Bytte fra op-amp til hdam modul (diskret op-amp)?

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Hei, vurderer å bytte op-ampene i dacen min fra NE5534 til hdam moduler (diskrete op-amper),
Har til nå funnet disse:
http://www.audio-gd.com/enweb/pro/diy/OPA.htm
http://www.bursonaudio.com/Burson_HDAM_Module.htm

Noen som har erfaringer eller anbefalinger på dette området?

Er sikkert mye mer jeg kunne gjort inne i dacen, men tør ikke å rote for mye inne i den, dacen er forresten en Promitheus dac, link til dacen her:
http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=41093.320
http://www.promitheusaudio.com/dac.htm

Forslag til andre forbedringer som kan gjøres er også interessant...

Mvh. Svein
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Slenger meg på i denne tråden din jeg også, hvis det er greit?
Har lenge lekt med tanken på å bytte BB2604 op-ampene i min Xindak Muse Deluxe 1.0, med Burson's HDAM-moduler. Men er liksom så i tvil om hvor mye det vil merkes...
Noen synspunkter på det? Any one..?
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Veldig lite respons hittil :'(

Men regner med det pøser inn med svar når tråden har levd litt ;D

Alle er hjertelig velkommen i tråden :D
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
novgarod skrev:
Slenger meg på i denne tråden din jeg også, hvis det er greit?
Har lenge lekt med tanken på å bytte BB2604 op-ampene i min Xindak Muse Deluxe 1.0, med Burson's HDAM-moduler. Men er liksom så i tvil om hvor mye det vil merkes...
Noen synspunkter på det? Any one..?
Man når også langt med den for mig at se bedste kreds på markedet i øjeblikket nemlig Ad 8620. Det er også langt enklere. 2604 er noget "RÅ" i sin gengivelse hvor 8620 er langt mere "finkornet". Også OPA 627 må se sig overgået af sidstnævnte.
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Duelund_Support skrev:
novgarod skrev:
Slenger meg på i denne tråden din jeg også, hvis det er greit?
Har lenge lekt med tanken på å bytte BB2604 op-ampene i min Xindak Muse Deluxe 1.0, med Burson's HDAM-moduler. Men er liksom så i tvil om hvor mye det vil merkes...
Noen synspunkter på det? Any one..?
Man når også langt med den for mig at se bedste kreds på markedet i øjeblikket nemlig Ad 8620. Det er også langt enklere. 2604 er noget "RÅ" i sin gengivelse hvor 8620 er langt mere "finkornet". Også OPA 627 må se sig overgået af sidstnævnte.
Takk for tipset! :) Den må sjekkes... Hvordan står den seg prismessig i forhold til Burson's HDAM-moduler? De koster ca. 1000 Nkr. pr. par...
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
novgarod skrev:
Duelund_Support skrev:
novgarod skrev:
Slenger meg på i denne tråden din jeg også, hvis det er greit?
Har lenge lekt med tanken på å bytte BB2604 op-ampene i min Xindak Muse Deluxe 1.0, med Burson's HDAM-moduler. Men er liksom så i tvil om hvor mye det vil merkes...
Noen synspunkter på det? Any one..?
Man når også langt med den for mig at se bedste kreds på markedet i øjeblikket nemlig Ad 8620. Det er også langt enklere. 2604 er noget "RÅ" i sin gengivelse hvor 8620 er langt mere "finkornet". Også OPA 627 må se sig overgået af sidstnævnte.
Takk for tipset! :) Den må sjekkes... Hvordan står den seg prismessig i forhold til Burson's HDAM-moduler? De koster ca. 1000 Nkr. pr. par...
Tjae Ad 8620 koster omkring 200 dk.kr stk. Man kan få dem billigere hvis man leder. Desuden skal man bruge en adapter sokkel idet 8620 er SMD.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=25015.0;all

Du kan se litt her. Jeg har byttet fra OPA637 til noen diskrete moduler, ikke Burson, men tilsvarende jeg kjøpte fra samme selger som jeg kjøpte dac-kitet fra.

Jeg merket i alle fall et løft, men jeg husker ikke i detalj hva selve forandringen var.

Hadde også en Promi-dac før det, og vet at blant annet separat strømforsyning er noe som gjøres, og vedkommende som kjøpte dac'en min har/skal gjøre dette. Husker ikke hva hans nick var, bare hans navn.. Send meg en pm med mail-adressen din så kan jeg sende over litt av den info'en jeg fikk fra kjøper etter at han begynte prosessen med sin dac.

-Tore
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Dette er jo også spennende....

Må innrømme at jeg vet veldig lite om opamper......så jeg tillater meg å stille noen "dumme" spørsmål her...

1 - Er det slik at "alle" op-amper mer eller mindre er like - mao - har du en op-amp med 8 føtter så kan man bare bytte den med en annen...?
2 - Kan det være egenskaper i kretsen rundt op-ampen som gjør at det ikke er ene og alene op-ampens ytelse som er avgjørende for totalresultatet?
3 - Såvidt jeg har forstått så fores opampen med likestrøm - kan det være en ide og sette en liten kondis direkte på disse benene (Loddes under printet på sokkelen..)?
4 - Hvordan kjennetegner man en opamp....er dette en op-amp...?



Mvh
OMF
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
1 : Nej ikke altid.
2: Ja
3: Ja helst lille elektrolyt ( 10 uf )
4: Ja dette er en opamp. En effektforstærker kan også være en opamp.

Definitationen på en opamp er at der mulighed for uendelig forstærkning og at der er en inverterende og ikke inverterende indgang.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!
Takker for kjapt svar....

Er det mulig å se fra bildet hvilken "type" det er - altså hva slags opamp den eventuellt kan erstattes med...?

Mvh
OMF
 

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Innlegg
290
Antall liker
1
En ting du også kan vurdere (noe jeg leste meg til på nettet), og som jeg også har brukt selv, er å sette inn en lite kondis mellom + og - inngangene på opampen (ikke spenningspinnene, men signalinngangene). Denne skal være av størrelsesorden <500 pF (jeg brukte 220 pF). Da jeg forsøkte dette i min egen forsterker, ble diskanten mye klarere og mindre hard. Det var mye mindre HF-støy.
 

Goffy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.06.2003
Innlegg
51
Antall liker
19
Sted
Vestlandet
Har selv byttet ut OPAer, da BB604 med BB627 i min cd-spiller og skal ærlig medgi at jeg vet ikke om jeg hørte forskjell. Byttet videre ut med Burson Audio sine OPAer og det ble straks mer musikk. Så til deg som lurer, de anbefallea på det sterkeste.

Har prøvd både enkle og doble OPAer fra Burson og kommer aldri til å bytte tilbake.

Det kan alltids diskuteres om det er OPAene, eller en heldig match vi snakker om. Uansett, jeg er veldig fornøyd.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
Er det mulig å se fra bildet hvilken "type" det er - altså hva slags opamp den eventuellt kan erstattes med...?
...
Utover at den har 8 ben er det svært lite å finne ut av bildet. Det bør være noe trykk på den: noen koder relatert til produksjon (tid, sted, serie o.l), samt en kode for produktbenevnelse/typebenevnelse, ofte en variasjon over to-tre bokstaver, etterfulgt av to til fire tall og evt en eller flere bokstaver - Den første sekvensen med bokstaver angir ofte produsentene (f.eks. AD, BB, LM, LN, LT og liknende - det kan også være OP eller OPA som er en generisk «kode» for operasjonsforsterker) - den andre sekvensen med tall er modell/typenummeret fra produsentene (f.eks. 27, 134, 177, 604, 627, 797) - den siste sekvensen med bokstaver angir ofte innpakkinsgtype (bokstavkoder for f.eks DIL 8, SOI 8, TO220-5 o.l.) og/eller kvalitetssortering.

mvh
KJ
 

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Innlegg
2.182
Antall liker
2
Milenko skrev:
Hei, vurderer å bytte op-ampene i dacen min fra NE5534 til hdam moduler (diskrete op-amper),
Har til nå funnet disse:
http://www.audio-gd.com/enweb/pro/diy/OPA.htm
http://www.bursonaudio.com/Burson_HDAM_Module.htm

Noen som har erfaringer eller anbefalinger på dette området?

Er sikkert mye mer jeg kunne gjort inne i dacen, men tør ikke å rote for mye inne i den, dacen er forresten en Promitheus dac, link til dacen her:
http://www.audiocircle.com/circles/index.php?topic=41093.320
http://www.promitheusaudio.com/dac.htm

Forslag til andre forbedringer som kan gjøres er også interessant...

Mvh. Svein
Går ud fra du ved hvordan man lettest får 5534 ud af printet ?
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.833
Antall liker
1.415
Sted
Steinkjer
Hei, op-ampene er festet med sokler slik at man enkelt skal kunne bytte.
Tror at å fjerne de gamle derfor skal gå greit. Spm. er vel om man skal gå for en "diskret" løsning eller en annen op-amp.
Audio-gd sin moon opa, har fått gode skussmål på nettet (head-fi), fordelen med den er at man slipper å lodde "caps" på bena til disse modulene, noe som igjen er anbefalt av Burson på deres.
Ser at her inne har flere erfaringer med Burson sine, slik at jeg på den måten anser Burson som et sikrere kjøp.....
Men siden jeg er ekstremt dårlig på å lodde, så har jeg ikke så veldig lyst til å gi meg i kast med det.....

Så det kan godt hende at jeg ender opp med Audio-gd sin moon diskrete op-amp...
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.824
Antall liker
8.799
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Takker for svar på mine spørsmål.

"Problemet" er at leverandøren av min DAC har pusset ned printet på OP-ampene.

Jeg har ikke lyst til å legge ut bilder av hele DACen på nettet - men er det noen som har litt inngående kunnskap om slike ting (Altså oppbygging av DAC generellt) som kunne tenke seg å motta noen bilder på mail/PM og titte litt på konstruksjonen - og eventuelle muligheter for oppgradering..?

mvh
OMF
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
"Problemet" er at leverandøren av min DAC har pusset ned printet på OP-ampene.

Jeg har ikke lyst til å legge ut bilder av hele DACen på nettet - men er det noen som har litt inngående kunnskap om slike ting (Altså oppbygging av DAC generellt) som kunne tenke seg å motta noen bilder på mail/PM og titte litt på konstruksjonen - og eventuelle muligheter for oppgradering..?
Det er et sjansespill uten positiv ID av ICen og kjennskap til kretsen som den står i.

Du kan komme litt videre med å studere kretskoblingen (følg printbanene og identifiser jordtilkobling, signal bane, strømforsyning og omkringliggende komponenter), prøv så å tegne et lite kretsskjema. Du kan godt sende meg en PM med bilder så kan jeg evt. se om jeg blir noe klokere avt det. Bildene bør være to oversiktsbilder av hhv over og underside av kretskortet, og tilsvarende to detaljbilder av området omkring ICen (både over og underside av kretskortet) - orienteringen av bildene er viktig.

mvh
KJ
 

Inductivius

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
295
Antall liker
74
Sted
Egersund
Torget vurderinger
12
Goffy skrev:
Har selv byttet ut OPAer, da BB604 med BB627 i min cd-spiller og skal ærlig medgi at jeg vet ikke om jeg hørte forskjell. Byttet videre ut med Burson Audio sine OPAer og det ble straks mer musikk. Så til deg som lurer, de anbefallea på det sterkeste.

Har prøvd både enkle og doble OPAer fra Burson og kommer aldri til å bytte tilbake.

Det kan alltids diskuteres om det er OPAene, eller en heldig match vi snakker om. Uansett, jeg er veldig fornøyd.

Enig med deg Goffy. Burson sine amper spiller musikk :D
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Shadow skrev:
Goffy skrev:
Har selv byttet ut OPAer, da BB604 med BB627 i min cd-spiller og skal ærlig medgi at jeg vet ikke om jeg hørte forskjell. Byttet videre ut med Burson Audio sine OPAer og det ble straks mer musikk. Så til deg som lurer, de anbefallea på det sterkeste.

Har prøvd både enkle og doble OPAer fra Burson og kommer aldri til å bytte tilbake.

Det kan alltids diskuteres om det er OPAene, eller en heldig match vi snakker om. Uansett, jeg er veldig fornøyd.

Enig med deg Goffy. Burson sine amper spiller musikk :D
Spørs vel bare om det ikke blir et par fra Burson i januar da... :)
 
Topp Bunn