Byggetråd - hifi-PA høyttaler

T

theStig

Gjest
Dette er kanskje litt off-topic, men likevel. Jeg driver med å utvikle en liten PA-høyttaler, og målet er at den skal ha hifi-kvaliteter. For de som er ute etter høyttalere med høy effektivitet er kanskje dette interessant?

Dette er trinn 1 på prosjektet. Trinn 2 vil være å lage en MTM med en bånd-tweeter.

Høyttaleren er en 65 liter bassreflekskonstruksjon. Elementene jeg bruker her er en 12" Beyma 12LX60, en bass jeg har meget stor tro på. Den vil gi bass ned i 30Hz området i denne kassa. Så har jeg "slengt på" en billig 1" horntweeter foreløpig. Kanskje jeg oppgraderer til noe bedre her senere. Uansett er dette en prototype.

Kabinettet har jeg laget i 19 mm gjennomfarget MDF, såkalt Valchromat. Selve formen på kassa er valgt med tanke på PA-bruk. Ikke noe smal front og diskant i øre-høyde her nei...

Her er i hvertfall et par bilder av prosjektet så langt.

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Tøfft. PA er litt gøy det også. Har en kompis som har et rimelig bra PA anlegg, og på noe musikk er det grise-gøy. Han har et kjempebra hifi anlegg i tillegg, men spesiellt på bjørn eidsvåg er visst PA riggen overlegen.
Kan bli bra dette.

R

Rojoh

Gjest
Spennende. Litt gøy i lyttingen skal man jo ha. Finnes jo masser av bra musikk som ikke trives å bli hvisket ut gjennom et par 6,5'ere. (F.eks. "Shakin' All Over" - The Who/Live At Leeds ;D)

Mvh. Johan.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.734
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Spennende! Er det frekt å spørre om "kostnads-liste" etterhvert som du bygger... ;)

mvh

T

theStig

Gjest
Kostnadene er sålangt ca. 700 kr på MDF ferdig skjært. Elementene koster veil 3200/stk for bassene og 550/stk for tweeterne (Beyma SMC2012/N).

Det neste blir å måle litt og så koke sammen et delefilter. Jeg satser på en 2.ordens topologi her, som et utgangspunkt. Det må bli noen litt store spoler på bassene, så det blir ikke et helt gratis filter dessverre.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.761
Torget vurderinger
0
Moro å se at andre bruker Beyma, også.

Bruker selv Beyma 12B70, 8B40 og CP21F, og er MEGET fornøyd. Hva er din erfaring med de elementene?

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.530
Tør vi tippe/håpe på et Stage Accompany-bånd i MTM`en? ;)

T

theStig

Gjest
Moro å se at andre bruker Beyma, også.

Bruker selv Beyma 12B70, 8B40 og CP21F, og er MEGET fornøyd. Hva er din erfaring med de elementene?
Jeg har ikke brukt noen av de du nevner her ... enda! Generelt er jeg meget godt fornøyd med Beyma sine produkter. :)

T

theStig

Gjest
Tør vi tippe/håpe på et Stage Accompany-bånd i MTM`en? ;)
Kanskje.... den er veldig veldig god, men man må lage en egen frontplate for å få montert den, hvis man ikke skal bruke horn. Tanken var et bånd uten horn. Første kandidat er Fountek sine store NeoPro5i.

T

theStig

Gjest
Og da kan vi legge til 432 kr på prislista. Var innom Ljudia i dag og handlet håndtak, hjørnebeslag og Speakon kontakter. Dessverre hadde de ikke noen brukbare gittere, det får jeg fikse hos en blikkenslager. Delefilter kommer også etterhvert så klart.... mer om det senere.

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen
T

theStig

Gjest
Det hadde et pent gitter på Ljudia, men det var 5 cm for smalt. Dette Biltema gitteret er altfor smalt. Jeg må ha minst 47 cm bredde nemlig.

T

theStig

Gjest
Her kommer et nytt bilde av prosjektet. Jeg har nå fått satt det sammen skikkelig og fått testet det litt. Som man ser av bildene er det snakk om en ganske kompakt høyttaler. Men til tross for det så spiller det kraftig bass ned i 30 Hz området.

Den er forresten ypperlig til bassgitar... ;D

Delefilteret er på vei... noen målinger kommer når det er mer ferdig.

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Antall liker
315
Det var da en voldsomt lekker kassebass :)

T

theStig

Gjest
Jepp... Det er en Sangwha.. Koreansk, overraskende bra, og betydelig bedre enn tilsvarende Fender til doble prisen.... ;D

Psyklisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Er ferdig med et bassprosjekt med dette elementet, må si at det har en imponerende frekvensrespons, ikke verst til å være en PA 12 tommer eller hva? Dette er målt i kasse nærfelt uten filter eller EQ eller annen juks og fanteri.

;D ;D

T

theStig

Gjest
Hei Psyklisten. Målinga di ser jysla bra ut, men den stemmer meget godt over ens med det jeg har målt selv på Beyma 12LX60. Penere respons fra en 12" har jeg aldri sett noe sted.

T

theStig

Gjest
Det har drøyd lenge her nå, men endelig har jeg fått et spillende delefilter på plass. Jeg valgte å ikke bruke noe filter i det hele tatt på 12" bassen, siden den ruller ganske pent av selv. Det ble et enkelt 3.orden ved 2,2 kHz på tweeteren med seriemotstand. Diskanten har jo nesten 10 dB høyere følsomhet enn bassen, siden den er hornladet.

Slik ser altså diskant-filteret ut:

Hvordan måler det så? Jeg har ikke lagt inn noe EQ noe sted i delefiltrene, så vi er litt prisgitt responsen til elementene. Diskanten måler greit, bortsatt fra en peak rundt 10 kHz. Lyttemessig er ikke denne særlig hørbar i det hele tatt.

12-tommeren måler svært bra i seg selv, men i dette systemet var jeg uheldig med baffeldimensjoner. Resultatet ble en stor peak ved 500 Hz pga. diffraksjon, som jeg er tydelig synlig på målinga. Høyttaleren ruller av i bassen på målinga, men dette skyldes måleteknikken. Det er faktisk reelt sett bass til under 30 Hz med godt nivå.

Og her er målinga. Ganske bra til å være PA. :)

Hvordan låter det så?
For å si det slik - overraskende godt! Mest overrasket over tweeteren. En rimelig hornladet softdome er kanskje ikke det man forbinder mest med god lyd, men den spiller faktisk åpent, rent og definert. Peaken ved 10 kHz er ikke sjenerende. Basselementet leverer sterk og dynamisk bass. Mellomtonen er dessverre litt preget av peaken ved 500 Hz, men det virker som oppløsningen og definisjonen er i orden. I det hele tatt låter høyttaleren rent selv ved høye lydtrykk.

Neste trinn i utviklingen må bli å lage en litt annet kabinett for å få bukt med problemet ved 500 Hz.

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Antall liker
94
Hei

Dette ser kult ut. Hva ligger kostnadene på for kun elementene?
Er de en grei last, eller krever de litt muskler?

Fem slike i en hjemmekino og Led Zeppelin live i DVD-en. Det burde bli litt gøy det!

Hell og lykke

Sniff

T

theStig

Gjest
Effektiviteten er ganske høy, ca. 92 dB/1W, så de er temmelig lettdrevne. Impedansen er også snill - 8 ohm nominelt uten store variasjoner.

Elementenes veiledende priser fra meg er som følger:
Bass Beyma 12LX60: 2495,- kr
Diskant Beyma SMC 2012/n: 439,- kr

Kontakt meg gjerne for å få et godt tilbud.

(dette er vel reklame, men høvdingen får skyte meg hvis han føler for det)

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Er ferdig med et bassprosjekt med dette elementet, må si at det har en imponerende frekvensrespons, ikke verst til å være en PA 12 tommer eller hva? Dette er målt i kasse nærfelt uten filter eller EQ eller annen juks og fanteri.

;D ;D
Hei
Hvor stor kasse er det brukt her? Tuningfrekvens?

mvh
el_mariachi

T

theStig

Gjest
Jøss, her våknet denne tråden igjen.... PA-høyttalerne mine er ferdige, men jeg har ikke fått somlet meg til å skrive mer om de så langt.

Kassa som er målt over er vel ca. 60 liter en plass, tunet rundt 32 Hz. Dette elementet trives godt i 50-70 liter, og gir overraskende mye bass med god kvalitet til å "kun" være en 12".

T

theStig

Gjest
Ok, en update på hifi-PA'en kommer her. Det ble PA, men kanskje ikke så mye hifi. 12" og deling på 3 kHz ble ikke så vellykket kanskje. Tweeteren er bra, overraskende bra, men å kjøre en 12" til 3 kHz, og uten delefilter er ikke så lurt. Men - det spiller utrolig høyt. Her er det ekte 95 dB følsomhet helt ned til bassområdet. Med 2-300W spiller det ubehagelig høyt på flere meters avstand.

Jeg bruker kassene primært til bassgitar nå, til de er de aldeles glimrende. Passe med overtone, jevn mellomtone og så går de ned til 30 Hz ca.

Jeg byttet forresten elementet fra Beyma 12LX60 til 12G40. Det hjalp på mellomtonen, som er betydelig bedre på 12G40, men til gjengjeld tapte jeg litt i den dype bassen.

Topp Bunn