Bytte fra Klipsch RF-83 til JBL Array?

Immortal

Medlem
Ble medlem
30.08.2008
Antall liker
9
Sted
Hauge i Dalane
Hei

Har hatt klipsch rf-83 en god stund nå, og det er en veldig morsom høytaler. Men den blir alt for stor til mitt rom.
Har tenkt å selge klipsch´en og gå til innkjøp av noen stativ høytalere.
Har sett litt på stativhøytalere av klipsch, men har funnet ut at jeg vil prøve noe annet.

Har en venn som har Totem Mani-2 Signature høytalere, og er veldig gla i lyden i disse, men synes ikke de spiller noe bra på rock/dårlig innspillte plater. Ellers er jeg veldig fornøyde med disse.
Hører mye på rock, og synes at mye av dette har en dårlig innspilling, noe som ikke passer Totem´ noe serlig, de blir for avslørende synes jeg.

Har tenkt litt på JBL Array 800, noen som har noe mening om disse?

Ser etter noen høytalere som ikke er så avslørende, som spiller ok, såogsi uansett kvalitet på innspilling.
Har et budsjett på 30-40 000,-til høytalere og kjøper gjerne brukt.
Er glad i live følelse.

Ellers er jeg åpen for tips og råd

Mvh
Joakim

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Array skal være en morsom høyttaler.

Hva har du av elektronikk?

Immortal

Medlem
Ble medlem
30.08.2008
Antall liker
9
Sted
Hauge i Dalane
Jeg har Parasound HALO A 21 effekt, og enParasound HALO P 7 forforsterker.

Går og tenker litt på å bytte ut elektronikk også, men blir høytalere som byttes i første omgang.

Er ikke slik at jeg "må" ha horn, er åpen for andre høytalere også.

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Antall liker
79
Har hørt Array 1400 på Mcintosh, EC, og Hegel. Syntes de 2 førstnevnte låt best og det er vel rundt der Parasound sin signatur ligger også, så har tro på den komboen. Det skal sies at Hegel kunne nok blitt skikkelig bra i ett mer dempet rom.

Tror absolutt den komboen med array 800 og parasound kan bli en kombo som spiller bra på alt, men mangler kanskje litt dypbass ?

maxmekker

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.03.2005
Antall liker
350
Torget vurderinger
2
Array 800 er en kanll høyttaler. Hvis ikke rommet er for stort klarer den seg godt uten sub. Den har ett trykk og driv som gjør at det føles som om den går mye dypere enn den faktisk gjør. Så liker du lyden av Jbl, er det bare og kjøpe.

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Antall liker
20.246
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Mine Array 1400 er ihvertfall ganske snille med dårligere innspillinger. Ikke alle høyttalere jeg har hatt har hatt den egenskapen. Og da synes jeg at de blir vanskelige å leve med.
Forrige eier av mine høyttalere brukte dem sammen med de største Parasound blokkene, og det var ikke feil.

Vil tro at Array 800 har en del av de samme lydmessige egenskapene.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
rri skrev:
Mine Array 1400 er ihvertfall ganske snille med dårligere innspillinger. Ikke alle høyttalere jeg har hatt har hatt den egenskapen. Og da synes jeg at de blir vanskelige å leve med.
Forrige eier av mine høyttalere brukte dem sammen med de største Parasound blokkene, og det var ikke feil.

Vil tro at Array 800 har en del av de samme lydmessige egenskapene.
Forige innlegg støttes :).

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Antall liker
20.246
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Jeg glemte i grunnen det viktigste. Array høres mer riktig ut enn alt annet jeg har hørt på min type musikk som er pop/rock. Min erfaring er nok noe begrenset i forhold til andre her på forumet, så ta det for det det er verdt.

Edit. Er ikke diskant og mellomtone driverene i S4700 de samme som i Array 800.
http://www.lydogbilde.no/nyheter/mektig-jbl

Noen som kan kommentere/dementere ?

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Og legg til blues & jazz, og du får et HT oppsett som takler det meste.

Mvh. oct

Goophy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
rri skrev:

Mellomtonen (175Nd-3) er lik, diskanten er bedre i Array 800.

Array 1400 derimot har 435al-driver som mellomtone, denne er mye, mye bedre igjen.
Vil derfor anbefale 1400 om man først skal gå for denne serien. Da får man også et basselement som er noe helt annet.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Goophy skrev:
rri skrev:

Mellomtonen (175Nd-3) er lik, diskanten er bedre i Array 800.

Array 1400 derimot har 435al-driver som mellomtone, denne er mye, mye bedre igjen.
Vil derfor anbefale 1400 om man først skal gå for denne serien. Da får man også et basselement som er noe helt annet.
Og 435A1-1 står det på mine 1400. Bass-element på 14 tommer gir bra trøkk. Anbefales. Gikk vel et par på brukten for 47 k. kr.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Tråd starter er vel ute efter stativ-høytalere. Selvsagt er det morsomt å frem-provosere større & dyrere modeller,men det blir vel OT.

Goophy

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.09.2010
Antall liker
21
Torget vurderinger
4
RojohII skrev:
Sannsynligvis pris/stk.
Huff, det har du nok helt rett i. Glemmer alltid det der.

oct skrev:
Tråd starter er vel ute efter stativ-høytalere. Selvsagt er det morsomt å frem-provosere større & dyrere modeller,men det blir vel OT.
Godt poeng.
Array 800 er en fin-fin mindre høyttaler og vil nok være en grei oppgradering fra RF-83.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
De er også et alternativ. Fikk vel også en pris i lyd & bilde. Er visst ikke mulig å få dem m. original-stativer. Soundgarden prioriterer vel heller budsjett komponenter :(.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Litt synd at de stort sett bare har mainstream produktene til demo... Forståelig nok muligens, men synd.

oct

Æresmedlem
Ble medlem
09.04.2009
Antall liker
8.042
Sted
Oslo
Svært synd. Selgerene hos Soundgarden er vel opplært til å anbefale Hegel, Dynadio, Primare, etc. Intet vondt ord om noen av merkene. Har selv hatt Hegel fra H-1 til P-4 & H-4. Svært gode produkter. Det er vel disse som selger best.JBL er heller ikke noe nisje-produkt, men kan jo være vanskeligere å selge i det øvre pris-sjikt. Slik er det bare :(.

Topp Bunn