Bytte fra 2M Black til Hana ML

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Dere må huske på att Rega RP40 har sine begrensninger hvor dyr bra pickup de er noe vits å putte på fordi forskjellene blir for små i forhold til pris hoppet på pickup. Husker det selv når jeg testet ulike pickup på mine Regaer. Så når du ikke klarer å løfte mellomtonen fra en 2m black så lyser varsellampen, spilleren er ikke god nok i forhold til potensiale i pickup.
    Hva mener du som "ikke er godt nok" -RP40 er ingen budsjettspiller akkurat.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Dere må huske på att Rega RP40 har sine begrensninger hvor dyr bra pickup de er noe vits å putte på fordi forskjellene blir for små i forhold til pris hoppet på pickup. Husker det selv når jeg testet ulike pickup på mine Regaer. Så når du ikke klarer å løfte mellomtonen fra en 2m black så lyser varsellampen, spilleren er ikke god nok i forhold til potensiale i pickup.
    Hva mener du som "ikke er godt nok" -RP40 er ingen budsjettspiller akkurat.
    Jeg prøver ikke å være nedlatende, men det er langt i fra noen toppspiller så man har mye å gå på hvis man gidder. Ikke det att man må, jeg bare påpeker att å gå bananas med dyre pickuper som ikke svarer seg i forhold til ytelse på spiller kanskje ikke er det smarteste .
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Dere må huske på att Rega RP40 har sine begrensninger hvor dyr bra pickup de er noe vits å putte på fordi forskjellene blir for små i forhold til pris hoppet på pickup. Husker det selv når jeg testet ulike pickup på mine Regaer. Så når du ikke klarer å løfte mellomtonen fra en 2m black så lyser varsellampen, spilleren er ikke god nok i forhold til potensiale i pickup.
    Hva mener du som "ikke er godt nok" -RP40 er ingen budsjettspiller akkurat.
    Jeg prøver ikke å være nedlatende, men det er langt i fra noen toppspiller så man har mye å gå på hvis man gidder. Ikke det att man må, jeg bare påpeker att å gå bananas med dyre pickuper som ikke svarer seg i forhold til ytelse på spiller kanskje ikke er det smarteste .
    RP40 tåler dyre pickup'er. Det er klart det er mulig å få noe som er bedre, og mer forseggjort. Man kan bytte arm, dempe vibrasjon, bruke en litt bedre RIAA og komme svært langt med det. Men uansett hva man velger å gjøre, så kan man ta med seg en god pickup til en ny platespiller, dersom man bestemmer seg for å oppgradere.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.786
    Antall liker
    8.753
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje vente litt...

    Jeg må si at jeg stusser litt på ganske bastante oppfatninger om Hana's mellomtone lenge før den er
    I nærheten av innspilt. Rudy sin test av sl ga klare indikasjoner på at den kunne lyde litt kjølig og anemisk før innspilling, men at mye endret seg etter 30 timer. Når trådstarter mener at den oppleves bedre på alt enn 2mblack (som jo blir rett fra esken) så er det kanskje greit å gi den litt tid før man svir av x antall tusen på ny spiller. Er selvsagt enig i at den da bør spiller vesentlig bedre i mellomtonen enn 2mblack.

    I beste mening...
    Mvh Vipa
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    .....
    Førsteinntrykk av en nyåpnet Hana .....
    Mellomtonen virker foreløpig veldig lik, venter på evt endring etter innspilling.
    .....
    Innspilling er i gang og blir spennende å høre hva som evt skjer etter noen timers bruk.
    Jeg må si at jeg stusser litt på ganske bastante oppfatninger om Hana's mellomtone lenge før den er
    I nærheten av innspilt. Rudy sin test av sl ga klare indikasjoner på at den kunne lyde litt kjølig og anemisk før innspilling, men at mye endret seg etter 30 timer. Når trådstarter mener at den oppleves bedre på alt enn 2mblack (som jo blir rett fra esken) så er det kanskje greit å gi den litt tid før man svir av x antall tusen på ny spiller. Er selvsagt enig i at den da bør spiller vesentlig bedre i mellomtonen enn 2mblack.

    I beste mening...
    Mvh Vipa
    Hvor leser du "bastante meninger" ??
    I beste mening ...
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.786
    Antall liker
    8.753
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    .....
    Førsteinntrykk av en nyåpnet Hana .....
    Mellomtonen virker foreløpig veldig lik, venter på evt endring etter innspilling.
    .....
    Innspilling er i gang og blir spennende å høre hva som evt skjer etter noen timers bruk.
    Jeg må si at jeg stusser litt på ganske bastante oppfatninger om Hana's mellomtone lenge før den er
    I nærheten av innspilt. Rudy sin test av sl ga klare indikasjoner på at den kunne lyde litt kjølig og anemisk før innspilling, men at mye endret seg etter 30 timer. Når trådstarter mener at den oppleves bedre på alt enn 2mblack (som jo blir rett fra esken) så er det kanskje greit å gi den litt tid før man svir av x antall tusen på ny spiller. Er selvsagt enig i at den da bør spiller vesentlig bedre i mellomtonen enn 2mblack.

    I beste mening...
    Mvh Vipa
    Hvor leser du "bastante meninger" ??
    I beste mening ...
    Leser det vel ingensted, kanskje sannheten er et sted mellom lett hentydning og bastant mening... ;)

    Mvh vipa
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Min erfaring er at Hana trenger tid og som andre P.U`er så kan den låte noe uinspirert på den første platesiden.

    Gratulerer med ny PU Bidevind og mange takk for at du tar deg tid til å dele dine erfaringer med oss andre her på forumet. Det er slike innlegg som gjør det interessant å bruke tid her inne.

    -BB-
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.786
    Antall liker
    8.753
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Min erfaring er at Hana trenger tid og som andre P.U`er så kan den låte noe uinspirert på den første platesiden.

    Gratulerer med ny PU Bidevind og mange takk for at du tar deg tid til å dele dine erfaringer med oss andre her på forumet. Det er slike innlegg som gjør det interessant å bruke tid her inne.

    -BB-
    Hear hear! :)
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Pga vår, hus, hage, bil og båt så er det kun blitt ca 20 timers innspilling så langt.
    Blir vanskeligere å samenligne med 2M Black etter som tiden går.
    Samtidig skjer jo "innspillingsendringen" i små små endringer mellom hver plateside så det blir litt "synsing" fra min side.

    Men, når jeg nå lytter til Svenska Truddelutter så kan jeg med sikkerhet si at ventilene på Arne Domnerus sin klarinett aldri har kommet så tydelig frem.
    Og altsaxen fremstår så luftig og fin som aldrig tidligere.
    Helt klart at mellomtonen kommer seg med tiden og "vokser seg til".

    Lydbildet vokser også, både i bredde og dybde.

    Jeg blir bare mer og mer fornøyd med denne innvesteringen. Helt klart verdt hver krone.
    Men, nå er våren her og det vil bli mer sporadisk lytting frem mot høsten.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg måtte løfte min RP8 arm 4mm for at armen skulle ligge i vater med Hana SL. Forøvelig en helt suveren PU. Jeg har aldri hatt noen rega PU'er på min RP8, så jeg vet ikke sikkert hvordan VTA eller da SRA er med disse.
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.342
    Antall liker
    2.574
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Antar at "shimse" betyr "å bygge opp",
    og da er svaret 6 mm

    Vis vedlegget 541205
    Ut i fra bildet kan jeg ikke se at armen er løftet noe som helst.Har samme spiller med en 2mm shims på en 2m black.Shimsen sitter mellom de 3 runde sorte bitene under armen og det metallstykket som går under tallerkenen. Med 2mm shims har loddet en klaring på ca 2mm til støvlokket.
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Antar at "shimse" betyr "å bygge opp",
    og da er svaret 6 mm
    Ut i fra bildet kan jeg ikke se at armen er løftet noe som helst.Har samme spiller med en 2mm shims på en 2m black.Shimsen sitter mellom de 3 runde sorte bitene under armen og det metallstykket som går under tallerkenen. Med 2mm shims har loddet en klaring på ca 2mm til støvlokket.
    Du har sikkert rett. Jeg trodde det var mellomstykker på 6mm som stod der. Men de "de 3 runde sorte bitene" er altså "standard" og IKKE en del av "shimsen".
    Godt vi har bilder til å forklare med
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    Oslo Vinylklubb er i gang med en omfattende test av Hana ML, og resultatet blir formidlet når samtlige testere har konkludert. Jeg spilte de første 30 timene med testpickupen, og uten å si for mye kan jeg røpe at jeg opplevde mye av det samme som Bidevind. Følg med!

    Hana_1.jpg
     
    Sist redigert:

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    ... Spent på å høre hva trådstarter ender opp med, og ikke minst lytteinntrykkene når ny PU er på plass, spesielt siden jeg har blitt anbefalt 2M Black selv.
    Hana ML er bestillt. Må desverre vente noen uker på levering. Men oppfølging skal bli.
    Blir spennende da jeg synes 2M Black er en veldig god PU og det skal noe til å overgå den.
    Gratulerer! Av ren nysgjerrighet må jeg spørre hvorfor du går for en ML etter alle fantastiske testene som SL har fått. Den ble nylig også tildelt årets produkt av Stereophile:

    https://www.hifisentralen.no/forumet/bransjenyheter/92359-hana-pickuper-forha-ndsbestill-na.html


    -BB-
    Her er kanskje svaret:
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    ... Spent på å høre hva trådstarter ender opp med, og ikke minst lytteinntrykkene når ny PU er på plass, spesielt siden jeg har blitt anbefalt 2M Black selv.
    Hana ML er bestillt. Må desverre vente noen uker på levering. Men oppfølging skal bli.
    Blir spennende da jeg synes 2M Black er en veldig god PU og det skal noe til å overgå den.
    Gratulerer! Av ren nysgjerrighet må jeg spørre hvorfor du går for en ML etter alle fantastiske testene som SL har fått. Den ble nylig også tildelt årets produkt av Stereophile:

    https://www.hifisentralen.no/forumet/bransjenyheter/92359-hana-pickuper-forha-ndsbestill-na.html


    -BB-
    Her er kanskje svaret:
    Tja..... kommer vel an på øya som leser.

    Hana SL har tidligere utmerket seg mot pick up`er i en langt høyere prisklasse og jeg er nødt til å låne ML for å direkte kunne sammenlikne dem mot SL. Rent umiddelbart ser man jo at huset til ML er tyngre men dette bemerker jo Rudi i sin test av SL hvor han skriver at han opplevde endringer i lydsignaturen ved å dempe huset til SL.

    Og jeg står fortsatt inne for mitt eget utsagn hvor jeg tidligere skrev at Hana SL spiller ringer rundt 2M Black.

    -BB
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Det er forøvrig et interessant intervju med Mr Hiroshi Ishihara fra Hana her:

    https://theaudiophileman.com/bristol...ies-cartridge/

    Hvor han blant annet sier litt om markedstrategien til Hana og at ML har Microline slipning mot Shiabata slipning på SL. I tillegg er huset til ML laget av Delrin og kobberspolene er av bedre kvalitet på SL.

    -BB-
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.663
    Antall liker
    3.090
    Fikk august-utgaven av Stereophile i postkassa i dag, hvor Herb Reichert tester Hana ML. Han mener den er «a stunning-sounding, artfully engeneered phono invention that loves all music, and a fantastic bargain.»


    F3D40FB5-2A2C-47EB-A738-92E6732809A2.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn