Nytt prosjekt: Sansui BA-F1
Sammen med Christian har jeg startet på et nytt prosjekt (så slipper jeg å gremmes over alle de halvferdige en liten stund!), legendariske Sansui BA-F1.
Tanken er å lage bokser som ligger så nær opp til originalen som mulig, med de mulighetene vi har. Feks er det vanskelig å finne nøyaktig like VU-metere...
Her er originalen - det tar nok en stund før vår kasse materialiserer seg...
Orig skjema:
Vårt skjema:
Som dere ser er OPS fjernet til et eget kort. Men heldigvis er designet sånn at driver kan testes stand-alone. Det gjorde vi på forrige workshop. Koblet til en jalla-høyttaler, og det kom lyd! God lyd. Ikke super høyt, men nok til at vi er optimister videre.
NB: På driverskjema er biastransistor anført 2SC4495 som alternativ til originalen 2SC1845. Dette er feil. Kortet er lagt ut for japansk TO-92 eller TO-126. 2SC4495 er en TO-220 type. Men siden originalen bruker fly-by ledning for bias-transistor fra driverkortet til utgangs-kjølefinnen, bruker vi 3-pin SIP sokkel på kortet. Så kan man evt bruke den biastransistoren man ønsker.
OPS:
RM kommenterte at med så mange utgangstransistorer burde driveren på OPS-kortet kobles inn, med en mye lavere Re. Vi har valgt 6R8 for R1 & R2 foreløpig.
Q1 & Q2 blir i første test 2SC5171 & 2SA1930. Det viste seg at jeg hadde lagt ut kortet for de "smale" TO-3P kapslene, så vi måtte gå for andre transistorer enn vist på skjema. Valget falt på NJW0281 & NJW0302.
Status pr idag:
Observante lesere vil se at jeg har tatt meg et par friheter:
2SK129 har jeg ikke, så da ble det 2SK146.
Trippel-diode SV03 har jeg heller ikke, så da ble det en LED. Vi brukte orange LED, målt til ~2V.
Siden første testen gikk bra, håper jeg at disse endringene er ok.
Hvis noen skulle føle seg fristet, er selvfølgelig KiCAD underlag tilgjengelig. Skjema, Gerber osv.

morten