Bytte rør i Seduction, og vol pot + rør i Kit 2?

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
10
Har nettopp fått en Bottlehead Seduction i hus, og driver å lodder på den om dagen. Det fulgte med 2 Sovtek 6922 rør, og jeg lurer på om det er noen vits å bytte rør. Og ev. hvilke bør jeg gå for. Spilleren er en Rega P3 i nyeste versjon m/ Rega PU, som jeg er forespeilet skal komme til den lokale Hi-Fi sjappa om en ukes tid.

Min Audio Note Kit 2 trenger ny vol.pot. Den spiller lavere i venstre kanal ved lite pådrag. Hvilke kan anbefales? Tror også jeg vil prøve nye (andre) rør i forsterkeren. Har idag EH 12AX7, EH 6SN7 og Sovtek 6550. 6550-røra står ganske skjevt på sokkelen, og det irriterer meg nesten grenseløst. Har vel ingen betydning for funksjon, men de blir nok byttet rimelig snart. Hvilke 6550-rør bør jeg prøve? Tung-Sol? Og hva med 12AX7/6SN7-røra? Det ene 12AX7-røret gløder ikke på toppen, men bare i bunn. Det fungerer sikker tilfredsstillende, men kanskje ikke 100%. Forslag til nye rør? Og hvor bør jeg ev. handle?

Trenger også en trafo til Seduction da den skal ha 120VAC. Forslag?

Anlegget er/blir:

Meridian 506
Rega P3/Bias2
Bottlehead Seduction
AN Kit 2
Klipsch RB61

På forhånd takk
Jon A

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Sv: Bytte rør i Seduction og vol pot i Kit 2?

Vedr. rør så er Motron/Brynjar Kvanlid på Vestfossen stedet og henvende seg. Han suverent utvalg og god service.
Det han IKKE har (så langt jeg kjenner) er EAT KT88. De har forhandler i Norge. Mener det er Audio-et eller annet
EDIT: sjekket og fant link og firma. De heter Audioart. http://www.audioart.no/ror.php

Leste en test i HIFI+ av disse rørene hvor de ble lovprist. Dyre - men siden du bare trenger to, er det vel overkommelig.

Pot og forslag til oppgradering av den, får du hos www.upgradaudio.com som selger AN kit i Norge.
Dersom du ikke trenger den, så lodd den ut, og sett inn fast motstand!
Upgrade Audio har også en del rør, og de har sikkert gode forslag til hva som passer best i kit2.

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Antall liker
10

TannoyGrf skrev:
Hei,
her er et par tips til rimelige og bra rørleverandører. Har nettop fått KT88/6550 Tesla som jeg er godt fornøyd med. Har samme Seduction men bruker ekstern step-down. Har du C4 upgrade?
http://stores.ebay.com/CTech-Electronics_W0QQssPageNameZstrkQ3amefsQ3amesstQQtZkm

http://search.ebay.com/_W0QQfgtpZ1QQfrppZ25QQsassZvintagelectronQQssPageNameZSTRKQ3aMEFSQ3aMESOI

Mvh Espen
Nei, har ikke C4S upgrade. Tenkte jeg heller skal legge de kronene i en bedre PU.
Hilken PU og spiller har du? Hva for ekstern step-down har du?

Jon A

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1

Erland skrev:
Det han IKKE har (så langt jeg kjenner) er EAT KT88. De har forhandler i Norge.

Leste en test i HIFI+ av disse rørene hvor de ble lovprist. Dyre - men siden du bare trenger to, er det vel overkommelig.
Sjekka opp heimesida til EAT og det ser ut til at dei held til i Slovakia. Det tyder ganske sikkert at røra er laga på Teslovak/JJ Electronics fabrikken i Cadca i Slovakia.
Bak signatur min ligg eigar av Demostenes, og eg vil vere forsiktig med å kritisere andre forhandlarar eller produkt eg ikkje fører. Likevel vil eg oppmode folk som skal kjøpe seg nye rør å samanlikne kva dei ulike fabrikantar oppgir av data og lover av garanti, returrett, support etc. før ein bestemmer seg. Det er lett å bli lurt av gull, glitter og subjektive testar.
EAT røra er relativt dyre - 3000 kr for eit 300B rør. Dersom ein samaliknar nøye data med dei fleste andre 300B som Electro Harmonix, Svetlana, Teslovak, Golden Dragon, KR-Audio, Western Electric etc. etc. ser ein at det er ikkje så mykje ein får for pengane sine:
Garanti: EAT: 1 år/2000 timar Andre typer: 3 mnd/2000timar til 1 år
Anodetap: EAT: 26W Andre typer: 45 - 70W
Uteffekt: EAT 6W Andre typer: 9 - 15W

Garantitid på 1 år eller 2000 timar tyder i praksis at har du forsterkaren på 12 timar pr. dag, har du brukt opp garantien på 170 dagar - ikkje 1 år.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Sv: Bytte rør i Seduction, og vol pot + rør i Kit 2?

Du trenger kun en 240/120 omformer trafo, ikker verdt bryet å finne en som har 240 inn og 6,3VAc . Seduction trekker kun 28Watt så 100VA er mer enn nok. Jgg kjøpt min hos Arngren , Clas Olson har også,mens Elfa bør også ha slikt noe..

Er vedlig fornøytd med min egen Seduction, har CCS4 oppgradering og har nå kjøpt en Goldpoint attenuator som jeg skal bytte mot den billilige original volum kontrollen, etter noen år begynte den å sprake litt ved omdreininger. Antagelig dårlig kontakt ,em like greit å opgradrer hele saken...

mvh
Sleiven

E

espenj2005

Gjest

JAND skrev:
TannoyGrf skrev:
Hei,
her er et par tips til rimelige og bra rørleverandører. Har nettop fått KT88/6550 Tesla som jeg er godt fornøyd med. Har samme Seduction men bruker ekstern step-down. Har du C4 upgrade?
http://stores.ebay.com/CTech-Electronics_W0QQssPageNameZstrkQ3amefsQ3amesstQQtZkm

http://search.ebay.com/_W0QQfgtpZ1QQfrppZ25QQsassZvintagelectronQQssPageNameZSTRKQ3aMEFSQ3aMESOI

Mvh Espen
Nei, har ikke C4S upgrade. Tenkte jeg heller skal legge de kronene i en bedre PU.
Hilken PU og spiller har du? Hva for ekstern step-down har du?

Jon A

Hei,
du "MÅ" kjøpe C4. Seduction med C4 er skikkelig dødare og rimelig i forhold til dyre puér.
Nå har jeg AT-OC9 og Rega P5.
Mvh Espen

Topp Bunn