Bytte fra 2M Black til Hana ML

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    ...Og dette er det bare én pickup-produsent som kjenner til, og derfor låter alt annet dårlig?

    Jau, det...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Jeg forstår det veldig godt, men ikke alltid like lett å oversette fra veldig teknisk engelsk.
    Sinusbølgen er jo der hele tiden, det må den ellers ingen lyd.

    Har bare tatt den med for å vise hva som skjer når pickup blir tvinget opp pga smalt platespor.
    Nei kompliansen har ingen ting å si for dette, bare nåleslipningen.
    Ser du har Vdh, ser ut som du blir sur pga jeg kritiserer denne, men du hvil heller ikke hvorfor den låter som den gjør.
    I et super balansert system med lite støy låter denne helt elendig- som en vedvarende høy tone.
    Som jeg har sagt tidligere så sier jeg ikke at teoriene ikke er interessante, eller at de ikke har riktighet eller poeng, jeg sier bare at det ikke er sammeheng mellom utsagnene du serverer. Du fremsetter en rekke påståender og så konkluderer du, men det er ingen logisk sammeheng i det du skriver.

    Jeg må innrømme jeg synes det er vanskelig å forstå om du mener problemet med de fleste slipinger er at de er for skarpe/spisse og at stiften slinger om rillen er for vid, eller om du mener som du startet med å si, at problemet er at de fleste stifter har for stor radius.

    Å påstå at jeg er sur er usakelig. Jeg drøfter sak og det eneste jeg har kommentert er at du ikke har klart å gi en god begrunnelse for påstandene dine.

    Jeg har ikke sporingsproblematikk på min vdh Colibri hos meg, og det er fordi den er korrekt satt opp. Om man har en vedvarende høy tone fra denne pickupen så har man enten satt den opp feil, eller så er det mangler ved eksemplaret. Sporingsproblematikk er svært enkelt å avdekke.
     

    wizard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    3.734
    Antall liker
    3.336
    Det er eier selv som sier at hans Vdh låter lyst/skarpt og den har også en irriterende støy hele tiden.
    Det var 1 år siden nå, eier trodde at dette skulle gå vekk med innspilling, men nei den låter akkurat sånn nå også.

    Så den ble solgt for et annet merke, og lyden er så mye bedre fra anlegget hans nå, alle skarpheter og støy er borte.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Litt drøyt å konkludere med at alt fra VdH da er skrot, og at line contact slipinger er djevelen hvis dette er basert på utsagn fra en person?

    Jeg har/har hatt disse VdH pickupene : MC10, Mc One, Mc Two, Frog, Grashopper II, Grashopper IV, Condor og Colibri og har aldri opplevd det du beskriver denne personen sliter med.

    Kanskje defekt eksemplar, eller manglende kunnskap om oppsett?

    Det er eier selv som sier at hans Vdh låter lyst/skarpt og den har også en irriterende støy hele tiden.
    Det var 1 år siden nå, eier trodde at dette skulle gå vekk med innspilling, men nei den låter akkurat sånn nå også.

    Så den ble solgt for et annet merke, og lyden er så mye bedre fra anlegget hans nå, alle skarpheter og støy er borte.
     
    R

    rr30629

    Gjest
    Personlig så er jeg kjempeglad for at vi har analog kapasiteter som f.eks. A-A og G_B som besitter skikkelig kompetanse her på forumet. Der er det mye erfaring vi andre kan dra nytte av.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Litt drøyt å konkludere med at alt fra VdH da er skrot, og at line contact slipinger er djevelen hvis dette er basert på utsagn fra en person?

    Jeg har/har hatt disse VdH pickupene : MC10, Mc One, Mc Two, Frog, Grashopper II, Grashopper IV, Condor og Colibri og har aldri opplevd det du beskriver denne personen sliter med.


    Kanskje defekt eksemplar, eller manglende kunnskap om oppsett?

    Det er eier selv som sier at hans Vdh låter lyst/skarpt og den har også en irriterende støy hele tiden.
    Det var 1 år siden nå, eier trodde at dette skulle gå vekk med innspilling, men nei den låter akkurat sånn nå også.

    Så den ble solgt for et annet merke, og lyden er så mye bedre fra anlegget hans nå, alle skarpheter og støy er borte.
    Jeg har selv hørt MC 10 Special, Frog, Crimson, Condor og Colibri XGP i forskjellige anlegg - alle har den lysheten men i varierende grad, favoritten min er Colibri.
    Så alle har satt de opp feil da? mens andre pickuper de har låter ikke som Vdh.
    Vdh er ikke mørktklingende, de er heller ikke varmtklingende. Her hos meg låter den imidlertid ikke hardt og den låter heller ikke lyst. Klangmessig ligger den tettere på Jan Allaerts enn Dynavector (som igjen ligner mer på EMT).

    Jeg har også vært borti pickuper som sporer dårlig og som jeg ikke fikk til. Hadde en Shelter 90X jeg aldri fikk til. Ikke fikk kompisen min den til heller, og meg bekjent ble aldri noen kloke på den, må ha vært et feileksemplar. Jeg ble aldri komfortabel med Cadenza Blue heller, men det går mest på at den er for kjølig tonalt ifht mine preferanser. Glimrende på sine felt, men den var ikke helt det jeg hadde lyst på.

    Dersom vi snakker om «ringing» og direkte unoter så lurer jeg på om vedkommende du refererer til enten har en arm som er mismatch med vdh eller har gjort noe annet feil i oppsettet. Men jeg opplever ikke at vdh er vanskeligere å få til enn andre pickuper heller så jeg forstår ikke helt hvorfor han skal ha problemer med alle pickupene derifra. For høy impedanse?

    Jeg har hatt relativt mange vinylkyndige innom her, og flere har hørt vdh uten at noen har hatt noe å utsette på den.
     

    Rubyred

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Innlegg
    950
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Fredrikstad
    Litt drøyt å konkludere med at alt fra VdH da er skrot, og at line contact slipinger er djevelen hvis dette er basert på utsagn fra en person?

    Jeg har/har hatt disse VdH pickupene : MC10, Mc One, Mc Two, Frog, Grashopper II, Grashopper IV, Condor og Colibri og har aldri opplevd det du beskriver denne personen sliter med.

    Kanskje defekt eksemplar, eller manglende kunnskap om oppsett?

    Det er eier selv som sier at hans Vdh låter lyst/skarpt og den har også en irriterende støy hele tiden.
    Det var 1 år siden nå, eier trodde at dette skulle gå vekk med innspilling, men nei den låter akkurat sånn nå også.

    Så den ble solgt for et annet merke, og lyden er så mye bedre fra anlegget hans nå, alle skarpheter og støy er borte.
    Sitter med samme erfaring som StianG, og Fosse. Har eid en rekke forskjellige VDH, og spiller nå på en VDH Colibri XGP montert på en Bergmann Sindre. Den spiller definitivt ikke lyst/skarpt.
    VDH Colibri spiller nøytralt, og åpent, med fantastisk tyngde i bassen, parret med utstrakt topp, og masse detaljer.

    /Ruby:)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.711
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Kan hende fenomenet wizard kan være ringing i arm røret som og Fosse er inne på og det kan lett tenkes at det kan gå over til resonans og til slutt høyfrekvent feed back ved høyere lydnivåer .
    Men,,, feedback kan man få fra andre av grammofonens komponeter og , også exsterne , i tillegg har vi eletronikken :)
    Jeg synes og det er viktig og å nevne i sammheng mellom dårlig tillpassning arm / PU
    at div pick ups har og sine desiderte favoritt partner armer
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Prøver å drodle litt rundt dette. Om ikke for å komme med noe fasitsvar, så i hvert fall for å prøve å åpne for noe vi kan bruke som felles begreper i jakten på felles forståelse.

    Shibata, ML, Replicant og alle disse fine slipningene har jo en liten og en stor radius.

    Den lille radiusen i sporets lengderetning, altså den retningen rillemodulasjonen blir trangere med høyere frekvens, lavere lineær rillehastighet (les: inn mot senter av plata, og selvsagt på 33 i forhold til 45), og forsåvidt også med høyere amplitude.

    Den store radiusen er 90 grader på denne, og altså rett opp og ned. Eller, snarere opp 45 grader til hver av sidene, og i den retningen sporet moduleres i motsetning til retningen det beveger seg. Jeg sliter med å se at dette skal gi noe opphav til 'klyping', eller 'pinch'.

    Når radien i en kurve i rillene nærmer seg radien på nålslipningen, så vil anlegget mot vinylen bevege seg bort fra senter av den lille kurven, dette gir opphav til sporingsavvik mellom pickup og nåla på kutterhodet (som vi i praksis kan anse som en meisel med rett hjørne). Dette gir opphav til økende forvrengning, med høyere frekvens og amplitude, og lavere lineær rillehastighet.

    Men den store radien på nåla? Sliter med å se den, altså. Den definerer sånn jeg forstår det hvor langt opp og ned i rilla det er kontakt mellom diamant og vinyl, og ellers lite annet (la gå at trykket er så høyt at man må ha det for å få nok areal til at plasten ikke bare gir etter og deformeres, trykket (kraft/areal) er enormt, og vinyl er ganske mykt).

    Generelt etter å ha lest målingene i HFN i noen år, eneste hifiblekke som måler pu, så er da mitt inntrykk at pickuper med skarpe slipninger (i lengderetningen) måler bedre enn de med billigere/buttere nåler, både vertikalt og horisontalt. Jeg klarer heller ikke helt å se at det skal være noen forskjell mellom de to retningene (vertikalt og horisontalt), som man får inntrykk av at det menes lenger opp i tråden.

    Forøvrig er ren vertikal bevegelse i en stereo pickup/rille L-R, altså venstre minus høyre, eller begge kanaler med identisk signal i motfase. Jeg antar at det tross alt er ganske lite av denslags i den virkelige verden. Horisontal derimot, er det plenty av. Likt signal fra begge kanaler, i fase. Det er solist i senter, det.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    En utfordring som har fått f.eks. VYGER til å anbefale å lete etter noe annet. Usikker på hvordan det hadde gått med mine 14-ish på SME 312S, men det er neppe noen optimal match med lineærarmer.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Er meget godt poeng (også nevnt av harepusen og fosse). Har sett nok bilder at oppsett (som regel fra asia) der de putter den dyreste pickupen de har på den dyreste armen de har og tenker at det må bli smør. En colibri på en FR66 er og blir feil! Samme med tangential armer som har veldig ulik masse horisontalt og vertikalt. Ikke en god ide med myke pickuper.

    Ei utfordring med VdH er den høge kompliansen. Du må nesten ha ein lettvektsarm for å få optmal matching. Og ein Formula 4 er vel neppe optimal. Men eg har gode erfaringar med tangentialarmar på desse pickupane.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Har ikke prøvd, nei. Tipper det hadde funka sånn skapelig, i hvert fall med mindre den ble utsatt for bulkete plater (som jeg ahr lite av). Usentrerte plater er helt nede på 0,55 Hz eller noe, og da er vi fortsatt langt under selv en uheldig lav resonans. Det hjelper nok også at jeg har ufjæret spiller, så vi unngår selvsving rundt de 3-4 Hz som de gjerne er tunet til.

    Men på den annen side. Jeg trives fint med min Ortofon PW, og den har noen timer igjen. Takk og lov. Den var dyr....
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Har skralt erfaringsgrunnlag dessverre, men prøvde et par av de når jeg hadde eminent tech arm for en mannsalder siden. Ble nervøs av hele greien, og å se cantilever i 45 graders vinkel når nålen fikk kontakt og armen fortsatt var opptatt med å stå i ro ble for heftig for meg.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Lead in og lead out, ja. Den hadde jeg oversett. Tror grunnen til at VYGER sa nei først og fremst er slitasje på pickup, men det er lenge siden jeg fikk dette gjenfortalt av en VYGER-eier.
     
    Sist redigert av en moderator:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.945
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Leser denne tråden med stor interesse - har nettopp ervervet meg en RP40 og er i ferd med å gi meg hen til vinylen. Min har riktignok fortsatt original Elys og ikke spilt en plate enda - men lurer allerede nå på hva som er veien å gå når det gjelder PU. Er dette drivverket godt nok til å rettferdiggjøre PUer i prissegmentet 8-10k dersom man har en god nok riaa?
    Har kun hørt en Rega med PU til mer enn 10k (Soundsmith Boheme), men det låt meget bra.
    Selv er jeg like fornøyd med Rega Exact på min RP40 som jeg var på min RP6.
    Trenger ikke alltid bruke mye penger ;)
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Har du prøvd? Det er eit forsøk verd, sjølv om det ikkje stemmer teoretisk.
    Elles er den billegaste tangentialarmen frå Clearaudio ganske interessant, med veldig lite bevegeleg masse..
    Jeg har ikke kommet så langt, men jeg har planer om å teste Colibri i Odin-armen. Jeg har fått laget et ekstra lett motvektslodd siden pickupen veier svært lite.

    Per nå står en i SME V som ikke er noen arm med særlig lav effektiv masse men jeg kan ikke se eller høre at den oppfører seg vanskelig på noe som helst vis.
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Selv om diskusjonen har litt dårlig sporingsevne (i forhold til tema) så er den allikevel interessant og gir et stort og fargerikt bilde med gode detaljer både i "bass" og "diskant". :)

    Jeg ønsker et noe varmere lydbilde samt forbedringer på så mange øvrige egenskaper som mulig (i forhold til 2M black),
    dessuten er det viktig at den vil fungere på min spiller/arm (RB303) uten problemer.
    Jeg finner tekniske data på begge (dog ikke høyde på Hana ML) men de oppgis ikke unisont og jeg har heller ikke bakgrunn/kunnskap for å vite hvilke parametre jeg skal se på og som er viktige i denne sammenheng.
    Noen inspill ?

    Etter litt søk på nett vedr tester etc samt innspill her, så står nå valget mellom Hana ML og Dynavector DV-20X2.
    DV er det trygge valget og Hana det spennende. Hm ....
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Selv om diskusjonen har litt dårlig sporingsevne (i forhold til tema) så er den allikevel interessant og gir et stort og fargerikt bilde med gode detaljer både i "bass" og "diskant". :)

    Jeg ønsker et noe varmere lydbilde samt forbedringer på så mange øvrige egenskaper som mulig (i forhold til 2M black),
    dessuten er det viktig at den vil fungere på min spiller/arm (RB303) uten problemer.
    Jeg finner tekniske data på begge (dog ikke høyde på Hana ML) men de oppgis ikke unisont og jeg har heller ikke bakgrunn/kunnskap for å vite hvilke parametre jeg skal se på og som er viktige i denne sammenheng.
    Noen inspill ?

    Etter litt søk på nett vedr tester etc samt innspill her, så står nå valget mellom Hana ML og Dynavector DV-20X2.
    DV er det trygge valget og Hana det spennende. Hm ....
    Jeg føler at jeg allerede har svart på dette. Hana SL er 14mm høy som er identisk med Rega sine egne produkter mens ML har i tillegg en kobberplate på toppen som gjør den høyere og så klart også tyngre.

    Når det gjelder lyden så spiller Hana SL ringer rundt 2M black med mer varme, mer bunn, bedre diskant og langt lavere støylandskap. Jeg velger å tro at ML ikke gjør ting noe dårligere en SL. Jeg velger også å tro, siden jeg selv har eid en ASR Mini Basis, at kombinasjonen Hana og ASR vil fungere utmerket. ASR trenger nærmest all den varmen den kan få med sine analytiske, "hifikorrekte" egenskaper.

    -BB-
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Selv om diskusjonen har litt dårlig sporingsevne (i forhold til tema) så er den allikevel interessant og gir et stort og fargerikt bilde med gode detaljer både i "bass" og "diskant". :)

    Jeg ønsker et noe varmere lydbilde samt forbedringer på så mange øvrige egenskaper som mulig (i forhold til 2M black),
    dessuten er det viktig at den vil fungere på min spiller/arm (RB303) uten problemer.
    Jeg finner tekniske data på begge (dog ikke høyde på Hana ML) men de oppgis ikke unisont og jeg har heller ikke bakgrunn/kunnskap for å vite hvilke parametre jeg skal se på og som er viktige i denne sammenheng.
    Noen inspill ?

    Etter litt søk på nett vedr tester etc samt innspill her, så står nå valget mellom Hana ML og Dynavector DV-20X2.
    DV er det trygge valget og Hana det spennende. Hm ....
    Jeg føler at jeg allerede har svart på dette. Hana SL er 14mm høy som er identisk med Rega sine egne produkter mens ML har i tillegg en kobberplate på toppen som gjør den høyere og så klart også tyngre.

    Når det gjelder lyden så spiller Hana SL ringer rundt 2M black med mer varme, mer bunn, bedre diskant og langt lavere støylandskap. Jeg velger å tro at ML ikke gjør ting noe dårligere en SL. Jeg velger også å tro, siden jeg selv har eid en ASR Mini Basis, at kombinasjonen Hana og ASR vil fungere utmerket. ASR trenger nærmest all den varmen den kan få med sine analytiske, "hifikorrekte" egenskaper.

    -BB-

    Ja, du har svart ganske så detaljert, også tidligere BeetleBug.
    Beklager, men jeg hadde ikke fått med meg høyden på Hana SL.
    Takker nok en gang for god informasjon, nå heller pila ganske sterkt for Hana.
     

    Nod

    Medlem
    Ble medlem
    27.10.2004
    Innlegg
    18
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Har kun hørt en Rega med PU til mer enn 10k (Soundsmith Boheme), men det låt meget bra.
    Selv er jeg like fornøyd med Rega Exact på min RP40 som jeg var på min RP6.
    Trenger ikke alltid bruke mye penger ;)
    Veldig betryggende å høre, samtidig virker det da som om dette er et drivverk med gode kvaliteter man virkelig kan bygge videre på. Spent på å høre hva trådstarter ender opp med, og ikke minst lytteinntrykkene når ny PU er på plass, spesielt siden jeg har blitt anbefalt 2M Black selv.
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    ... Spent på å høre hva trådstarter ender opp med, og ikke minst lytteinntrykkene når ny PU er på plass, spesielt siden jeg har blitt anbefalt 2M Black selv.
    Hana ML er bestillt. Må desverre vente noen uker på levering. Men oppfølging skal bli.
    Blir spennende da jeg synes 2M Black er en veldig god PU og det skal noe til å overgå den.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    ... Spent på å høre hva trådstarter ender opp med, og ikke minst lytteinntrykkene når ny PU er på plass, spesielt siden jeg har blitt anbefalt 2M Black selv.
    Hana ML er bestillt. Må desverre vente noen uker på levering. Men oppfølging skal bli.
    Blir spennende da jeg synes 2M Black er en veldig god PU og det skal noe til å overgå den.
    Gratulerer! Av ren nysgjerrighet må jeg spørre hvorfor du går for en ML etter alle fantastiske testene som SL har fått. Den ble nylig også tildelt årets produkt av Stereophile:

    https://www.hifisentralen.no/forumet/bransjenyheter/92359-hana-pickuper-forha-ndsbestill-na.html


    -BB-
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer! Av ren nysgjerrighet må jeg spørre hvorfor du går for en ML etter alle fantastiske testene som SL har fått. Den ble nylig også tildelt årets produkt av Stereophile:

    https://www.hifisentralen.no/forumet/bransjenyheter/92359-hana-pickuper-forha-ndsbestill-na.html

    -BB-
    Takk! Antar at ML er enda noen hakk bedre siden det er "top line" fra Hana.
    Når jeg først bytter så håper jeg å oppnå så mye hørbar forbedring som mulig for kronene.
    Blir spennende å høre og se om mitt "ordspråk" stemmer:
    For å oppnå en forbedring som er stor nok til at man ønsker å utføre et bytte, så må prisen dobles.8)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Blir spennende å høre og se om mitt "ordspråk" stemmer:
    For å oppnå en forbedring som er stor nok til at man ønsker å utføre et bytte, så må prisen dobles.8)
    Ei interessant naturlov du lanserar der..... kanskje gjeldande i visse prissegment. Men når du kjem på eit visst nivå, kan det vere små preferansar som gjer at du vel den eine dingsen framfor den andre.
    Uansett, om du doblar prisen, får du ei spennande oppleving. Så må du kanskje forsake andre opplevingar....
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Hei Bidevind,

    Svarte byttet til forventningene?

    Mvh
    -BB-
    Hei,
    Venter fortsatt på levering. Håper den ankommer medio Februar. Jeg har ikke glemt tilbakemelding og benytter ventetiden til å finne passende test-musikk.
    Mvh
    Fornuftig bruk av ventetiden :)

    Hana ML får hyggelige tilbakemeldinger i denne videoen:


    -BB-
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Hei, etter at jeg bestillte ML så har jeg bevist ikke søkt etter nye tester da jeg vil få min egen oppfatning først.
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Nå er Ortofon 2M Black erstattet med Hana ML på min Rega RP40.
    Førsteinntrykk av en nyåpnet Hana mot en godt brukt 2M er som følger.
    Jeg er jo veldig godt fornøyd med 2M Black men synes den kan være litt skarp i diskanten samt at den plukker opp alt av støy. Dette var bakgrunn for å bytte.

    Diskanten er mere behagelig men detaljene er allikevel i behold.
    Hana plukker også opp en del støy, men i mindre grad en Black.
    Mellomtonen virker foreløpig veldig lik, venter på evt endring etter innspilling.
    Bassen er like tørr og korrekt som i Black men går dypere og er kraftigere.
    Transientene er tydelig bedre og detaljer kommer bedre fram. Det er mer kropp, luft og rom.
    Sporing er vesentlig bedre (en en godt brukt 2M), Spirit & the blues med Eric Bibb (på Opus3) har gitt meg problemer tidligere, men nå spiller det nydelig.
    Stereobildet er bedre, lettere å plassere instrumenter, men håper på bedring også vedr dybde og 3-dimensjonalitet.
    Hana er veldig musikalsk og jeg får mere følelse av å være på konsert.

    Alt i alt er jeg godt fornøyd med byttet og Hana er bedre på de aller fleste områder. Det er omtrent dobbel pris på Hana i forhold 2M Black og jeg har tidligere sagt, som en generell tese, at prisen må dobles for å oppnå en forbedring som gjør det verdt å bytte. Så også i dette tilfellet, men synes Hana kommer godt ut av dette i forhold til denne tesen.
    Min lille platesamling blir som ny.
    Innspilling er i gang og blir spennende å høre hva som evt skjer etter noen timers bruk.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Nå er Ortofon 2M Black erstattet med Hana ML på min Rega RP40.
    Førsteinntrykk av en nyåpnet Hana mot en godt brukt 2M er som følger.
    Jeg er jo veldig godt fornøyd med 2M Black men synes den kan være litt skarp i diskanten samt at den plukker opp alt av støy. Dette var bakgrunn for å bytte.

    Diskanten er mere behagelig men detaljene er allikevel i behold.
    Hana plukker også opp en del støy, men i mindre grad en Black.
    Mellomtonen virker foreløpig veldig lik, venter på evt endring etter innspilling.
    Bassen er like tørr og korrekt som i Black men går dypere og er kraftigere.
    Transientene er tydelig bedre og detaljer kommer bedre fram. Det er mer kropp, luft og rom.
    Sporing er vesentlig bedre (en en godt brukt 2M), Spirit & the blues med Eric Bibb (på Opus3) har gitt meg problemer tidligere, men nå spiller det nydelig.
    Stereobildet er bedre, lettere å plassere instrumenter, men håper på bedring også vedr dybde og 3-dimensjonalitet.
    Hana er veldig musikalsk og jeg får mere følelse av å være på konsert.

    Alt i alt er jeg godt fornøyd med byttet og Hana er bedre på de aller fleste områder. Det er omtrent dobbel pris på Hana i forhold 2M Black og jeg har tidligere sagt, som en generell tese, at prisen må dobles for å oppnå en forbedring som gjør det verdt å bytte. Så også i dette tilfellet, men synes Hana kommer godt ut av dette i forhold til denne tesen.
    Min lille platesamling blir som ny.
    Innspilling er i gang og blir spennende å høre hva som evt skjer etter noen timers bruk.
    Høres veldig interessant ut. Jeg har selv 2M Black som for øyeblikket er koblet opp og jeg kjenner igjen beskrivelsen din. Jeg har en Clearaudio Virtuso Wood jeg kjøpte med spilleren, men fikk litt lyst å prøve noe annet. Den er mer som du beskriver Hana ML, men jeg kunne godt tenke meg Hana'en i "samlinga".
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.342
    Antall liker
    2.574
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Hva skal man kjøpe Hana ML eller en AT Art 9? En Art 9 blir billigere med kampanjeprisene til Platekompaniet. Jeg har samme spiller som Bidevind.
     

    Harald HM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2016
    Innlegg
    2.251
    Antall liker
    2.142
    Sted
    Bardufoss
    Torget vurderinger
    1
    Nå er Ortofon 2M Black erstattet med Hana ML på min Rega RP40.
    Førsteinntrykk av en nyåpnet Hana mot en godt brukt 2M er som følger.
    Jeg er jo veldig godt fornøyd med 2M Black men synes den kan være litt skarp i diskanten samt at den plukker opp alt av støy. Dette var bakgrunn for å bytte.

    Diskanten er mere behagelig men detaljene er allikevel i behold.
    Hana plukker også opp en del støy, men i mindre grad en Black.
    Mellomtonen virker foreløpig veldig lik, venter på evt endring etter innspilling.
    Bassen er like tørr og korrekt som i Black men går dypere og er kraftigere.
    Transientene er tydelig bedre og detaljer kommer bedre fram. Det er mer kropp, luft og rom.
    Sporing er vesentlig bedre (en en godt brukt 2M), Spirit & the blues med Eric Bibb (på Opus3) har gitt meg problemer tidligere, men nå spiller det nydelig.
    Stereobildet er bedre, lettere å plassere instrumenter, men håper på bedring også vedr dybde og 3-dimensjonalitet.
    Hana er veldig musikalsk og jeg får mere følelse av å være på konsert.

    Alt i alt er jeg godt fornøyd med byttet og Hana er bedre på de aller fleste områder. Det er omtrent dobbel pris på Hana i forhold 2M Black og jeg har tidligere sagt, som en generell tese, at prisen må dobles for å oppnå en forbedring som gjør det verdt å bytte. Så også i dette tilfellet, men synes Hana kommer godt ut av dette i forhold til denne tesen.
    Min lille platesamling blir som ny.
    Innspilling er i gang og blir spennende å høre hva som evt skjer etter noen timers bruk.
    Flott utlegning om hva som gjør det ene bedre enn det andre. Balansert. Gjør at man får hjelp til å ta et kvalifisert valg:)

    Takk for den, Bidevind:)
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.342
    Antall liker
    2.574
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Vil bare legge til at jeg har en Ortofon 2M Black i dag, men mye vil ha mer.
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Flott utlegning om hva som gjør det ene bedre enn det andre. Balansert. Gjør at man får hjelp til å ta et kvalifisert valg:)

    Takk for den, Bidevind:)
    Takk for tilbakemelding.
    Jeg kan strekke meg til å si at Hana ML er "bedre på alt".
    Men uttrykk som "spiller i ringer rundt" eller "knuser" vil jeg ikke benytte.

    Vi får se hva som evt skjer etter noen timer innspilling. :)
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Dere må huske på att Rega RP40 har sine begrensninger hvor dyr bra pickup de er noe vits å putte på fordi forskjellene blir for små i forhold til pris hoppet på pickup. Husker det selv når jeg testet ulike pickup på mine Regaer. Så når du ikke klarer å løfte mellomtonen fra en 2m black så lyser varsellampen, spilleren er ikke god nok i forhold til potensiale i pickup.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn