Bytte spindel thorens td160

Flueogdupp

Fersking
Ble medlem
19.12.2024
Antall liker
0
Sted
Steinkjer
Noen Thorens eksperter her? Fikk kjøpt et nytt subchassis til en thorens td160, men lageret som står på er 7mm, og det jeg har orginalt er 10mm. Han jeg kjøpte det av sier at det bare er å slå ut spindelen som står på orginalt å sette i det på 7mm som jeg fikk med, det jeg lurer på er om noen har erfaring med å bytte spindel, og om det er en downgrade å bytte til mindre spindel, dog er det et nytt lager på den nye. Takk for svar på forhånd 😊

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.844
Torget vurderinger
1
Er det gamle lageret slitt e.l.?
Hva er grunnen til å bytte subchassis?

Mulig du får mer relevant respons dersom du skriver litt mer om dette.

10 mm spindel har vel litt høyere "status" enn 7 mm, men om det er reell forskjell i ytelsen vet jeg ikke.

Mvh
KJ

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Antall liker
2.337
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
7mm var ikke det de første versioner av td 160 så kom td 160 super med 10mm?

Mvh

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
32.773
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Usikker der. 150 og 125 hadde 10 mm. Mulig at tidlige 160 hadde 7 mm, men senere havnet 7 mm på de rimeligere 160-avleggerne, mens f. eks.160 Super og 147 hadde 10 mm. Stort sett. Det hendte at Thorens brukte hva man hadde på lager.

Gir økt hastighet i et oljet lager med messingforinger bedre ytelse eller bare høyere pris? Jeg vet ikke, men EMT hadde 20 mm lagre på de svære drogene.

Flueogdupp

Fersking
Ble medlem
19.12.2024
Antall liker
0
Sted
Steinkjer
Er det gamle lageret slitt e.l.?
Hva er grunnen til å bytte subchassis?

Mulig du får mer relevant respons dersom du skriver litt mer om dette.

10 mm spindel har vel litt høyere "status" enn 7 mm, men om det er reell forskjell i ytelsen vet jeg ikke.

Mvh
KJ
Hei, gamle lageret funker, men er jo fra 70 tallet hvis jeg ikke tar feil, og grunnen til at jeg hadde tenkt å bytte chassis er at det passer rega arma uten at jeg trenger å modifisere chassiet. Kan vell si at det var litt dårlig av selger å ikke gi info om dette når han solgte meg chassiet…

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.844
Torget vurderinger
1
Ok.

Dersom det gamle lageret er ok. Det er kanskje enkler å flytte det gamle lageret over i nytt subchassis?

Mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.844
Torget vurderinger
1
På bildet ditt kan det se ut som en låsering rund det gamle bronselageret. Er det tilfellet?

Praksis var vel i hovedsak en press-fit av lager til sub-chassis. I og for seg tilsvarende med spindel og sub-tallerken. Men det er mindre kontaktflate i sub-chassis enn for sub- tallerken, så det er kanskje enklere å løsne? På den sndre siden så finner jeg ingen prosedyrer for hverken det ene eller andre etter en rask rulling gjennom noenservicemanualer på nett.

Mvh
KJ

Flueogdupp

Fersking
Ble medlem
19.12.2024
Antall liker
0
Sted
Steinkjer
Er nok ikke en låsering, men ser litt sånn ut fra toppen, er låsering på det mye lageret. Han som solgte det sier at det bare er å slå ut spindelen med gummihammer, men sliter litt med å tro at det er så lett, å som du så finner jeg ingen prosedyrer på nett, ville bare forsikre meg før jeg eventuelt prøver slik at jeg ikke står igjen uten fungerende spindel 😅

Topp Bunn