Byggetråd: 2-veis SB Audience og Seas 8"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• SpareImp

Medlem
    Ble medlem
    30.06.2021
    Antall liker
    35
    Sted
    BERGEN
    Jeg har satt mye pris på lesestoffet her inne, med ambisiøse konstruksjoner og imponerende håndverk, så jeg tenkte å bidra litt selv med et pågående byggeprosjekt.

Prosjektet er en gulvstående to-veis, med en kompresjonsdriver i et frittstående horn og en 8-tommers mellombass. Tanken er å holde seg til konstruksjonsmessig simplisitet, med komponenter av god kvalitet, mens formålet er å lage noe musikalsk og fint som gjør seg i stuen – til både musikk og film.

De valgte elementene er:
    SB Audience ROSSO-44CD-PK i hornet ATH280EX-MK2
    Seas W22NY003

Jeg har aldri brukt en kompresjonsdriver før, men etter å ha lest tråden til Naturlyd om 3D-printing av horn (samt inspirasjon i byggetråden til Fjellfinn) så tok jeg kontakt og fikk veldig god hjelp til å velge et horn og en driver som skal egne seg for oppgaven. Siden hornet skal monteres på toppen av høyttaleren, gjør det resten av kabinettet ganske enkelt og greit, så dette var en viktig bidragsyter for å holde det simpelt.

Horn.jpg
    Rosso.jpg

Testmontert i horn, og satt opp en helt annen høyttaler. Skal nok pusse og male hornet når jeg vet hvilken farge som passer.

Woofers.jpg

En annen grunn til å holde det simpelt er at jeg ikke har et skikkelig verksted å arbeide i, så mye blir gjort med håndsag og en fres som jeg har blitt veldig glad i. Av erfaring er det derfor ikke lurt å lage en tegning som skal følges på millimeteren, så jeg har laget en arbeidstegning som tar utgangspunkt i at mellombassen maks får 59,3 liter og minst 53 liter (brutto) å boltre seg på, som gir en simulert F3 på ca 32,9 Hz - 34,5 Hz. Per nå ligger jeg nærmere 59 liter. Jeg har ikke bestemt meg for hvor mye bracing som skal benyttes, men har tegnet inn noe for å sørge for at det er nok materialer.

HornConcept_v2.jpg

Et relativt røft utgangspunkt. Har lyst til å lage en stilig fot, men tar det som det kommer.

Per nå har jeg begynt å frese ut de ulike delene til kabinettet, og blir nok avbrutt av litt ferie her og der, men tror ikke det vil ta så enormt mye tid å bygge dette.
    Wip.jpg

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.599
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Blir ikke W22 litt lite følsom til å parre med et horn?
    Er dette noe som skal parres med noe gruskere i bunn? i såfall ville jeg kanskje vurdert noe a la en Faitalpro 8PR200, som har 5dB mer følsomhet, men du betaler for dette med dypbassresponsen.

Johan-Kr

SpareImp

Medlem
    Ble medlem
    30.06.2021
    Antall liker
    35
    Sted
    BERGEN
    Veldig gode og relevante poeng! Du påpeker faktisk akkurat grunnen til at jeg har holdt meg unna horn frem til nå: høy sensitivitet, som gjerne krever et veldig stort basselement for å matche uten å miste dypbass. Ideelt sett tror jeg det hadde gjort seg med en 15-tommer.

Grunnen til at jeg går for akkurat denne løsningen, er at jeg har elementet liggende allerede, og har sett etter et bruksområde. Dette er en svak grunn, men da har jeg gjort research med det som perspektiv, og funnet ut at det er verdt å prøve. Det er også en plassbegrensning i bildet, da høyttalerne skal stå ved siden av en TV, som gjør det vanskelig å dra skikkelig på med den fysiske størrelsen.

Jeg ser også at en del kommersielle design fra for eksempel Fyne Audio og JBL HDI er nede i 85-90 dB på sensitivitet med kompresjonsdrivere, så det er ikke helt uhørt.

I verste fall kan boksen utvides med en dome-diskant eller noe, i stedet. I beste fall får jeg fordelene med W22: utrolig fin lyd som passer mine preferanser veldig godt, og nok bass til alle typer musikk.

Men jeg har lyst til å lage den versjonen med 15-tommer en dag altså!

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.264
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    3 x 12" gir fin høyde for hornet, og om du prioriterer midbasssmekk fremfor dypbass så ville jeg gått for en midbass Pro-driver
    Da får du og opp følsomheten. 35 cm bredde på kabinettet matcher hornet og fint !!

SpareImp

Medlem
    Ble medlem
    30.06.2021
    Antall liker
    35
    Sted
    BERGEN
    En av tingene jeg liker med denne hobbyen, er å stille (og besvare) slike "hva om"-spørsmål. 3 x 12" høres jo fantastisk ut, og om jeg hadde hatt et kinorom, så hadde det fort vært en retning å ta!

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.504
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    ....og 6x12" med høy følsomhet trenger heller ikke koste allverden fra pro segmentet.
    Under 20 NOK tipper jeg.

SpareImp

Medlem
    Ble medlem
    30.06.2021
    Antall liker
    35
    Sted
    BERGEN
    Helt enig med den fremgangsmåten. Det er viktig å påpeke at dette bare er en av mange høyttalere jeg håper å få laget, og ikke den siste. Høy følsomhet har ikke vært et designmål for denne, men kanskje det blir det på neste!

På dette tidspunktet har jeg kommet såpass i gang med byggeprosessen at det ikke er realistisk å endre på de mest fundamentale delene, som antall elementer. Jeg ser på dette som et første forsøk med horn, og så får vi se om det gir mersmak og leder til større horn og flere elementer, til hele stuen er en fullverdig konsertsal!

SpareImp

Medlem
    Ble medlem
    30.06.2021
    Antall liker
    35
    Sted
    BERGEN
    Måtte utnytte finværet og dra på ferie, så litt svakt med oppdateringer her, men nå er jeg i gang igjen.

Jeg kan begynne med å si at jeg er et godt stykke unna å være en snekker. Det meste jeg kan om snekring har jeg tilegnet meg som følge av å bygge høyttalere. Teknikken jeg har landet på foreløpig, er å håndsage ut de ulike delene med litt overskytende materiale, og så benytte en kopifres for å få det tilnærmet perfekt. Status på prosjektet per nå, er at jeg har saget ut det meste som trengs, og fått frest det til riktige dimensjoner – for begge høyttalerne. Målet er å få limt sammen kassene i løpet av uken, og det som gjenstår er i stor grad å lage strategiske hull i den interne bracingen.

2_bracing.jpg
    2_close_brace.jpg

Her har jeg bare satt delene til å balansere løst, uten lim, for å vise helheten. De fire rommene blir ett rom når jeg har saget hull i bracing-platene. Erfaring fra tidligere høyttalere er at det er lurt å tenke litt gjennom dette for å gi seg selv godt arbeidsrom der inne. I det første rommet er planen å lage skikkelig demping bak basselementet, men også et mulig sted for delefilteret, dersom det blir for stort til å få plass i rom nummer to. Rom nummer tre er til bassporten, og fire til terminalene. Avstanden mellom platene er ikke bestemt.

2_driver_baffle.jpg
    2_driver_baffle_2.jpg

Jeg går for en dobbel baffel, for å avstive litt ekstra rundt basselementet. Skal også avrunde kantene på baksiden, så elementet ikke kveles.

Bonushistorie: den første høyttaleren jeg laget var Seas 3-way Classic (Gravesen), hvor jeg kun hadde håndverktøy tilgjengelig og måtte raspe ting ned på millimeteren. Jeg tror jeg brukte en uke av livet mitt på å få raspet den interne bracingen og baffelen i vater, og det ble fortsatt ganske stygt (men hørtes veldig bra ut). Så vil bare trekke frem innsatsen til fresen, som gjør dette prosjektet gøy og mye mindre slitsomt.

2_kopifres.jpg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.767
    Torget vurderinger
    10
    Det er mange kommentarer i tråden om valg av bassmellomtone og følsomhet.

Med tuning midt på 30 tallet med Seas 8 tommeren blir det ikke så gæærnt og hvor stor krise er det å dempe kompresjonsdrivern litt. De aller fleste hornhøyttalere har en del demping av kompresjonsdriveren uansett.

Og for å få glede av en hornhøyttaler så må man ikke bruke 300B på 9 watt og man må ikke spille ekstremt høyt. En 100-150 watts kvalitetsforsterker gjør jobben i dette tilfellet.

Jeg har både hatt kjøpehøyttalere, bygget selv og hørt diverse toveis horn og det mangler ofte litt dypbass. Kompromisset til trådstarter med Seas Nextel 8 tommeren vil trolig gi litt mer fylde nederst enn en PA 10-15 tommer med horn. Man kan selvfølgelig ikke spille så høyt og man ofrer litt dynamikk. Men man sitter kanskje igjen med en høyttaler som generelt sett fungerer med et bredere spekter musikk? Toveis er og blir et kompromiss.

Og sist men ikke minst, det lille runde hornet med kompresjonsdriver vil gi den store, dynamiske, lettflytende lyden med et flott dybdeperspektiv lag på lag innover. Det vil ingen domediskant få til uansett om det er diamant eller beryllium.

Spennende prosjekt, følger med og heier på 👏

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn