Bil, båt og motorsykkel Bytte bil, lurer på andres erfaringer med enkelte merker (ingen synsing takk)

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Men da er det så enkelt som at det bør kalles bakhjulsdrift da, som kanskje er det mest presise begrepet i denne sammenhengen. Og så fungerer det så fint med begrepene forhjulsdrift og firehjulsdrift også.

Kjører bakhjulsdrift selv med 50-50 vektfordeling, men ønsker meg 58-42.....
Bare for ordens skyld: De viktigste er vel at bilen har bakhjul. Kom over en på E 18 ved Skøyen hvor begge bakhjula hadde ramla av. Dårlig med både skyv og trekk der i gården, selv om driften trolig var på forhjulene.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
Med bakhjulstrekk opplever man at hekken kommer pent ut om det er glatt. Med forhjulstrekk går man rett frem i samme situasjon.
Kjører du slik at hekken/fronten sklir når det er glatt så kjører du som en tulling.
Min erfaring når det gjelder for/bakhjulsdrift er at dekkene står for 75% av bilens vinteregenskaper. Plasseringen av drivhjulene og bilens vektfordeling tar seg av de siste 25%
På saltet og tørr vei er jeg langt på vei enig. Ellers rimelig uenig. Hva med chassisinnstillinger og elektroniske krykker? Du kan ha så gode dekk du vil hvis ikke resten er i orden.

Ellers er kontrollert sladding på vinterføre god trening for å takle ikkeplanlagte hendelser som KAN oppstå ;). Tullingene er de som ikke øver på farlige situasjoner :). Selv er jeg så gammel at jeg normalt er tilstedeværende under kjøring, kan multitaske, tenker litt lenger enn panseret rekker og dermed heller ikke så lett havner i tåpelige situasjoner (sa jeg at jeg er beskjeden også?). Men du verden som jeg leker når jeg har anledning til det.

Kjører du med eller uten hatt?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.574
Torget vurderinger
12
Med bakhjulstrekk opplever man at hekken kommer pent ut om det er glatt. Med forhjulstrekk går man rett frem i samme situasjon.
Kjører du slik at hekken/fronten sklir når det er glatt så kjører du som en tulling.
Min erfaring når det gjelder for/bakhjulsdrift er at dekkene står for 75% av bilens vinteregenskaper. Plasseringen av drivhjulene og bilens vektfordeling tar seg av de siste 25%
På saltet og tørr vei er jeg langt på vei enig. Ellers rimelig uenig. Hva med chassisinnstillinger og elektroniske krykker? Du kan ha så gode dekk du vil hvis ikke resten er i orden.

Ellers er kontrollert sladding på vinterføre god trening for å takle ikkeplanlagte hendelser som KAN oppstå ;). Tullingene er de som ikke øver på farlige situasjoner :). Selv er jeg så gammel at jeg normalt er tilstedeværende under kjøring, kan multitaske, tenker litt lenger enn panseret rekker og dermed heller ikke så lett havner i tåpelige situasjoner (sa jeg at jeg er beskjeden også?). Men du verden som jeg leker når jeg har anledning til det.

Lurer på hva som fikk deg til å stille det spørsmålet? At jeg sa jeg liker å leke litt om vinteren, gjerne kjører uten ESP eller at jeg liker best å se det store bildet når jeg er i trafikken og dermed lettere unngår unødvendige situasjoner (selv om jeg har vært opp i de også)? :) Gjett'a?

• Liker
Reaksjoner: HCS

Andersen88

Medlem
Ble medlem
14.10.2011
Antall liker
6
Sted
Bergen
Torget vurderinger
4
VW Golf. Sikker vinner. Er selv på nr. 5 (+ e-UP som daglig by/bruksbil). Får nok en 2007-2009 modell under 100-lappen. 1,9TDI på 105 hester er bunnsolid og svært drivstoffgjerrig. Det er også lite problemer knyttet til disse bilene, samt deler er rimelig og lett tilgjengelig. Styr unna quattro dersom du ikke absolutt MÅ ha 4-hjulstrekk.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Faren min har 08 modell Golf V, har nylig flagget garantisak på rust samt at ABS enheten gikk istykker (kjent feil) etter 5.5 år og han måtte dekke hele reperasjonen selv.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.954
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jøss. Lurer på sannsynligheten for at noen kjenner en Golfeier med problemer vs at noen kjenner en Alfaeier med problemer, og om det betyr at Golf har mye mer problemer enn Alfa.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Jøss. Lurer på sannsynligheten for at noen kjenner en Golfeier med problemer vs at noen kjenner en Alfaeier med problemer, og om det betyr at Golf har mye mer problemer enn Alfa.
Poenget er det at man har en importør og produsent som ikke er villige til å dekke feil som følge av kjente svakheter.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.162
Sted
Trondheim
Jeg har selv hatt problemer med Møller Trondheim - en gang i forbindelse med en Passat, en annen gang i forbindelse med en Audi A4. Mens BMW skiftet turbo på min 6 år gamle 530 kostnadsfritt (etter en tur på Autobahn). Så +1 til BMW og -2 til Møller/VW. Like fullt har jeg kjøpt en Golf GTE nå, så får vi se hvordan det går. Jeg har ikke planlagt å ha den mer enn 5 år, så vi får tro det blir problemfritt i de 5 årene.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.284
Torget vurderinger
1
Jeg har aldri kjørt en bil som ikke understyrer. Newton er enig med meg. Det er bare at enkelte biler overstyrer før de begynner å understyre...

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.574
Torget vurderinger
12
Begrepene brukes for å beskrive hvordan den først slipper når det slipper, hvilket jeg tror du vet. Og Newton er ikke enig med noen for han er død ;)

D

Desillusjonert

Gjest
For å avslutte tråden, det ble en Audi A3 med kjedelig motorlyd...savner rekke 6 allerede! Men liker drivstoff økonomien :)

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28

Lurer på hva som fikk deg til å stille det spørsmålet? At jeg sa jeg liker å leke litt om vinteren, gjerne kjører uten ESP eller at jeg liker best å se det store bildet når jeg er i trafikken og dermed lettere unngår unødvendige situasjoner (selv om jeg har vært opp i de også)? :) Gjett'a?
Spørsmål på siden..Slår du den helt av eller bare delvis ? Det er to trinn på bilen din, men det har du sikkert funnet ut ?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.574
Torget vurderinger
12
Både og. Morsomst med helt av. Bedre fremkommelighet også

• Liker
Reaksjoner: HCS

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.609
Torget vurderinger
2
2 personlig erfaringer fra min krets:
Mercedez C 1997 . Endelig kondemnert etter 350 000 km når bakakselen røk, utalligede reparasjoner (flere per år) og rustholk. komplett katastrofe.
Tøyota Avensis 1998. 250 000 km. Måtte bytte batteriet nå etter 17 år. Stensprut førte til bytte av frontruten. En rustflekk ved baklykt. Ledd i overføring mellom atomatigirhendel og motor sviktet 2 ganger. Går som en klokke og god som ny.

Sjekk Dekra mobil appen (dekra used car report) som viser bruktbilstatisikk ang feil i Europa.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.938
Torget vurderinger
8
Hei
Jeg vurderer å bytte bil til en enkel, grei, ikke for sprek bil. Min unger er i alderen da de skal begynne å låne bil, så jeg trenger en bil jeg ikke er alt for redd for. Så den må ligge under 90-100.000 kroner, over 2004 modell, ha gått under 140.000 km og ha registerreimen byttet.
Til nå har jeg sett på:
  • Audi A3, 2004-2006
  • BMW 116, 2004-2006
  • Ford Focus, 2006-2008
  • Citroen C4, 2009-2010
  • Toyota Corrola (som er verdens kjedeligste bil, men godt rykte kan hjelpe), 2004-2005

Hvem har erfaringer med disse og kan dere si noe fornuftig om disse bilene?

SYNSING ER IKKE NØDVENDIG OG VELDIG LITE PRODUKTIVT!

A3 har et godt rykte for å ha en god førerplass og være diftssikker.
116 har veldig gode kjøreegenskaper, men et litt trangt fører miljø.
Focus er en midt på treet bil å mange områder, men har rykte med lite tull og gode kjøreegenskaper. Noe rust, har jeg hørt?
Citroen har veldig bra fører miljø, gode å kjøre og masse utstyr. Man får også relativt nye biler (2009-2010) får den samme summen. Ruster?
Corrola er møkk kjedelig, emn Toyota har et veldig bra rykte!

Andre jeg bør se etter?

Hatt kun tysk og alltid noe gale. Alt fra Opel til BMW M5
De to siste har vert Renault. Ja faktisk, og går og går! Ryktet henger ikke på greip når det gjelder renault vertfall. Se etter modeller fra 2008 for da skiftet de elektronikk til det samme som Merse har.
Lite rust og.
Kjøre selv Audi 4x4 nå , men var litt tilfeldig da en kompis som og bare har hatt tysk og toyota, ville bytte audien sin i renaulten (grand espace) pga 7 seter, bil mot bil uten mellomlegg, så jeg sa veldig nølende og etter å ha byttelånt flere mnd at ok. Audien er verdt mer og nyere og full i all elektronikk og skinn +++

Lykke til i alle fall med ny bil. :)

Sist redigert:

raptor

Medlem
Ble medlem
11.07.2014
Antall liker
28
Sted
O' Vestland vestland...
Honda er kjent for å produsere biler med god kvalitet. Dessuten jukser de ikke med oppgitt forbruk slik som de fleste andre gjør. Honda er et lite merke i Norge, men likevel blant de største i verden, og de er verdens desidert største produsent av motorer.

Jeg kjører Honda selv, og det er et trygt og kanskje traust valg, men så ønsker jeg lave og forutsigbare vedlikeholdsutgifter.

Dersom komfort er det viktigste, velg f.eks Citroen eller Mercedes, her kommer Honda til kort.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.762
Sted
Holmestrand
Hei
Jeg vurderer å bytte bil til en enkel, grei, ikke for sprek bil. Min unger er i alderen da de skal begynne å låne bil, så jeg trenger en bil jeg ikke er alt for redd for. Så den må ligge under 90-100.000 kroner, over 2004 modell, ha gått under 140.000 km og ha registerreimen byttet.
Til nå har jeg sett på:
  • Audi A3, 2004-2006
  • BMW 116, 2004-2006
  • Ford Focus, 2006-2008
  • Citroen C4, 2009-2010
  • Toyota Corrola (som er verdens kjedeligste bil, men godt rykte kan hjelpe), 2004-2005

Focus er en midt på treet bil å mange områder, men har rykte med lite tull og gode kjøreegenskaper. Noe rust, har jeg hørt?
Citroen har veldig bra fører miljø, gode å kjøre og masse utstyr. Man får også relativt nye biler (2009-2010) får den samme summen. Ruster?

Andre jeg bør se etter?

De to siste har vert Renault. Ja faktisk, og går og går! Ryktet henger ikke på greip når det gjelder renault vertfall. Se etter modeller fra 2008 for da skiftet de elektronikk til det samme som Merse har.
Lite rust og.
Kjøre selv Audi 4x4 nå , men var litt tilfeldig da en kompis som og bare har hatt tysk og toyota, ville bytte audien sin i renaulten (grand espace) pga 7 seter, bil mot bil uten mellomlegg, så jeg sa veldig nølende og etter å ha byttelånt flere mnd at ok. Audien er verdt mer og nyere og full i all elektronikk og skinn +++

Bilene jeg hr hatt med minst problemer: Honda, Renault, Citroen og Ford. Tett på null.
Mest problemer: Uten tvil VW Passat og Golf. De har vært verre enn Saab (som jeg elsket like vel).

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.938
Torget vurderinger
8
Hei
Til nå har jeg sett på:
  • Audi A3, 2004-2006
  • BMW 116, 2004-2006
  • Ford Focus, 2006-2008
  • Citroen C4, 2009-2010

Andre jeg bør se etter?

Lite rust og.

Bilene jeg hr hatt med minst problemer: Honda, Renault, Citroen og Ford. Tett på null.
Mest problemer: Uten tvil VW Passat og Golf. De har vært verre enn Saab (som jeg elsket like vel).

off...eg som bytta min Renault i en Audi Quatro..og fruen som kjøpte passat.. hvordan skal dette gå??
Jaja..kjøpte nå en NuForce P-20 i dag så da glemmer en dritet for en stund. :p

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.162
Sted
Trondheim
Jeg har ikke problemer med noen av mine biler, jeg. En 1994 SAAB 9000, en 1998 Audi A4 og en 2000 BMW 530DAT. De går som klokker alle 3. Jeg hadde litt problemer med forstillingen på Audien - et kjent problem med den modellen, men ellers har de stort sett vært problemfrie. Jeg har byttet slitedeler, selvfølgelig, men det er stort sett det.
Ja, og så røk turboen på BMWen da bilen var 6 år gammel, men det reparerte BMW kostnadsfritt.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.623
Torget vurderinger
96
Hei
Til nå har jeg sett på:
  • Audi A3, 2004-2006
  • BMW 116, 2004-2006
  • Ford Focus, 2006-2008
  • Citroen C4, 2009-2010

Andre jeg bør se etter?
Toyota, en no-brainer. Helt seriøst. Har hatt Avensis og Corolla. Ikke en eneste uforutsett feil. Som du sier, kjedelig men du finner ikke mer driftssikre biler.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.054
Hva kan gå istykker på en 10-15 år gammel Toyota? Wire til den manuelle choken? Fordelerlokket?

Anti-lock Braking Systems (ABS) were an optional feature on Toyota Corollas until the 2009 model year, when it became a standard feature. ABS is a safety feature that prevents wheels from being inadvertently locked up under extreme braking.

Må sammenligne epler med epler:
image.jpg

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.837
Sted
Sølvbyen
På en del Toyota'er fra rundt 2000 har man jo den velkjente feilen på 1ZZ-FE motorene med høyt oljeforbruk med ofte påfølgende havari. Både Avensis, Corolla, og RAV4 kom vel med denne motoren tror jeg. På veldig mange biler er dette utbedret og motoren er byttet, men det kan fortsatt rulle noen eksemplarer rundt med disse feilkonstruerte motorblokkene. Forresten er det individuelle coiler på de fleste 10-15 år gamle Toyota'er, og ikke fordeler.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.854
Sted
Bærum
På en del Toyota'er fra rundt 2000 har man jo den velkjente feilen på 1ZZ-FE motorene med høyt oljeforbruk med ofte påfølgende havari. Både Avensis, Corolla, og RAV4 kom vel med denne motoren tror jeg. På veldig mange biler er dette utbedret og motoren er byttet, men det kan fortsatt rulle noen eksemplarer rundt med disse feilkonstruerte motorblokkene. Forresten er det individuelle coiler på de fleste 10-15 år gamle Toyota'er, og ikke fordeler.

Å, er det det som er feil med den gamle Avensisen fra 1998. Går som ei klokke, men det har hendt jeg har måttet fylle på olje. Noen år siden nå, så hølet hvor den renner ut, har kanskje rusta igjen.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
15.837
Sted
Sølvbyen

Å, er det det som er feil med den gamle Avensisen fra 1998. Går som ei klokke, men det har hendt jeg har måttet fylle på olje. Noen år siden nå, så hølet hvor den renner ut, har kanskje rusta igjen.
Hvis det er 1ZZ-FE motoren som sitter i den, så kan det hende du har vært litt uheldig ja. Hadde en bil med denne motoren selv, og oljeforbruket var ganske ekstremt. Løsningen var å bytte shortblock, og da ble problemet fullstendig eliminert. Hadde ikke tid til å vente på at "hølet skulle ruste igjen". :p

Står for øvrig en del å lese om dette problemet på nettet, hvis man er interessert.

https://www.google.no/search?source...noNO466NO470&q=1ZZ-FE#hl=no&q=1zz-fe+problems

D

Desillusjonert

Gjest
Litt oppdatering, min bil ble en 2008 A3. Men nå er det datteren som skal kjøpe seg bil og vi har prøvd en del biler. Kriteriene for bil er litt annerledes enn mine og dreier seg mere om følelser enn om fakta :)

Farge, utseende og innvendig "coolnes" var viktig! :) Samt pris. Derfor forsvant en del av de jeg ville sett på, ut av utvelgelsesprossesen ganske tidlig. Biler som Golf, Fiesta, A3, 116, Focus og andre.

- Først en Peugeot 206. Den ble fort glemt...
- Så prøvde vi en Toyota Corrolla (flere faktisk) og maken til kjedelig bil skal man lete lenge etter, både utvendig, innvendig og kjøremessig. Det var som å komme inn i en langt eldre bil. Den ble også glemt.
- Så prøvde vi en 2008 Mazda 3. Litt dyr, men vi prøvde den uansett. Spennende utseende, pen innvendig, men ikke helt som vi ventet kjøremessig. Den ble også glemt.
- Så prøvde vi en (to faktisk) 2008 207 og her snakker vi en totalt forskjellig bil fra 206. 207 var lekker utvendig, lekker og moderne innvendig, god å sitte i, sprek diesel motor, god og ikke minst, enkel å kjøre. Det ble 207! Så får alle fransk-hatende bare gremmes... :)

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Jeg byttet akkurat ned i størrelse fra Opel Insignia til Opel Astra Cosmo, en 2011 kombi, med 1.7 diesel. Dette er en bil i passe størrelse, god å kjøre og pent interiør med delskinn seter. Verdt å prøve.

D

Desillusjonert

Gjest
Litt i dyreste laget for vårt budsjett, men jeg tror også at Opel har blitt gode biler...etterhvert :)
Må sjekkes ut ved en senere anledning.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
11.609
Torget vurderinger
2
Er det noen som kan identifisere denne bilen eieren var så misfornøyd at han satte fyr på den...og forsøkte å få penger på forsikringen.
er detikke en BMW 3 serie eller?
Capture.jpg

Kraftig økning i forsikringssvindel med bil - Bilhold - VG
Ifølge fagansvarlig utredning i Gjensidige Forsikring, Espen Norenberg Olsen innrømmet mannen å ha tent på bilen fordi han var så lei alle problemene han hadde hatt med den.
– Nærmere undersøkelser viste at kunden hadde hatt svært mange problemer med bilen. Reparasjonene hadde vært mange og kostbare, skriver Norenberg Olsen til VG i en epost.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.054
Kan det være Mercedes r-klasse? Men jeg er veldig usikker; noen som kan hjelpe?
image.jpg

Sist redigert:
Topp Bunn