Bygging av ncore-forsterker, 2x NC400 / SMPS600

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Min F5 med 23dB gain er også 100% tyst på 110dB+ horn....
    Det er i så fall veldig bra. Har du skrudd opp gain på den? Den står nemlig oppført med 15.3 dB gain på nettsiden til Nelson.

    Vil anta at man må redusere gain med 3-4 dB for å få Ncore helt tyst til 110 dB. Da ender man med en gain på 21-22 dB. Hva man bruker som pre og kilde har vel også betydning.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.694
    Torget vurderinger
    10
    det virker som om det primære med en forsterker er at den skal være støyfri?
    det primære må jo være at den kan gjengi harmonics OG være støyfri
    mvh
    Leif
    Enig. Men hvis jeg må velge så velger jeg harmonics.
    Da jeg skal drive en 8 tommer, som allikevel har høy følsomhet, så er ikke diverse First Watt forsterkere kraftige nok til å få det trøkket jeg liker.
    Lyngdorf er 100% tyst men mangler harmoncis.

    Jeg vet ikke hva som finnes av andre alternativer da?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har snart en F5T til du kan få prøve.....:cool:
     

    yoshi_78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    132
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    3
    Har ikke hørt Ncore. Derimot har jeg hørt Hypex UcD 180HG med HxR spenningsregulatorer forsynt av SMPS180 psu. På horn med 110 dB følsomhet er suset som følge av tomgangsstøy påtagelig.

    Har også en First Watt F1J diy klone. Denne låter atskilling renere og mer gjennomsiktig enn UcD. Og at man kan tweake seg frem til "klasse A lyd" vha. EQ på klasse D, høres merkelig ut. Frekvensresponsen på F1J er jo tilnærmet lineær innenfor det hørbare området.

    Det oppgitte THD+N tallet for Ncore er imponerende. Men hvis en ser litt nærmere på forvrengningskurven i databladet, ser man at bunnen på kurven først nås ved effekter mellom 10 og 100 Watt. THD+N ved lave effekter (milliwatt) ikke er fullt så imponerende, og synes å være mer på nivå med andre konstruksjoner.

    Kan det være noe i følgende sitat fra Nelson Pass (hentet fra link): "...I have often ventured the opinion that improvements in measured performance in simple Class A circuits (particularly with no feedback) usually have the best correlation between what you measure and what you hear...."
     

    yoshi_78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.10.2008
    Innlegg
    132
    Antall liker
    120
    Torget vurderinger
    3
    Nå er det jo veldig lav gain i SIT-1 og 2 (18 dB). Reduserer man Ncore fra 25 dB til 18 dB (altså 7 dB), så blir den også tyst på absolutt alt.
    Har du forsøkt dette? 6 dB reduksjon tilsvarer en halvering av spenningsforsterkningen. Er 7 dB tilstrekkelig for å redusere fra hørbart til ikke-hørbart?
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.703
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Min F5 med 23dB gain er også 100% tyst på 110dB+ horn....
    Det er i så fall veldig bra. Har du skrudd opp gain på den? Den står nemlig oppført med 15.3 dB gain på nettsiden til Nelson.

    Vil anta at man må redusere gain med 3-4 dB for å få Ncore helt tyst til 110 dB. Da ender man med en gain på 21-22 dB. Hva man bruker som pre og kilde har vel også betydning.
    Da må du gå fra 2v til 3.5v (5v/18db) for å få utnyttet full effekt fra nc400.

    Det er ikke sikkert inngangstrinnet takler dette, ei heller er det ikke normalt for vanlige preamps å gå særlig over 2V. Nå er ikke effekten det store problemet om man har 110db følsomme høyttalere, men poenget er jo at det er jo helt meningsløst å i det hele tatt å diskutere bruk av ncore på denne typen høyttalere. Helt seriøst, man trenger ikke være einstein for å skjønne at et switchet monster som er tiltenkt helt andre bruksområder, vil komme til kort mot FW/SET etc. på denne typen høyttalere.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    For de som fortsatt er interessert i skyttergravskrig mellom klasse A og D, så kan jeg opplyse at jeg har både en Firstwatt F5 (velvillig utlånt fra BHO) og Hypex Ncore for sammenligning. Det er ikke helt rettferdig overfor F5'en siden sistnevnte har langt flere krefter, men åkke som er det "first watt performance" som gjelder, eller hva?

    Har nivåmatchet begge to innenfor 0,1 dB.

    Skal rapportere lytteinntrykk etter hvert!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Min F5 med 23dB gain er også 100% tyst på 110dB+ horn....
    Det er i så fall veldig bra. Har du skrudd opp gain på den? Den står nemlig oppført med 15.3 dB gain på nettsiden til Nelson.

    Vil anta at man må redusere gain med 3-4 dB for å få Ncore helt tyst til 110 dB. Da ender man med en gain på 21-22 dB. Hva man bruker som pre og kilde har vel også betydning.

    Hei! Ja, den kanalen som kjører diskantene har fått litt mer gain enn originalt:)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det jo veldig lav gain i SIT-1 og 2 (18 dB). Reduserer man Ncore fra 25 dB til 18 dB (altså 7 dB), så blir den også tyst på absolutt alt.
    Har du forsøkt dette? 6 dB reduksjon tilsvarer en halvering av spenningsforsterkningen. Er 7 dB tilstrekkelig for å redusere fra hørbart til ikke-hørbart?
    Ikke på Ncore enda, men har redusert gain omtrent tilsvarende på UcD400HG. UcD400HG (gain på 26 dB) støyer i utgangspunktet mye mer enn Ncore. Til noen waveguide høyttalere med kompresjonsdriver på 108,5 dB følsomhet så ble de helt tyst med reduksjonen. Ncore har veldig lite sus på samme høyttalerne med standard gain (25 dB). Høres kun tett på.

    Nøyaktig hvor mye jeg må redusere Ncore til mine mer følsomme horn vet jeg ikke. Vi får se. Som tidligere nevnt, så vil Ncore måle enda litt bedre med redusering av gain. Så om det er noe forandring, så skulle det i grunnen være til det bedre. I alle fall i teorien....
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Syncrolux, da med jording montert på Ncore håper jeg?
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er på tynn is, men da jeg bygget mine så mener jeg det ble gjort et poeng ut av at man skulle jorde til chassiet uansett. Kan ikke forklare hvorfor. Tidlig i tråden ble dette også diskutert, da trådstarters Ncore ikke hadde dette.. Skulle gi lavere støy ble det sagt.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    For de som fortsatt er interessert i skyttergravskrig mellom klasse A og D, så kan jeg opplyse at jeg har både en Firstwatt F5 (velvillig utlånt fra BHO) og Hypex Ncore for sammenligning. Det er ikke helt rettferdig overfor F5'en siden sistnevnte har langt flere krefter, men åkke som er det "first watt performance" som gjelder, eller hva?

    Har nivåmatchet begge to innenfor 0,1 dB.

    Skal rapportere lytteinntrykk etter hvert!
    Ikke så interesert i skyttergraver,men kan ivertfall vere interesant å høre hva du syns:)
    Regner med som Orso sier at lytter man blindt så er det ikke sikkert resultatet er så enkelt eller svart/hvitt som enkelte ofte tror.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg er på tynn is, men da jeg bygget mine så mener jeg det ble gjort et poeng ut av at man skulle jorde til chassiet uansett. Kan ikke forklare hvorfor. Tidlig i tråden ble dette også diskutert, da trådstarters Ncore ikke hadde dette.. Skulle gi lavere støy ble det sagt.
    Jeg har ingen jordinger på mine Ncores, og de er tyste som graven. F5'en derimot er ikke tyst.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    For de som fortsatt er interessert i skyttergravskrig mellom klasse A og D, så kan jeg opplyse at jeg har både en Firstwatt F5 (velvillig utlånt fra BHO) og Hypex Ncore for sammenligning. Det er ikke helt rettferdig overfor F5'en siden sistnevnte har langt flere krefter, men åkke som er det "first watt performance" som gjelder, eller hva?

    Har nivåmatchet begge to innenfor 0,1 dB.

    Skal rapportere lytteinntrykk etter hvert!
    Ikke så interesert i skyttergraver,men kan ivertfall vere interesant å høre hva du syns:)
    Regner med som Orso sier at lytter man blindt så er det ikke sikkert resultatet er så enkelt eller svart/hvitt som enkelte ofte tror.
    Det var mest for spøk jeg tok fram skyttergravsbegrepet. :)

    De to forsterkerne låter såpass forskjellig at jeg mener det ville være lett å høre forskjell på de i en blindtest.

    Jeg tester ikke blindt, og det er ikke skikkelig A-B heller, da jeg må koble om kabler og kompensere for 3,4 dB forskjell i gain mellom byttene. Men likevel lett å høre forskjell synes jeg.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Ja,og....venter på lytteinntrykkene ja :)
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    De kommer i løpet av noen dager. Må lytte litt mer synes jeg, har litt for lite grunnlag til å konkludere altfor tydelig enda.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Regner med som Orso sier at lytter man blindt så er det ikke sikkert resultatet er så enkelt eller svart/hvitt som enkelte ofte tror.
    Bare påpeke at jeg sa det angående den beste målemessige klasse A forsterkeren vs Ncore. Ikke Firstwatt F5.

    Dersom de foreløpige lytteinntrykkene til Syncrolux stemmer og at de låter betydelig forskjellig, så har jeg for min del allerede på langt vei et svar. Jeg mener de beste målemessige forsterkerne vil enten låte identisk eller særdeles likt.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg våger meg ut med resultatene av lyttetesten min allerede nå. Jeg fikk tid til å lytte mye mer i dag enn forutsatt, og jeg i grunn hørt nok til å kunne uttale meg til en viss grad. Dette er da mine rent subjektive inntrykk, i mitt rom og på mitt utstyr. Herved er alle forbehold tatt. ;)

    Jeg har testet i et aktivt oppsett fra 200 Hz og opp. Dermed ikke mulig å si noe om bassområdet.

    Konklusjonen først. Hverken Ncore eller F5 er dårlige forsterkere, men i mine ører er Ncore en bedre forsterker. Den er mer musikalsk engasjerende å lytte til rett og slett, og den er også bedre på rent "hifi-messige" parametre.

    Det som først og fremst skiller de er presentasjon av rom og lydbilde. Ncore tegner et stort, romslig og oppløst lydbilde som strekker seg langt utenfor høyttalerne på sidene, og også et stykke foran. F5 spiller et mer sammenklemt lydbilde. Den evner ikke å få lydbildet til å ekspandere så mye på sidene eller dybden, og alt foregår på og bakenfor linjen mellom høyttalerne. Hvis jeg skal prøve meg på en analogi: med Ncore er jeg deltager i musikken, med F5 sitter jeg et stykke unna og ser på.

    Tonale kvaliteter. Jeg opplever Ncore som rimelig nøytral. F5'en er "blodfattig" og tam i mellomtonen i forhold, og den har også "noe" som foregår i øvre mellomtone og oppover jeg ikke helt kan forklare. Det er som om diskanten låter "klissete" på en måte, og det blir et slags "lag" over alle instrumenter. Enkleste måten jeg kan forklare det på er at over Ncore låter gitar som gitar, mens på F5 låter det kunstig, som en synthesizer (for å overdrive veldig).

    Dynamikk. Ncore synes jeg har en rask og "snappy" måte å spille transienter på. F5 er sløvere.



    Og dermed åpnes det for mishagsytringer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.518
    Antall liker
    35.411
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Interessant, takk! Når jeg leser beskrivelsene er det vel ikke umulig at noen kan høre de samme forskjellene og likevel ha motsatt preferanse.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Er vel på sin plass å legge til at jeg også har testet Ncore mot Hypex UcD400HG. Der var forskjellen betydelig større, i Ncore sin favør naturlig nok. Så en F5 ville nok høvlet over en UcD.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror du må vesentlig bedre ører eller oppsett enn meg Syncrolux. Sist jeg sammenlignet UcD400HG med HxR vs Ncore opplevde jeg på ingen måte veldig stor forskjell og synes i grunnen UcDen fremstår som en veldig god og nøytral forsterker. Ncore er bare i mine ører noe bedre på flere områder.
     

    madman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.170
    Antall liker
    643
    Sted
    Sætre
    Torget vurderinger
    2
    Denne F5 som testes, er det en FW F5 fra Nelson eller en DIY versjon ?
    -m
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Takk til Syncro for te4st! Kunne du si litt mer om oppsettet - hvilken høytalere og kilde...?

    Mvh
    OMF
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Litt på siden, men når det gjelder AD/DA så hørte jeg og OB-BB stor forskjell på den rend DA og AD/DA i miniDSP HD.
    +1

    MiniDSP er ubrukelig til kritisk lytting via den analoge inngangen etter mitt skjønn. Dette gjelder 2x4, 2x4 balanced og 4x10. Her er hva jeg skrev i en annen tråd etter at jeg reagerte på lyden fra det jeg trodde var den digitale inngangen. Da hadde jeg startet musikk fra måle-PC som var koblet via analog inngang:

    Jeg hadde nok en ekstrem opplevelse med MiniDSP i går kveld. Har brukt mange forskjellige varianter av deres DSP og kommet frem til at den analoge inngangen ikke bør brukes til finlytting på musikk. I går hadde jeg koblet musikkPC`en min til digitalinngangen på min MiniDSP 4X10HD og min laptop via USB-lydkort til den analoge inngangen. Jeg målte Tannoy 3859 og lekte meg med delefilterene. Da jeg hadde kommet frem til et OK resultat så startet jeg en sang for å høre på resultatet. Det låt OK men spinkelt i bassen/nedre mellomtone.

    Ble overrasket siden jeg kun hadde forsøkt å optimere rundt delefrekvensen 1100Hz. Det nedre frekvensområdet burde lått identisk. Det vil si at bassen skulle vært godt tilstede på en "fysisk" måte og med en detaljert bassgjengivelse med litt varme i dype herrestemmer, dette uten at det var for mye "brystkasse-lyd" eller mangel på definisjon. Slik det låt før jeg koblet opp måleutstyret og USB-lydkortet. Men neida, det låt spinkelt.

    Bill Callahan har en dyp barytonstemme i virkeligheten og på de fleste av platene hans. Gjennom analoginngangen ble dette kraftig redusert. Det manglet også fundament i bassen i så stor grad at det var vanskelig å høre/følge bassgangen. Vet fra tidligere anledninger at den digitale inngangen er svært mye bedre men dette var ekstremt. Så hvis du trenger analog inngang så anbefaler jeg å bruke en annen AD-konverter og i det minste kjøre alt digitalt materiale inn via digital inn.

    Når forskjellen mellom direkte digital inn og analog inn via AD-koverter er så stor at det påvirker klangbalansen i den grad at det trengs EQ på flere dB i bånn, da skjønner jeg godt de som ikke synes noe om MiniDSP om de kun har brukt de analoge inngangene. Her bør vel prisen taes med i bildet. En enkelt 2x4 koster 99$ og er selvfølgelig verdt det til enkle delefilteroppgaver i et mid-fi oppsett.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.569
    Antall liker
    1.240
    Torget vurderinger
    11
    Jeg våger meg ut med resultatene av lyttetesten min allerede nå. Jeg fikk tid til å lytte mye mer i dag enn forutsatt, og jeg i grunn hørt nok til å kunne uttale meg til en viss grad. Dette er da mine rent subjektive inntrykk, i mitt rom og på mitt utstyr. Herved er alle forbehold tatt. ;)

    Jeg har testet i et aktivt oppsett fra 200 Hz og opp. Dermed ikke mulig å si noe om bassområdet.

    Konklusjonen først. Hverken Ncore eller F5 er dårlige forsterkere, men i mine ører er Ncore en bedre forsterker. Den er mer musikalsk engasjerende å lytte til rett og slett, og den er også bedre på rent "hifi-messige" parametre.

    Det som først og fremst skiller de er presentasjon av rom og lydbilde. Ncore tegner et stort, romslig og oppløst lydbilde som strekker seg langt utenfor høyttalerne på sidene, og også et stykke foran. F5 spiller et mer sammenklemt lydbilde. Den evner ikke å få lydbildet til å ekspandere så mye på sidene eller dybden, og alt foregår på og bakenfor linjen mellom høyttalerne. Hvis jeg skal prøve meg på en analogi: med Ncore er jeg deltager i musikken, med F5 sitter jeg et stykke unna og ser på.

    Tonale kvaliteter. Jeg opplever Ncore som rimelig nøytral. F5'en er "blodfattig" og tam i mellomtonen i forhold, og den har også "noe" som foregår i øvre mellomtone og oppover jeg ikke helt kan forklare. Det er som om diskanten låter "klissete" på en måte, og det blir et slags "lag" over alle instrumenter. Enkleste måten jeg kan forklare det på er at over Ncore låter gitar som gitar, mens på F5 låter det kunstig, som en synthesizer (for å overdrive veldig).

    Dynamikk. Ncore synes jeg har en rask og "snappy" måte å spille transienter på. F5 er sløvere.



    Og dermed åpnes det for mishagsytringer.


    Interesant sammenligning.
    Kan du i korte trekk fortelle hva du har av høytalere over 200Hz og resten av oppsettet?
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå er jo dette langt over det hørbare. Men uansett er kablingen ikke gjort helt riktig her og nøyaktig hva Bruno har advart mot. Det kan være årsaken. Kablene på utgangene går i motsatt retning og skaper en stor loop. Rett opp i dette og se om det måler annerledes da.
    Litt usikker på hva du mener her...?

    Mvh
    OMF
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Nå er jo dette langt over det hørbare. Men uansett er kablingen ikke gjort helt riktig her og nøyaktig hva Bruno har advart mot. Det kan være årsaken. Kablene på utgangene går i motsatt retning og skaper en stor loop. Rett opp i dette og se om det måler annerledes da.
    Litt usikker på hva du mener her...?

    Mvh
    OMF
    Både + og - på høyttalerkablene skal gå ut av terminalene på Ncore-modulen i samme retning.
    Ikke hver sin vei som det er bilde av.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ja, stemmer - de skulle vel tvinnes hardt inne i kabinettet.
    Må huske på å utbedre det om noe slikt skulle dukke opp i postkassen.....:cool:

    Mvh
    OMF
     

    SveinungH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.10.2008
    Innlegg
    160
    Antall liker
    71
    Sted
    Horten, Norway
    Nå er jo dette langt over det hørbare. Men uansett er kablingen ikke gjort helt riktig her og nøyaktig hva Bruno har advart mot. Det kan være årsaken. Kablene på utgangene går i motsatt retning og skaper en stor loop. Rett opp i dette og se om det måler annerledes da.
    Litt usikker på hva du mener her...?

    Mvh
    OMF
    Både + og - på høyttalerkablene skal gå ut av terminalene på Ncore-modulen i samme retning.
    Ikke hver sin vei som det er bilde av.
    Kan du legge ut scope-bilde av de som er wiret riktig? Hadde vært interessant å sammenligne? Bruk samme skala / signal som jeg brukte da ...
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Sjekket litt opp i dette - og ser at min Fluke 83 kun har båndbredde til 200kHz - Eller kunne man jo bare målt AC spenning på utgangen med kortsluttet input!

    Mvh
    OMF
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Diskuterer man her restene av switchefrekvensen? Den er i såfall dempet med ca 40 dB, noe man ikke bør klage så altfor mye over.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn