2008
Innlegg
46
Antall liker
0
Desillusjonert skrev:
royviggo skrev:
Jeg har et tips om en bra DAC hvis ikke et litt komplisert oppsett er skremmende?
RME Fireface UC
Nå skal man være ytterst forsiktig med å bombastisk si noe om lyd og hvordan noe låter uten å faktisk ha testet det i det akutelle anlegg, men....jeg har hørt RME og på det anlegget jeg hørte på, så låter den veldig "steril" og som, ja, studio utstyr. Lyden i et studio er faktisk annerledes enn det de fleste har i stuen. I veldig mange tilfeller, ihvertfall.
Hvis du med steril mener ufarget og med lav forvrengning så ja, det er den. De fleste komponenter har en betoning, forvrengning e.l. som gjør at klangbalansen tipper i den ene eller andre retning. Det synes jeg ikke er tilfelle med RME-en. Den er utstrakt i toppen, så hvis det er andre komponenter som har betoninger der, blir det avslørt med en gang.

Det som kjennetegner studioutstyr, i hvert fall AD-/DA-konvertere, er lav forvrengning. Derfor er det naturlig å se mot den bransjen. Lavry, Benchmark og Meitner er noen eksempler på merker som har gjort det bra, og som kommer fra studiobransjen.

RME har dønn stabile ASIO-drivere, og stabile drivere er ikke helt uviktig når man skal bygge opp en PC-avspiller. For meg er det viktig at den støtter 24-bits/192kHz, men det er jo ikke sikkert det er like viktig for alle. Litt mer komplisert oppsett er det, så hvis man blir skremt av å installere en driver, er det nok ikke veien å gå. Men jeg synes det er bra lyd for penga ;D
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
Anonym skrev:
Først kjøper man et mangelfullt produkt og så går man tilbake til forhandler og kjøper et produkt til i håp om å få det første produktet til å virke tilfredsstillende....
TØV!
En ekstern usb stømforsyning gir et løft i lyden, omtrent lik det man oppnår med eksterne kvalitetskabler. Man kan ikke hevde at et produkt er mangelfult bare fordi det kan oppgraderes ytterligere (som også gjelder for det aller meste av HiFi og High End).
 

Per_Olsen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.01.2006
Innlegg
252
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
orso skrev:
nistad skrev:
orso skrev:
Du skriver iallfall at lyden blir forbedret ved bytte av USB kabel.
Ja og det mener jeg (kortere er bedre) - og det gjør den. Vil tro at det gjelder for alle USB-Daker ref info i denn tråden.
Nå ble jeg feilsitert. ;D

Forøvrig. Til dere som husker den tidligere debatten om dette. Per_Olsen, som var meget aktiv, hadde med all sanynlighet (på bakgrunn av informasjon jeg har fått) økonomiske interesser i produktet.
Er du ute å synser igjen nå Orso?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Per_Olsen skrev:
Anonym skrev:
Først kjøper man et mangelfullt produkt og så går man tilbake til forhandler og kjøper et produkt til i håp om å få det første produktet til å virke tilfredsstillende....
TØV!
En ekstern usb stømforsyning gir et løft i lyden, omtrent lik det man oppnår med eksterne kvalitetskabler. Man kan ikke hevde at et produkt er mangelfult bare fordi det kan oppgraderes ytterligere (som også gjelder for det aller meste av HiFi og High End).
Det var sterke ord men hvis oppgraderingen med usb ekstern strømforsyning tilsvarer snake oil strømkabler kan jeg trygt konkludere med at oppgradering av lyd = 0.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Per_Olsen skrev:
orso skrev:
nistad skrev:
orso skrev:
Du skriver iallfall at lyden blir forbedret ved bytte av USB kabel.
Ja og det mener jeg (kortere er bedre) - og det gjør den. Vil tro at det gjelder for alle USB-Daker ref info i denn tråden.
Nå ble jeg feilsitert. ;D

Forøvrig. Til dere som husker den tidligere debatten om dette. Per_Olsen, som var meget aktiv, hadde med all sanynlighet (på bakgrunn av informasjon jeg har fått) økonomiske interesser i produktet.
Er du ute å synser igjen nå Orso?
Stemmer det ikke at du har forhandlet fram avtale med Komplett og Soundgarden på vegne av Audiofreaks?
Og har ikke du partnerskap med Audiofreaks med salg av HRT i Polen?
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
orso skrev:
Per_Olsen skrev:
orso skrev:
nistad skrev:
orso skrev:
Du skriver iallfall at lyden blir forbedret ved bytte av USB kabel.
Ja og det mener jeg (kortere er bedre) - og det gjør den. Vil tro at det gjelder for alle USB-Daker ref info i denn tråden.
Nå ble jeg feilsitert. ;D

Forøvrig. Til dere som husker den tidligere debatten om dette. Per_Olsen, som var meget aktiv, hadde med all sanynlighet (på bakgrunn av informasjon jeg har fått) økonomiske interesser i produktet.
Er du ute å synser igjen nå Orso?
Stemmer det ikke at du har forhandlet fram avtale med Komplett og Soundgarden på vegne av Audiofreaks?
Og har ikke du partnerskap med Audiofreaks med salg av HRT i Polen?
Hvis det er tilfelle bør per_Olsen kle på seg bransjeaktørmarking snarest
 
Topp Bunn