Bytte av internkabler i forforsterker .

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Jeg lurer på følgende -er det noen her inne som vet om det går an å bytte ut alle internkabler i en forforsterker med rør som jeg benytter idag,slik at lydkvaliteten blir bedre selvsagt .På høytalere bytter de ut til tykkere internkabler ,vet jeg ,og det blir stor forkjell. mvh.Hvalrossen.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
hvalross skrev:
Jeg lurer på følgende -er det noen her inne som vet om det går an å bytte ut alle internkabler i en forforsterker med rør som jeg benytter idag,slik at lydkvaliteten blir bedre selvsagt .På høytalere bytter de ut til tykkere internkabler ,vet jeg ,og det blir stor forkjell. mvh.Hvalrossen.
Jeg tror ikke du kan bytte ut internkablene med rør.
 
K

krille_krokodille

Gjest
Kanskje det som menes i startinnlegget er å bytte ut internkablingen med tynne kobberrør? Det høres isåfall ikke helt på jordet ut i mine ører, og er kanskje verdt et forsøk. Hardwiring med rør istedenfor vanlig rund solid core, vil vel ha en teoretisk fordel når det gjelder småsignaler mtp skin effect?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Tipper det er en RØR forsterker det dreier seg om.
Ikke rør som kabling.
 

lassemann

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.05.2007
Innlegg
2.941
Antall liker
4.574
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
1
hvalross skrev:
Jeg lurer på følgende -er det noen her inne som vet om det går an å bytte ut alle internkabler i en forforsterker med rør som jeg benytter idag,slik at lydkvaliteten blir bedre selvsagt .På høytalere bytter de ut til tykkere internkabler ,vet jeg ,og det blir stor forkjell. mvh.Hvalrossen.
Hei!

Du må selvfølgelig først vurdere om kvaliteten virkelig er så dårlig at det vil lønne seg alt arbeidet. Eventuelet kan du f. eks kun bytte ut til to av inngangene. Om du bytter vil min anbefaling være gode tvinnede sølvstrekk. Selv har jeg benyttet Mundorf sølv/gull 0,5 mm kabel fra Eltek/dynabel. Har også prøvd 1 mm versjon, men jeg klarte ikke å høre forskjell i min rør forforsterker. Største forbedringspotensialet i en slik preamp er som regel å bytte kondensatorene i signalveien, men det hører vel inn under en annen tråd.

Mvh
Lasse
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Hehe, bra den der rolfozzy.

Er ellers enig med Lassemann på alle punkt. Min mening er at for å få maksimalt utbytte av å gjøre dette så må ALT av internkabling som er i signalvei og power byttes til solid core sølv. Men som lassemann sier, sjekk først ut andre ting som f.eks. volumpot og utg.kondiser.

- Slarssen
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Enkel og relativ rimelig forbedring:
Bytt rør til noe bedre.
Alt annet vil ha marginal effekt i forhold.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Nye rør fra Motron er bestillt -og da er det vel bare dette som gjenstår da -å klippe av og ta ut alle ledninger i forsterkeren sette inn de nye rørene og spille i vei -er det ikke ? ::) ;D ;D ;D Du har vel misforstått meg litt her Rolfozzy(osborne) mvh.Hvalrossen.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Jeg har en Audio Note preamp der jeg bytta ut noen av signalkablene med sølv. Den gangen mente jeg det var en forbedring. Nå er jeg mer skeptisk, og når jeg nå tester mot de inngangene der det fermdeles sitter kjip flatkabel klarer jeg ikke å høre forskjell.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Rhesus, gamle gubber får etterhvert dårlig hørsel. Facts of life! :)
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
LydMekk skrev:
Rhesus, gamle gubber får etterhvert dårlig hørsel. Facts of life! :)
Dårlig syn får man og. Måtte dra kortet hos optikeren for noen uker siden. Og så jeg da, aka "Eagle Eye".
 
R

Ronny_D

Gjest
rolfozzy skrev:
hvalross skrev:
Jeg lurer på følgende -er det noen her inne som vet om det går an å bytte ut alle internkabler i en forforsterker med rør som jeg benytter idag,slik at lydkvaliteten blir bedre selvsagt .På høytalere bytter de ut til tykkere internkabler ,vet jeg ,og det blir stor forkjell. mvh.Hvalrossen.
Jeg tror ikke du kan bytte ut internkablene med rør.
Kanskje rørkabel ?
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
til Obsolete Audio ! Hva mener du med Rørkabel ? ??? Hvalrossen.
 

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
1.496
Antall liker
267
Obsolete Audio skrev:
rolfozzy skrev:
hvalross skrev:
Jeg lurer på følgende -er det noen her inne som vet om det går an å bytte ut alle internkabler i en forforsterker med rør som jeg benytter idag,slik at lydkvaliteten blir bedre selvsagt .På høytalere bytter de ut til tykkere internkabler ,vet jeg ,og det blir stor forkjell. mvh.Hvalrossen.
Jeg tror ikke du kan bytte ut internkablene med rør.
Kanskje rørkabel ?
Humor uten smiley er skumle saker.

Mvh
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.072
Antall liker
142
Torget vurderinger
3
Jeg lurer på følgende - Går det an å skifte ut internkablene i hodet på Obsolete Audio ? De er kanskje altfor tynne ? ;D ;D ;D mvh Hvalrossen.
 
R

Ronny_D

Gjest
Delle skrev:
Obsolete Audio skrev:
rolfozzy skrev:
hvalross skrev:
Jeg lurer på følgende -er det noen her inne som vet om det går an å bytte ut alle internkabler i en forforsterker med rør som jeg benytter idag,slik at lydkvaliteten blir bedre selvsagt .På høytalere bytter de ut til tykkere internkabler ,vet jeg ,og det blir stor forkjell. mvh.Hvalrossen.
Jeg tror ikke du kan bytte ut internkablene med rør.
Kanskje rørkabel ?
Humor uten smiley er skumle saker.

Mvh
Hva som er skummelt kommer anpå den sarte som leser. Eller hvor tykkhudet en er.
Dersom man skulle ta det som seriøs humor er det ingenting i veien for å bruke rørleder, eller leder formet som rør. ( coax uten senter, verre er det ikke )
Hvilke internkabler som er tykke eller tynne avhenger av kabelens diameter og hud-tykkelsen på røret den former. ::)
 
Topp Bunn