Byta kondensatorer på TR200

T68

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.07.2018
Innlegg
64
Antall liker
51
Hej!
Ny fråga om min TR200.
Om jag ska ge mig på att byta kondensatorer, vilka ska jag först och främst ersätta?
Ska jag byta de 4 stora? C705, C706, C613, C614.
Och är alla dessa fyra av samma typ (2200uF 40volt) som på den enda där beteckningen är synlig ( Se bild)? Har laddat ned servicemanualen för tr200 men verkar inte finnas någon info kondensatorer i den.

Och var beställer man kondensatorer?

Hur stor skillnad kommer jag att höra?

Många frågor på en gång :), tack på förhand för svar!


Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Anbefaler ikke å bytte kondensatorer om de ikke er defekt.

Det kan hende at bytte av kondensatorer endrer lyden, men vanskelig å forutse om det blir bedre.
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.979
Antall liker
81.823
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Hvis et kondensatorbytte endrer lyden, så endres det vel tilbake til hvordan det engang var, da den var ny?
 

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
193
Antall liker
47
Jeg er helt enig med Svein_B.

Ikke bytt noe som fungerer. Vintage lyden forsvinner med "moderne" komponenter.
Disse gamle klenodiene skal behandles som du ville behandle en veteranbil, du bytter vel bare ikke lyspærene fra H4 til LED på en gammel bil ?
Lyden er jo hele konseptet, og bør bevares som originalt hvis det er i orden. Derfor er det også viktig å stille disse om til 240v drift for at de skal vare.
MÅ du bytte noe, så må du... men ikke med unødvendig bytte av originale deler mot uoriginale.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Svein_B har i huvudsak rätt. Det betyder inte automatiskt att du får "bättre" ljud om du byter dem.
De fyra du visar bild på är två utgångselektrolyter (de gröna) och två nätdelselektrolyter (de silverfärgarade).
Det KAN vara idé att byta dem. Det beror på skicket på dem. Du skulle behöva mäta upp dem. Om du inte kan det, kan du ju ta det säkra före det osäkra och byta dem.
Du kan handla hos t ex ELFA. Hos Ecotec är det billigare.
Ecotec-online | Butik
tel 0141-58260 (öppet kvällstid)
Passande kondensatorer finns där; även om de inte finns på hemsidan.
M v h
 

T68

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.07.2018
Innlegg
64
Antall liker
51
Tack för alla svar!
Anledningen att jag frågade var att jag läst att kondensatorer kan åldras/försämras när de blir gamla och att ljudkvaliteten då påverkas.
Jag är nöjd med hur mitt 500kr-system låter (Dual 1225, TR200, TL1610) men det är ju alltid intressant om det kan låta ännu bättre :).
Men samtidigt: "if it ain't broke, don't fix it"...
Kanske ska börja med att mäta kondensatorerna.

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Skal til en hvis grad være enig med at de store elektrolyttene der byttes bare ved behov.
De grønne er utgangskondensatorene, og når de blir defekt, så merker du det med at lyden blir borte i høyttaleren(e).
De sølvfargede er til strømforsyningen, og når de ryker så vil du nok merke litt brum i lyden, samt støy ved på og avslag.

Elektrolytkondensatorer forringes over tid ja, de "tørker" ut, men om det er noe å hente med å bytte de er det nok delte oppfatninger om.
Du kan jo prøve å bytte alle i ene kanalen, og beholde alle i den andre, og så sjekke om du hører noen forskjell mellom de...

Kondensatorer du kjøper i dag er ikke noe annerledes en de var for 40 år siden når Tandberg laget disse radioene (foruten at de er blitt fysisk mindre).
Og Tandberg brukte ikke super-fantastisk kondensatorer, det var samlebåndsproduksjon av radioer,
så deler var naturlig nok basert på et kompromiss mellom pris og kvalitet.
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
193
Antall liker
47
Kondensatorer du kjøper i dag er ikke noe annerledes en de var for 40 år siden når Tandberg laget disse radioene (foruten at de er blitt fysisk mindre).
Og Tandberg brukte ikke super-fantastisk kondensatorer, det var samlebåndsproduksjon av radioer,
så deler var naturlig nok basert på et kompromiss mellom pris og kvalitet.
Hmm de her er nok ikke samme som på -70 tallet :)
Kondensatorer.jpg
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.979
Antall liker
81.823
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Kondensatorer du kjøper i dag er ikke noe annerledes en de var for 40 år siden når Tandberg laget disse radioene (foruten at de er blitt fysisk mindre).
Og Tandberg brukte ikke super-fantastisk kondensatorer, det var samlebåndsproduksjon av radioer,
så deler var naturlig nok basert på et kompromiss mellom pris og kvalitet.
Hmm de her er nok ikke samme som på -70 tallet :)
Vis vedlegget 504912
er disse for Tandberg TR-200?
 

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.979
Antall liker
81.823
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Grunnen til at jeg spør, er at jeg har en TR-200 på hytten som benyttes på et par vintage Philips høyttalere og er interessert i alt som kan gjøre denne tipp topp
 

mnUnm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2005
Innlegg
193
Antall liker
47
Grunnen til at jeg spør, er at jeg har en TR-200 på hytten som benyttes på et par vintage Philips høyttalere og er interessert i alt som kan gjøre denne tipp topp
Nei, de jeg har på bildet er litt "overload", det er bare et lite hint om at det ikke er alt som passer sammen av nyere og eldre deler... hehe.

OM du skal bytte kondensatorer, så er det jo å få tak i av samme type.
Andre deler er nok verre, noen transistorer som er med å gi "Tandberglyden" er ikke lenger å få tak i, og da kan man få annet lydbilde ved bytting til uoriginale deler som selvfølgelig gir lyd om de er uoriginale.. men da er det ikke lenger noen original "klassiker" med den varme lyden de er laget for.
En annen ting ved bytte til uoriginale deler er jo at nyere deler (transistorer og annet) som oftest er sterkere enn de gamle.
Det som skjer da er at neste gamle komponent ryker, og så er man i gang med et større prosjekt og ender opp med en forsterker som ikke lenger har den varme "Tandberglyden"
Det beste er å holde på de originale delene hvis de fungerer.

Philips høyttalere kan gi en fin lyd med TR200.
Hva er betegnelsen på de du har ?
 

T68

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.07.2018
Innlegg
64
Antall liker
51
Kom på ett enklare sätt att förbättra ljudet: nämligen genom att få upp högtalarna från golvet och ställa dem på högkant. Märkbart klarare ljud med tydligare diskantåtergivning :).
Kanske TL1610:eek:rna trivs bättre i öronhöjd :)

(detta visar att jag nog har lite kvar att lära om ljud och hifi)

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Kom på ett enklare sätt att förbättra ljudet: nämligen genom att få upp högtalarna från golvet och ställa dem på högkant. Märkbart klarare ljud med tydligare diskantåtergivning :).
Kanske TL1610:eek:rna trivs bättre i öronhöjd :)

(detta visar att jag nog har lite kvar att lära om ljud och hifi)

Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
Inte ens om du bytt alla elektrolyterna i TR 200, hade du kommit i närheten av den "förbättring" du gjort.
Placering av högtalare och att jobba med rumsakustiken är 99% till god återgivning.
 
  • Liker
Reaksjoner: T68

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Om du vill lära dig mer om vintge hifi rekommenderar jag följande böcker:

"Hifi Stereo populär innföring" av Svein Erik Börja (norsk bok) (Ditt bibliotek kan ta hem den från Nasjonalbiblioteket i Oslo.) Den kom ut 1969 och ger en mycket bra introduktion till dåtida hifi; alltså till det vi idag kallar vintage hifi.

"Ljud och hur det ska låta" utgiven av Svenska Hifi Institutet på 70-talet; bra introduktion till dåtida hifi.

"Stereo Hifi Handboken" (kom ut varje år under 70-talet). Förutom marknadsöversikter innehåller den också artiklar om dåtida hifi.
 
  • Liker
Reaksjoner: T68

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
Svein Erik Børja kunne sine saker, og hadde mye å bidra med, synd han gikk bort i så relativt ung alder.
Boka hans finnes forresten scannet her på Nationalbiblioteket
 
  • Liker
Reaksjoner: T68

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
Ble medlem
15.11.2007
Innlegg
39.979
Antall liker
81.823
Sted
Knapstad
Torget vurderinger
96
Grunnen til at jeg spør, er at jeg har en TR-200 på hytten som benyttes på et par vintage Philips høyttalere og er interessert i alt som kan gjøre denne tipp topp
Nei, de jeg har på bildet er litt "overload", det er bare et lite hint om at det ikke er alt som passer sammen av nyere og eldre deler... hehe.

OM du skal bytte kondensatorer, så er det jo å få tak i av samme type.
Andre deler er nok verre, noen transistorer som er med å gi "Tandberglyden" er ikke lenger å få tak i, og da kan man få annet lydbilde ved bytting til uoriginale deler som selvfølgelig gir lyd om de er uoriginale.. men da er det ikke lenger noen original "klassiker" med den varme lyden de er laget for.
En annen ting ved bytte til uoriginale deler er jo at nyere deler (transistorer og annet) som oftest er sterkere enn de gamle.
Det som skjer da er at neste gamle komponent ryker, og så er man i gang med et større prosjekt og ender opp med en forsterker som ikke lenger har den varme "Tandberglyden"
Det beste er å holde på de originale delene hvis de fungerer.

Philips høyttalere kan gi en fin lyd med TR200.
Hva er betegnelsen på de du har ?
Hei, betegnelsen husker jeg desverre ikke, men mener Fatter kjøpte de nye i 1974. Skal finne det ut ved neste hyttetur om ca 2 uker. Er forøvrig to vegs
 
  • Liker
Reaksjoner: T68

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Byte av elektrolyterna i delningsfiltret i TL 1610 ger mer än att byta elektrolyter i TR 200.
De kan med fördel bytas till polyesterkondensatorer av samma värde.
Spolarna behöver inte bytas.
Resistorn behöver heller inte bytas, såvida den inte har gått varm och blivit missfärgad.

TL 1619.jpg


20 uF och 10 uF är ju ganska höga värden. Det går utmärkt och är ingen nackdel att parallellkoppla kondensatorer av mindre värden upp till rätt värde.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.945
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Apropos disse gamle:
Hva med høyttaler ledninger (ikke kabler)?
Har nettopp byttet til banan utgangsterminaler.
Om ikke det er vakkert så er det funksjonelt.
Og det blir aldri vakkel.
DSC_0809.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
729
Antall liker
22
Sted
Lillestrøm
Banan-kontakter som dissse har 4mm gjenger og passer rett inn i Tandberg høyttalere og TR1000 m.m. som har skru-terminaler.
BananSocket.jpg


TR1000-terminals.JPG
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Och nätdelselektrolyterna är nya, ser jag...
 

geirendre

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
597
Antall liker
696
Sted
Bodø
De 2 stk. 2200uF kondensatorene er jo ikke der bare for å glatte likespenningen til utgangstrinnene,
men virker jo også som en strømreserve ved plutselige behov (musikk med dynamikk).
Så det kan nok være en ide og erstatte de med nye, og gjerne gå opp en verdi f.eks. til 3300uF på hver.

Litt tykkere kvadrat på enkelte forbindelser i utgangene hadde nok heller ikke skadet...
 

T68

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.07.2018
Innlegg
64
Antall liker
51
Dammar av den här tråden med en fråga om att istället byta kondensatorer i TL1610 högtalarnas delningsfilter (som Kjell tipsade om).
Jag tänkte nästan testa detta som lite höstpyssel.

Om jag ska ersätta de två i filtren med polyestervarianter och då med kapacitans 10 respektive 20 uF (enligt manualen), vilka kan vara lämpliga att beställa och varifrån?
Tacksam för specifika länkar så jag inte vimsar till det och köper fel :).


Skickat från min BLA-L29 via Tapatalk
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
10 uF finns på t ex Hifi Kit; men de är dyra; fabrikat Jantzen; 60 kr/stk.
Du behöver alltså 6 stk.
Istället för 20 uF parallellkopplar du två 10 uF.

https://www.hifikit.se/komponenter/filterkomponenter/kondensatorer.html
https://www.hifikit.se/komponenter/filterkomponenter/kondensatorer/mkt-polyester.html


Frågan är om det är värt att kosta på den högtalaren så mycket pengar, den är ju inte direkt high end.



Det är billigare att köpa bipolära elektrolyter. Finns också hos Hifi Kit.

https://www.hifikit.se/komponenter/filterkomponenter/kondensatorer/kondensator-elektrolyt.html

10 uF kostar 13 kr/stk
22 uF kostar 17 kr/stk (20 uF finns inte, men det går lika bra med 22 uF; toleransen är ändå 10%)

En del "hifi-förståsigpåare" kräks när man nämner bipolära elektrolyter, men jag är säker på att i den högtalaren kommer du inte att höra någon skillnad på bipolära elektrolyter och polyesterkondensatorer. En del säger också att kondensatorer måste vara av ett speciellt fabrikat. Det är också bara struntprat och har ingen som helst betydelse i dina högtalare. Mitt förslag: montera bipolära elektrolyter, de är fullgoda i den högtalaren.



Ett annat alternativ är att parallellkoppla många polyesterkondensatorer av mindre värde; t ex 1 uF. Detta är ingen nackdel, heller ingen fördel. Den lösningen tar en del plats i lådan; jag brukar limma dem på en av innerväggarna och dra isolerad koppartråd till kretskortet. Jag har mängder av polyesterkondensatorer på 1 uF. Skicka PM om du är intresserad.

M v h
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: T68
Topp Bunn