Bytte ut kondensatorer

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Har faktisk bare BG i min modda Pioneer multispiller og fornøyd med det men iht. flere på nettet slår faktisk Jensen 4-pols også BG på lyden.

Er i forhandlinger med leverandør nå så vi får se hvilke verdier osv. Jensen 4-pols vi kommer frem til...

I tillegg vanskelig å skaffe BG i rette verdier i øyeblikket. De sier prod. skal ta seg opp igjen men tydeligvis litt frem i tid.

JH: noen sier få enheter med mye uf pr. stk. er bedre, mens andre holder på det du gjorde med mange med små verdier.

What's right I wonder ? ;D
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Har faktisk bare BG i min modda Pioneer multispiller og fornøyd med det men iht. flere på nettet slår faktisk Jensen 4-pols også BG på lyden.

Er i forhandlinger med leverandør nå så vi får se hvilke verdier osv. Jensen 4-pols vi kommer frem til...

I tillegg vanskelig å skaffe BG i rette verdier i øyeblikket. De sier prod. skal ta seg opp igjen men tydeligvis litt frem i tid.

JH: noen sier få enheter med mye uf pr. stk. er bedre, mens andre holder på det du gjorde med mange med små verdier.

What's right I wonder ? ;D
Må nok teste selv, jeg falt for mange middels små.
Jensen skal slå BG, har lest det samme ja, men det er vel smak og behag.
Tar BG eller Mundorf i signalveien...

Hvilken leverandør?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Ser ut som om det blir Jensen Audiograde men ikke 4-pols da de er ikke enkle å integrere i en krets som har 2-pols fra før samt verdiene stemmer ikke helt.

40000uf i hver monoblokk. Bygger om 2 først for å høre resultatet.
 

stoni

Medlem
Ble medlem
08.01.2003
Innlegg
33
Antall liker
29
Torget vurderinger
6
Etter å ha eksperimentert både med BG, Jensen 4pol, Aerovox, Elna m.m. i strømforsyningen er jeg mye enig i det som sies om den ulike kvaliteten.

En skal likevel være oppmerksom på at BG gir en hurtighet, stramhet, oppløsning og dynamikk, men kan i noen oppsett også gi en noe for nøytral /steril lydkarakter, spesielt dersom det benyttes også i resten av konstruksjonen. Selv benytter jeg B&W 803N, og metaldomene er svært følsom for alt som kan gi en metalisk klang. Jeg ser noen karakteriserer det som Whitness, kankje best forklart med litt for mye hi-fi aktig? Jensen 4pol har langt på vei samme kvaliteter, men har mindre tendens til sistnevnte. Dersom du trenger store kondiser, vil jeg sterkt anbefale Jensen fordi du sparer en god slump penger og det lyder like godt, i noen oppsett også bedre. Benytter du BG, kombiner det med andre kondiser, gjerne Elna.

Et lite tips i den anledning, dersom du har tendens til ringing/skarphet i lyden, kan det lønnes seg å bytte likeretterne, spesielt dersom det står en likeretterbro i strømforsyningen. Etter endel uttesting, er jeg kommet fram til de samme likeretterne som Electrocompaniet benytter, MUR120. De er billige, og gir som regel en like stor lydmessig oppgradering som å bytte kondiser. De trenger heller ikke snubbere, tvertimot, de låter best uten. Det du vinner er lydmessig mye det samme som å bytte kondiser.

Har også testet ut de nye Munderf silver/gold som DC-sperre på utgangen. Har tidligere benyttet BG N, Tantalum (brukes konsekvent i min Naim), Solen filmkondis, og Mundorf Silver. Benytter 1 uF som gir cut-off på ca. 6 Hz, perfekt i mitt oppsett. BG i signalveien var en stor skuffelse, flat og uinteressant lyd, Tantalumen et hakk bedre, Solen også. Den store forskjellen kom med Mundorf Silver, flott oppløsning, hurtighet og dynamikk. Men, i mitt oppsett registrerte jeg en anlese lyttetretthet etter en stund. Det hadde lett for å tippe over mot det kliniske uniteressante. De nye Silver/Gold har rettet opp dette. Samtidig er de et hakk mer dynamiske, og med en enda bedre oppløsning. Ikke de store forskjellene, men i mitt oppsett nok til å rette opp mangelen på naturlig lydpresentasjon som Silver hadde. Den største overraskelen var egentlig at bassen nå gikk enda dypere og var hakket enda strammere.

De komponentene jeg anvender er:
Jeff-Rowland Concentra 2 og EC ECI-4
EC EMC-1 Up
B&W 803N
Tara Labs The 1 signal og høyttalerkabler
Shunyata Taipan og Python strømkabler
Naim Nat 2 radio
Mørch platespiller og tonearm med Benz Glider
Dali RIAA
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
stoni, takk for fyldig info, skal prøve Mundorf Silver/gold selv i signalveien, men Eltek hadde ikke de antall/verdier jeg trengte inne for øyeblikket.....
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Har faktisk bare BG i min modda Pioneer multispiller og fornøyd med det men iht. flere på nettet slår faktisk Jensen 4-pols også BG på lyden.

Er i forhandlinger med leverandør nå så vi får se hvilke verdier osv. Jensen 4-pols vi kommer frem til...

I tillegg vanskelig å skaffe BG i rette verdier i øyeblikket. De sier prod. skal ta seg opp igjen men tydeligvis litt frem i tid.

JH: noen sier få enheter med mye uf pr. stk. er bedre, mens andre holder på det du gjorde med mange med små verdier.

What's right I wonder ? ;D
:) :) :)
DIn multispiller har den så ikke en blød bas? Min erfaring er, at Black Gate giver en blød og varm bas.
Mvh.
Sven Palvig
:)
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Nope, bassen er hurtig, dyp og gjennomdetaljert. Bløt bass kan vel også være et litt dårlig analogt utgangstrinn?

Spilleren med BG igjennom er en litt eldre Pioneer DV-747 multispiller. Byttet også klokke og egen PU til klokka, asfaltplater osv.

Bildedelen er også blitt 100% byttet til BG og gir et kjempebilde uten støy i det hele tatt på mitt 135" lerret.

Det eneste jeg mangler nå er HDMI ut...og det gjør vel at ny HD DVD spiller blir handlet inn men ikke før vi ser hvordan markedet tar imot bråket med to standarder...helt utrolig at de ikke kan bli enige.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.797
Antall liker
1.643
Sted
Sjælland. Danmark.
Nope, bassen er hurtig, dyp og gjennomdetaljert. Bløt bass kan vel også være et litt dårlig analogt utgangstrinn?

Spilleren med BG igjennom er en litt eldre Pioneer DV-747 multispiller. Byttet også klokke og egen PU til klokka, asfaltplater osv.

Bildedelen er også blitt 100% byttet til BG og gir et kjempebilde uten støy i det hele tatt på mitt 135" lerret.

Det eneste jeg mangler nå er HDMI ut...og det gjør vel at ny HD DVD spiller blir handlet inn men ikke før vi ser hvordan markedet tar imot bråket med to standarder...helt utrolig at de ikke kan bli enige.
:) :) :)
Jeg har en Sony XA 50 ES til låns. Den er proppet med kondensatorer af fabrikat Black Gate, og den spiller fantastisk organisk og musikalsk. Den har også et ZAP filter 2. Det eneste minus er en lidt blød bas.
Min effekt forstærker har en trafo på 1900 va og 132.000 uF og 1000 i 4 ohm og 580 watt i 8 ohm pr. mono blok så bassen er ikke dårlig i det analoge trin.
Interessant at det forbedre billedelen med Black Gate!
Ja det er ærgeligt med to standarder, og det plejer at være det dårligste der vinder. SACD contra DVD Audio. VHS contra Betamax.
Mvh.
Sven Palvig
:)
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Mulig jeg må bytte ut komponenter i Pc'en, bruker den som drivverk ;D
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Ser for meg det ja, sitter og lodder inn nye motstander og lytter i et PC DVD-drev... ;D

DA har du bikket over vettu, J!
 

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Innlegg
393
Antall liker
90
Sted
Vestlandet
Har fått lankene i 4 stk. BHG Aerox ALS31c - 4700uf, 385 VDC. Disse har stått i en kraftstasjon i Sverige og er kanskje opptil 10 år gamle.
Ser ut som nye og jeg ser av div. datablad at disse er av longlife typen.
Noen som har erfaringer med denne typen lytter?
Hadde tenkt å putte de inn i et par gamle rørtrinn som har 3300uf og 350 volts lytter fra Spaque som sikkert er 25 år gamle... :eek:
 
Topp Bunn