Bytte element i Patos sub

IJH

Medlem
Ble medlem
22.01.2022
Innlegg
5
Antall liker
2
Sted
Øvre Årdal
Har fått tak i en gammel 10" Patos sub.

En kveld med litt høgt volum kom det plutselig noen merkelige lyder, hørtes ut som om noe var løsnet.
Og når jeg trykker på membranen kommer det skrapelyder fra spolen.

Rekner med at elementet er klar for evig hvile?

Er det mulig å finne nytt element som passer til kassen og forsterkeren?

Kassen er ca 47 liter, to refleksrør, downfireing.
På forsterker står det 450W
På element står det max 250W, 4 Ohm
IMG_20220122_105517.jpg
IMG_20220122_105606__01.jpg
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.467
Antall liker
986
Xelent i en Patos sub? Lukter veldig uoriginalt, men jeg er ingen ekspert på Patos heller. Hadde trodd det skulle stått Seas der.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Han laga i alle fall ein type med Peerless XLS eller XXLS, det var "biltypen", altså ikkje den med QTS på 0.17, men meir i området 0.3 - 0.4 om eg hugser rett. Og så la han litt vekt inni støvhetta.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Det bør da ikke være altfor vanskelig: Se hva slags sub det dreier seg om, leit opp hvilket - mest sannsynlig Seas eller Peerless- element som satt i originalt, og kontakt produsentens serviceavdeling pr. e-post. Da finner du ut om den kan utbedres eller om de har en ekvivalent.. ScanSpeak kjøpte både Vifa og Peerless, så du kan kontakte Audiocom Hi-Fi for dem . Seas holder til i Moss..
Den der ser litt hjemmesnekra ut, ja.. Alternativ 2 er å søke opp det elementet som sitter i..det har du nok sprengt. Og da spørs det om forsterkeren lever. Noe større reparasjon, så ville jeg sett på ny. Fra REL…Ser ut til å være en Basic eller Lyric, det der..og de var ikke altfor dyre. Er tross alt ikke alt det lønner seg å fikse på heller.
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Tror du må finne erstatningselement av annet fabrikat.

Kan du måle ytterdiameter på element, innerdiameter på hull i kassen, diameter på skruesirkel (mål fra innerkant skruehull til innerkant skruehull, diagonalt over elementet. Mål deretter ytterkant-ytterkant på skruehullene og ta gjennomsnittet av disse to).

Mål innerdiameter og lengde på bassrefleksrørene (fra kant på innsiden til ytterkant kasse).

Johan-Kr
 

IJH

Medlem
Ble medlem
22.01.2022
Innlegg
5
Antall liker
2
Sted
Øvre Årdal
Tror du må finne erstatningselement av annet fabrikat.

Kan du måle ytterdiameter på element, innerdiameter på hull i kassen, diameter på skruesirkel (mål fra innerkant skruehull til innerkant skruehull, diagonalt over elementet. Mål deretter ytterkant-ytterkant på skruehullene og ta gjennomsnittet av disse to).

Mål innerdiameter og lengde på bassrefleksrørene (fra kant på innsiden til ytterkant kasse).

Johan-Kr
Skal se om jeg får gjort det i løpet av uka.
Har stuet den vekk i garasjen no.
 

IJH

Medlem
Ble medlem
22.01.2022
Innlegg
5
Antall liker
2
Sted
Øvre Årdal
Det bør da ikke være altfor vanskelig: Se hva slags sub det dreier seg om, leit opp hvilket - mest sannsynlig Seas eller Peerless- element som satt i originalt, og kontakt produsentens serviceavdeling pr. e-post. Da finner du ut om den kan utbedres eller om de har en ekvivalent.. ScanSpeak kjøpte både Vifa og Peerless, så du kan kontakte Audiocom Hi-Fi for dem . Seas holder til i Moss..
Den der ser litt hjemmesnekra ut, ja.. Alternativ 2 er å søke opp det elementet som sitter i..det har du nok sprengt. Og da spørs det om forsterkeren lever. Noe større reparasjon, så ville jeg sett på ny. Fra REL…Ser ut til å være en Basic eller Lyric, det der..og de var ikke altfor dyre. Er tross alt ikke alt det lønner seg å fikse på heller.
Har kanskje et poeng der... Fikk suben gratis, så har ikke tapt penger på den enda 🙈
Tror ikke det er lyric. Har prøvd å Google, men finner ikke bilde av patos basic sub (som jeg tror det er)
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.467
Antall liker
986
Hvor på suben står Patos-merket? Er faktisk litt i tvil om dette er noen Patos sub i det hele tatt..
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Skal vel stå på grillen, sentrert i kanten mot gulvet. Sett forfra. Basic har det sentrert sånn, rett på kassa, ettersom den ikke har noen grill. Og fyrer ned mot gulvet.

IJH: var jeg deg, så jeg heller om jeg kunne finne en nyere åtter fra REL👍 Eller, hvis satellittene dine er virkelig små, en T-Zero fra samme kant. Så 666 her hadde ute to stykk i forrige uke. Og skulle gjerne hatt klørne i en av dem selv.
 
Sist redigert:

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Midt på, nede mot gulv, ja. Det kabinettet der er en Patos Basic Sub. Og der satt det visst ikke ( alltid ) Seas i, om jeg minnes riktig. Lyric Sub 10 hadde Seaselementet høyere opp på baffelen, bak en stoffgrill. Og fyrte ut i rommet. Når hørte jeg den oven viste sist? Var vel på Plaza, seint nittitall. Messe, der jeg hadde noen utrolige timer med kombinasjonen Dynaudio og Classe. Men også en av de kjedeligste lyttesesjoner i mitt liv- på fullt Sony ES i halvmillionsklasse.. Kan det stemme at den er ca 25 år gammel, IJH? Kjenner du til dens eierskap og historie, kanskje? Hvilket system den jobba i før? Hvor har du den fra?
 
Sist redigert:
Topp Bunn