Høyttalere Byggekvalitet på forskjellige merker?

Northman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2017
Antall liker
97
Hvordan ville dere rangere de forskjellige høyttalerene i byggekvalitet?

Vil regne med at 100-200++ klassen har best byggekvalitet, men det er vel noen rimeligere som har overrasket dere?

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Hva legger du i byggekvalitet?

Jeg har alltid vært svak for Sonus Faber.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.598
Torget vurderinger
12
Dynaudio er solid og pent bygget. Og det er Wilson også.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Magico sies å ha god kvalitet. Wilson Benesch og.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Men har Magico og Wilson "rimelige" høyttalere, slik OP etterspør? Jeg hadde inntryk av det motsatte, men har ikke sett noen prislister, så jeg skal ikke være for påståelig.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Monitor Audio og Focal, virker som de og er bygd godt. Også til prisen det nevnes.

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Antall liker
5.473
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg er overrasket over Arendal Sound sin byggekvalitet i forhold til prisklassen og konkurrenter. Utover det virker det ikke som det er så store forskjeller blant de seriøse produsentene når det kommer til grunnlegende soliditet på kabinettene. Har inntrykk av at de største aktørene bruker matematiske modeller for å avgjøre hvor mye demping og avstivning som er nødvendig for formålet, og der øker gjerne kravet etterhvert som størrelsen og kapasiteten økes. Dermed eskalerer også prisen i takt med det.

Når det kommer til byggekvalitet i forhold til finish vil jeg si at det er et stykke mellom masseprodusentene som Dynaudio, Monitor Audio, Focal og lignende og de mindre og mer eksklusive aktørene som feks Sonus Faber. Prisen reflekterer jo også det, men derimot gjør sjelden lydkvaliteten det.
Masseprodusentene lager ofte tingene sine selv og har full kontroll på variablene, sitter ofte med den største kompetansen og kan bruke forholdsvis dyre komponenter i billigere konstruksjoner grunnet fordelene med stordrift.

.Marcus

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2007
Antall liker
126
Klipsch Reference-serien er et godt eksempel på det, Coolio. Ganske OK elementer stappet oppi (relativt) ræva kasser. Da synes jeg man ender opp med forholdsvis mye godlyd for penga.

Jeg har heldigvis selv slike kjipashøyttalere i mitt anlegg, så jeg har lov til å være slem mot Reference.

Edit: Du treffer også spikeren på hodet mtp. det du skriver om Sonus - lyden trenger ikke være spesielt mye bedre for en dyr høyttaler, men man kjøper da gjerne også en "skulptur" i samme slengen. Design koster, og firkantede apekister med billig finér (igjen ref. Klipsch Reference) koster ikke.

Northman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2017
Antall liker
97
Klipsch Cornwall III da?

Har hørt både og om disse..

todams

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.12.2011