Call off the search...

B

Back_Door

Gjest
mener å huske at emitter I fikk tyn i fidelity mens emitter II mottok stående ovasjoner. ikke måte på hvor bra denne var i forhold til lillebroren..må innrømme at jeg lurte på hvorvidt emitter II-testen var influert av hifiskribenter fra det store utland. ifølge gutta hos stereofil er ikke forskjellene på langt nær så store som noen skulle ha det til.

kv mente vel også at emitter I var best til klassisk. samsvarer dette med dine inntrykk så langt dog?

christian
Tror dette sier mer om testmetodikken enn om Emitter..
Uansett, så er siste generasjon av Emitter forbedret i forhold til den som ble testet.
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Gratulerer med nytt kraftverk, Dog.
Ser at Stereofil skriver at de kan levere Emitter'en i tre forskjellige utgaver.
Hva er egentlig forskjellene på de tre utgavene bortsett fra den moderate effektøkningen?
 
I

ijustpop

Gjest
Gratulerer med nytt kraftverk, Dog.
Ser at Stereofil skriver at de kan levere Emitter'en i tre forskjellige utgaver.
Hva er egentlig forskjellene på de tre utgavene bortsett fra den moderate effektøkningen?
Basic, Exclusive og Exclusive m/batteri.
Både emitter I og II kan leveres i disse tre utgavene.

Exclusive leveres med kabel til batteriet slik at det kan kjøpes seperat senere. Akkurat hva forskjellen mellom basic og exclusive innebærer er jeg ikke sikker på, men exclusive utgaven har bl.a en annen styrechip og noe større lytterkapasitet.

Har ikke Stereofil en fin prisliste som forklarer de forskjellige trinnene?

Edit: her: http://www.stereofil.no/prislister/asrprisliste.xls
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Har ikke Stereofil en fin prisliste som forklarer de forskjellige trinnene?
Fant den nå, ja.
Emitter I

I en Emitter er alle strømforsyninger flyttet ut av kabinettet. Emitter I Exclusive har hele to eksterne strømforsyninger, én til effektdelen, og én batteristrømforsyning til linjedelen, som i så måte blir helt isolert fra strømnettet. Hver strømforsyning har et innebygget nettstøyfilter og er bygget opp med to separate C-kjerne trafoer av ekstremt høy kvalitet. Disse forsyner en totalt overdimensjonert lytterbank av ultra-raske condensatorer på hele 0,96F (Emitter I Exclusive). Hver av strømforsyningene veier i overkant av 32kg og leverer strøm til den ca. 19 kg tunge hovedenheten (selve forsterkeren) via to ferittskjermede sølvkabler med diameter på ca. tre cm. Før strømmen forlater strømforsyningene blir den konvertert fra AC til likerettet DC og delt inn i åtte forskjellige spenningsnivåer til forskjellige deler i hovedenheten. Kablene er terminert med 24-pinns Harting-kontakter i aluminium med alle kontaktflater i helt rent sølv.

I selve hovedenheten er også all internkabling i helt rent teflonbelagt sølv, og det finnes ikke en eneste motstand, kondensator eller relee i hele signalkretsen! Volumet syres ved hjelp av en serie volthalverere og reguleres i 76 nivåer. Denne enheten styres i sin tur av en AD SQ-chip/mikroprosessor utvilket for NASA som også synkroniserer den interne lytterkapasiteten på hele 400.000mF.

Fjernkontrollen er freset ut av massiv smeltet stein og har en batterilevetid på ca. 10 år. Med denne kan alle forsterkerens funksjoner enkelt kontrolleres, inkludert lyset i displayet som kan reguleres i 120 ulike nivåer, dersom dette skulle være ønskelig.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Nice one Dog!
Dette tipper jeg blir bra...
Så var det det med Emitters enorme innspillingstid da...
Detta blir bare bedre!

Til den prisen som her ble brukt på forsterker kan man jo i disse dager også få seg en Zanden Model 5000 IV dac...
Ferdig tweaket, nos røra og lett bjuuuukt...

Kanse ett bra tillegg? Kanse det kanse... Påmmfrih!
Ser det er en tilsalgs... somewhere...
;D
 

kwil

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.09.2003
Innlegg
2.273
Antall liker
905
-Gratulerer så mye med fin amp. Siden du har gått for denne kan man vel muligvis anta et visst "oppgraderingsspøkelse" på et senere tidspunkt? (tenker innen samme merke, selvfølgelig).

-Forøvrig så den bilen ikke pen ut, kjempe bra du later til å unngå alvorlige varige ettervirkninger.

-Til den som lurte på om dette var en BMW så har jo jeg fått samme spørsmål om min 156 SW også. Og da i hel og uskadet tilstand :mad: Bare Alfa er Alfa... :)

Lykke til med alt!
mvh.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Det er storartet dette her, Dog, og veldig bra at du har kommet deg etter ulykken.  Jeg har jo klokketro på gode integrete løsninger, og det er sikkert ingen som vil betvile at ASR ligger helt i forkant der. (Selv om enkelte mener det ikke er en integrert forsterker noe som i såfall kun er av teknisk interesse) Keep It Simple Stupid, antar det var det du mente med Albrecht Dürer sitatet tidligere i tråden.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Hei Dog!!
Gratulerer så mye med  nye sorte blanke bokser.
Jeg har en jeg og ::) En liten en, men det er en ASR ;)
Kanskje ASR er veien å gå, dersom en også skal ha noe som driver hva det måtte være av f.eks. elektrostater.
Dette med bilulykken var ukjent for meg, men dette så nifst ut og kjempefint at det gikk bra tross alt.
Det er da en begynner å undres på om en ikke skulle satse på en Hummer :D
Jeg får ikke helt tak i hvor mange bokser det er du har skaffet deg?
Jeg ser jo bare to på bildene, og antar at det er hoveddelen +separat strømforsyning eller har du batteri til linestagedelen også?
God trening å lempe dette på plass vil jeg tro ::)

Mvh.KW
 
I

ijustpop

Gjest
Blir litt feil å kalle ASR integrert når du får utgaver som består av 4 feite bokser.
Conrad Johnson forsøker jo å komme unna integrert-betegnelsen ved å kalle sin CA200 for en control-amplifier. CA200 er en èn-boks sak, visstnok en nedskalert Premier 350 med inngangsvelger og volumkontroll. Er vel bygd med de samme tankene om forforsterkerens overflødighet. (Se bare på hvor mange som kjører cd-spiller rett i effektforsterkeren blant dette forumets medlemmer.) Ettersom de aller fleste kilder nå for tida har så høyt utgangsnivå så har det gamle forforsterkertrinnet mistet sin funksjon og det eneste man trenger er en inngangsvelger og volumkontroll. Krells FBI er vel litt av samme greia, en effektforsterker med linjevelger og volumkontroll.

Friedrich Schäfer anser vel heller ikke forsterkerne sine som integrerte. (Se Emitter II testen i Stereophile.)
 

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Innlegg
3.110
Antall liker
1.089
Torget vurderinger
10
Conrad Johnson forsøker jo å komme unna integrert-betegnelsen ved å kalle sin CA200 for en control-amplifier. CA200 er en èn-boks sak, visstnok en nedskalert Premier 350 med inngangsvelger og volumkontroll. Er vel bygd med de samme tankene om forforsterkerens overflødighet. (Se bare på hvor mange som kjører cd-spiller rett i effektforsterkeren blant dette forumets medlemmer.) Ettersom de aller fleste kilder nå for tida har så høyt utgangsnivå så har det gamle forforsterkertrinnet mistet sin funksjon og det eneste man trenger er en inngangsvelger og volumkontroll. Krells FBI er vel litt av samme greia, en effektforsterker med linjevelger og volumkontroll.

Friedrich Schäfer anser vel heller ikke forsterkerne sine som integrerte. (Se Emitter II testen i Stereophile.)
Vil dette si at Emitter I egentlig ikke har innebygd forforsterkertrinn som en tradisjonell integrert forsterker?

mvh.
ketil
 
I

ijustpop

Gjest
Vil dette si at Emitter I egentlig ikke har innebygd forforsterkertrinn som en tradisjonell integrert forsterker?

mvh.
ketil
Jeg kan altfor lite om forsterkoppbygning til å begi meg ut på noe skikkelig svar på det spørsmålet.

Men det finnes en ASR Emitter FAQ her: http://www.asraudio.de/Epdf/IEABCFAQ.pdf
..hvor forforsterkerspørsmålet blir tatt opp.

Kanskje noen med større innsikt i hvordan forsterkere fungerer kan bidra mer?
 

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Innlegg
4.634
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
7
Nice. Gratulerer så mye med ny forsterker mr.dog.
Huff, stygg ulykke det der. Godt å høre at det gikk forholdsvis greit :)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.707
Antall liker
522
Torget vurderinger
1
Forforsterkertrinnet har egen strømtilførsel fra en separat batteri-psu, evt har mulighet for det. Jeg tror det ASR mener er at det en separat forforsterker og effektforsterker som tilfeldigvis deler samme kabinett :) Noe man 'normalt sett' vil kalle en integrert forsterker..
 
I

ijustpop

Gjest
Forforsterkertrinnet har egen strømtilførsel fra en separat batteri-psu, evt har mulighet for det. Jeg tror det ASR mener er at det en separat forforsterker og effektforsterker som tilfeldigvis deler samme kabinett :) Noe man 'normalt sett' vil kalle en integrert forsterker..
Det er nok sant.
Men i en pre-effekt kombo vil man ha gain i forforsterkeren for å kunne drive effektforsterkeren. Det har man ikke i Emitteren.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Hvilken generasjon Fidelity testet vet jeg ikke(den nyeste psuen skal visstnok være langt bedre enn den forrige f.eks), ikke leser jeg bladet heller :D Jeg har ikke hørt Emitter II...men hvis den er dramatisk mye bedre enn dette må det være virkelig spesielt! ;D Når det er sagt, jeg tviler overhodet ikke på at den ER det. (skulle bare mangle). Men måten denne er bygget på er veldig tillitvekkende, og det låter svinbra.

For å si det sånn, hvis en forsterker passer best til en genre er det ikke mye å ha! I mine øyne selvsagt..jeg hører på alt fra klassisk, jazz, elektronika, folk, rock til samtidsmusikk. Og så langt er jeg veldig begeistret over hvor bra og allsidig denne Emitteren er! Og hvor bra den formidler både dårlige og gode innspillinger, igjen...røranalogien er ikke tilfeldig. Men i tillegg har man denne stålkontrollen i bunn, uten at den blir aksentuert eller fremhevet på unaturlig måte.

O.

mener å huske at emitter I fikk tyn i fidelity mens emitter II mottok stående ovasjoner. ikke måte på hvor bra denne var i forhold til lillebroren..må innrømme at jeg lurte på hvorvidt emitter II-testen var influert av hifiskribenter fra det store utland. ifølge gutta hos stereofil er ikke forskjellene på langt nær så store som noen skulle ha det til.

kv mente vel også at emitter I var best til klassisk. samsvarer dette med dine inntrykk så langt dog?

christian
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Leste i TAS at Emitter fungerte klart bedre med sep. preamp fremfor den innebygde, spesiellt godt fungerte Emitter, med det som de anser som verdens beste preamp CJ ART2 (som jeg tilfeldigvis har ;D ).
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Kan jeg få den av deg? :D

Vel vel...jeg har fortsatt stor glede av min Emitter selv uten CJ Art 2.

O.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.073
Antall liker
6.393
Bør man egentlig kjøpe noe som er bra, siden det alltid er noe som er bedre? ;)

Den nye Art2 (som janhella ikke har) skal jo også være mye bedre enn den gamle, osv.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Ikke sant..det er det som er "the disease".
Selv skal jeg leve godt med Emitter 1 til jeg kjøper Emitter 2 ;)

O.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.073
Antall liker
6.393
Ikke sant..det er det som er "the disease".
Selv skal jeg leve godt med Emitter 1 til jeg kjøper Emitter 2 ;)

O.
Det ville jeg også gjort, og så får man krysse fingrende for at man unngår flere slike trafikkulykker ol.
 
I

ijustpop

Gjest
Leste i TAS at Emitter fungerte klart bedre med sep. preamp fremfor den innebygde, spesiellt godt fungerte Emitter, med det som de anser som verdens beste preamp CJ ART2 (som jeg tilfeldigvis har ;D ).
Tror du skal lese TAS en gang til janhella. HP skriver at alle preampene som ble koblet til degraderte lyden betraktelig, bortsett fra ART 2, som ikke svekket lydgjengivelsen noe særlig

Noen som har det TAS og kan quote det? Står i HP's workshop i et av numrene i høst.

Klart, har man lyst så kan man sikkert sete volumkontrollen på emitteren til 51, (da går signalet fra kilden hverken forsterket eller dempet rett igjennom,) og styre volumet med en preamp foran. Har aldri testet det selv, men tviler på at lyden blir bedre. Men det kunne vært artig å prøvd...
 
K

kbwh

Gjest
Er det andre forskjeller på Emitter I og II (Exclusive) enn at II har en kraftigere effektforsterker?

Miami, du skriver det jeg håpet noen ville. At det finnes preamper som er så gode at du nesten ikke kan høre dem. Call off the search.
 
I

ijustpop

Gjest
Er det andre forskjeller på Emitter I og II (Exclusive) enn at II har en kraftigere effektfortsterker?
Emitter I Exclusive og Emitter II Exclusive er så og si like, men II'ern har 2 stk av strømforsyningen som Emitter I har en av. Main unit, er jo også mye større, kjøleribbene er enorme. Mer strøm og mer krefter, men samme komponentkvalitet hele veien. Signalbanen i rent sølv er faktisk kortere på emmi I enn II.

(De eksterne boksene er strømforsyninger og ikke effektforsterkerdel, hvis noen tror det)

Edit: Man kan bestille Emitter I levert med 2 stk strømforsyninger pluss batteridel, altså en fire-boks Emitter I.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har hørt Emitter I trekke Sf Cremona Auditor, og var imponert over mangelen på transistorartifakter.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Se det ja, det var jo litt annerledes :)

Jeg har det nummeret tror jeg, men må nok grave det opp.

Selv er jeg ikke fristet til å begynne å tulle med preamps igjen, det spiller meget bra som det gjør.

Valentino: det er nok større forskjeller enn bare effekt mellom 1 og 2. 1 strømforsyning for hver kanal og batteridel til linjedelen gir nok et løft kan jeg tenke meg.
Men tanken på 4 tunge bokser er ikke fristende...

Samtidig er det nesten så man smiler når en tenker på hvordan tradisjonelle forsterkere er bygget opp, med en eller to store støyende trafoer inne i samme kabinett som skal foredle varene, med en nettkabel rett inn i det aller helligste? Det kan vel ikke fungere eller? ;)

Go Friedrich! ;D



O.

Tror du skal lese TAS en gang til janhella. HP skriver at alle preampene som ble koblet til degraderte lyden betraktelig, bortsett fra ART 2, som ikke svekket lydgjengivelsen noe særlig

Noen som har det TAS og kan quote det? Står i HP's workshop i et av numrene i høst.

Klart, har man lyst så kan man sikkert sete volumkontrollen på emitteren til 51, (da går signalet fra kilden hverken forsterket eller dempet rett igjennom,) og styre volumet med en preamp foran. Har aldri testet det selv, men tviler på at lyden blir bedre. Men det kunne vært artig å prøvd...
 
I

ijustpop

Gjest
Titt inni en emitter og alle andre forsterkerekjøp framstår som ran på åpne gate. Komponentkvalitet, byggekvalitet og ikke minst lydkvaliteten i en Emitter er latterlig høy, selv i en til 50 000.

Hva synes du om den påstanden Dog? Sammenlignet med andre kompnenter du har hatt? Hva gir mest for penga?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg tror jeg sa det et annet sted i denne tråden, at jeg er forundret over at den ikke er dyrere. For det er så gedigent bygget og gjennomtenkt fra innerst til ytterst. Så den påstanden støtter jeg.

O.
 
K

kbwh

Gjest
Valentino: det er nok større forskjeller enn bare effekt mellom 1 og 2. 1 strømforsyning for hver kanal og batteridel til linjedelen gir nok et løft kan jeg tenke meg.
Men tanken på 4 tunge bokser er ikke fristende...
Klart, jeg følger ikke helt med i timen når prisklassen er denne, men det er jo naturlig at økt utgangseffekt fører til behov for mer av den rene strømmen.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Bør man egentlig kjøpe noe som er bra, siden det alltid er noe som er bedre? ;)

Den nye Art2 (som janhella ikke har) skal jo også være mye bedre enn den gamle, osv.

Det er den jeg har, du tenker på ACT2 som TAS hevder ikke er på høyde med ART2'en ;D
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Tror du skal lese TAS en gang til janhella. HP skriver at alle preampene som ble koblet til degraderte lyden betraktelig, bortsett fra ART 2, som ikke svekket lydgjengivelsen noe særlig

Noen som har det TAS og kan quote det? Står i HP's workshop i et av numrene i høst.

Klart, har man lyst så kan man sikkert sete volumkontrollen på emitteren til 51, (da går signalet fra kilden hverken forsterket eller dempet rett igjennom,) og styre volumet med en preamp foran. Har aldri testet det selv, men tviler på at lyden blir bedre. Men det kunne vært artig å prøvd...
Fikk du ikke med deg der det står at lydbildet etc. ble mindre ved bruk av innebygde pre?
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.895
Antall liker
8.889
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Det er den jeg har, du tenker på ACT2 som TAS hevder ikke er på høyde med ART2'en  ;D
Behøver vel ikke å trekke denne lengre enn ART 3, også er det jo enkelte som mener at det finnes andre preamper som er bedre igjen....men for all, det er trolig ikke på preampen du har mest å hente.....

Mvh
OMF
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Mindre kan jo hende stemmer bedre med proporsjonene? Eller hur? ;)

Men jeg skal ikke påstå for mye, har aldri hørt hverken preen din, Emitter 2 eller den kombinasjonen. Men litt gøy skal vi jo ha det!

O.
 
K

kbwh

Gjest
Hvis det er slik at nivåjusteringen på disse ASRene ikke kan omgås (jeg forstår det slik) vil enhver ny komponent i signalveien bare kunne tilføre forvrengning.
At gullører oppfatter tilført forvrengning som forstørret lydbilde (eller hva det nå var) forundrer meg ikke.
 
I

ijustpop

Gjest
Fikk du ikke med deg der det står at lydbildet etc. ble mindre ved bruk av innebygde pre?
Nei, derfor hadde det vært kjekt om noen kunne scanne eller type det.
 
I

ijustpop

Gjest
Hvis det er slik at nivåjusteringen på disse ASRene ikke kan omgås (jeg forstår det slik) vil enhver ny komponent i signalveien bare kunne tilføre forvrengning.
At gullører oppfatter tilført forvrengning som forstørret lydbilde (eller hva det nå var) forundrer meg ikke.
Jeg er jo av den oppfatning av en god pre vil gjøre en bedre jobb enn en cd-spiller med volumkontroll, men jeg ville aldri satt noe annet enn et riaatrinn i signalveien min mellom kilde og emitter!
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg har jo stor tro på CJ`s preamps generelt, men denne acrylboksen ser ikke ut til å trenge en ;)

O.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Takk KW!
Jeg har også en liten ASR til, nå kommer den snart hjem til far :D
(når jeg får ånden over meg...)

Vel, som du skjønner så er jeg svinfornøyd. Og svaret på ditt spørsmål er at jeg har "nesten" en Exclusive, bare ikke batterikabel..Dvs den har high quality capacitor-board 573.000µf for Emitter I Basic, Version Blue som er kromføtter,
siste versjonen av strømforsyning og alu-kjøleribber...pretty much. Men ikke batteri altså, kun 2 bokser. Men det er nok det..jeg kan love deg at jeg kjempet en mørk og stormfull kveld med mitt titanforsterkede lår...grunn nok til å droppe Emitter 2 ;)

Anbefales virkelig på det varmeste.

O.


Hei Dog!!
Gratulerer så mye med  nye sorte blanke bokser.
Jeg har en jeg og ::) En liten en, men det er en ASR ;)
Kanskje ASR er veien å gå, dersom en også skal ha noe som driver hva det måtte være av f.eks. elektrostater.
Dette med bilulykken var ukjent for meg, men dette så nifst ut og kjempefint at det gikk bra tross alt.
Det er da en begynner å undres på om en ikke skulle satse på en Hummer :D
Jeg får ikke helt tak i hvor mange bokser det er du har skaffet deg?
Jeg ser jo bare to på bildene, og antar at det er hoveddelen +separat strømforsyning eller har du batteri til linestagedelen også?
God trening å lempe dette på plass vil jeg tro ::)

Mvh.KW
 
I

ijustpop

Gjest
Fikk du ikke med deg der det står at lydbildet etc. ble mindre ved bruk av innebygde pre?
Ser ikke ut som om husken min er så gæli...

Fra HP's Editor Choice Awards 2006:
One last thought: Because we did not need to use a linestage with ASR, we plugged phonostages and CD players into its asserted inputs. This gave me, at one point, the opportunity to hear what linestages were doing to the sound when inserted back into the Emitter, and that was, largely to shrink the apparent size, dimensionality, and dynamics of individual instruments. (This derailed our linestage survey for the nonce.) And made clear the superiority of the Conrad-Johnson ART II linestage, which changed the soundspace and soundfield the least.

Dette leser jeg som at alle forforsterkere som ble koblet til Emitteren forverret lyden, men ART II demonstrerte sin klasse, da det var den forforsterkeren som forandret lyden minst.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Du husker rett og slett godt :)

Interessant observasjon, men som med all hifi-presse og alle oss andre, subjektiviteten råder(selvfølgelig). And thank god for that!

Men Emitter måler jo bra også da har jeg lest ;)

O.
 
Topp Bunn