Rimlig ambisiøst prosjekt du skisserer her... Tror nok desverre det vil være vanskelig å få god nok dempning mot sure naboer i en blokkleilighet. Bare tenk selv hvor stille det blir når man selv har skrudd av alt "støy" og skal legge seg for å sove. Tror nok det i en slik setting blir vanskelig å isolere 100% for 2x18 tommere... ;D ;D
Mine råd er:
1) Begrens deg med tanke på substørelse og dB-krav. Kravene til støydempning blir da MYE mindre...
2) Lag lydhimling. Dette er enkelt å gjøre selv med litt hjelp (gipsplatene blir TUNGE) og man kan samtidig legge inn downlight el og skjule kabler til prosjektor og bakhøyttalere. I tillegg isolerer dette relativt godt til leiligheten over. Ca 5000 for 20 kvm når jeg gjorde dette for fem år siden. Lei for all del en ordentlig spikerpistol for jobben...
3) Legg et nytt bjelkelag utenpå veggen som er, isoler og skru opp nye gipsplater. Dette vil nok først og fremst isolere mellom rommene i leiligheten, men også gi deg bedre akustikk (om blokken er i betong). Ulempen er at du også må fore ut vinduene om dette skal bli fint.
4) Du kan bytte ut glassene som er i vinduene dine med lydglass. Litt dyrere, men disse isolerer meget bra.
5) Legg trinnlydsplater og nytt gulv oppå dette.
6) Styr unna nedtrekkbare lerret. Jeg har ALDRI sett et slikt lerret som ikke får bølger ol. Du får svært godt resultat av å lage lerretet ditt selv og male med rett maling. Selvfølgelig er sikkert dette tenkt i forhold til at du kan fjerne lerrettet når det ikke er i bruk, men man får nok ikke i pose og sekk...
Du bør uansett tenke deg godt om. Størelsen på leiligheten tatt i betraktning er det kanskje ikke noe du skal bo i for all evighet? I tillegg er slike lydisolerende løsninger negative i forhold til romstørelse...
Lykke til!